R4 1975 410 Blue

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176905Bericht Bertje »

harbourseal schreef: ma nov 23, 2020 2:04 pm Afstellen van de achterste staven is inderdaad niet zo moeilijk. Ook als je geen halve maantjes hebt.
Het grootste probleem is vaak dat de torsie staven muurvast geroest zitten in de draag arm.
Precies dat. In mijn ervaring kunnen de achterste torsiestaven zo vast zitten dat er niks anders op zit dan de achteras als geheel demonteren en op de werkbank te lijf gaan met (kruip)olie, warmte en (gepast) geweld. Dus als ik mag kiezen tussen achterste torsies die (nog) niet zijn los geweest of voorste torsies, dan zou ik zeggen dat de voorste makkelijker zijn (met subtiel tikken krijg je die altijd wel los).

Overigens is dit alles voor Crelesy niet zo heel relevant: als de halve maantjes voldoende stelmogelijkheid bieden, hoeven de torsiestaven niet los uit ankerplaten of draagarmen.
Laatst gewijzigd door Bertje op di nov 24, 2020 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176907Bericht Bertje »

harbourseal schreef: ma nov 23, 2020 2:04 pm De voorkant is lastiger. Vanwege meer stel mogelijkheid aan de voor en de achterkant van de staaf voor de voorwiel ophanging.
Bij alle torsiestaven (voor én achter) verschilt het aantal spiebanen aan weerszijden van de staaf. Bij de voorste staven aan de ene kant 20 en aan de andere kant 21 uit m'n hoofd. Dit maakt fijnafstelling mogelijk: 1/21e of 1/20e verdraaien komt neer op 17 a 18 graden, maar 1/20e heen en 1/21e terug geeft veel kleinere stappen, namelijk 0.9 graad.

De stand van de achterste torsiestaven is gespecificeerd als hoek: je zet de draagarm in de juiste stand (middels een lang draadeind) en vervolgens plaats je de staaf door deze net zo lang te draaien totdat zowel de spiebanen in de draagarm als die in de ankerplaat uitlijnen, vervolgens tik je de straaf op z'n plek. Vooraan is het lastiger: daar is de stand gespecificeerd als het koppel dat de torsiestaaf biedt. Zelf heb ik geen mogelijkheid dat te meten, dus voor mij is het trial-and-error totdat ik tevreden ben met de (ingedaalde) wagenhoogte.

Bovenstaande gaat over het laatste model torsiestaven, met spiebanen. Oudere staven hebben volgens mij aan weerszijden een zeskant. Dit biedt niet de slimme fijnafstelmogelijkheid van aan weerszijden verschillende aantallen spiebanen. Ik vermoed dat de stand van de staven daar dus alleen de grove afstelling is, en de genoemde halve maantjes verzorgen de fijnafstelling. Zelf heb ik met dit oudere systeem geen ervaring.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176984Bericht Crelesy »

Afbeelding

Druklager vertrouwde ik niet meer en het blok begon ook steeds meer te lekken. Ik was er klaar mee. Eruit en open dat ding. Kan ik gelijk alle drek overal weg halen.
Keerringen en pakkingen voor de bak heb ik ook al liggen.

Dus voorlopig ff geen ritjes meer.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176991Bericht Bertje »

Goed bezig!

Tip voor montage: even de 2 betreffende moeren loshalen zodat je de motorsteunen in handen hebt en terug op het chassis kunt bouten. Je kunt dan bij terugplaatsing de motor in 1x op z'n plek laten zakken. Daarna van onderaf de 2 moeren terugdraaien op de draadeindes en klaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 176995Bericht Crelesy »

Bedankt voor de tip! Had ik inderdaad gezien toen die daar bungelde.
Moet even kijken of het dan makkelijker word. Ik heb m niet op een brug staan. En wil er wel veilig onder kunnen als ik ook nog eens t blok moet laten zakken.
Die poten onder staan dan in de weg voor de steunen om m op te krikken.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177057Bericht Crelesy »

Nieuwe aanwinst!

Afbeelding

Dakrek!

Gespot: Groene laag aanslag door heel de bak.

