Lekkage motor olie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Lekkage motor olie

Bericht: # 176934Bericht Crelesy »

Mijn 839 motor uit 1975 lekt nog al wat olie.
De olie lekt in ieder geval achter de nokkenas poulie vandaan. En goed ook. Ritje van 5 min laat al een plasje van 7x7 cm achter.
Nou is er veel geschreven over de carter ontluchting via de kleppen deksel. En inderdaad toen de oliedop nog losjes zat leek t meer daar uit te lekken dan achter de poulie vandaan. De ontluchting van t deksel zelf zat aanvankelijk nog dicht. Dit heb ik open en schoon gemaakt voor er echt mee gereden werd. De ontluchting slang is 8mm doorsnee tot aan de t splitsing. Daarna dikker naar de carb en een 8mm naar het spruitstuk. Dat spruitstuk gaatje is nep lijkt het. Het is een busje in het spruitstuk van ijzer. En het gietwerk van het spruitstuk heeft dan geen gaatje.

Naar mijn mening blaast de motor ook niet veel. Niks duid op te hoge carter druk als ik t vergelijk met andere motoren. (Nieuw of oud) eerder minder. Maar t is ook maar krap 800cc.

Nou is mijn vraag of die afdichting van krukas en nokkenas naar buiten toe te reviseren valt. Of schoon gemaakt. Zoiets staat nog nergens beschreven. Of misschien kan ik er toch een keerring bij zetten? Of andere oplossingen. Blok mag er toch nog uit omdat mijn druklager herrie maakt. En dat lekken moet echt verholpen worden.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Lekkage motor olie

Bericht: # 176935Bericht Bertje »

Crelesy schreef: ma nov 30, 2020 8:18 am Dat spruitstuk gaatje is nep lijkt het. Het is een busje in het spruitstuk van ijzer. En het gietwerk van het spruitstuk heeft dan geen gaatje.
Dit spruitstukgaatje kan volledig dichtgekoekt zitten. Op het oog lijkt er dan geen gaatje te zitten, maar als je met de hand met een boortje van 1 mm gaat prikken zul je een zacht plekje vinden. Hier kun je met de hand dat boortje doorheen draaien. Dit alles met het ijzeren busje verwijderd, dit kun je uit het spruitstuk trekken/draaien, maar met beleid, want dit kan ook erg vastgekoekt zitten (beetje helpen met olie/WD40).
Crelesy schreef: ma nov 30, 2020 8:18 am Nou is mijn vraag of die afdichting van krukas en nokkenas naar buiten toe te reviseren valt. Of schoon gemaakt.
Bij de oude constructie is er iig bij de nokkenas geen keerring geplaatst, maar is er een spiraal in de as zelf geslepen die de olie naar binnen moet zuigen bij lopende motor. Ik kan me voorstellen dat de werking minder wordt als de sleufjes vervuild raken, maar heb er zelf geen ervaring mee. Ook weet ik niet in hoeverre je een keerring zou kunnen bijplaatsen; het blok moet daar dan een uitsparing voor hebben en de keerring kan natuurlijk niet overlappen met de spiraal.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Lekkage motor olie

Bericht: # 176936Bericht Crelesy »

Bertje bedankt voor je input.
Ik denk toch dat er echt geen gaatje in mijn spruitstuk zit. Maar ik zal het nog een checken vd week. Is immers ook vaag waarom er een slang dan naartoe zit.
( Ik vind t alleen maar prima dat i dicht zit. Dan kan je een carburateur immers beter zijn werk laten doen IPV een extra valse lucht lek aanbieden en daaroverheen willen regelen. Hier is een kogelklep\pcv valve voor bedacht bij latere en andere merken)

Ik heb even gesproken met iemand van Rquatre. Dat was een verhelderend gesprek!
Zoals ik al vermoedde is er niks om te reviseren aan de afdichting. Maar mijn aanpak om even met moderne (en reinigende) dunne olie te rijden om alle muk op te lossen is waarschijnlijk de boos doener. Dit in combinatie met een te klein zelf gefabriekte T splitsing in de ontluchting. Ik rijd nu pakweg 200km met 15w40 vol synthetisch. En het lekken word erger. Het kan volgens hem heel goed zijn dat door dat alle kool aanslag oplost en de dunnere olie i harder begint te lekken.

Ik ga de olie verversen voor kroon classic 20w-50 en een carter ontluchting naar beneden maken met een grotere diameter. En kijken of dit t oplost.
(Natuurlijk dicht ik de carb nippel netjes af tegen t vuil.)
Ouwe meuk is leuk (beer)
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Lekkage motor olie

Bericht: # 176937Bericht BVDP »

Ik heb ook lang naar het gaatje gezocht en was ook overtuigd dat er geen was tot ik het spruitstuk gedemonteerd heb en van binnenuit wel een gaatje zag zitten dat volledig dicht zat. Het zit er dus echt wel, alleen zit er een hoop koolstof in :(
Ook veel lekken gehad aan mijn 850cc motor en wat geëxperimenteerd met oliedikte. In het begin leek het wat te helpen maar niet voor lang en echt weg was het lekken nooit. Compressie gemeten en zo maar geen abnormale waarden te vinden. Toch maar de motor open gegooid en gezien dat de zuigers en bussen echt buiten spec zaten. Die vervangen en alles wat opgelost. Uiteindelijk toch want een scheurtje in mijn caterpan heb ik pas een jaar later gevonden. Nu volledig lekvrij. Mijn verhaal staat hier nog op de site.

Groet, Bart
Plaats reactie