Project F6 in Spanje

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Project F6 in Spanje

Bericht: # 179918Bericht sunnyside »

Hallo allemaal.
Zoals gemeld in even voorstellen hebben we een F6 gekocht in Spanje en na revisie en nieuwe lak etc is het de bedoeling dat het onze zomer auto in Nederland wordt.

Bij aankoop zag het ernaar uit dat er bijzonder weinig roest was, een beperkt aantal deuken en een matig lopende motor en bijna niet te bewegen koppeling. We waren geadviseerd dat als de carrosserie maar goed was, de motor en versnellingsbak alleen maar oplosbare problemen konden hebben. Het werd dus een beetje een sprong in het diepe, want echt goedkoop gaan ze hier ook niet van de hand.

De eerste test was 200 km naar ons huis. Er bleek weinig vermogen, een erg hoog verbruik en van stationair naar optrekken ging gedurende 1 uur file in Sevilla zeer moeizaam.

Thuisgekomen eerst maar eens onder de motorkap gekeken en een deel bleek makkelijk verklaard: De schroef van het plaatje dat de choke bedient zat los, dus de choke zat grotendeels dicht.. Een nieuwe koppelingskabel besteld en gemonteerd en dat loste dat probleem helemaal op. Toen wat verder onderzocht en gevonden dat het vaccuumvervroegen op de Femsa distributeur niet werkte (lek), bovendien zaten er geen veren meer in de centrifugaalvervroeging. We reden dus met een vast onstekingspunt! Onderdelen voor de Femsa ontsteking zijn niet meer te krijgen en 2e hands zijn ze net zo onbetrouwbaar als die er af kwam. Voorlopig dus een namaak Ducellier erop en nu loopt de motor best goed. In de toekomst zal er wel een 123 op komen, ik moet alleen eerst zien uit te vinden wat een goede curve is.

Dat is ons namelijk ondertussen duidelijk; niet elke F6 is gelijk geboren. De Spaanse versie heeft veel afwijkende onderdelen en is in de gebruikelijke naslagwerken niet te vinden. Ik zoek dus naar Spaanse documenten, maar voor de '83 F6 versie nog niks gevonden, wel voor oudere modellen.

Inmiddels begonnen met het reviseren van units: carburateur, dynamo, benzinepomp, remmen. Ik zal in vervolg posts een aantal leerpunten delen.

Op dit moment ben ik op het punt dat de motor eruit gaat en ik alles klaar ga maken voor het spuiten.
Ik loop nu echter vast op een carrosserie probleem en ik hoop dat iemand een suggestie heeft.
Vooraan staat de motorkap duidelijk naar achteren tov de spatborden links en rechts. Als ik motorkap scharnieren uit elkaar haal en de kap op de goede plek zet (bovenaan zit deze dan ook mooi) dan is er een verschil van 1,3 cm aan beide kanten.
De voorbalk is best aardig recht, loopt evenwijdig met de versnellingsbakvoorkant. De spatborden zitten netjes op het eind van de voorbalk, maar als de bouten van de scharnieren in de daarvoor bestemde gaten vallen, dan gaat de hele kap dus 1,3 cm naar achteren. De voorbalk lijkt nooit vervangen. De kap lijkt mij ook origineel. De referentiemaat van de voorkant van de vloerplaat naar het hart van de voorbalk is 695 mm in de boeken die ik heb. De gemeten maat is echter aan beide kanten 735 mm. Spaanse versie afwijking? Onderstaand een paar fotos. Wie heeft dit eerder gezien of weet raad?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179947Bericht Hanz »

Aan Spaanse viertjes is idd het nodige anders dan aan de Franse, maar de carrosseriedelen zijn meestal uitwisselbaar. Ik zit vrij goed in de papieren documentatie, w.o. de PR1062 1978-1985. Ik bestrijd trouwens dat je voor de FEMSA verdelers geen onderdelen meer kunt krijgen, je moet wel de juiste kanalen kennen. Ben je al lid van het forum van de Spaanse Club Clásicos Renault 34567?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179948Bericht Bertje »

De foto's zijn te klein om goed mee te kunnen kijken, ook als je erop klikt worden ze (bij mij) niet groter. Misschien kun je ze nog eens plaatsen?
Ik heb zelf al meerdere keren een voorbalk vernieuwd, en ook al eens eentje los gehaald puur om te herpositioneren. Wil dus graag meedenken, maar aan de hand van postzegelplaatjes lukt dat dus niet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179957Bericht sunnyside »

Hallo Hanz en Bertje. Bedankt voor de reacties.
Hanz: ik probeer inderdaad om lid te worden van de Spaanse club, maar net als bij deze club moet dat eerst goedgekeurd worden door een moderator. Dat duurt ondertussen al een maand.. Ik zag dat zij een parts manual op de site hebben van een F6, hopelijk een Spaanse. Ik kan alleen maar wachten op goedkeur helaas. De verdeler heeft een defecte vacuum unit en de veren van de centrifugaalvervroeging zijn beschadigd. Als je tips hebt waar ik die kan krijgen, heel graag. Mijn Spaanse leverancier Piezasautosclassicos heeft ze niet. De code PR 1062 zegt mij even niets. Is dat een service manual voor Spaanse viertjes? Kan ik daar ook aankomen? Ik heb net een Kluwer handboek gekregen, maar daar staat niet alles in en ik mis vooral een parts manual.

Bertje: Hierbij grotere fotos. Het was de eerste keer dat ik fotos plaatste en ik was bang dat ik ze te groot zou laten. Ik heb inmiddels doorgepakt en de spatborden, deuren en ramen eruit gehaald, de koets is eraf en gaat hopelijk binnenkort naar een spuiter. Ik zoek nog naar een geschikte. Ik ga dan het chassis doen en alle componenten van de auto beoordelen en eventueel reviseren. De reputatie dat Spaanse auto's uit het binnenland niet roesten klopt helemaal. Er is 1 klein gaatje onder het voorraam rubber en verder niets, zelfs waar Renault het niet nodig vond verf aan te brengen, zoals onder de houder voor de krik, die ik eraf gehaald heb en eraf ga laten.

Dit zou dus een goed moment zijn voor een nieuwe voorbalk, maar deze lijkt eigenlijk wel goed.
Ik zag overigens dat er 2 soorten motorkap scharnieren zijn. Vanaf de plaatjes lijkt het scharnier met de schuine kant een grotere uitsteeklengte te hebben dan het haakse scharnier. Dat zou mijn probleem oplossen denk ik.

Nog een paar vragen voor de volgende fase:
in de wielkasten en onder de bodem zit een steenslag bescherming laag. Deze zit flink vast, maar heeft scheurtjes van uitdrogen. Wat is wijs? proberen weg te halen (hoe?) of ergens mee behandelen zodat er een nieuwe laag overheen ligt?
Hoe haal je het passagierslot uit de deur? Aan de binnenkant steekt de slotbediening uit, aan de buitenkant de knop en aan de kopse kant het slot zelf. Ik kan geen houdini beweging vinden die de truc doet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179961Bericht Bertje »

Dank voor de grotere foto's, ik zie nu wat er mis gaat, ik begrijp alleen nog niet hoe het kan. Kijk ook eens aan beide zijden langs de auto af en volg met je oog de knik die over het spatbord loopt, overgaat in de knik in de deur en vervolgens de knik in de laadbak. Dit moet één vloeiende curve zijn. Is dit het geval, dan zitten de spatborden en dus de uiteindes van de voorbalk goed. Dan zouden de langere motorkapscharnieren misschien de oplossing zijn (hoewel ik die zelf maar in 1 lengte ken). Staan de spatborden echter bol, dan zit de voorbalk te ver naar achteren en zou je die dus moeten los prepareren en een stukje verder naar voren zetten (daarvoor moeten motor + bak uit de wagen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3130
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179963Bericht Hanz »

sunnyside schreef: vr feb 11, 2022 9:14 pm Hallo Hanz en Bertje. Bedankt voor de reacties.
Hanz: ik probeer inderdaad om lid te worden van de Spaanse club, maar net als bij deze club moet dat eerst goedgekeurd worden door een moderator. Dat duurt ondertussen al een maand.. Ik zag dat zij een parts manual op de site hebben van een F6, hopelijk een Spaanse. Ik kan alleen maar wachten op goedkeur helaas. De verdeler heeft een defecte vacuum unit en de veren van de centrifugaalvervroeging zijn beschadigd. Als je tips hebt waar ik die kan krijgen, heel graag. Mijn Spaanse leverancier Piezasautosclassicos heeft ze niet. De code PR 1062 zegt mij even niets. Is dat een service manual voor Spaanse viertjes? Kan ik daar ook aankomen? Ik heb net een Kluwer handboek gekregen, maar daar staat niet alles in en ik mis vooral een parts manual.

Hoe haal je het passagierslot uit de deur? Aan de binnenkant steekt de slotbediening uit, aan de buitenkant de knop en aan de kopse kant het slot zelf. Ik kan geen houdini beweging vinden die de truc doet.
PR1062 is het onderdelenboek voor de FASA F4 en F6 1979-1985 (R2108, R210-B en R2370). Heel soms te vinden op Spaanse veilingsites. Ik heb even gekeken naar jouw 'napoleon hat' voorbalk, maar die is i.i.g. hetzelfde voor F4 en F6. Ook bij de scharnieren (77 02 146 951 voor de bovenkant, 77 02 146 955 en 77 02 146 954 voor de onderkanten R en L) zie ik maar 1 type en dat is de korte.

Ik vind het op de foto's lastig te zien of er iets mis is, wat me wel opvalt is de knik tussen knipper en onderkant kap. Zie hieronder een foto uit de brochure van 1983 (niet heel behulpzaam):

Afbeelding

En m.b.t. het deurslot: hiervoor is inderdaad een houdini-beweging nodig. Gewoon een beetje draaien en opeens lukt het (en dan ben je vergeten welke beweging je maakte)
Laatst gewijzigd door Hanz op za feb 12, 2022 1:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179964Bericht sunnyside »

Hallo Bertje
Het is mij ook een raadsel, omdat de motorkap en de spatborden aan dezelfde voorbalk zitten. Als die recht is zou het vanzelf moeten uitlijnen lijkt mij, maar dat doet het dus niet. Ik zag een andere F6 hier (in Spanje) en die had het ook.. Ik kan nu niet langs de lijnen kijken die je voorstelde, want ik heb alleen nog een kaal chassis. Dus bij de opbouw ga ik verder zoeken. In het ergste geval pas ik de bestaande scharnieren aan. Ik kan nu in ieder geval goed meten of alles de goede maten heeft.

Nog wat fotos, de anti steenslag met de scheurtjes, waarvoor graag advies. De kale plek onder de krikplek, waar dus geen roest zat en tevens bij de deuren, waar ook vrijwel geen verf zat, alleen wat oppervlakte roest na 40 jaar. Elke bout of moer die een kwart slag los gaat kan dan verder met de hand losgedraaid worden. Heerlijk!

Nog een vraag over de deuren: Onder de vrij zware spiegels zijn scheuren gekomen door het trillen neem ik aan. Is dit een bekend euvel en is er, los van lassen, een permanente oplossing bedacht?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179965Bericht sunnyside »

Hallo Hanz. Hartelijk bedankt voor het meedenken. Ik heb inmiddels het boek gevonden op veilingsites, maar allemaal al verkocht. Dat is inderdaad precies wat ik zoek. Ik blijf zoeken.
Met de motorkap moet ik nu wachten tot alles weer gemonteerd is. Ik ga nu alleen meten en eventueel wat richten.
bijgaand nog een foto waarbij de lineaal naar voren ligt, maar evenwijdig aan de voorkant van de versnellingsbak. De voorbalk loopt iets naar achteren aan beide kanten, maar dan zou juist de motorkap naar voren moeten staan.. Ook nog een foto van de voorkant van de hoed tov de motorkap. Deze liggen ongeveer in een vlak. In de situatie dat de motorkap naar achteren ligt tov de spatborden, loopt deze ook aan aan de sluitkant. Met 1 cm naar voren sluit de kap mooi.
De uitlijning van de brochure zou ideaal zijn, daar ga ik voor.
Ik heb besloten het slot in de deur te laten bungelen. Bij het lakken kan het even worden afgeplakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179974Bericht sunnyside »

