DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175669Bericht AventuraR4GL »

Beste liefhebbers,

Als blije eigenaar van een bootje met daarin een gemariniseerde R4-motor van DTN, volgens mij en zo te horen dezelfde motor als in mijn eerste auto destijds, een Volvo 66, hoop ik antwoord, tips of andere info te vinden over een probleem wat ik momenteel heb.

Bij lage en bepaalde andere toerentallen schudt de dynamo flink heen en weer, waardoor gebonk klinkt en ik bang ben dat de V-snaar een keer zal breken. Strakker zetten zal misschien even helpen, liever repareer ik het onderdeel of vervang ik het.

Als de snaar zou breken valt sowieso de koeling uit, en de nachtmerriescenario's die ik al meegemaakt heb door een slecht functionerende koeling wil ik liever niet meer meemaken.

Afbeelding

Je ziet duidelijk dat de "velg" waar de snaar in loopt beschadigd is, ik ben er redelijk zeker van dat dit de oorzaak is. Kan ik de velg zelf met simpel gereedschap demonteren, repareren of vervangen? Hoe heet dit onderdeel eigenlijk?

Alle antwoorden worden enorm op prijs gesteld! 8) Ik woon in Sneek, Friesland.
Laatst gewijzigd door AventuraR4GL op wo jun 03, 2020 6:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175671Bericht Bertje »

Dit onderdeel heet poulie. Is dit onderdeel van je waterpomp? Ik dacht dat bootmotoren met vaarwater worden gekoeld?

Als je de spanning vd V-snaren haalt kun je deze poulie gewoon verwijderen door de 4 bouten los te draaien. Vervolgens kun je die lip zeer waarschijnlijk weer recht tikken met een hamertje. Even iets hards (stuk hout bijv) in het nog rechte deel vd sleuf leggen zodat je van 1 deuk naar 0 deuken gaat (ipv van 1 naar 2, doordat je de sleuf per ongeluk dicht slaat).

Overigens denk ik niet dat dit de oorzaak van het gebonk is. Het is lastig diagnosticeren puur vanuit een omschrijving, maar ik verwacht eerder dat je stationaisproeier wat vervuild is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175675Bericht AventuraR4GL »

Super bedankt Bertje!

De motor heeft intern koelwater wat dus met een waterpomp wordt rondgepompt, en daarnaast wordt buitenwater aangevoerd met een impellor, waarmee dan weer het geheel gekoeld wordt.
Althans, zoiets, want ik heb gewoon een koelvloeistofvuldop en als de motor te heet wordt gaat via het drukventiel alles eruit...
De impellor heb ik inmiddels zelf vervangen en de kop is door een vakman gevlakt.

Sindsien loopt hij prima, op superbenzine.

Als ik jou goed begrijp kan ik zonder risico voor andere onderdelen (bijv. de waterpomp) de poulie eraf halen?
Dat is dan precies zoals ik me voorstelde, super!

Overigens: De impellor wordt ook aangedreven door de snaar, dus de snaar is vermoedelijk langer dan bij een auto. Misschien dat daardoor de hele constellatie wat gevoeliger is voor speling.

Het gebonk speelt stationair eigenlijk niet, pas bij iets hogere toeren, en verderop bij hogere toeren merk ik ook onbalansgeluiden.

Het rustige gebied zit rond de 1500 toeren.

Ben wel benieuwd of er nog meer tips/weetjes zijn?

EDIT: Ik zie nu dat je schrijft "V-snaren", heb ik er 2? Ik zie er namelijk maar 1...

Groet,

Arnoud
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175678Bericht Bertje »

Hoi Arnoud, de specifieke details van de Marine motoren ken ik niet. Bedankt, ben weer wat wijzer geworden!

Wat aantal V-snaren betreft: op jouw foto meende ik er 2 te zien, eentje links met nummer erop, en eentje rechts, op een loopvlak met iets kleinere diameter. Maar misschien zie ik het niet goed en is die rechter geen V-snaar. Bij de Renault 4 zijn het er wel 2: eentje vanaf de nokkenaspoulie naar de waterpomppoulie, en een tweede vanaf diezelfde waterpomppoulie naar de dynamo.

Als dat gebonk bij jou bij hogere toeren is zou ik zo niet weten waar het vandaan komt. Hoe strak zit(ten) de V-snaar/snaren? Deze moet je met gemak een cm naar binnen/buiten kunnen duwen. Het slap is niet goed ivm slip, maar te strak is ook niet de bedoeling (overmatige belasting vd lagers)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175679Bericht AventuraR4GL »

Even nog een foto:

Afbeelding

Deze snaar loopt van de poulie naar dynamo naar het impellorhuis volgens mij. De speling is plm. 1 cm.

Ik begin nu te twijfelen of er 2 snaren lopen, die hoek is erg donker in de motorruimte. Toch maar eens goed bestuderen voor ik de poulie eraf haal....

Maar het is niet zo dat er intern nog een snaar loopt die ik verstoor als ik de poulie demonteer?
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175680Bericht JoReno »

Op de eerste, enigszins onscherpe foto, lijkt de rand van de poelie héél erg op een V-snaar.
Op de tweede foto zie je dat dit een andere constructie is dan bij de 4GTL-motor. Er loopt 1 snaar, en die is ook wezenlijk langer dan de snaren die ik ken op 4GTL-motoren. Ik meen op de eerste foto het nummer 6266 MC op de snaar te kunnen ontcijferen, en die snaar heeft een lengte van 960 mm. De 2 V-snaren op een 4GTL-motor hebben een lengte van 625 en 666 mm. Dit is dus een andere constructie. Moet in principe niet uitmaken, maar ik heb geen idee waar het geluid vandaan komt. Mede lastig te beoordelen omdat het een andere constructie betreft.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175681Bericht AventuraR4GL »

Het geluid komt volgens mij door het (zichtbaar) schudden van het dynamo, in de dynamo-asrichting. Vandaar mijn gok dat het door de deuk in de velg van de poulie komt...

Wel is bij mij de vraag nu gerezen: waar zit in mijn blok de waterpomp en hoe wordt deze aangedreven?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175682Bericht Hanz »

Voor je laatste vraag zou een foto van de gehele motor zeer behulpzaam zijn - als dat mogelijk is. Typeplaatjes zeggen trouwens ook altijd veel.

Renault 4GTL-motoren met 1100cc zijn van 1978 (de eerste GTLlen), maar al in 1976 kwam de Renault Fourgonnette Longue op de markt die ook 1100cc had. Deze motoren hadden weer eenzelfde basis als Caravelles en Florides van begin jaren 60. Het is dus even de vraag wat het meest op jouw Marine-blok lijkt.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175684Bericht Bertje »

AventuraR4GL schreef: di jun 02, 2020 3:29 pm
Wel is bij mij de vraag nu gerezen: waar zit in mijn blok de waterpomp en hoe wordt deze aangedreven?
Als ik de 2 foto's bekijk zie ik een V-snaar die over 3 poulies loopt. Lijkt mij dat dit één aandrijvende poulie is (ik ging uit van nokkenas, zoals bij R4, maar kan ook krukas zijn) en verder een dynamopoulie en een waterpomppoulie. Als dat klopt staat jouw waterpomp op jouw foto 1 :D

Aansluitend op de post van Jo en van jouzelf: check de speling van de waterpompas en de dynamoas eens door met de poulies te wiebelen als de V-snaar eenmaal los is. Met de V-snaar nog gemonteerd is eventuele speling niet goed te voelen omdat de V-snaar alles 1 kant op trekt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175685Bericht AventuraR4GL »

Ik leer veel vandaag...
Hierbij de motor en het typeplaatje, eventueel kan ik vanavond of morgen avond betere foto's maken:


Afbeelding


Afbeelding

Nu op zoek naar wat de waterpomp dan precies is in mijn eigen foto 1... De grote poulie met de deuk in de velg dus?
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175687Bericht JoReno »

Renault 688-42 motor. Kun je op Google heel wat over vinden :D
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175690Bericht AventuraR4GL »

Ik ga zeker googelen! Maar ook benieuwd naar jullie sleuteltips: Kan ik de poulie er af trekken zonder dat de waterpomp beschadigt?
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175696Bericht AventuraR4GL »

Vanmiddag ga ik de poulie er af halen. Niemand tips?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175697Bericht Hanz »

Tsja, ik heb pas van een ander blok de waterpomp verwijderd. Daarvan kon ik de poelie verwijderen met een trekker (wees zich vanzelf), maar er schijnen ook pompen te zijn waar dat niet kan. Ik zou gewoon voorzichtig beginnen en kijken hoever je komt zonder iets kapot te maken.
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Hoe heet dit onderdeel... En te repareren?

Bericht: # 175701Bericht AventuraR4GL »

Uiteraard... We gaan het beleven. Dank allemaal voor tot zover :D
Plaats reactie