R4 motor rookt

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Sander Grietens
Berichten: 9
Lid geworden op: wo apr 29, 2020 12:26 pm

R4 motor rookt

Bericht: # 175391Bericht Sander Grietens »

Ik heb laatst de r4 f4 1984 opgestart gekregen na 20 jaar stilstand.
Carburator uitgekuist, verse benzine en wat met de ontsteking afstelling gespeeld.
Nadat hij opstartte draaide hij wel goed, enkel kwam er zwarte rook uit de uitlaat. Ik heb de wagen enkele keren een tijd laten draaien maar de rook bleef.
Compressie lijkt me oké, amper verschil tussen de cilinders.
Koppakking lijkt me ook oké, cilinderwanden geen krassen, bougies wel goed zwart.
Wat denken jullie? (is er een bekend probleem.)

Vraag 2, nu de motor er toch uit is, wat zouden jullie aanraden om zeker te vervangen?

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: R4 motor rookt

Bericht: # 175394Bericht deutz »

Het lijkt er op dat hij veel te veel brandstof krijgt, choke niet goed terug?
Luchtfilter dicht?
Vlotter niveau te hoog?
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 motor rookt

Bericht: # 175395Bericht Bertje »

Ik sluit me aan bij Deutz: afstelprobleem, of slechte klep(steel)afdichting, waardoor er olie de verbrandingsruimtes in drupt.

Koppakking stuk geeft trouwens geen zwarte, maar witte rook (koelvloeistof in de verbrandingsruimtes) of mayonaise onder het kleppendeksel (koelvloeistof in de olie). Wat is de reden dat je de kop verwijderd hebt?

Wat te vervangen/aan te pakken nu blok uit elkaar ligt: kleppen controleren en zo nodig slijpen, controleren of de kop nog vlak is (zeer waarschijnlijk wel), distributieketting en kettingspanner vervangen (indien meer dan 2 ton gelopen).

Pas op, ik zie dat je de cilinderbussen niet geborgd hebt! Als de wiedeweerga de versnellingsbak in z'n vrij zetten, want als de krukas nu ook maar iets verdraait, dan licht je een of meerdere bussen en is de betreffende voetpakking stuk.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: R4 motor rookt

Bericht: # 175402Bericht deutz »

Bertje, olie verbranding is blauwe rook.
niet geschoten is altijd mis!
Sander Grietens
Berichten: 9
Lid geworden op: wo apr 29, 2020 12:26 pm

Re: R4 motor rookt

Bericht: # 175403Bericht Sander Grietens »

Alvast bedankt voor de reacties.

Wat betreft de klepsteel afdichting. Bij andere wagens waar ik al aan gewerkt had hadden een rubberen afdichting onder de klepveer rond de klep stang om deze zo af te dichten.
Hebben r4's dit niet? Hoe kan ik deze dan terug goed laten afdichten?

De reden waarom ik de kop eraf gehaald hebt was dus om deze klep dichtingen na te kijken en te vervangen.

Ik merkte inderdaad dat 1 cininderbus een beetje los zat. Ik zal ze dus beter allemaal snel borgen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 motor rookt

Bericht: # 175411Bericht Bertje »

@ Deutz: dat kan kloppen, ja, maar het verschil tussen blauw en zwart is niet zo duidelijk

@Sander: zo'n rubber afdichting zit er niet bij een R4 en moet je ook NIET plaatsen, de klepstelen krijgen dan te weinig smering.

Als 1 vd cilinderbussen al wat wiebelt hoop ik dat je nu niet van zwarte naar witte (of grijze) rook gaat...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: R4 motor rookt

Bericht: # 175413Bericht BVDP »

Als er een bus los zit zou ik alles demonteren nu je toch zover bent. Als ie achteraf lekt moet je blok toch terug uit elkaar dus waarom het nu niet doen? Dan kan je zuigerveren controleren, zuigers opmeten, cilinderbussen opmeten en dat alles eventueel vervangen. Verder als je er toch bent lagerschalen allemaal beoordelen of ze nog goed zijn, axiale speling krukas nameten, oliepomp eens goed bekijken of er niet teveel slijtage is. Alle dichtingen sowieso vervangen dus ook deze onder de cilinderbussen. Blokje kan ook gemakkelijk een nieuwe verflaag krijgen zodat als alles weer in elkaar zit je een mooi én goedlopend blok hebt.
Ik heb 2 jaar terug mijn blok een revisie gegeven. Het liep voordien niet slecht maar altijd wel wat rook, olie lekjes en oliegeur. Compressie was goed maar zuigers en cilinderbussen bleken achteraf buiten spec te liggen. Na revisie alles weer netjes en prima in orde. Bij lage toeren opmerkelijk veel meer koppel. De revisie is hier op het forum beschreven; Het was een 850 cc blok.

Groet, Bart
Sander Grietens
Berichten: 9
Lid geworden op: wo apr 29, 2020 12:26 pm

Re: R4 motor rookt

Bericht: # 175428Bericht Sander Grietens »

Bedankt Bart en Bert voor de info.

Nu we inderdaad zo ver zijn kunnen we beter dat stapje verder gaan é.

Wish me luck
Plaats reactie