Afbeelding

Denk dat t van heel oude olie komt zonder dopes om de boel schoon te houden. Iemand een idee om dat weg te krijgen zonder de bak geheel te demonteren? De enige reden om m uit elkaar te halen is enkel de groene meuk. Verder is i stil en als warm dan schakeld i super. Koud iets minder.Zonde om te demonteren eigenlijk.
Laatst gewijzigd door Crelesy op ma dec 14, 2020 4:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177060Bericht Bertje »

Groene aanslag: op de foto niet/nauwelijks te zien, dus heel erg kan het niet zijn. Advies: verse olie erin en gewoon gaan rijden. Eventueel over een jaartje nog eens verversen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177128Bericht Crelesy »

Vandaag weer wat dingen uit elkaar getrokken.

Blok schoon gemaakt
Oliepomp nagekeken
Startmotor schoon gemaakt
Distributie ketting nagekeken
Koppeling staat
En de bussen en zuigers van onderen.

Man wat kwam er een zwarte drek uit dat carter! Amper 300km gereden na 2 keer verversen. Die moderne 15w40 olie maakt wel goed schoon! Iets te goed. Want ik heb inderdaad minder compressie voor mijn gevoel als toen ik m testte voor dat ik m lopend had. Heb m niet meer gemeten hoor. De kogel is toch al door de kerk. Nokkenas is niet te vinden nu. En een 800 er in vind ik zonde de 839 hoort er nou eenmaal in. Ik heb een set zuigerveren besteld. De bussen en zuigers zijn nog prima. Ik hoon een beetje de glans van de bussen af en dan gaat alles weer in elkaar.

Distributie ketting steller is er een die je niet na kan stellen. Tenminste niet in de originele staat. Maar daar is een oplossing voor. :

Afbeelding
Exploded view

Afbeelding
Hier zit een inbus passing

Afbeelding
Dit is dicht. Boormachine gaat daar verandering in brengen..

Afbeelding
Eind resultaat! Inbus er in, draaien, monteren en klaar.

Kom er net achter dat de andere foto's waardeloos zijn.
Jullie krijgen nog het eind resultaat van het onder blok schoon maken en patina look owatrol behandeling.

Bak keerringen heb ik ook vervangen. En eveneens in de owatrol gezet.

Foto's volgen!
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177138Bericht Bertje »

Lekker bezig geweest! Weet je al wat je gaat doen met je versnellingsbak?

De kettingspanner die je laat zien is een hydraulische, die wordt door een gaatje in de achterkant met olie gevoed. Ik vermoed dat dit ervoor moet zorgen dat bij slijtage van de ketting de spanner als dat nodig is een tandje strakker springt. De prop die jij nu uitgeboord hebt moet ervoor zorgen dat de olie naar het drukschoentje gaat en zijn werk kan doen, overtollige olie loopt er bij het schoentje uit en smeert de ketting.
Feitelijk heb je je "automatische" kettingspanner nu omgebouwd naar "met handmatige voorinstelling". Renault zelf dopt bij dit type het stelgaatje af met een boutje:

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177143Bericht Crelesy »

Ha Bert, ja dat klopt. Er zit inmiddels al een boutje in. De spanner word gespannen door het veertje wat er in zit en misschien ook de oliedruk. Alhoewel ik denk dat dat alleen afdempt en smeert. Het systeem is zo dat het wel langer kan worden maar niet meer korter. Dus ik moest m wel handmatig terug draaien.

De bak heb ik niet verder meer uit elkaar gehaald. Enkel de dif schalen er uit gehad om de keerringen te vervangen.

De foto's

Afbeelding
Bak van muk ontdaan en lafjes ontroest. Owatrol er op en een 'oude' look gemaakt



Afbeelding


Afbeelding

Vind t best gelukt al zeg ik t zelf. Hoop alleen dat de owatrol ook een beetje tegen hitte kan. (omg)
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177162Bericht Crelesy »

Deze week een paar vrije dagen voor de kerst mooi de tijd om nu verder te gaan met het blok.
Ik heb de krukas en de bussen er uit gehaald. Vol goede moed begonnen met cillinder 1. Plop zuiger er uit. Prima in orde alles nog. Zuigerveren wat versleten maar niks geks:

