motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 172506Bericht harbourseal »

Ik heb dat rubber stukje vastgepakt met pakkingkit. Hetzelfde spul om vloeibare pakking mee te maken. En ook het kurk van het carter heb ik vast gekit aan het blok.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 172507Bericht BVDP »

Mijn pakking is volledig van kurk. Welk 'rubber stukje ' bedoel je? Mis ik wat?
De vloeibare pakking die ik gebruik kan niet dienen als lijm. Ze hard te traag uit. Welk merk/type heb je gebruikt?
Al vast bedankt.

Groet, Bart
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 172508Bericht harbourseal »

Sorry Bart je hebt gelijk.
Volledig kurk.
Ik ben nu bezig met een Cleon. Daar zitten rubberen stukjes in.

Voor mijn 845 heb ik de kurk vastgezet met ook een traag drogende vloeibare pakking lijkt wat op silicone kit maar dan voor motoren.
Eerst de kurk op de motor geplakt en daarna het carter er los-vast tegenaan.
Als het opgedroogd is carter eraf en checken of de losse randjes mooi aansluiten. Openingen vullen met de vloeibare pakking daarna carter weer los-vast er tegenaan. Half uurtje laten drogen en daarna carter aantrekken. Niet te vast anders druk je de kurk te ver vast en kapot. Beetje op gevoel doen.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 172509Bericht BVDP »

Prima. Nu nog wat tijd vinden om het uit te voeren. Ik heb geen brug dus wagen op assteunen zetten en zo. Komt wel goed. Ik laat nog horen hoe het is gegaan. Bedankt voor de hulp.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 172510Bericht Bertje »

BVDP schreef: ma apr 08, 2019 9:40 am
Vraag nu is motor er uit of carter los. Ik denk aan het eerste maar dat is erg veel werk. Ik kan de motor dan wel in een houder hangen en omdraaien en er vlot aan werken maar kan niets testen op lekken.

Afbeelding
Waarom kun je in een houder niet op lekken testen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 172511Bericht BVDP »

Omdat ik de motor niet lang genoeg kan laten lopen. Koeling en zo aansluiten lijkt me wat veel gedoe maar misschien wel mogelijk.
De motorsteun lijkt me ook niet echt geschikt om de motor lang te laten lopen.

groet, Bart
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: motor eruit?

Bericht: # 172512Bericht Tweety »

als het een pakking betreft die normaal zonder kit gemonteerd moet worden, dan kan je deze op 1 vlak vastlijmen met een beetje velpon, hoe gek 't ook klinkt.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173572Bericht BVDP »

Ff geleden maar gisteren begonnen met de motor er uit te halen. Daar zijn meerdere redenen voor:
1) Het reeds vermelde lekje aan het oliecarter. Ik heb de wagen er voor naar een garage in de buurt gedaan omdat ik zelf geen brug heb maar het lekje blijft. Het is wel van vooraan naar achteraan verhuisd na het bezoek aan de garage :D
2) Gelijktijdig met de revisie van mijn motor heb ik ook de cardanhoezen vervangen. Ondertussen zijn drie van de vier stuk (geweest). Geen goede set dus. Ik heb er nu van R-Quatre en Der Franzose en die lijken beter. Ze zijn in ieder geval een stuk soepeler. Eerst zijn de twee buitenste stuk gegaan en die zijn vrij gemakkelijk te vervangen. Nu echter een binnenste. Smeer dus rondom. Zie foto.
3)Een van mijn voorste schokbrekers lekt (zie foto) en gaat zo niet door de keuring komen in september. Hiervoor moet de motor er niet uit maar nu ik toch bezig ben kan ik er gemakkelijk bij.
4) Mijn koppeling werkt niet echt vlot. Ik heb al aan gegeven dat de trekstang er naar toe er voor zorgt dat de beugel tegen het motorblok schuurt. Misschien is dat fout en moet ik het maar eens oplossen maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de plaat ook niet erg vlot aangrijpt. Het is dikwijls wat schokkerig. Misschien een slechte kwaliteit of scheef of zo wat. Ik wil het eens bekijken.

Verder nog wat kleine zaken:
5) Rond de koppelingen van de uitlaat blijft roet naar buiten komen. Iemand een idee wat daar aan te doen is? Zie foto
6) Er zit een lekje op de aansluiting van de carterventilatie op het spruitstuk. Zie foto. Dat betekend dat daar ook druk weglekt. Ik zou dit willen hardsolderen met koper. Is dat een goed idee? Het gaatje binnenin is dan niet meer open te maken langs daar. Geen idee of het normaal los zit of niet. Graag reactie daarop.

Ook nog ff een foto van mijn radiator na een trip naar Frankrijk van 14 dagen. Een kerkhof dus. Wagen doet het voor de rest prima. In een bergachtige streek voel je het verschil van de gereviseerde motor. De wetgeving in Belgie is ondertussen veranderd. nu zou ik voor een 1400 motor gaan.
Ik huiver wat om mijn cardanassen uit de versnellingsbak te halen want daar is het lekken door de garage dus wel op gelost.

Groet, Bart


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173578Bericht BVDP »

Gisteren nog enkele uren kunnen sleutelen. De motor is er weer uit. Benzinepomp, spruitstuk, stroomverdeler en starter gewoon laten zitten op het blok. Als ik er tijd voor kan vinden vandaag de koppeling al eens bekijken en daarna al wat bestellen. Dit weekend verder doen.

Groet, Bart


Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173581Bericht BVDP »

Toch nog wat tijd gevonden om verder te doen. Eerst versnellingsbak en motorblok gescheiden. Ook de drukgroep en koppeling eraf gehaald. Daar zat al direct wat fout. De koppelingsplaat is aangelopen tegen de bouten van het vliegwiel en er is al flink wat materiaal weg. Waarschijnlijk heb ik het fout gemonteerd na mijn perikelen met de te hoge oliedruk. De koppeling werkte maar greep wat hevig aan. Best een nieuwe plaat monteren, waarschijnlijk een nieuwe set. Wat is wijsheid?
Op zoek naar bouten van het vliegwiel ook want die zijn nog wel bruikbaar maar toch liever niet.
Verder de motor in zijn steun gehangen en het oliecarter los gemaakt. Dat was op zich niet simpel; het zat vrij sterk aan het motorblok. Geen idee welke vloeibare pakking in de garage gebruikt is maar in ieder geval iets dat stevig 'lijmt' :o .
Eenmaal het carter eraf was duidelijk waar mijn olie lekte. Het losse stukje kurk dat onder de krukasdoorgang richting vliegwiel zit, was maar gedeeltelijk in geklemd. Een gedeelte steekt gewoon in de motor en dicht dus totaal niet af. Ik vermoed dat de vloeibare pakking die gebruikt is een gedeelte nog dicht gemaakt heeft want zo groot was de lek nu ook weer niet. De laatste 3000 kilometer maar een klein beetje olie moeten bijvullen om het lekken te compenseren. Niet goed gedaan dus in de garage waar ik er tweemaal om geweest ben. :evil: Volgende bezoek dat ff melden.
Ondertussen aan het uitkijken voor onderdelen. Ik merk dat er nogal wat prijsverschillen zijn in koppelingsets en platen. Is dat ook direct een kwaliteitsverschil of speelt merk een grotere rol in de prijszetting?
Vanavond beginnen met te poetsen in afwachting van mijn onderdelen. Tips voor een goede vloeibare pakking zijn ook welkom.
Hieronder foto's van de slijtage aan de vliegwielbouten en het uit stekende stukje kurkpakking.

Groet, Bart


Afbeelding

Afbeelding
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173593Bericht BVDP »

Vandaag weer wat verder gedaan; vooral poetswerk. Motor, versnellingsbak en motorruimte gepoetst. Nog verder gekeken en nog twee olielekken gevonden. Het zijn wel erg kleine maar toch aan gepakt. Een eerste was achter het distributiedeksel. Daar zit een plaat achter en die lekte. Alles open gedaan, distributieketting eraf gehaald, kettingwiel verwijderd van de nokkenas. Dan de plaat eraf en daar merkte ik dat er twee boutjes te weinig gemonteerd waren. Met de perikelen rond de oliepomp blijkbaar eea vergeten :roll:
Een tweede lekje zat aan het kleppendeksel. Dat is opgekuist maar ik moet nog zien hoe ik het dicht kan krijgen. Waarschijnlijk met extra dichtingskit onder de pakking. Eigenlijk is het aandrukken met de twee moeren op het kleppendeksel geen geweldig goede constructie maar het dicht krijgen moet wel lukken.
Het distributiedeksel zit er ondertussen terug op. Alle kitresten verwijderd want ik had in het verleden deze lek gedicht door er kit op te smeren en dat was ook gelukt. Deksel en motor hier en daar ook nog wat van verf voorzien. Dat is het voordeel van Hamerite; je kan altijd wat bijwerken.
Ook het pasvlak gereinigd voor het carter. Geen idee wat daar door de garage was opgesmeerd maar het zat erg vast. Het lijkt wel erg sterk op Fix All maar dat is niet temperatuurs- en olie. bestendig lijkt me. Er zat ook kit op de krukas. Waarschijnlijk door de dichting die verschoven was. Nu alles weer proper. Ik ga proberen deze dichtingen in twee keer te monteren. Eerst de dichting aan het motorblok aanbrengen met een kit, het carter monteren en alles laten uitharden/drogen want het blijft wat flexibel. Dan carter er terug af, alles checken of het goed zit, weer afdichtingskit erop voor de carterdichting en carter er weer op. Goed idee? De eerste dichtingskit zou wel goed alles moeten 'lijmen'. Iemand een suggestie welke kit ik best gebruik. Nu gebruik ik Loctite Blue silicone 5926. Die 'lijmt' niet echt maar dicht wel goed. Geen lekjes waar die al zit :)
Foto van de opgekuiste motorruimte.

Groet, Bart


Afbeelding
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: motor eruit?

Bericht: # 173602Bericht Okido »

Die vliegwielbouten zien er slecht uit. Weet je de oorzaak, misschien plaat verkeerd om?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 173606Bericht Bertje »

Loctite Blue silicone 5926 is prima spul.
Carterpan terug aanbrengen: beetje vloeibare pakking op de carterpan, kurken pakking erop leggen, beetje vloeibare pakking op de kurken pakking. Dan carterpan monteren maar niet direct al superstrak aantrekken. Gewoon zo vast zetten dat je vetrouwen hebt dat de vloeibare pakking overal samengedrukt is, de dag erna pas wat strakker aandraaien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173609Bericht BVDP »

Okido schreef: ma aug 12, 2019 9:22 am Die vliegwielbouten zien er slecht uit. Weet je de oorzaak, misschien plaat verkeerd om?
Ja, de plaat zat verkeerd. Ook daar is een aftekening op te zien.
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 173626Bericht BVDP »

Al wat verder gegaan met het terug monteren van alle kappen die af gedicht moeten worden. Met de methode die ik al beschreef; in twee stappen monteren. Eerst kit onder de pakking aanbrengen, deksel monteren en uit laten harden; daarna alles controleren of het nog goed zit en dan pas boven de dichting kit aanbrengen en definitief alles monteren. Ik ben dan zeker dat de pakking op z'n plaats zit. Zeker voor de carterpakking lijkt me dat geen overbodige luxe om zeker te weten. Ondertussen is het distributiedeksel al terug geplaatst met die methode, het carterdeksel zit halfweg. Foto's ervan hieronder. Vliegwiel zit er nog niet op omdat het carterdekesel er nog terug af moet voor de bovenste laag kit. Dat monteert de pakkingen al vast een stuk eenvoudiger. Kost alleen meer tijd.
Verder wacht ik op onderdelen. Die zouden op weg zijn maar vermits het in België vandaag een feestdag is :D zal er pas morgen geleverd worden :( .

Groet, Bart
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie