Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176445Bericht JoReno »

8 jaar geleden kwam een rode R4 Savane op ons pad. Wie zijn wij ? Een stel sleutelvrienden dat al ruim 15 jaar hobbymatig auto´s restaureert die na restauratie ons eigendom blijven of verkocht worden aan familie of kennissen en incidenteel aan anderen. Onze voorkeur gaat uit naar auto´s die gebouwd zijn met een chassis waar een koets op staat: Citroën 2CV (en afgeleide types), Renault 4, Volkswagen Kever 1300 en Triumph Spitfire MK 3 en 4. Maar ook een Volkswagen T1 en T3, Citroën DS, Volvo Amazone en een Peugeot 403 hebben voor korte of lange tijd in onze hobbyschuur gestaan. Zelf gaat mijn voorkeur uit naar Franse auto´s: de afgelopen 25 jaar heb ik de volgende auto´s gerestaureerd: Citroën Acadiane (1981), Citroën 2CV 18PK (1970), Citroën 2CV6 (1982), Citroën DS21 (1970, deelrestauratie), 4x Renault 4GTL (1984 en 1985), en een Renault 4F4 (1984). Die laatste is nog in mijn bezit. Alle genoemde auto´s zijn op dit moment nog in gebruik. Voor alle duidelijkheid: wij restaureren alle auto´s tot een zo origineel mogelijke staat. Zo kan het dus gebeuren dat ´mijn´ bruine 2CV 18 PK in het Eendenmuseum van Edwin Groen in Andijk staat en dat een door ons gerestaureerde Volkswagen 1300 uit 1966 een taxatiewaarde van 16.500 euro heeft voor de AllRisk-verzekering.
In oktober 2012 kwam dus een rode R4TL Savane op ons pad. Die zou aan de beurt zijn als de 4F4 klaar was. De rode 4TL Savane werd ons aangeboden door een mevrouw uit Eindhoven: op een advertentie waren nauwelijks reacties binnengekomen, en als de auto niet binnen afzienbare tijd uit de carport verdwenen zou zijn, zou de sloper hem komen ophalen. Dat konden wij niet laten gebeuren. Ook al was het Nederlands kenteken ingeleverd vanwege ´sloop in eigen beheer`, tot daadwerkelijk slopen zouden wij pas overgaan als zou blijken dat er écht niets meer van te maken viel. Als de motor zou lopen, wilden wij hem wel voor 150 euro komen ophalen. Zo gezegd, zo gedaan, want het motortje liep als een tierelier, stukken beter zelfs dan de motor van de witte 4GTL die ernaast geparkeerd stond. Na wat speurwerk kwamen wij de 77-HV-FZ op het spoor.......hij had ooit in Haarlem rondgereden (zie foto hieronder, d.d. 2010), en gezien de sticker was de eigenaar mogelijk zelfs lid van de R4-club geweest. Het toeval wil dat mijn 4F4 óók in Haarlem heeft rondgereden (zie foto hieronder d.d. 2008) en óók gerestaureerd is na ´sloop in eigen beheer`.
Waarom start ik nu dit verhaal ? De winter staat voor de deur, ik heb tijd genoeg om dit onderwerp wekelijks te updaten en het forum moet weer wat levendiger worden. De restauratie van deze auto is in mei 2020 gestart. In mijn eerste update zal ik proberen de beginfase te beschrijven en van foto´s te voorzien: wat kom ik zoal tegen bij deze bijzondere auto, en waarom vind ik hem zo bijzonder ?
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op za dec 12, 2020 6:35 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176446Bericht Rik H. »

Leuk! Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat tegenkomen... 8) Succes en veel plezier met opknappen alvast!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176453Bericht Bertje »

Mooi initiatief, Jo! Ik heb wel zin weer eens een restauratietopic te volgen :)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176460Bericht JoReno »

Het blijft voor mij een bijzonder gebeuren als wij weer op pad gaan om een gekochte auto op te halen. In principe delen degenen die met de auto aan de slag gaan de aanschafkosten. In dit geval betalen mijn maat en ik elk 75 euro, en aan dat soort bedragen kun je je dan geen buil vallen. Het 956 cc-motortje liep prima.......dus als de rest allemaal superslecht zou zijn (hetgeen wij ernstig betwijfelden), konden wij de motor tegen de aanschafkosten wel weer kwijtraken. Maar.....er liep al een aantal projecten, en deze R4 Savane zou voorlopig in de opslag gaan en achteraan in de rij aansluiten. Eind oktober 2012 haalden wij de auto met de autoambulance op in Eindhoven. Mevrouw was blij dat er plek vrij kwam onder de carport, en eind van de middag waren wij na de eerste snelle inspectie ervan overtuigd dat deze R4 Savane nog best in een goede conditie was. Hij was immers van 1990 (dat was nog vrij jong), en had bovendien de eerste 11 jaar in altijd zonnig Frankrijk rondgereden. Wij zijn altijd héél positief en optimistisch ingesteld. Pas vele jaren later kwamen wij er achter dat het 11 jaar durend verblijf (2001-2012) in Nederland toch wel haar sporen had achtergelaten. Maar alsnog sloop in eigen beheer doorvoeren ? Echt niet ! De rode 4 Savane hield de plek in de opslag bijna 8 jaar bezet. Op 14 mei 2020 werd hij weer tot leven gebracht: een accu werd bovenop de motor geplaatst, een kannetje benzine erbij, 40 cm benzineslang tussen kannetje en benzinepomp en.....starten maar !!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176463Bericht JoReno »

......en bij de 2de startpoging begon het motortje te pruttelen en meteen daarna vrolijk te lopen: géén blauwe of witte rook uit de uitlaat, en na een minuutje liep hij zelfs probleemloos stationair. Hij had bijna 8 jaar in een (vrij droge) houtopslag gestaan, dus de laag stof die er op neergedwarreld was, was aanzienlijk. Dat maakte de tóch al lelijke kleur Rouge VIF nóg lelijker. Vanaf dat moment ben ik gaan nadenken over de kleur die hij dan straks, over pakweg 2 jaar, wél zou krijgen. Daarentegen heeft zo´n stoffig ding vol met nootjes natuurlijk wel een bepaalde charme. Meteen nadat de motor gelopen had, ben ik op zoek gegaan naar het chassisnummer: op het chassis, bij de voorstoel, zoals gebruikelijk. Maar het bleek onvindbaar. Vreemd, want hij had in 2001 een Nederlands kenteken gekregen. Enige ongerustheid maakte zich over mij meester: héél bijzonder dat een geïmporteerde R4 wél een Nederlands kenteken heeft maar het chassisnummer onvindbaar is. Een kleine tegenvaller.....maar het moet toch érgens te vinden zijn ?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176468Bericht Jan1962 »

Weet je het chassisnr niet?
Staat toch ook op de kentekenpapieren, dacht ik.
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176470Bericht JoReno »

Jan1962 schreef: za okt 10, 2020 11:08 am Weet je het chassisnr niet?
Staat toch ook op de kentekenpapieren, dacht ik.
Ik wist aan de hand van het type-identificatieplaatje wél het chassisnummer en een oud APK-formulier bevestigde dat dit chassisnummer bij het kenteken hoorde, maar dat is voor een keuring bij de RDW écht niet voldoende om het kenteken te heractiveren. De RDW-keurmeester wil persé een ingeslagen nummer in het chassis zien. Achteraf bleek het chassisnummer ook nog in de derde zijruitjes gegraveerd te staan !! De kentekenpapieren waren door de vorige eigenaar naar de RDW opgestuurd met het verzoek om ´sloop in eigen beheer´ toe te passen. Alle zoekwerk dat wij verrichtten had géén resultaat: het chassisnummer was onvindbaar. Ten einde raad heb ik een mailtje naar de RDW gestuurd met het verzoek (met redenen omkleed) mij te laten weten waar het chassisnummer bij deze auto was ingeslagen. Binnen enkele dagen had ik een antwoord:
Hartelijk dank voor uw e-mail. Goed dat u hierover mailt. Het VIN is ingeslagen, rechts op de bodemplaat in de kofferruimte. Succes met de restauratie. Dankzij goede en volledige bedrijfsvoering bij de RDW kon ik dus vooruit met een chassisnummer (incl. het RDW-logo) dat was ingeslagen in een gedeelte van de koets ! Een bijzonderheid, nooit eerder gezien ! Voor de zekerheid heb ik een print van de mail gemaakt, want ik verwacht dat de RDW-keurmeester daar t.z.t. hierover toch op z´n minst een opmerking zal maken. Niets stond de restauratie nu nog in de weg.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176472Bericht Jan1962 »

Fijn dat dat probleem opgelost is. Heel veel succes met de restauratie! :)
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Gebruikersavatar
84-ML-48
Berichten: 235
Lid geworden op: wo jun 06, 2018 10:32 am

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176478Bericht 84-ML-48 »

Kijk aan, geen chassisnummer maar een koetsnummer dus.
Je zou een kenteken kunnen kopen en zelf een nummer met slagletters slaan naast de stoel voorin.
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176479Bericht JoReno »