Afbeelding

Veer boven is oud, onder nieuw.
Zo nog 2 . Toen kwam cillinder 4:

Afbeelding

Afbeelding

Het leek van onder allemaal goed. Maar bij demontage vielen de zuigerveren er uit en de zuiger was iets aangedaan maar geen brokken er uit. Zuiger zou ik bijna weer hergebruiken. Best verwonderlijk. In de bus zaten 2 euh.. gewelven zo diep. Diepste lag ruim een mm er in. En gewoon 100 rijden met dat ding. Ik trek m uit elkaar vanwege de olielekkage. Bijzonder..

Gelukkig heb ik nog een zuiger en bus apart kunnen vinden in Rijswijk. Dank daarvoor ! Dit scheelde weer een rib.

Nog ff een foto van de prut onderin de carterpan.

Afbeelding

Hoe t er komt is onduidelijk. Echt een volle koffiemok! Raar dat de olie zwart was.

En de koelvloeistof prut close-up.

Afbeelding

Als iemand nog een goede manier heeft om de carter randen schoon te krijgen om de flinterdunne papieren ringen lekvrij te monteren. Graag. Ik kan er niet echt goed bij en wil t niet te grof aanpakken, als t beschadigt heb ik natuurlijk een probleem.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177181Bericht Crelesy »

Zo. Torretje rijd weer. Best een verschil moet ik zeggen. Ik heb gisteren alleen ff een rondje om de kerk gereden. Zeg 15 km. En niet harder als 60 ofzo. Ff de boel laten opwarmen.
Trekt veel beter op en loopt mooi regelmatig.
En.. geen lekkage! Daar was t om begonnen dus fijn dat i nu droog blijft.

To do na eerste ritje.

-Div ff natrekken.
-Kleppen stellen. (Nieuwe koppakking is blijkbaar toch dunner)
-gaskabel iets meer speling geven.
-koppeling stellen en borgen.
-stuur recht zetten.(stuurhuis heb ik ook ff open gehad om daar de drek uit te halen en vervangen voor vet)
-een veer die ik over heb gehouden nog ergens monteren. :oops:

En natuurlijk nog verder met weer een beetje compleet krijgen en roest bestrijden.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177183Bericht Bertje »

Fijn dat-ie weer rijdt! En fijn dat het sleutelwerk ook echt winst heeft opgeleverd!
Hoe heb je die aanlegvlakken van de cilinderbussen nog opgeschoond? Ik heb dat zelf ooit met fijn watervast schuurpapier gedaan.
Wat kleppen stellen betreft: mogelijk moet je de kopbouten ook even natrekken na de eerste rit (als de motor weer volledig is afgekoeld); dit moet je dan uiteraard doen vóór het kleppen stellen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177191Bericht Crelesy »

Vandaag 350km gereden in 2 etappes. En helaas toch wel weer wat olie er uit. :-?
Met 2 volwassenen en 2 kinderen 100 op de snelweg. Zeker toch 270km op de snelweg gereden. De rest binnendoor.
Geen plas zoals na elke 5 min voor de revisie. Maar toch spetters van af het vliegwiel in de rondte en een klein druppeltje van de nokkenas. Dat samen naar t laagste punt 2 druppels die op de straat vallen. Geen bak lekkage overigens. Er komt ook geen olie uit de vuldop op de nokkenas deksel meer. Dus de carter druk is wel degelijk naar beneden gegaan.
Wel heb ik nog een keer de kopbouten nagetrokken, en kleppen gesteld uiteraard. En c.o. en ontstekings timing bijgesteld tot i prachtig liep na mijn idee. En dat doet i nog steeds. En 20w 50 er in overigens. Dat zou goed moeten zijn lijkt me.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 861
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: R4 1975 410 Blue

Bericht: # 177194Bericht dirkoosterhoff »

Volgens de vraagbaak voor een R4 uit dit bouwjaar zou het 20W40 moeten zijn. Had ik net opgezocht voor mijn viertje.
Ik heb er nu nog 20W50 inzitten maar dat was voor het inrijden na de motor revisie.
Maar ik hoor graag of het anders is :D
Plaats reactie