Inmiddels weer wat verder gezocht. Er zijn verschillende maten scharnieren. voor 1968 en daarna, zie foto. Helaas is de maat A niet gegeven. Wellicht dat Spanje nog weer een andere maat had. Ik heb de motorkap nog even gemeten van de onderkant naar de bovenkant. Aan de beide zijden is de maat 114 cm, in het midden net naast het slot 120,5 cm. Heeft iemand hier een referentie voor?
Op de foto kan je hopelijk zien hoe ik gemeten heb.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179980Bericht Bertje »

Deurslot: maak anders eerst ook het handvat los, 2x moertje, sleuteltje 8. Oppassen dat je de moertjes niet in de deur laat vallen!

@Spiegels: de versteviging aan de binnenzijde vd deur lijkt mij minimaal, bij Franse R4tjes zit er een verstevigingsplaatje achter (zit met 1 puntlasje vast) en zitten de spiegels vast met 2 ipv 1 boutje.

@Motorkapscharnieren: de 2 maten scharnieren hebben zo te zien het draadeind voor bevestiging op de voorbalk nog steeds op dezelfde voor-achter positie zitten. En van die 2 types heb jij gezien het bouwjaar al de lange. Dus wisselen heeft geen zin.

@Steenslag: ik zou er denk ik zelf gewoon eens overheen kwasten met Owatrol. Het ziet er na al die jaren nog zo goed uit dat het zonde lijkt het weg te halen, dit lukt waarschijnlijk ook niet zonder schade.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179981Bericht sunnyside »

Ik ga de Owatrol aanbrengen. Goed idee. Daarna nog een laagje nieuw "zwart". Ik heb net een leverancier van owatrol in Spanje gevonden gelukkig.

Het handvat was er al af, maar het blijft een niet op te lossen puzzle (door mij in ieder geval). Ik laat het zitten tijdens het spuiten.

De scharnieren zijn inderdaad van het nieuwe type. Ik ga binnenkort meten aan het chassis. Ik ben nu nog druk met de kit randen weghalen voor de carrosserie naar de spuiter gaat. De kit is hier en daar bros en er zit iets roest onder op plekken. Dus gaat alles eraf. en na de primer wordt alles nieuw gekit.

Die spiegelbevestiging in Frankrijk klinkt beter. Ik ga zien of eea te verbeteren is, anders is het over 40 jaar weer zo..

Ik heb inmiddels ook de bekende scheur (nog heel klein) in de bestuurdersdeur boven het slot gevonden. Het is dus bewezen; een echte R4! :D
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179982Bericht sunnyside »

Nog een andere gedachte over de motorkap.

Kan het zijn dat er nieuwe spatborden op zitten en dat die niet volgens de goede maten gemaakt zijn. Heeft iemand dat al meegemaakt?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 179984Bericht Bertje »

sunnyside schreef: ma feb 14, 2022 11:52 am
Die spiegelbevestiging in Frankrijk klinkt beter. Ik ga zien of eea te verbeteren is, anders is het over 40 jaar weer zo..
Je zou alsnog een verstevigingsplaatje kunnen aanbrengen aan de binnenkant van de deur. Zo heb ik mijn 69er voorzien van een rechter buitenspiegel (Frans model, met 2 bevestigingsboutjes: daartoe draad getapt in genoemd zelf gemaakt plaatje).
sunnyside schreef: ma feb 14, 2022 11:53 am Kan het zijn dat er nieuwe spatborden op zitten en dat die niet volgens de goede maten gemaakt zijn. Heeft iemand dat al meegemaakt?
After market maatvoering is niet altijd geweldig, maar gezien de verdere staat van jouw wagen lijken de spatborden mij nog gewoon origineel.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180003Bericht sunnyside »

Hallo allemaal
We komen weer verder. De laatste dagen vooral bezig geweest een spuiter te vinden. Dat blijkt niet mee te vallen. Er zijn er echt heel veel, maar ze zijn allemaal te druk zeggen ze. Ze doen duidelijk liever "standaard" werk, levert waarschijnlijk meer op. Nog 2 spuiters in de race, ik hoop maandag de knoop door te hakken.

Verder mijn eerste schreden als uitdeuker gezet. Er zaten 2 flinke bobbels in de vloer, waar de vorige eigenaar een keer op een grote steen gestuit was kennelijk. Met hulp van youtube en geduld heb ik ze vrijwel perfect weg gekregen. Daar ben ik best heel blij mee dat dat gelukt is. Zelf een motorkap uitdeuken begin ik nog maar even niet aan.

Vandaag begonnen alle kit van het chassis te halen en verder schoon te maken. Wat mij opvalt is dat de zwarte kit waar de carrosserie opstond nog in heel goede conditie was (erg plakkerig en nergens roest eronder). Op de 2 balken naar achteren zat niet deze kit, maar meer stopverfachtige kit en deze was wel veel meer uitgedroogd. Gelukkig weer nergens slechte plekken gevonden. Bij het terug monteren straks kan ik dezelfde zwarte kit gebruiken, maar zijn er betere alternatieven tegenwoordig? Ik zag bij onze Duitse vrienden een vetstrip voor dat doel. Is dat iets dat goed werkt?

Tenslotte zit ik met een dilemma wat betreft de holle ruimtes. Er is geen roest, maar heel veel droge klei in de zijbalken. De auto is altijd gebruikt in de boomgaard van de oude man, vandaar. Er is genoeg klei om een moestuin te beginnen ;) aan 1 kant achter zeker 12 cm dik i.e de hele balk zit massief vol daar.
Er zitten 2 ovale openingen in de zijbalken en daar kan je de klei ook goed zien, maar hoe haal ik de klei eruit? Ik zou het liefst een hoge druk spuit aan 1 kant zetten en dan alles naar de andere kant spoelen. Aan de uiteinden zitten echter geen openingen. Hoe hebben jullie dit in het verleden gedaan? Gaten geboord of anderszins? Ook de balken achter en voor wil ik doorspoelen, maar ook daar zie ik geen spoelgaten en ik wil niet de klei naar een andere holle ruimte spoelen waar ik er niet meer bij kan. De hele bodem eraf halen terwijl er geen roest is lijkt mij ook niet de bedoeling.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5171
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180010Bericht Bertje »

Om de koets op het chassis te zetten gebruik ik kitband van 3M, blijft enigszins elastisch.

Schoonmaken binnenkant chassis: hmmm, lastig. Het enige dat ik kan verzinnen is uitspoelen met veel water, het chassis daarna kantelen om zo veel mogelijk water er weer uit te krijgen en vervolgens zo snel mogelijk laten drogen (in de zon), ondersteboven zodat het water niet tussen balken en bodemplaat kruipt. Mogelijk ook wat luchtflow door de balken maken middels perslucht om het drogen te versnellen. Maar eigenlijk zou ik het gewoon zo laten: er is kans dat het meer kwaad dan goed doet, en als je de wagen alleen in de zomer wil gebruiken kan (droge) modder in de balken geen kwaad.

Spuitwerk: waarom wil je de wagen eigenlijk helemaal opnieuw laten doen? Wat ik zo op de foto's zie is de lak nog best fris, en wit kun je redelijk goed lokaal bijspuiten (verkleurt in de loop der tijd namelijk niet zo hard). Een wagen die nog zo goed in de originele lak zit is bijzonder en spreekt wat mij betreft meer tot de verbeelding dan eentje die overgespoten is. Maar goed, misschien zeg ik dat ook wel omdat ik mezelf een beetje heb leren spuiten, en daardoor wel vaker klein lokaal spuitwerk doe na reparatie: viewtopic.php?p=174853#p174853
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie