motor eruit?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168610Bericht BVDP »

Fons,

De vuldop er eens af gehaald en daar zit zeker olie. Alles lijkt in orde; geen lekken van olie of water, geen witte of zwarte rook, geen water bij de olie,.....Enkel de koppeling grep wat strak aan in het begin maar dat betert.

Bart
Renaultjoe
Berichten: 26
Lid geworden op: do apr 21, 2016 4:53 pm

Re: motor eruit?

Bericht: # 168612Bericht Renaultjoe »

Mooi dat dit gelukt is.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 168622Bericht Bertje »

Goed bezig, Bart!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 168982Bericht BVDP »

Even een update. Gisteren de kopbouten aan getrokken, olie en filter vernieuwd, klepspeling indien nodig geregeld. Ik heb 700 km gereden. Ook mijn 123 ontsteking gemonteerd. Motor liep prima en nu vooral in lage toeren nog beter. Aan de steekassen lekt er wat. Ik dacht eerst dat de dichtingen lekten maar vermoed nu dat er vet bij de montage naar buiten is gedrukt en dat 'smelt' bij een warme motor. Het lekken is links al gedaan en rechts sterk verminderd. Ff afwachten dus.
Wat wel vervelend is, is een piepend geluid als ik de koppeling in trap. Zelf hoor ik niet zo best maar er is me verteld dat het in de buurt van de drukgroep/koppelingsplaat moet zitten. Het is er sinds een week. De as waar de koppelingsplaat op zit is gesmeerd en ook de beugel voor de bediening. Iemand een vermoeden wat er piept?

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: motor eruit?

Bericht: # 168986Bericht Jan1962 »

BVDP schreef: Wat wel vervelend is, is een piepend geluid als ik de koppeling in trap. Zelf hoor ik niet zo best maar er is me verteld dat het in de buurt van de drukgroep/koppelingsplaat moet zitten. Het is er sinds een week. De as waar de koppelingsplaat op zit is gesmeerd en ook de beugel voor de bediening. Iemand een vermoeden wat er piept?

Groeten, Bart
Een vermoeden: je knie? :D
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 169651Bericht BVDP »

Nog even een update.
Het lekken aan de steekassen is ondertussen gestopt. Het montagevet is op :o
Wel een lek gekregen aan de carterpan en dat op de meest vervelende plaats: aan de zijde van de distributie. Degenen die er ooit aan gewerkt hebben weten dadelijk over welke plaats ik het heb (omg) . Ik heb met veel gefriemel de boutjes wat aan gedraaid maar dat helpt niet echt. Het lek blijft. Twee opties dus: de carterpan er onder uit halen of motor er uit.
Het eerste is lastig want er moet een dwarsbalk en de stabilisatiestang gedemonteerd worden maar vooral omdat je niet bij de boutjes kan. Kent iemand een manier om dat wat te verbeteren? Motorsteunen los of zo en motor wat op krikken bijvoorbeeld? Lijkt me niet zo direct wat te helpen maar misschien kent iemand een betere truuk.
Motor er uit halen lijkt me drastisch maar alles is dan wel goed bereikbaar. lijkt me een lange dag werk. Waar ik wel voor vrees is dat de dichtingen aan de steekassen daarna gaan lekken.
Iemand nog opmerkingen die de voorkeur in de een of andere richting kunnen doen gaan?
Andere vraag: is er een verbeterde versie van de kurkdichting die voor het carter gebruikt wordt?

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 169660Bericht Bertje »

BVDP schreef: Twee opties dus: de carterpan er onder uit halen of motor er uit.
Het eerste is lastig want er moet een dwarsbalk en de stabilisatiestang gedemonteerd worden maar vooral omdat je niet bij de boutjes kan. Kent iemand een manier om dat wat te verbeteren? Motorsteunen los of zo en motor wat op krikken bijvoorbeeld?
Precies dat. Ook even uitlaat los halen van het spruitstuk zodat het motorblok idd rondom vrij is.
Wat een beetje in de weg zit is het klemmetje voor de remleiding, midden op de voorrand van de bodemplaat (zeg maar bij de uitsparing tussen de motordragers). Als je hier het kunststof pennetje uit tikt kun je deze verwijderen. Je kunt de carterpan dan nét tussen chassis en krukas uit schuiven.

Pakking verbeteren: dun laagje vloeibare pakking aanbrengen alvorens kurk te plaatsen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 169780Bericht BVDP »

Nog een update.
1)Het lekken aan de steekassen blijft weg; Echt wel montagevet dat gesmolten is dus.
2) Het lekje aan de carterpan lijkt minder met het aandraaien van de boutjes van de carterpan maar is niet weg. Het is echter heel miniem. Op 1000 km zie ik geen verschil in mijn oliepeil en er druppelt niets op de grond als de wagen stil staat. Voorlopig zo laten dus en klasseren als 'jammer maar helaas'.
3)Ik heb gevonden waar de koppeling piept als ik ze intrap. Nee, niet mijn knie. Die is ook niet goed maar dat is een ander verhaal. Het is de koppelingshefboom die tegen het motorblok schuurt. Zie foto's. Ik heb op foto's van de demontage gekeken en zie daar een metaalkleurig plekje op de hefboom. Het schuren moet dus vooraf ook al geweest zijn maar gaf toen geen gepiep omwille van de olielekken. Op de foto's zie ik geen mogelijkheid om de hefboom lager te laten komen. Enkel de stang die op de hefboom zit lager laten komen lijkt me te helpen maar dat zie ik ook niet zo één-twee-drie mogelijk.
Iemand een idee wat er fout is of is er helemaal niets fout? Ik heb er nu wat kopervet aan gedaan en het piepen is gedaan. Vraag is hoe lang.

Groet, Bart

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 169781Bericht Bertje »

Hefboom iets verder dicht vouwen, zodat dat aanloopvlakje wat verder naar binnen valt. Het gaat maar om een fractie van een mm.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 169782Bericht BVDP »

De hefboom wordt ,als je de koppeling indrukt,naar boven getrokken omdat de trekstang omhoog loopt.
Ik bekijk het even maar denk niet dat daar de oplossing zit.
Al vast bedankt voor het meedenken.

Groet, Bart
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: motor eruit?

Bericht: # 169799Bericht Hengel »

BVDP schreef:De hefboom wordt ,als je de koppeling indrukt,naar boven getrokken omdat de trekstang omhoog loopt
Misschien kun je een extra beugeltje maken vanaf de moer die links naast de gele pijl zit op foto 2? Dan zo maken dat de eerste centimeter die de hefboom naar achteren wordt getrokken eerst naar achter gaat en dan pas naar boven?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 169811Bericht Bertje »

BVDP schreef:De hefboom wordt ,als je de koppeling indrukt,naar boven getrokken omdat de trekstang omhoog loopt.
Dat suggereert speling op het asje van de hefboom, de hefboom hoort alleen zo te kunnen bewegen dat het druklager axiaal beweegt. De fundamentele oplossing is dan een nieuw asje (en dat goed smeren om opnieuw inslijten te voorkomen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 169857Bericht BVDP »

Ik kan even niet goed volgen. Met hefboom bedoel ik de hefboom die te zien is op de foto. Ik zie daar niet zo direct een asje zitten. Is er een spraakverwarring of mis ik effectief wat?
Het zal in het laatste geval niet simpel zijn om daar wat te gaan veranderen zonder de motor eruit te halen.

Groeten, Bart
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: motor eruit?

Bericht: # 169861Bericht Bertje »

Ik heb mij gebaseerd op de bovenste foto van jouw post van 6 juli. Ik dacht dat de hefboom zou scharnieren om een asje, maar zie nu dat deze draait op een halfrond aanligvlak:

Afbeelding

Op deze manier kan ik me enige zijdelingse beweging voorstellen, áls het trekstangetje onder een hoek aangrijpt.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: motor eruit?

Bericht: # 172505Bericht BVDP »

Nog eens een update en niet zo'n leuke.
Er blijven lekken aan het motorblok. Omdat ik zelf geen brug heb om de auto op te zetten, heb ik de carterpakking laten vervangen in een Renault garage. Normaal een garage met een hart voor oudere Renaults maar dit maal lijkt er wat mis te lopen. Al twee maal langs geweest maar telkens achteraf nog lekken. De laatste keer bleek er ook een klein lekje te zitten op de dichting van het distributiedeksel of de plaat daar net voor. Omdat het zoveel werk was om daar een pakking te vervangen dat met een dotje Tech 7 dicht gemaakt. Het bleek echter niet de enige lek. Ook nog een kleintje op de pakking van het oliecarter kant distributie. Daar ook een likje Tech 7 en na een proefrit van 50 km geen lek meer te zien. De dag nadien opnieuw een plasje olie onder de wagen. De olie blijkt uit het gaatje onder het vliegwiel te komen. Het zit in een verlengd gedeelte van de oliecarter dat het vliegwiel afdekt. Ik vermoed dat het er al was maar niet opviel door de andere lekken. Hier kom ik niet weg met wat Tech 7.
Het laatste lekje kan volgens mij van de dichting van het carter komen of van de krukas-as. Op de laatste zit geen vaste dichting maar een soort schroefdraad die de olie terug naar de motor brengt. ik heb een 850 cc motor. Omdat ik die zuiver gemaakt heb en er nieuwe zuigers, cilinderbussen en ringen in de motor zitten, is er ook niet veel overdruk in het carter en vermoed ik dat het echt wel de carterdichting zal zijn. Iemand een idee hoe ik dat kan checken zonder de motor te demonteren?
Vraag nu is motor er uit of carter los. Ik denk aan het eerste maar dat is erg veel werk. Ik kan de motor dan wel in een houder hangen en omdraaien en er vlot aan werken maar kan niets testen op lekken. Dus alles terug monteren en hopen dat het goed is. Iemand een idee hoe er wel kan gekeken worden of er lekken zijn met een motor in de motorsteun? Ik denk dan aan motor kantelen zodat de olie in het distributiedeksel komt staan, andere kant kantelen om de pakking aan de vliegwielzijde te controleren, links en rechts kantelen om de pakking van de carterpan daar te controleren. Dat alles natuurlijk zonder dat de motor loopt dus geen oliedruk.
Enkel carterpan demonteren heeft men dus al twee maal in de Renault garage gedaan. Ik vermoed dat het fout loopt bij het monteren van de losse stukken pakking op de ronde zijde aan de distributiekant enerzijds en aan de vliegwielkant anderzijds. Die stukjes zijn moeilijk op hun plaats te houden terwijl je de caterpan terug plaats. Een vloeibare pakking breng ik er sowieso al bij aan. Kent iemand een truc om die korte stukje netjes te plaatsen zonder een grote kans dat ze verschuiven bij montage ven de carterpan? Mocht ik daar wat zicht op krijgen wil ik dat nog één keer zelf proberen voor de motor er écht uit gaat. Bij dat laatste heb ik de vrees op lekken aan de cardandichtingen. wat is hier wijsheid?
Nog ff een foto van de motor met zicht op waar de pakking komt.


Groet, Bart

Afbeelding
Plaats reactie