Project 1126 Groen van 1975

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 177250Bericht JohanE »

De zoektocht….
Bij even voorstellen kun je vinden wie ik ben en wat m’n plan is. even voorstellen

In dit draadje wil ik graag de belevenissen van het project met jullie delen. Ook zal ik hier advies vragen en ongevraagde (opbouwende) kritiek is altijd welkom. (Dan huil ik ’s avonds wel weer in m’n bedje).

Voor m’n werk maak ik best veel km’s. Door het thuiswerken ivm Corona heb ik opeens tijd over. Al lang had ik het plan om een oude auto a la ‘wheeler dealers’ op te knappen. Zie: [https://www.youtube.com/watch?v=sKO30nq ... eJudikhail]Weeler Dealers R4[/url] (Je kunt een soort van gebrekkige NL ondertiteling aanzetten ;-))

Voor m’n eerste vakanties met m’n vrouw begin jaren tachtig mochten we de r4 van m’n schoonmoeder mee. Met de Alpenkreuzer er achter....
Afbeelding

Nu ben ik min of meer met m’n eerste liefde getrouwd en qua auto… ook die liefde is niet overgegaan. Dus bij het zoeken ‘wat gaan we opknappen’ kwam tussen ford taunus 12m, vw kever, golf type I toch steeds de R4 weer bovendrijven. Maar dan wel die met dat klepje….
Bijkomend voordeel van de R4 is, al dan niet after-market, dat er nog veel te koop is, er relatief eenvoudig aan te sleutelen is en qua prijzen (hoewel ook relatief) e.e.a. ook nog te overzien is.

Je gaat zoeken, marktplaats, autoscout enz. enz. Gezien mijn ervaring met auto’s (0,0) wilde ik het een beetje overzichtelijk houden.. dus niet enorm veel laswerk. Mooie exemplaren in Italië en Frankrijk. Wel weer gedoe met ophalen, rdw, taalproblemen en tja op foto’s lijkt alles mooi wat nu als het na 1500 km sturen met aanhanger toch niets is…Dus het terug naar het aandachtsgebied NL.

Ik kwam er al gauw achter dat met mijn wensen de R4 in het jaar van verkoop ongeveer net zoveel in gulden kostte dan wat hij nu 45 jaar later in euro’s moet kosten. En ja ja inflatie enzo maar toch 😉 CBS rekentool

Afbeelding
Afbeelding


Na wat heen en weer ge-mail… (de vorige eigenaar was monteur bij een grote werkgever in Nederland waar ze van die groene kleding dragen)… kreeg ik best een goed gevoel bij wat er te koop stond. Er is technisch al het e.e.a. ander gedaan aan de auto en qua roest ziet het er veel belovend uit. Dit zou hem wel een kunnen worden… op naar Brabant.

Binnenkort zal ik de eerste rit (oei oei) en de eerste reparaties met jullie delen en natuurlijk alles wat er nog komen gaat 😉 Doei!
Laatst gewijzigd door JohanE op ma jul 26, 2021 4:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 177509Bericht JohanE »

De eerste rit.

Na leuke contacten op marktplaats kwam de dag dat we de r4 gaan halen.
Samen met m’n zoon naar het zuiden en op weg naar de groene r4. De vorige eigenaar had best veel documentatie, dozen vol met reserve onderdelen en mooi verhalen (in de positieve zin des woords) over de R4. Een mooie proefrit en….
We kwamen tot een deal. Op naar ‘de Jumbo’ om over te schrijven. Nog een kopje koffie en we kunnen los. Ongeveer 150 km voor boeg…
Zacht zoemend gingen we op weg. Oké net de honderd aan tikken dan gaat het ook wel weer hard zat … Ongeveer 20 km verder een enorme knal. Overal stoom en glasgerinkel… M’n zoon reed achter me … het leek wel of er een bom ontplofte….. Eerlijk gezegd… zo voelde het ook ongeveer. De auto in de berm en op onderzoek uit…. Wat bleek ‘de glazen waterfles’ was uit elkaar gespat.

Afbeelding
Nu na nader onderzoek blijkt ‘het overdruk ventiel’ in de dop volledig dicht. Dat kan verklaren waarom de fles kapot spatte… Na de proefrit waarbij het deksel een beetje los zat had de vorige eigenaar het deksel nog even netjes vast gedraaid… en bij 100 km/u wordt de warmte toch wat meer dan bij 40 – 50 over binnen weggetjes rijden.

Afbeelding

In de lijst ‘der groten’ ja… deze flitsmeistermelding was voor mij…

Afbeelding

ANWB erbij… en ik wist dat er nog een fles achterin de doos zat (maar had geen gereedschap bij me).
Zo meneer… deze auto staat een uur op uw naam…. (tja ik kan het niet anders maken…)

Afbeelding

De sleep achter de anwb was een hachelijk moment… een auto die je net een kwartiertje kent… een toeter met flink lawaai die aan gaat zo gauw de motor niet loopt en de lampen aan staan…. In het donker achter de anwb met felle flitsende lampen… ik vond het geen pretje… Na een ritje van een kwartier waren we in een werkplaats.

Afbeelding

De ANWB meneer heeft de andere fles geplaats… de dop daarvan kent een groot gat… dus we reden nog steeds met een behoorlijke stoompluim en hebben onderweg nog een keer water bijgevuld. En natuurlijk denk je aan van alles… koppakking… thermostaat…. Enz.enz. We zijn veilig thuis gekomen… een verdere inspectie van de auto en we kwamen tot de conclusie dat het dichtzitten van het overdrukventiel de oorzaak moest zijn…
Nieuw plastic expansievat besteld… die er in … en alles loopt weer als een zonnetje… Mocht nog iemand een dergelijk RVS deksel hebben liggen... ik houd met aanbevolen...(zie tweede foto naast de accu)

alleen nog die benzinelucht… daarover een volgende keer…
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 177510Bericht Jan1962 »

Ik ben met dezelfde auto in dezelfde kleur ook voor het eerst met mijn vrouw op vakantie geweest!
Naar Frankrijk natuurlijk, want mocht er iets aan het oude beestje (ik bedoel de R4 :wink:) gaan mankeren, dan waren we in elk geval in het juiste land.
En de liefde is voor allebei trouwens ook nog niet over. :wink:
Wat jammer dat je dit juweeltje helemaal naar Meppel hebt gebracht. Mocht ik met de Landmark rally in de buurt komen, mag ik dan aub een keertje komen kijken?
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 177511Bericht jandoe1000 »

Volgens mij is dat geen overdrukventiel maar een onderdrukventiel. De glazen fles is dan dus geimplodeerd en niet geexplodeerd. Maar het resultaat is min of meer hetzelfde, zij het met minder rommel onde de motorkap.
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 177512Bericht JohanE »

Jan1962 schreef: do feb 04, 2021 6:23 pm Wat jammer dat je dit juweeltje helemaal naar Meppel hebt gebracht. Mocht ik met de Landmark rally in de buurt komen, mag ik dan aub een keertje komen kijken?
Als dat af te stemmen valt dan ben je altijd welkom. Ben nu bezig met het 'inrichten' van m'n werkplaats... als dat klaar is ben ik van plan de R4 uit elkaar te nemen en in 'showroomstaat' weer op te bouwen... Maar ook daarbij mag je (en iedereen wat mij betreft) komen kijken ;-) Ik heb koffie jullie wellicht tips of een mooi verhaal ...
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 177513Bericht JohanE »

jandoe1000 schreef: do feb 04, 2021 8:11 pm Volgens mij is dat geen overdrukventiel maar een onderdrukventiel. De glazen fles is dan dus geimplodeerd en niet geexplodeerd. Maar het resultaat is min of meer hetzelfde, zij het met minder rommel onde de motorkap.
Oke... vat (ha ha) 'm niet helemaal... water wordt warm.. zet uit en kan druk boven 0,8 bar kwijt..... en als de boel weer afkoelt terug laten komen... dus over- en onderdruk...toch? En aangezien de klap kwam bij een 'redelijke inspanning' lijkt overdruk toch logischer... ik was er in elk geval van onder de indruk...
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 154
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 177521Bericht walterg »

Goede tip die aflevering van Wheeler Dealers. 👍 Die had ik nog niet gezien. Nu wel dus.😄

Maar zoals altijd bij die gasten : wat zijn wij een bende tijdversch..tende prutsers. 🤔🤔🤔😛😛. Of zou het zijn dat ze alleen het simpelste laten zien/uitvoeren en wij meer in detail restaureren 😄. En toch blijft het leuke televisie.
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 181128Bericht JohanE »

Gelukkig weer meer tijd en ook ruimte.
Ben gestart om de motor eruit te halen en de de binnenboel...

So far so good.

Vroeger wel eens met brommertjes geprutst... maar met autotechniek geen ervaring .... Dat maakt het best wel spannend. Heb alleen de engelse Haynes op de kop kunnen tikken. Tja de technische termen maken het dan ook wel weer wat lastig. Bij het magazijn gevraagd daar nog een NL exemplaar beschikbaar is... Eerste reactie was positief dus wie weet...

Tot nu toe nog weinig roest tegen gekomen... dat stemt hoopvol. Ik leer elke keer sleutelen weer een hoop bij ;-) en gelukkig heb ik geen tijdsdruk.

Vraagje.. wil alle onderdelen (van bv wielophanging) strak schoonmaken (evt stralen) wat doe ik er daarna het beste op? Een menie en zwarte hammerite of..

en hoe beoordelen jullie (voor zover dat lukt vanaf een foto) de radiator?

Hoor graag en kom vast met nog meer vragen...


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 181129Bericht jandoe1000 »

De radiator ziet er niet fraai uit maar als hij niet lekt of verstopt zit is er niks aan de hand. Lekcheck door afpersen met water en tegen verstopping goed doorspoelen eventueel met een radiatorreiniger. Dan met perslucht de koelribben goed schoonblazen. Voor het mooie kun je het radiatorframe met radiatorlak spuiten maar nodig is dat niet.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 181130Bericht Bertje »

JohanE schreef: do feb 04, 2021 5:05 pm

De ANWB meneer heeft de andere fles geplaats… de dop daarvan kent een groot gat… dus we reden nog steeds met een behoorlijke stoompluim en hebben onderweg nog een keer water bijgevuld.
JohanE schreef: do feb 04, 2021 5:05 pm
Nieuw plastic expansievat besteld… die er in … en alles loopt weer als een zonnetje… Mocht nog iemand een dergelijk RVS deksel hebben liggen... ik houd met aanbevolen...(zie tweede foto naast de accu)
Is die stroompluim inmiddels opgetrokken? Want anders moet je misschien toch ook eens naar je motor (kop/koppakking) kijken.

Dan wat het behandelen van (chassis en) wielophanging betreft: ik heb goede ervaringen met verf uit de botenwereld: bedoeld voor ondergronden die niet 100% roest- en/of vetvrij zijn. Zie bijv https://www.bootverfshop.nl/brands/epifanes/
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 181131Bericht JohanE »

Bertje schreef: do nov 10, 2022 10:32 am

Is die stroompluim inmiddels opgetrokken? Want anders moet je misschien toch ook eens naar je motor (kop/koppakking) kijken.
Kopping is zeer waarschijnlijk lek... of ander onheil wat ik nog niet kan zien.
Kop gaat er af en kijken we verder.

Blokje heeft ruim een ton gelopen.... nog tips als je de boel toch loshaalt (preventief vervangen bv)? Hoor graag

Naar de verf de botenwereld ga ik kijken. Dank voor de tip!
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 181132Bericht JohanE »

jandoe1000 schreef: do nov 10, 2022 12:23 am De radiator ziet er niet fraai uit maar als hij niet lekt of verstopt zit is er niks aan de hand. Lekcheck door afpersen met water en tegen verstopping goed doorspoelen eventueel met een radiatorreiniger. Dan met perslucht de koelribben goed schoonblazen. Voor het mooie kun je het radiatorframe met radiatorlak spuiten maar nodig is dat niet.
Oke dank eerst maar eens doorspoelen e.d. ;-)
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 181133Bericht Bertje »

JohanE schreef: do nov 10, 2022 3:14 pm
Blokje heeft ruim een ton gelopen.... nog tips als je de boel toch loshaalt (preventief vervangen bv)? Hoor graag
Je zou kunnen overwegen de kettingspanner te vernieuwen, maar dan moet het distributiedeksel los en de motor dus uit de auto. Maar bij een km-stand van een ton is dat eigenlijk niet nodig (zeg ik uit ervaring met vooral de Cleon-motor; met de Billancourt motor zoals jij er eentje hebt, heb ik nog niet zo vaak van doen gehad - hoewel er nu een op mijn werkbank ligt voor revisie).

Bij het verwijderen vd kop er trouwens op passen dat je de kop eerst verdraait, dan pas optilt. Doe je dat niet, dan heb je kans dat je met de kop ook 1 of 2 cilinderbussen optilt, en dan ben je verder van huis: motor moet helemaal uit elkaar om de voetpakkingen te vernieuwen. Bij werkzaamheden met de kop eraf motor dan ook in z'n vrij zetten: een cilinderbus kan ook los komen door een omhoog gaande zuiger.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 181134Bericht deutz »

Goeie tip, Bertje, nog een tip erbij: alle kopbouten eruit,1 vd middelste kopbouten wel losdraaien en weer losjes met de hand aandraaien, dan de kop draaien.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: Project 1126 Groen van 1975

Bericht: # 181140Bericht JohanE »

Dank voor de tips.

Alweer ander vraagje…

Probeer metalen ‘kozijn’ uit de deuren te halen… de parka’s zijn praktisch niet te vinden in de roest.. laat staan dat ik ze los kan schroeven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ideeën?
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Plaats reactie