R4 1975 410 Blue

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177195Bericht Crelesy »

Oke.
Maar volgens mij maakt die 40 of 50 niet zo uit. De dikte is het getal voor de W. En het temperatuur bereik na de W. (Behoud van viscositeit. Bijv. Van min 20 tot +50 graden buiten temp)
Ik kan nog eens kijken wat er gebeurt als ik 30w er in doe. Als die te vinden is tenminste. Vind t gewoon raar. Die schoepen en groef die er voor moeten zorgen dat het niet lekt zijn schoon en die lopen altijd vrij. Die zouden dus niet kunnen slijten.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177204Bericht Bertje »

Crelesy schreef: za jan 02, 2021 9:11 pm Vandaag 350km gereden in 2 etappes. En helaas toch wel weer wat olie er uit. :-?
(...) Dat samen naar t laagste punt 2 druppels die op de straat vallen
Ik denk dat menigeen jaloers zou zijn om na zo'n lange rit maar 2 druppels olie op straat te vinden...
Sommigen beweren: als een oldtimer niet lekt, zit er geen olie meer in.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177214Bericht Crelesy »

Ik had begrepen dat ze echt lekvrij konden zijn. En na al die moeite hoop je er toch op..
Tis ook niet schrikbarend. Maar netjes is anders. Het hoort natuurlijk niet.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 178713Bericht Crelesy »

Vd week de auto opgehaald bij de poetser. Ik zat al heel lang te twijfelen of ik de koets in de owatrol zou zetten en met de roest die er op zat een soort patina look van te maken. Maar ik vond de kleur toch te mooi nog.
Na wat overleg over mogelijk eind resultaat toch maar gegaan voor poetsen. Bij owatrol is er ook moeilijker een weg terug als het resultaat tegenvalt had ik bedacht. En eigenlijk is i ook nog veel te mooi!


Zo was i na een laffe wasbeurt:

Afbeelding


En zo heb ik m op mogen halen:


Afbeelding


Man wat staat i te glimmen!

Afbeelding


Was echt verbaast over het verschil! Veel dieper en mooier blauw dan ik had verwacht! En de lak is van schuurpapier terug naar glad! En weer voor een jaar beschermd.

Super blij mee!
Ouwe meuk is leuk (beer)
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 178714Bericht jandoe1000 »

Heel verstandig dat je geen owatrol hebt toegepast!
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 182096Bericht Crelesy »

Zo na een 2 jaar in mijn bezit te zijn werd het afgelopen oktober tijd voor de APK. Helaas door omstandigheden besloten toen om de 4 even te schorsen. Dat even werd maanden. En nu gelukkig weer tijd voor gemaakt.
Ik begreep overigens, dat als ik de 4 eind juni keur dat dat meteen de laatste verplichte keuring word. Over 2 jaar is i alweer 50!

De 4 heeft last van roest op plekken die ik niet meer APK waardig acht. Ik wilde er zelf in iedergeval niet mee verder rijden. Ook de achterremmen wil ik onder handen nemen. De stel mogelijkheid zit vast.

Heel de achterdorpel is rot en daaronder zit nog een versteviging waar t reserve wiel ook aan hangt. Dit was echt niet meer goed. Helemaal krokant en met grote scheuren.

Afbeelding

Ik heb wat van die imitatie delen gekocht alweer een jaar geleden. Maar dat blijkt zonde geld. Die zijn echt armoedig geperst en klopt niets van. Tenminste niet voor mijn vier. Ik heb er wel stukken uit geslepen om de mijn dorpel mee te maken. Maar daar heb ik zelf nog veel werk aan gehad om de juiste vorm er in te krijgen.

Het enige wat ik straks dubbel maak aan de dorpel is de verdikking onder de achter stijlen. ( Beide de eerste 3 cm rot). En helaas denk ik ook straks de koker onder waar de stevigheid van komt. En t wiel aan hangt.
Hier kan je ook goed aan zien dat dat imitatie plaatwerk echt niet mooi past. Daar gaat straks nog een keer de hamer en dolli over en ook plamuur ben ik bang.

Afbeelding


Afbeelding

Ben geen plaatwerker, maar wat een werk om t enigzins in t zelfde model te krijgen zeg.

Afbeelding

Hij staat buiten en ik had lasprimer staan.. die koper kleur gaat vervangen worden voor witte primer. ( Rood vind ik beter, maar ik denk dat wit beter is voor de lichtblauwe kleur straks.) Dat koper spul kan je doorheen lassen en dan verbrand t niet. Alles wat ik nu opsluit heeft dus een beschermlaag. Daar is die koper primer voor.

Aan 1 kant bij de wielophanging achter zit een verdikking in de huid. Ik ben bang dat ik dus ook de hele achteras er onder vandaan ga halen en 'even' de ophanging naloop op roest.

Ik zal proberen hier wat foto's te plaatsen zo nu en dan.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 182097Bericht Bertje »

Goed dat je hem nu aanpakt, dit is het moment (als in: nu nog te redden).
Wat is "hamer en dolli"?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 182099Bericht Crelesy »

Ja dacht ik ook. Word anders alleen maar erger.

Hamer en dolli. Dat is gewoon uitdeuk spul. Een hamer ( veel verschillende vormen) en dolli is dan het deel wat je zeg maar als aambeeld aan de andere kant houd met je plaatwerk er tussen.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 182114Bericht Crelesy »

Vanavond na werk weer wat kunnen doen. Dat immitatie blik blijft lastig er in te krijgen. Ik moet nog flink wat richten en veranderen naar mijn zin. Alle uitsparingen en bochten komen gewoon net niet mooi uit. Nu sluit bv mijn achterklep te hoog omdat de uitsparing voor de vangrubbers onderop weer niet breed genoeg zijn.
Dat soort dingen.
Maar geef de moed niet op. Komt best goed denk.

Wat wel lekker gelukt is zijn de achter raam kozijnen. Daar zaten best wat gaten in.


Achterkant bijna klaar:

Afbeelding


Zijruiten:

Afbeelding


Afbeelding
Ouwe meuk is leuk (beer)
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 182338Bericht Stephan »

Mooi werk en dat plaatwerken is leuk om te doen!

Spuit je m straks met spuitbus bij of?
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 182356Bericht Crelesy »

Tis al af en idd bijgewerkt met een spuitbus in kleur.

Die plekken waren best wel een tintje dieper met de nieuwe verf. Dus maar weer eens aan het poetsen geweest om de witte waas van de oude lak af te halen.

Het valt nu niet super meer op. En ach.. strak was i toch al niet.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie