Project F6 in Spanje

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180087Bericht Bertje »

Ahja, nu snap ik wat je bedoelt: duidelijk!
Goed trouwens om te onthouden, zo'n truc met klophamer, want dat klinkt dus beheerster maar toch krachtiger dan een moker.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180088Bericht sunnyside »

Inderdaad. Ik heb de torsiestangen schoongemaakt en de armen etc. Nu blijkt er geen verschil te zijn tussen de 2 kanten. Ik weet niet hoeveel tanden, maar voor en achter zijn gelijk bij deze auto, dus een grovere instelling.
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180104Bericht sunnyside »

Hallo allemaal

Inmiddels het chassis aan de bovenkant helemaal kaal gemaakt en in de grondverf staan. Volgende week de andere kant. Heel veel onderdelen schoongemaakt en in de verf gezet, dus binnenkort kunnen we weer gaan opbouwen! De spuiter begint volgende week ook met de voorbereidingen. Hij liet mij een ander oud model Renault zie die hij gevonden had na 11 jaar onder een boom gestaan te hebben. Nieuwe puntjes, bougies, accu en carburateur schoongemaakt. Lopen! Geen roest. Wat een klimaat! Overigens zijn er hier wel veel knaagdieren die een auto ook kunnen verwoesten weet ik helaas uit ervaring.

Ik kijk vast voorruit naar de motor en de versnellingsbak. Het lijkt erop dat er alleen nieuwe keerringen en pakkingen in gaan komen en de buitenkant schoonmaken. Carburateur, ontsteking en Dynamo had ik al eerder gedaan.

Ik heb alleen nog niet besloten of ik een nieuwe koppeling zal monteren. De koppeling deed het prima (met een nieuwe kabel) maar de dikte die ik meet is 8,1 mm. Ik zie dat een nieuwe 15,3 mm is, maar weet niet of dat correct is. De groeven zijn misschien nog 0,5 mm diep. Ik kan nergens vinden wat de slijtgrens is. Weet iemand dat? We gaan waarschijnlijk maximaal 10.000 km per jaar rijden dus er zal niet veel slijten.

Ik zie er tegen op om de koppeling te vervangen omdat ik geen centreerdoorn heb. Ik las ergens dat de as uit de bak genomen kan worden en als doorn gebruikt kan worden. Mijn as lijkt niet uitneembaar (354 bak) Zijn er trucs?. Als ik de koppelingsplaat vervang neem ik aan de 180 mm schijf met 20 tanden? Het druklager vervang ik in ieder geval.

Bij het schoonmaken van alle onderdelen kom ik vaak gekleurde dotten of ringen verf aan rood, geel, wit, groen, soms 2 kleuren op 1 onderdeel. Weet iemand de betekenis van de verfdotten?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180107Bericht Bertje »

Slijtage koppelingsplaat: 0.5mm sleufjes is niet veel, hoeveel heb je nog te gaan totdat de klinknagels beginnen aan te lopen?'

De priseas kun je alleen uitnemen als je het bellhouse los maakt, maar dan zul je dus een nieuwe pakking moeten plaatsen aangezien je dan je differentieel open legt. Gaat denk ik wat ver.
Zelf heb ik een oude priseas als centreertool liggen, soms krijg je ook een (kunststof) centreertooltje bijgeleverd bij een nieuwe koppelingsplaat. Je kunt ook op het oog centreren: splines tov lagerbus in krukas, of omtrek vd koppelingsplaat tov het aanlegvlak op het vliegwiel. Als je niet goed gecentreerd hebt zul je de bak niet tegen de motor aan kunnen schuiven; in dat geval probeer je gewoon nog eens te centreren. Wat ook nog kan is de drukgroep nét laten aangrijpen, dus boutjes niet helemaal vastzetten, dan bak een keer tegen motor aan schuiven zodat de plaat z'n plek kan zoeken. Vervolgens motor en bak weer los en boutjes allemaal aan halen, steeds 1 slag per boutje en kruislings werken.
Een Franse F6 heeft idd een 180mm koppelingsplaat; of dat afwijkt bij de Spanjaarden weet ik niet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180108Bericht sunnyside »

Ik heb de plaat er nog niet uit, dus ik weet niet hoeveel de nagels nog onder het oppervlak liggen. Op basis van wat jij zei ga ik toch een nieuwe plaat bestellen. Het zal uiteindelijk lukken. Ik heb het eens eerder gedaan op het oog en dat was een heel gestuntel. Was bij een kever.

Iemand nog kennis van de betekenis van de kleuren?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180111Bericht Bertje »

De verfstreepjes kunnen letterlijk slaan op het afvinken van montagestappen, ook kunnen ze ervoor dienen om in 1 oogopslag te zien of een onderdeel aan het lostrillen is. Maar zeker weten doe ik dit niet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180112Bericht sunnyside »

Weer wat kleins geleerd!
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180113Bericht jandoe1000 »

Zelf heb ik een oude priseas als centreertool liggen, soms krijg je ook een (kunststof) centreertooltje bijgeleverd bij een nieuwe koppelingsplaat.
Een oude prise-as werkt perfect maar zo'n centreer tool kun je gemakkelijk zelf maken Neem een stukje buis van 15 mm buiten maat met een wand van 1,5mm en schuif er een 12mm buis in. Dit past precies door de koppelingsplaat en in het vliegwiel en centreert keurig netjes voor montage van de bak.
Ik heb trouwens geleerd dat je zowel koppelingsplaat als drukgroep en het druklager moet vervangen en niet alleen het een of het ander.