84-ML-48 schreef: zo okt 11, 2020 8:52 am Je zou een kenteken kunnen kopen en zelf een nummer met slagletters slaan naast de stoel voorin.
Nou, dat ben ik toch écht niet van plan. Als het project t.z.t. klaar is, zal ik tóch naar de RDW in Veldhoven moeten voor een keuring. Ik wil het oorspronkelijk kenteken terugkrijgen, en op de kentekenplaten komt dan gewoon een 1 links boven te staan. En als de RDW-keurmeester de destijds door de RDW gemaakte fout wil herstellen, dan mag hij zijn gang gaan en het chassisnummer op het chassis zetten. In de komende 2 jaar (want zo lang gaat de restauratie wel duren) blijft het chassisnummer afgeplakt om beschadiging te voorkomen. Het enige nadeel is dat het een bijzondere plek blijft als de koets uit de spuiterij komt. Rubberen mat erover en klaar !

In mei 2020 ben ik dus met de restauratie begonnen: de voorstoelen, in prima staat, had ik 8 jaar geleden al verwijderd. De achterbank zag er nog prima uit, net als de deurpaneeltjes van de achterdeuren. In de deurpaneeltjes van de voordeuren zaten grote gaten van ingebouwde luidsprekers. Gelukkig had één van de schuurmaten thuis nog 2 voordeurpaneeltjes liggen, m.a.w.: het interieur is compleet én in goede staat. In een mum van tijd kon ik de deuren, de motorkap en de achterklep monteren. Het zag er allemaal prima uit, behalve de achterklep. Het is een Savane, en daar zitten dus af fabriek 2 gaten in voor de achteruitrijdlichten. Maar in deze klep zitten méér dan 2 gaten plus een lelijke deuk op een moeilijk te herstellen plek. Tot nu toe is dit het enige stuk los plaatwerk dat ik gewoon als ´slecht´ kan bestempelen. Wij hebben nog een kleine aanbouw aan onze hobbyschuur, en die aanbouw noemen wij het Renaulthok. Daar ligt nog van alles, o.a. een 4-tal achterkleppen. Tegen de tijd dat wij toekomen aan het herstellen van het losse plaatwerk, zie ik wel of ik er alsnog een andere achterklep in zet. Voor nu is het voldoende om op elk apart onderdeel even te noteren hoe de staat is, en vervolgens wordt alles weer droog opgeborgen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176484Bericht Bertje »

Prima aanpak wat betreft het chassisnummer, Jo. Inderdaad een gekke plek, maar goed te lezen, en aangezien het overeenkomstig bij de RDW in het systeem staat verwacht ik er geen verdere problemen mee. Vraag blijft wel een beetje wat het verhaal is achter het ontbreken/niet vindbaar zijn van het chassisnummer op de standaardplek, maar dat is een mysterie dat de restauratie niet in de weg hoeft te staan.

Deuren zien er prima uit en achterklep is ook nog wel te redden (als de onderrand nog goed is) maar jeetje, wat wordt zo'n rode auto toch dof! Het is bijna roze geworden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176487Bericht JoReno »

Tja, rode R4´s uit die tijd werden na verloop van tijd vrijwel allemaal dof. Ik was benieuwd hoe Rouge VIF (helderrood) er uit zou zien als het rood inderdaad nog helder was:
Afbeelding.

Maar verder poetsen had geen enkele zin vanwege de sterke roestvorming op soms bijzondere plekken (omg)
Daarover méér in het volgende bericht !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176488Bericht Stephan »

Mooi project. Succes met de restauratie :)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176489Bericht JoReno »

Dan nu wat méér informatie over die ´bijzondere´ roestplekken. Zoals ik in het eerste bericht al meldde, is deze 4 Savane niet de eerste R4 die wij restaureren: het is de 6e ! Wij zijn dus bekend met de standaardroestplekken. Maar nooit eerder zagen wij zóveel roestvorming rondom de dakrand. Ik denk dat dit exemplaar héél lang buiten stilgestaan heeft met flink wat bladeren in de dakrand. En blijkbaar was er ook al eerder aan gewerkt, gezien de plamuur die wij tegenkwamen én de bijna gesmolten ommanteling van de kabelboom die o.a. links achter langs de dakrand naar de achterklep loopt. En ja, wij weten natuurlijk dat 3-dubbel plaatwerk de neiging heeft om te roesten, maar zó erg hebben wij het niet eerder meegemaakt. Kijk even mee:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176490Bericht jandoe1000 »

Heel dapper dat je daar aan begint! Ben je niet bang dat er meer roest is dan je nu ziet en dus uiteindelijk de strijd toch verliest, ondanks al het werk dat je nu gaat doen?
Plaats reactie