DTR40/50 slecht lopen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

marcelm
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 03, 2019 10:01 am

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 173074Bericht marcelm »

Verwissel ik hier de poulies en het vliegwiel met elkaar?
Zit het vliegwiel tussen de motor en transmissie? Intern dus. Ik zie daar niets draaien..

Links zit 2x waterpomp en dynamo en de distributie
Hier en foto van een andere boot

https://bakdekkruiser-santa-maria.jouww ... t-marine-2

Edit. Nu ik vliegwiel opzoek... Hoe stom kan ik zijn.. :s
marcelm
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 03, 2019 10:01 am

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 173077Bericht marcelm »

net even op en neer gereden.
De rechtse cilinder als nummer 1 aangehouden, ontsteking gesteld en gestart. hij liep eigenlijk hetzelfde als voorheen.
ook hetzelfde probleem met ineens gas geven.
Daarop heb ik (ik denk) een moeilijk bereikbaar luchtschroefje ongeveer 3/4 slag ingedraaid en toen was het euvel verholpen.
loopt als een zonnetje alleen nog steeds een beetje luidruchtig bij 800rpm (maar hij blijft daarop nu wel lopen!)
Geluid lijkt overigens van de keerkoppeling / vliegwiel te komen. (edit: volgens google een demperplaat met slechte veren, ik moet de olie in de keerkoppeling nog vervangen, wellicht kom ik stukjes tegen en anders vd winter eens eraf halen)

filmpje gemaakt:
Afbeelding20190604_202930 by marcelnam, on Flickr

deze kant zou volgens jullie de kant van het vliegwiel moeten zijn :) (en ik ben nu ook overtuigd :D )

Als er naar aanleiding van het filmpje nog tips en tricks zijn hoor ik het graag natuurlijk!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 173085Bericht Bertje »

Goed bezig, Marcel! Klinkt alsof je het zelf gefixt hebt.

Door aan die stelschroef te draaien heb je de carburateur mider rijk gezet, misschien hield de motor bij gas geven iets in omdat deze bijna verzoop. Vraag is wel hoe het kan dat de motor bij aankoop mooi liep. Achter die stelschroef zit een veertje, deze kan niet zomaar verlopen.

Wat je filmpje betreft: de motorloop lijkt regelmatig en laagtoerig genoeg, maar bij lage toeren komt er idd wel een luide rammel/tik bij, alsof er ergens speling op zit. Demperplaat met rammelende veren zou idd kunnen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
marcelm
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 03, 2019 10:01 am

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 173087Bericht marcelm »

Bertje schreef: wo jun 05, 2019 3:17 pm Vraag is wel hoe het kan dat de motor bij aankoop mooi liep. Achter die stelschroef zit een veertje, deze kan niet zomaar verlopen.
correct, bij aankoop liep hij goed, toen ik hem op ging halen deed dit probleem zich voor.
in de tussentijd heeft de vorige eigenaar de brandstofpomp dicht gemaakt (lekte) wellicht heeft hij toen ook de instelling verandert / carburateur eraf gehad.

Blij dat het opgelost is, ik ga nu kijken hoeveel werk het is om die demperplaat te vervangen.
ook op het watersportforum is de conclusie dat het de demperplaat moet zijn, heb ik in ieder geval iets te doen als ik terug kom uit de VS :)
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 173143Bericht Rudolf2 »

Deze bootmotor is identiek aan de dwarsgeplaatste Cleons, vandaar dat er een as met poelie uit het distriebutiedeksel steekt. Voor de rest is vliegwielzijde dezelfde kant...
Muthbuster
Berichten: 1
Lid geworden op: ma jul 29, 2019 1:35 pm

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 173490Bericht Muthbuster »

Hoi!

Ik heb precies dezelfde motor met exact hetzelfde probleem.

Kun je mij vertellen waar ik deze stelschroef vinden kan?

Zou mij echt enorm helpen!

Bedankt alvast!
marcelm
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 03, 2019 10:01 am

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 173989Bericht marcelm »

sorry, ik zie deze reactie nu pas...
als je voor in de boot staat en je kijkt naar de carburateur dan zie je hem net zitten, bijna onbereikbaar en de stelschroef heeft een veer er omheen.

Verder loopt hij nog lekker, als de motor op temperatuur komt schommelt het toerental wel wat, maar met de choke er een klein stukje op is dat weg, ik ga hem nog een stukje dichter draaien en dan moet het goed zijn :)

demperplaat heb ik niet meer gevonden, dus de oude rammelende terug gezet :( hij zag er verder nog wel goed uit dus verwacht geen pech onderweg.
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 173992Bericht harbourseal »

Met de choke er een klein beetje op is waarschijnlijk wel het antwoord voor je probleem.
Hij krijgt te weinig benzine of hij trekt ergens valse lucht aan. Komt op hetzelfde neer. Het mengsel is te arm.
Loop alle pakkingen rondom de carburateur eens na en kijk of de spruitstukpakking nog goed zit.
Ook de carterontluchting slangen kunnen dit probleem veroorzaken als er scheurtjes in zitten.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
marcelm
Berichten: 12
Lid geworden op: ma jun 03, 2019 10:01 am

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 174283Bericht marcelm »

Dank je wel voor de reactie! sorry dat ik niet zo actief ben op het forum :)
Helaas hebben we dit jaar veel te weinig gevaren, ben niet veel meer op de boot geweest en dus ook niet meer veel geklust daar.
Had even andere prioriteiten, nieuwe oprit gemaakt voor de auto, die stond altijd langs de weg geparkeerd, maar nadat er 3x een fiets tegenaan was gereden was ik het zat.

De pakkingen kan ik volgens mij makkelijk vervangen, spruitstuk is het deel waar de carburateur mee aan de motor vast zit? Ik neem aan een pakking tussen motor en spruitstuk en dan spruitstuk / carburateur?

Zou een boel kunnen verklaren, wellicht ook waarom hij soms een hoger stationair toerental heeft dan anders? Of het moet de bedieningskabel zijn die te strak staat (maar dan zou het verdraaien van de stationair schroef niet moeten werken denk ik zo?

En als laatste de ontluchting waar je het over hebt, waar zou die moeten zitten? Ik vind enkel een slang bovenop het kleppendeksel die naar het kleine luchtfilter loopt.
Daantju44
Berichten: 1
Lid geworden op: wo nov 20, 2019 7:31 am
Contacteer:

Re: DTR40/50 slecht lopen

Bericht: # 174284Bericht Daantju44 »

JelleP schreef: di jun 04, 2019 4:05 pm Er staat in het handboek dat je stuurde dat cilinder #1 aan de vliegwielzijde zit, hetzelfde als op de automotoren dus. Volgens mij klopt het gewoon niet dat je zegt dat het vliegwiel bij jou aan de linkerkant zit, ik zie dat ook niet genoemd in het handboek.
De stroboscoop doe je dus ook op de rechter bougiekabel.
Dit was ook mijn gedachte..

Misschien kun je wat meer fotos delen van andere hoeken die wellicht meer duidelijkheid en een helder beeld verschaffen
Plaats reactie