Hoi beste leden en liefhebbers van een Renault
Ik ben lid van de clubcinq forum, maar deze is niet meer actief en ik kan geen onderwerp starten door waarschijnlijk een verouderd systeem. Vandaar dat ik zojuist hier lid ben geworden en wellicht kan er iemand meedenken.
Mijn vader en broer proberen mijn Renault Express 1.4 (automaat uit 1994) weer tot leven te krijgen na en kapotte koppaking.
Ik heb hem sinds iets meer dan een jaar in mijn bezit en was erg goed onderhouden door de vorige autoliefhebber en eigenaar. Hij heeft in dit jaar nog nooit zoveel km als bij mij gereden. In 1 jaar 15.000 km en voorheen enkel 2000 per jaar. De teller staat nu op 96.000. Nadat we een half jaar geleden de distributieriem hebben vervangen is nu toch helaas de koppakking kapot gegaan
Dit hebben ze gedaan en nageken:
koppakking & bougies vernieuwd, termostaat vervangen
en standaard beurt zoals oliefilter, luchtfilter
verse 10w40 olie en blauwe koelvloeistof
koelvloeistof tank en leidingen gespoeld
start meteen probleemloos en daarna goed warm laten worden door stationair draaien en gas geven,uitlaat rookt nog door (begrijpelijk)
maar de te hoge druk in het koelvloeistof vat komt weer terug en de witte rook uit uitlaat blijft komen
laten rusten vanwege lange werkdag met de koppakking en de motor is nu te heet
volgende dag start hij, wordt naar buiten gereden maar dan slaat motor meteen af en niet meer aan
nieuwe termostaat nagekeken en zelfs toch de oude er terug in gezet
hij krijgt vonken van ontsteking, accu is vol, benzine toevoer is goed, zelfs na handmatig toedienen
ook daarna wil hij niet lopen, wel even starten maar slaat af
vanwege vermoeden van verzuipen motor met benzine weer een dag laten rusten
vandaag starten ging goed maar bij gas geven afslaan
daarna niet meer kunnen starten
wat zou het kunnen zijn?
bobine? carborateur? een kabeltje? een leiding? luchtbel?
Ik hoop dat er iemand me hier op korte termijn op weg kan helpen. Maar het kan zijn dat mijn type auto hier niet aansluit...
Bvd
carmen
startproblemen na koppakking vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: startproblemen na koppakking vervangen
Is de cilinderkop gevlakt bij het vervangen van de koppakking? Een lekke koppakking is vaak gevolg van oververhitting met een krom trekkende kop tot gevolg.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: startproblemen na koppakking vervangen
Als het een 1.4 motor is, is het een Cleon, die wij hier goed kennen uit oa de Renault 4 GTL.
Wat Jelle zegt.
Heb je er verder aan gedacht de kopbouten na te trekken na de eerste keer warm lopen en weer volledig af laten koelen? De nieuwe koppakking moet zich immers even zetten. Verder natuurlijk opnieuw kleppen stellen als je de koppakking vervangt of de kopbouten natrekt.
Wat Jelle zegt.
Heb je er verder aan gedacht de kopbouten na te trekken na de eerste keer warm lopen en weer volledig af laten koelen? De nieuwe koppakking moet zich immers even zetten. Verder natuurlijk opnieuw kleppen stellen als je de koppakking vervangt of de kopbouten natrekt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: startproblemen na koppakking vervangen
Een Cleon motor zal het zeker niet zijn, omdat hierboven word gesproken van een distributieriem en die heeft de cleon niet.
Hoogstwaarschijnlijk dan een "Energy" motor vermoed ik, die is wel heel erg anders van opbouw.
Staat ie wel goed op tijd?
En check de bedrading lambdasonde ook eens.
Het wisselen van nieuwe voor oude thermostaat heeft niet zoveel zin.
Loopt ie op remmenreiniger wel?
Dat ie heet word, geeft de indruk, dat er iets niet helemaal goed gegaan is (juiste koppakking, goed om gemonteerd, nieuwe kopbouten, scheur in de kop, is deze afgeperst en getest b.v.)
Hoogstwaarschijnlijk dan een "Energy" motor vermoed ik, die is wel heel erg anders van opbouw.
Staat ie wel goed op tijd?
En check de bedrading lambdasonde ook eens.
Het wisselen van nieuwe voor oude thermostaat heeft niet zoveel zin.
Loopt ie op remmenreiniger wel?
Dat ie heet word, geeft de indruk, dat er iets niet helemaal goed gegaan is (juiste koppakking, goed om gemonteerd, nieuwe kopbouten, scheur in de kop, is deze afgeperst en getest b.v.)
Re: startproblemen na koppakking vervangen
Je hebt gelijk, Skotchie, zal inderdaad een Energy blok zijn. Dus specifieke tips over dit motorblok kunnen we op dit forum niet geven. Genoemde algemene tips kloppen nog wel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: startproblemen na koppakking vervangen
bobine kabels zitten goed?
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.