Afbeelding
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180119Bericht sunnyside »

Dat klinkt als 2 cv buizen oid. Ga ik zeker proberen, bedankt!
Ik heb al een hele set besteld, maar eerst het chassis afmaken voor ik aan de motor begin.

Mijn lasser is helaas ziek en ik heb hier geen lasapparaat.
Er zit een scheur in de bodem waar de auto een keer op een steen is gekomen..

Ga nu de bodem schoon borstelen voor de dinitrol behandeling
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180162Bericht sunnyside »

Hallo allemaal
Wederom wat verder, maar er loopt toch wat spaak. We wilden de auto klaar hebben voor we weer naar Nederland komen, maar we gaan dat niet halen. De spuiter is hopelijk net klaar voor we vertrekken midden april. De auto kan dan niet meer gemonteerd worden. Ik heb dus het chassis afgemaakt en allerlei onderdelen geverfd en gerepareerd. Verder goed nieuws! Morgen kan ik het onderdelenboek van FASA ophalen. Dat zal ik wel nodig hebben als ik komende winter verder ga.

Dat laatste blijkt enorm mee te vallen. De koppeling waarvan ik dacht dat deze versleten was, maar bleek nieuw. Dus de dikte van een nieuwe koppelingsplaat is 8,5 mm en de groeven zijn dan 0,5 mm diep, mocht iemand dat ooit later zoeken.

Ik heb vandaag het stuurhuis aangepakt, daar bleken ook nieuwe onderdelen in te zitten. Weer een setje nieuw bestelde, maar niet benodigde onderdelen voor de toekomst weggelegd.. Het frictielager aan de rechterkant is overigens een ander type dan dat in de boeken staat, waarschijnlijk een verbeterde versie van Renault. Deze heeft geen circlip, maar 3 plastic lipjes die in de circlip groef klikken. zie foto. Heel makkelijk monteren, maar wat lastiger loshalen neem ik aan. Deze doet het nog heel goed, dus ik heb het niet losgehaald.
Voor het monteren wil ik eea netjes centreren zoals ook gesteld in het handboek. Zie foto. Maat "C" wordt echter niet opgegeven. Weet iemand dat, of is de uitsteeklengte van de heugel aan beide zijden gelijk in de middenstand?

Tevens een vraag over het stuurhuis aan de linkerkant, zie foto. Daar zit een kamer, maar er zit niets in die kamer (bij mij) Er is wel een flinke conische plastic ring die daar aan de buitenkant zat. Op de foto ligt de geel-bruine ring onder het stuurhuis. Deze ring past niet in de kamer. Hoe hoort eea te zitten?

Mocht iemand onderdelen nodig hebben, ik heb nu over:
revisieset stuurhuis (de originele met circlip)
Benzinepomp met 3 aansluitingen en een hefboompje in het blok voor de bediening.
Koppelingsset 180 mm
2 remcilinders achter
Laat maar weten als je het kan gebruiken, dan nemen we het mee naar Nederland.

Ik hoop nog de fotos van de gespoten koets en het chassis te kunnen laten zien voor we weggaan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180163Bericht sunnyside »

en nog 2 fotos van de plastic ring links op het stuurhuis

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180164Bericht Bertje »

Die plastic ring lijkt mij gewoon een aanslag, om metaal-op-metaal contact te voorkomen. Zit gewoon goed op je voorlaatste foto, en wordt straks afgedekt door het harmonicarubber.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
sunnyside
Berichten: 27
Lid geworden op: za dec 11, 2021 7:44 pm
Locatie: Winterswijk / Ronda

Re: Project F6 in Spanje

Bericht: # 180246Bericht sunnyside »

Inmiddels zijn we onderweg naar Nederland. De koets is gespoten met de nodige probleempjes. De spuitcabine van de spuiter was in de brand gevlogen.. Dus daar moest een andere spuiter met de Pasen inspringen, maar dat is gelukt. Helaas ook eerst verkeerde Renault logo gebruikt, maar keurig nogmaals gedaan. De motorruimte is helemaal zwart gespoten.

Het chassis en alle losse onderdelen zijn klaar, alleen nog de keerringen in het blok en de versnellingsbak. Begin volgend jaar pak ik de draad weer op. Dat wordt een mooie klus voor de winter en dan in het voorjaar richting Nederland.

In Nederland deze zomer nog wat kleine zaken bij elkaar zoeken. Wat ik oa graag zou hebben is een trekhaak voor de F6. Wie weet er een te koop?
Tevens heb ik een slechte bestuurdersstoel bekleding. Wat is de oplossing? Ik begrijp dat de beschikbare overtrekken niet op de Spaanse F6 passen, maar misschien weet iemand beter. Anders wordt het zelf naaien vermoed ik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie