DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175705Bericht AventuraR4GL »

Mede dankzij de info van dit forum, operatie voorlopig geslaagd!

De poulie heb ik vrij gemakkelijk los kunnen krijgen. Met een hamer en een steenbeitel heb ik de buitenrand bijna helemaal recht kunnen krijgen en de binnenrand zo passend mogelijk gemodelleerd.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

De speling op de snaar weer netjes precies 1cm kunnen krijgen. Er zit op de poulies verder geen speling, alleen op de dynamo-as een fractie. Lijkt me niet ernstig.

Belangrijker was misschien de ontdekking dat de bout waar de dynamo om scharniert, die een flink eind uitstak, makkelijk weer terug te draaien was. Zeker zo'n 10cm (!).

Hier zie je die bout duidelijk uitsteken, ik had me laten wijsmaken dat dit zo hoort:

Afbeelding

Ik twijfel of ik hem echt vast moet zetten, ik heb het idee dat hij niet "pakt" dus ik ben er niet met gereedschap aangeweest.
Voorlopig hou ik in de gaten of hij weer in beeld komt schuiven na het varen.

Alsnog vastzetten wordt lastig, dit bevindt zich allemaal onderaan de motor en daar kun je eigenlijk helemaal niet bij zonder de motor uit te bouwen. Als iemand nog tips hierover heeft: Graag!

Even de motor gestart en op verschillende toeren laten lopen, het geklop is weg en de dynamo slingert niet meer! Ik ben een blij mens.

Heel veel dank, ik kan weer varen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175717Bericht Bertje »

Fijn dat het gelukt is!

Op de foto's van de losse poulie is ook de rand te zien die ik aanvankelijk voor een tweede V-snaar aanzag (waar je hem vasthoudt met je duim).

Bij de R4 zit de dynamo ook vast met een bout, die aan de andere kant wel degelijk een moer heeft. Misschien kwam jouw geklop voort uit die weggelopen bout, zodat de dynamo alleen nog maar aan de voorkant van zijn beugel vast zat, en af en toe kantelde? Probeer anders eens (met je telefoon) foto's te maken om een beeld te krijgen hoe het in elkaar zit. Ikzelf zou niet gerust varen met zo'n losse bout. Als de dynamo los klapt, loopt de V-snaar ook van je waterpomp af, met alle mogelijke gevolgen van dien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175720Bericht AventuraR4GL »

Dat het geklop daardoor kwam, denk ik ook Bertje. Ik zal inderdaad eens kijken of ik een telefooncamera er onder kan krijgen.

Ben wel heel blij dat ik het geprobeerd heb en dat het redelijk geklukt is. Ik zit nu nog wel met een "tik" die waarschijnlijk komt omdat de poelierand op het "gremodelleerde" stukje toch net even in de snaar knijpt:

https://www.youtube.com/watch?v=86M4Ksod7fg

Of herkent iemand dit tikje als iets anders?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175735Bericht Bertje »

Tenzij je met je beitel een scherp randje aan het loopvlak vd poulie hebt gemaakt geloof ik niet dat die tik daarvandaan komt. Zo wel, even een vijl en schuurpapiertje erlangs om het braampje weg te halen.

Kan het niet gewoon een klep zijn die gesteld mag worden? Daar klinkt het misschien te licht voor, maar is wel het juiste tempo.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175736Bericht AventuraR4GL »

De kleppen zijn net gesteld, dat is het niet. Ik heb de poulie er nog maar eens afgehaald en nog eens goed gekeken wat er loos kan zijn.

Uiteindelijk ga ik hem niet 100% recht krijgen, heb ik al gezien. Dus je zult altijd iets blijven horen op het punt waar hij even wat losser pakt. Ik zet een oproepje op her forum voor een vervangend onderdeel, misschien heeft er iemand wat....


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175745Bericht Bertje »

Mijn advies is: motor warm laten lopen, uitzetten, V-snaar eraf, en dan weer starten en een paar tellen laten lopen (niet te lang, want je hebt geen koeling meer). Ik durf bijna te wedden dat de tik er dan nog is...
Zou mij zeer verbazen als die poulie de oorzaak van de tik is; zo'n V-snaar is van rubber en vangt zo'n oneffenheidje geruisloos op.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175747Bericht AventuraR4GL »

Oei, goed idee! Alleen hebben we het zojuist per ongeluk opgelost:

Om de losse bout waar de dynamo om scharniert te borgen, heb ik mijn vrouw (kleine handen! ) een ring, een moer en een vleugelmoer op de draad laten draaien. Handvast, meer niet. Zodat hij nog wel een beetje kan scharnieren.

Resultaat: de motor draait nu zónder bijgeluiden!

Het was dus niet de poulie, geen klepspeling maar een domme bout zonder moer...
Ikke blij! Dankjewel Bertje (en de rest natuurlijk) voor het meedenken!
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175748Bericht JoReno »

Uuuuhhhh…..een dynamo hoort niet te scharnieren zonder dat jij dat zelf wilt (om bijvoorbeeld de spanning van de V-snaar bij te stellen). Advies: draai er maar een borgmoer op óf een moer met ring, maar dan méér dan handvast.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175749Bericht AventuraR4GL »

Dank Joreno, de vleugelmoer borgt de moer, maar ik hou ze in de gaten!

Ondertussen is the proof in the eating of the pudding:

https://youtu.be/J3Eb1TmYciA
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175750Bericht JoReno »

AventuraR4GL schreef: zo jun 07, 2020 5:08 pm Handvast, meer niet. Zodat hij nog wel een beetje kan scharnieren.
Loopt mooi, maar toch...…..met een dynamo die nog wel een beetje kan scharnieren zou ik niet zo blij zijn
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175751Bericht AventuraR4GL »

Alleen als ik de afstel-inrichting los zou zetten. Zoals het nu is zit er geen beweging of speling meer in.

Idee is om strakker of losser afstellen van de snaar later niet te hinderen door het draaipunt nu te blokkeren.

Het is een onmogelijk punt om bij te komen met gereedschap. Ik zou iedere keer de hele motor moeten uitbouwen of minstens de carburateur er af halen om dit draaipunt weer gangbaar te maken als de snaar bijgesteld moet worden.
Laatst gewijzigd door AventuraR4GL op zo jun 07, 2020 7:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175752Bericht JoReno »

OK !! Opgelost dus ! (baai)
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175753Bericht AventuraR4GL »

:D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175754Bericht Bertje »

Fijn dat het opgelost is! Dus toch een kantelende dynamo.
Ben het wel eens met Jo: beter een borgmoer plaatsen, anders zou dit probleem terug kunnen komen. Anderzijds kun je het natuurlijk gewoon in de gaten houden: als het werkt, werkt het, en als ie nog 1x los trilt, dan ga je voor de borgmoer.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
AventuraR4GL
Berichten: 47
Lid geworden op: vr mei 01, 2020 8:32 pm

Re: DTN R4 plm 1975: Poulie repareren

Bericht: # 175756Bericht AventuraR4GL »

Precies!

Er zit trouwens wel een borgring tussen, dus de volgorde is;
- borgring
- moer
- vleugelmoer

Het voordeel van de vleugelmoer is dat ik direct kan zien of de stand veranderd is.
Dus voor en na het varen check ik nu de wierpot, olie, koelvloeistof, impellorhuis, v-snaar, vleugelmoer

En benzine en accu's natuurlijk.

Nu hij zo mooi loopt is het vertrouwen ook weer helemaal terug, dat had een flinke deuk opgelopen door de problemen met de lekke koppakking vorig jaar.

Heb er weer zin in! 8)

Afbeelding
Plaats reactie