Welk motortype

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Martin61
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 08, 2019 10:04 pm
Locatie: Geldrop

Welk motortype

Bericht: # 176072Bericht Martin61 »

Hallo allemaal, kan iemand mij precies vertellen om wat voor motor het hier gaat. Wat opvalt is dat er op de zuigers een soort verhoging zit. Om de compressie te verhogen??
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Welk motortype

Bericht: # 176080Bericht Bertje »

Dat is een 956cc; tik "C1C C7/08" maar eens in het het zoekvenster rechtsboven op dit forum.

De 956cc is een herontwerp van de 1108cc uit de latere productiejaren. Volgens mij wilde Renault omwille van Franse belastingwetgeving onder de 1000cc komen. Bij de 956cc horen ook versnellingsbakken met andere overbrengverhoudingen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Martin61
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 08, 2019 10:04 pm
Locatie: Geldrop

Re: Welk motortype

Bericht: # 176081Bericht Martin61 »

Vandaar ook die andere zuigers? Vanaf welk jaar werden deze motoren gebouwd denk je...
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Welk motortype

Bericht: # 176082Bericht harbourseal »

De 956cc is al lang in productie.
Ik heb er een staan uit 1976 uit een Renault 5tl
In de R4 kwam hij in plaats van de 845cc Billancourt motor, Ik dacht vanaf 1984.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Welk motortype

Bericht: # 176083Bericht Bertje »

Zo ver ik kan nagaan werd 956cc pas in '86 ingevoerd bij de R4, en verving toen de 845cc blokken; zie onder andere https://nl.wikipedia.org/wiki/Renault_4.
Dit is hetzelfde jaar als waarin de TL werd opgevolgd door de Savane en de GTL door de Clan. Savane en Clan zijn de laatste R4 modellen (actiemodellen met kleine oplages zoals de Carte Jeunes tel ik even niet mee en zijn denk ik technisch hetzelfde).

Mijn gedachte dat 956cc een herontwerp is van 1108cc is op onderstaande afbeelding gebaseerd. Het afwijkende zuigerontwerp wordt in het bijschrift expliciet genoemd. Harbourseal, het kan dat de 956cc motor al langer bestaat, maar bij de R4 dus alleen van toepassing voor het "uitloopmodel" Savane.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
geart
Berichten: 8
Lid geworden op: di jun 07, 2016 9:39 pm

Re: Welk motortype

Bericht: # 176088Bericht geart »

Afbeelding
geart
Berichten: 8
Lid geworden op: di jun 07, 2016 9:39 pm

Re: Welk motortype

Bericht: # 176089Bericht geart »

De 956 cc motor is er sinds mei 1986
Is een versie van de 1108 GTL motor MAAR met een kleinere cilinderboring.
Meer details zie bovenstaande pdf
Martin61
Berichten: 67
Lid geworden op: ma jul 08, 2019 10:04 pm
Locatie: Geldrop

Re: Welk motortype

Bericht: # 176092Bericht Martin61 »

Dus als ik het goed begrijp een kleinere cilinderinhoud met nagenoeg de zelfde prestaties als een 1100. Indertijd gedaan om de Franse belastingen te omzeilen..
Werd hier een GTL kop voor gebruikt, en weten jullie dan toevallig ook welk type carburateur?
geart
Berichten: 8
Lid geworden op: di jun 07, 2016 9:39 pm

Re: Welk motortype

Bericht: # 176093Bericht geart »

kijk eens naar bovenstaande pdf, daar staat vermeld dat het gaat om een Zenith IF 28 met nummer V05086.
in die pdf staan ook alle specificaties van deze carburator.
geart
Berichten: 8
Lid geworden op: di jun 07, 2016 9:39 pm

Re: Welk motortype

Bericht: # 176094Bericht geart »

Afbeelding
geart
Berichten: 8
Lid geworden op: di jun 07, 2016 9:39 pm

Re: Welk motortype

Bericht: # 176095Bericht geart »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Welk motortype

Bericht: # 176096Bericht Bertje »

Andere cilinderkop dan GTL (en F6), bovenstaande tabel laat zien dat deze relatief grote verbrandingskamers heeft. Zo'n cilinderkop (en nokkenas) heb ik wel eens gebruikt om een 1400 motor te bouwen. Vanwaar trouwens de interesse in dit motortype?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie