r4f4 project

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: r4f4 project

Bericht: # 157558Bericht Rik H. »

Hartstikke mooi Diede! Ziet er inderdaad strak uit. Ik heb ook al een langdurig project met mijn gele viertje. Ooit komt het af maar jouw viertje geeft me zeker weer inspiratie!

Veel plezier met opbouwen als je zover bent!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: r4f4 project

Bericht: # 157563Bericht Jan1962 »

Dit wordt een hele mooie R4!! Taxeren is zeker aan te bevelen straks, gezien het vele werk wat je hebt verzet.
Nog even doorzetten en dan heb je iets bijzonders (nw)

Jan
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: r4f4 project

Bericht: # 157564Bericht roberto »

Heel mooi! complimenten!!
hankleinjan.nl
Berichten: 387
Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
Locatie: Rijssen

Re: r4f4 project

Bericht: # 158832Bericht hankleinjan.nl »

Afgelopen weekend samen een paar uur bezig geweest om de voorste buitenschermen passend en netjes in lijn te krijgen met de motorkap :-D
:) Renault 4 TL 1983 205.000 km
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 165171Bericht p304c »

En langzaam verder maar weer.
In het afgelopen jaar is er wel weer een aantal zaken gebeurd maar vlot gaat het niet.
Tussen alle andere bezigheden door ben ik bezig geweest om alle onderdelen van de carroserie netjes te plaatsen en uit te lijnen.
Als je alles aardig in lijn wil hebben kan je daar behoorlijk in verdwalen met een Renault 4.

De replica voor-spatborden passen uiteraard niet meteen helemaal zoals de originele.
Als daarbij dan ook nog de binnenschermen voorzien zijn van nieuwe bovenste lasranden dan kan je al gauw een millimeter of twee kwijt zijn.
De bedoeling was toch om alles weer netjes uitgelijnd te krijgen waardoor de motorkap ook netjes op de juiste hoogte en gelijk aan de spatborden in het slot valt.

De plaatwerker/spuiter die de carrosserie voor mij heeft afgemaakt is zo netjes te werk gegaan dat ik natuurlijk niet zelf de boel mag verprutsen.
Zo kom je dan tot de ontdekking dat in het verleden iemand waarschijnlijk al eens de driehoek bij de bestuurdersdeur opnieuw heeft geplaatst waardoor daar ook al enige afwijking aanwezig is.
Dat is heel lastig als het replica-spatbord ook al niet op de mm nauwkeurig gemaakt is.
De boog in de wielkast sloot dus voor geen meter aan op de straal van de carrosserie en de kitnaad liep daardoor ook niet netjes parallel.
Om dat aan beide zijden goed te krijgen zitten er toch ook alweer een hoop avondjes denk- en plaatwerk in.

Het eindresultaat is uiteindelijk wel zo dat de beide voorspatborden nu wel netjes aansluiten op de carrosserie en ook de naden tussen de spatborden en de motorkap acceptabel recht zijn.

Daarna was het de beurt aan de achterdeur met girafon.
Ook daar zit, doordat het onderste scharnier opnieuw geplaatst is en ook de achterste balk van de laadvloer er opnieuw in gezet is, wat verloop in.
Maar met wat gericht van de scharnieren van de deur en de girafon zijn de lijnen voor het zicht weer acceptabel.
Als het goed is moet het bovenste scharnier van de achterdeur los te halen zijn zodat de deur te richten is maar in dit geval lijkt het of iemand in het verleden dat scharnier definitief aan de deur heeft bevestigd.
Ik heb er in ieder geval geen beweging in gekregen en heb daarom de scharnieren aan de carrosserie maar met grof geschut iets in de juist richting gebogen.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Het vervolg van het project laat even op zich wachten, de spuiter heeft niet eerder tijd dan eind juli.

Dat geeft mij de tijd om de dozen met onderdelen te doorzoeken.

Toen ik de auto kocht had iemand er een 1100 motor in gezet met schijfremmen maar die zat er origineel niet in.
Ik heb er ondertussen een 845 motor ingeplaatst en al een eeuwigheid geleden trommelremmen bij Harry gekocht en er in gebouwd.
Daarbij wil ik er het tweede type dashboard in zetten i.p.v. het laatste type omdat ik dat gewoon mooier vind.
Dit levert nu wat kopzorgen op.
Van Han heb ik al enige tijd geleden een kabelboom en een dashboard geregeld maar dat vergt enige aanpassingen.

Ik heb mijn onderdelen dozen doorzocht en geinventariseerd en hou nu toch een aantal vragen over.

Ik zoek het afdichtingsrubber die de doorgang van de handrem door het schutbord afdicht.
Afbeelding
Ik ben de juiste veer kwijt die zorgt dat de handremhendel netjes in de juiste stand blijft staan. Daarbij komt dat ik geen goed beeld meer heb waaraan die veer bevestigd zit bij de motor.
Afbeelding
De kabelboom vanuit het schutbord naar voren, kan iemand mij foto's bezorgen hoe die loopt bij dit type motor. Dit ook i.v.m. de lengte van de kabels van het achteruitrijlicht.
De zekeringkast moet bij dit dashboard en deze kabelboom in het motorcompartiment komen maar de juiste plaats weet ik niet helemaal want ik denk dat de bevestigingsgaten hiervoor niet in het schutbord zitten.
Afbeelding
Wat is de plaats waar de spanningsregelaar bevestigd zit? Ik kan even geen plaats bedenken en vinden op foto's die ook nog klopt met hoe de kabelboom er momenteel uitziet.
Afbeelding
Ik weet waar de bobine komt (denk ik) en ik vermoed dat de spanningsregelaar daar toch ook in de buurt hoort te zitten.

Ik zoek nog een goeie accubak die bij deze motor hoort, de accubak die ik nu heb is voor een 1100 motor en kan ik niet plaatsen i.v.m. de Radiator die nu niet meer helemaal vooraan zit.

Afbeelding

Afbeelding

Als iemand mij nog wat verder kan helpen met foto's van de diverse situaties dan kan ik de komende tijd mij weer concentreren op het voorbereidende werk.
Hopelijk doet de spuiter dan in de zomer zijn werk, kan ik in het najaar lekker de boel afmaken en kan de auto na de winter naar de APK en de weg weer op.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: r4f4 project

Bericht: # 165172Bericht JelleP »

Ziet er strak uit! Je mag mijn R4 ook wel eens onder handen nemen, de spatborden steken een centimeter voor de motorkap uit :oops:
Ik denk dat bij deze motoropstelling een accubak hoort die half in het schutbord is verzonken, het schutbord is dan ook anders. Mocht je dat helemaal origineel willen hebben dan zou je er een gat in moeten slijpen. Ik weet niet of je dat wilt. Het schutbord van de oudere R4's is ook wat anders in relief, en ik geloof dat het jouwe hoort bij een later type met 1100 motor. Vergelijk de verschillen maar eens, opvallend detail is de grote uitstekende rand onder het motorkapslot dat hier ontbreekt:
https://cache.willhaben.at/mmo/7/195/75 ... 924187.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Het kan ook zijn dat ik nu van alles door elkaar haal hoor, maar dan zal ik snel genoeg verbeterd worden door de kenners hier :wink:

groetjes Jelle
Laatst gewijzigd door JelleP op vr apr 14, 2017 10:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: r4f4 project

Bericht: # 165173Bericht jurjenz »

Wow, goed bezig! Als je mij een pb stuurt met je email dan krijg je van mij een wetransfer linkje met een partij fotos van motorcompartiment 845cc. Ik zal kijken of ik nog een rubber heb liggen. :)
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 165174Bericht p304c »

Jelle,

Dit is een F4 uit 1985 waar origineel wel een 845 motor in heeft gezeten. schutbord en binnenschermen zijn origineel. Volgens mij moet er origineel een ander type accubak voor de radiator hebben gezeten.
Met wat pruts- en boorwerk kan ik die van een 1100 ook wel passend krijgen maar dat hoop ik te vermijden.

Zo te zien moet ik nog wat gaatjes boren voor het zekeringkastje en ik zie op dat plaatje ook de spanningsregelaar zitten. Maar dit is in ieder geval weer een oudere auto aan de luchtklep te zien.
Misschien moet ik om die plaats te benutten een andere spanningsregelaar zoeken want ik heb zelf het gevoel dat ik die ik nu heb daar niet helemaal lekker op z'n plek krijg.


Jurjen

ik heb je een PB gestuurd. dank je wel.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: r4f4 project

Bericht: # 165180Bericht Bertje »

Schutbord 1980er:

Afbeelding

Spanningsregelaar hoort tegen schutbord, je ziet de twee draadeindjes met moertjes zitten. Heeft jouw dynamo niet al een ingebouwde spanningsregelaar?

Schutbordhuls voor handremhendel heb ik denk ik ook nog wel liggen; ik bouw juist om van trommel naar schijf.

Accubak hoort inderdaad vooraan bij mid jaren 80, zowel bij 845 als 1108cc
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 165185Bericht p304c »

mooie foto Bert

Precies wat ik nodig heb.
En ja, nou je het zegt zit er een ducelier dynamo met ingebouwde spanningsregelaar aan de motor.
Zo nauwkeurig had ik dus blijkbaar nog niet gekeken.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 166275Bericht p304c »

En weer een stapje verder

sinds donderdagavond is de auto weer weg naar de spuiter

Afbeelding

Afbeelding

De laatste oneffenheden worden strak gemaakt en ik hoop dat de auto over enkele weken weer terug is.
Dan het najaar en de winter op mijn gemak verder opbouwen en rijden in het voorjaar.

Het einde lijkt in zicht te komen.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Renaultjoe
Berichten: 26
Lid geworden op: do apr 21, 2016 4:53 pm

Re: r4f4 project

Bericht: # 166276Bericht Renaultjoe »

Ziet er strak uit.
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 167879Bericht p304c »

En net voor de kerst kwam mijn rode kerstcadeau binnen

Afbeelding

Nou kan het laatste beetje opbouwen beginnen en hopelijk in het voorjaar rijden.

Heeft iemand toevallig nog een accubak voor een 845CC in de opruiming?
Die voor een GTL heb ik hier liggen maar die past niet zonder enige aanpassing
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: r4f4 project

Bericht: # 167893Bericht dick holtrop »

Wauw mooi! Hij glimt wel heel erg veel! (love)

Groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
p304c
Berichten: 285
Lid geworden op: za mar 20, 2004 2:00 am
Locatie: deventer

Re: r4f4 project

Bericht: # 169903Bericht p304c »

Het einde komt in zicht.
Na een hoop gepuzzel is het gelukt om het dashboard op z'n plek te krijgen.
Het aanpassen van alle bekabeling leverde een goed werkend resultaat op voor alle elektrische onderdelen.

Trots als ik was besloot ik om het koelsysteem te vullen, om na 1,5 liter er achter te komen dat ik ergens nog een slang vergeten was. Hierdoor kwam een groot deel van de vloeistof net zo hard weer boven uit het motorblok.

Zoekende naar de benodigde slangen kwam ik tot de ontdekking dat ik een t-stuk miste om de voet van de carburateur in het systeem mee te nemen. Maar gelukkig is er dan nog altijd Harry Velthuis waardoor dat probleem vlot opgelost was.

Hierna maar weer eens een jerrycan aangeschaft om de nodige liters benzine in de tank te gooien om daarna maar eens te kijken wat er zou gebeuren. Van het motorblok dat ik nu alweer gauw 10 jaar geleden met Han Kleinjan uit een sloop TL gehaald had wist ik dat het niet vast zat maar verder had ik er geen afstelwerk aan verricht.
De startmotor draaide netjes de motor rond en dankzij de nieuwe accu kon ik dat ook rustig een poosje volhouden zodat er tijd genoeg was om benzine vanuit de tank naar de carburateur te krijgen (hopende dat de benzinepomp goed zijn werk deed).
Na niet eens al te lange tijd begon de motor tekenen van leven te geven en waren er duidelijk signalen van ontbranding in de cilinders te horen. Dat was voor mij het teken om de deuren van de garage maar eens te openen en de auto maar eens met de kont naar buiten te zetten. Volgende poging en ja hoor de motor sloeg aan en liep nog behoorlijk netjes ook.

Na dit eerste geronk na tien jaar stilstaan was het einde dag en heb ik de auto weer een aantal dagen niet aangeraakt.
Bij de volgende poging een aantal dagen later duurde het toch weer een behoorlijke tijd voordat er iets gebeurde.
Tijd voor wat nakijk werk. Eerst maar eens de verdelerkap reinigen, andere bougiekabels er op gezet, de bougies eruit gedraaid gereinigd en op de juiste afstand gezet. Hierna de carburateur meer weer eens open gemaakt en tot de conclusie gekomen dat de vlotternaald niet lekker gangbaar was. Nou zou het toch moeten werken en ja hoor probleemloos starten en probleemloos mooi lopen.

Het einde is in zicht maar na 15 jaar niet te hebben gereden en alles vernieuwd te hebben is een eerste keer de weg weer op naar de APK wat te spannend. In overleg met mijn buurman die een garagebedrijf heeft en ook de APK zal gaan regelen heb ik besloten dat de auto na de vakantieperiode eind augustus op de ambulance naar de garage gaat waardoor we samen de remmen kunnen ontluchten en de nodige APK punten samen kunnen controleren en bekijken want hoe controleer je of de kilometerteller werkt als je de weg niet op mag. Het avontuur nadert het eind en het wordt tijd voor een taxatie voordat de F4 eindelijk weer de op de weg te bewonderen is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iedereen die mij in de afgelopen jaren met raad, daad en onderdelen gesteund heeft heel veel dank.
diede

Rode 4f4 als project,
bmw r100gs, en een stapel fietsen
Plaats reactie