oliedruklampje brandt...
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
oliedruklampje brandt...
Gisteren ging tijdens de rit het oliedruklampje branden. Stoppen en geen aanwijzigen op problemen. Verder gereden, lampje ging niet meer branden.
Grove check oliedruk: Motor uit en meteen weer aan, oliedruklampje ging onmiddelijk uit. Dat wijst erop dat er oliedruk is en ook even blijft...?
Vraag: hoe zou je verder nog de oliedruk kunnen meten / testen?
Kan een oliedruksensor een los contact hebben? Misschien de 42 jaar oude bedrading? Is de oliedruksensor te testen?
Grove check oliedruk: Motor uit en meteen weer aan, oliedruklampje ging onmiddelijk uit. Dat wijst erop dat er oliedruk is en ook even blijft...?
Vraag: hoe zou je verder nog de oliedruk kunnen meten / testen?
Kan een oliedruksensor een los contact hebben? Misschien de 42 jaar oude bedrading? Is de oliedruksensor te testen?
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: oliedruklampje brandt...
Bij mij ging het branden door te dunne olie.
Wat heb je erin zitten?
Wat heb je erin zitten?
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: oliedruklampje brandt...
Er zit nu Kroon-Oil 15W40 multigrade in. Geen olieverbuik, geen koelvloeistof-verbruik.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: oliedruklampje brandt...
Sinds mijn olie lampjes aangingen heb ik de olie vervangen voor 20w50 geen problemen meer. Olie of vloeistof gebruik had ik ook niet. op aanraden van een monteur van het revisiebedrijf waar de motor was schoongemaakt en de kop was gevlakt een dikkere olie gebruikt en het helpt goed.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: oliedruklampje brandt...
Bij de meeste R4's zitten temperatuur en oliedruk op hetzelfde lampje. 8 van de 10 keer is het een temperatuurprobleem.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: oliedruklampje brandt...
110 tot 115 graden celsius. Je kan deze dus niet testen in een pan water. Maar dat hoeft ook niet, omdat het lampje alleen gaat branden als de thermoschakelaar inschakelt.
Over het algemeen uit een oliedrukprobleem zich bij weinig toeren en lost zich op bij gasgeven (uiteraard na controle oliepeil).
Oververhitting uit zich meestal bij stilstand en wordt erger bij gasgeven of juist bij hogere snelheden met veel toeren (ofwel geen luchtkoeling ofwel zware belasting).
Om het uit te sluiten kan je de oliedruksensor loshalen en kijken of het probleem zich nog voordoet of vice versa de thermoschakelaar loshalen.
Allemaal op eigen risico, hoewel ik dat risico niet zo groot inschat.
Soms maakt de draad naar de sensoren kortsluiting door slijtage. Dan gaat het lampje ook branden.
Over het algemeen uit een oliedrukprobleem zich bij weinig toeren en lost zich op bij gasgeven (uiteraard na controle oliepeil).
Oververhitting uit zich meestal bij stilstand en wordt erger bij gasgeven of juist bij hogere snelheden met veel toeren (ofwel geen luchtkoeling ofwel zware belasting).
Om het uit te sluiten kan je de oliedruksensor loshalen en kijken of het probleem zich nog voordoet of vice versa de thermoschakelaar loshalen.
Allemaal op eigen risico, hoewel ik dat risico niet zo groot inschat.
Soms maakt de draad naar de sensoren kortsluiting door slijtage. Dan gaat het lampje ook branden.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: oliedruklampje brandt...
Waar 90 graden de norm zou zijn, lijkt me 110 tot 115 graden niet bevorderlijk...
Re: oliedruklampje brandt...
Vandaar dus dat waarschuwingslampje.
Het kookpunt van koelvloeistof ligt boven de 130 graden, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof_(auto)
Dus die 110 lijkt me niet eens zo'n slechte gok. Je wil het lampje aan hebben ergens in het window bedrijfstemperatuur - kookpunt, dus ergens tussen de 80/90 en 130 graden.
Ik heb dat lampje van de zomer in de Alpen een paar keer aan gehad (4 personen + bagage in de auto), en toen was de koelvloeistof net wel/net niet aan het koken.
Het kookpunt van koelvloeistof ligt boven de 130 graden, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof_(auto)
Dus die 110 lijkt me niet eens zo'n slechte gok. Je wil het lampje aan hebben ergens in het window bedrijfstemperatuur - kookpunt, dus ergens tussen de 80/90 en 130 graden.
Ik heb dat lampje van de zomer in de Alpen een paar keer aan gehad (4 personen + bagage in de auto), en toen was de koelvloeistof net wel/net niet aan het koken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: oliedruklampje brandt...
Dat is een beetje optimistisch hoor, zelf met een druk systeem als van de R4 zou ik uitgaan van rond de 110 graden, als het moent dat er bellen beginnen te vormen en het circulatie systeem daardoor dan dus ook niet meer goed werkt.