Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176868Bericht JoReno »

Aan de koets is een houten frame vastgemaakt met 4 forse bokwielen: 2 houten balken onder de dorpels, 2 houten balken dwars eronder, 4 zwenkwielen monteren en klaar. Voor het vastzetten van de houten balken onder de dorpels worden de gaten gebruikt waarmee de koets aan het chassis gemonteerd zat.

Voordelen van deze werkwijze zijn:
* de koets blijft eenvoudig te verplaatsen door één persoon
* het geheel staat stevig vanwege de 4 blokkeerbare zwenkwielen
* de complete constructie kan door 2 personen op 2 bokken gehesen worden om aan het lager gelegen gedeelte van de koets te kunnen werken
* als de constructie laag staat, kan er met gemak aan het dak gewerkt worden (er komt nog een Clio-vouwdak in)
* de koets kan vrij eenvoudig op zijn kant gelegd worden (op een forse matras)
* de constructie kan in zijn geheel op de auto-ambulance geduwd worden als de koets heen en weer naar de spuiterij gaat
* de constructie komt t.z.t. in zijn geheel in de spuitcabine te staan (enkel de binnenschermen worden nog met een dwarsbevestiging met elkaar verbonden)

Het enige nadeel is dat de plekken waar de 6 bouten met ringen door de dorpels gaan, handmatig overgespoten moeten worden als de koets weer op het chassis staat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176870Bericht R1126 Beige Sahara »

Heel leerzaam project.

Staan de foto's ook dusdanig online dat je er van begin tot eind doorheen kunt bladeren?
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176871Bericht JoReno »

Helaas niet. Ik heb een Ziggo/Home-website van de restauratie van de 4 Citroëns, maar Ziggo/Home liet mij al lang geleden weten dat die site zijn maximum bereikt had. Ik heb wél honderden foto's van de restauraties van 3 stuks 4GTL en één 4F4. Dus als je iets specifieks zoekt, dan mag je PB sturen en zoek ik het voor je op.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176915Bericht Bertje »

Toch opmerkelijk om te zien dat dat purschuim in de achterbalken gewoon niet doet waar het voor bedoeld is: ipv de balk hermetisch afsluiten voor spatwater van de achterwielen houdt het juist water vast tussen de balk en het schuim zelf, waardoor de balk op die plek bijna altijd doorgeroest is.
Zelf las ik de achterkant van die balken dicht: op die manier zijn de 3 draadbussen voor de silentblocks beter beschermd, evenals de binnenkant van de balk zelf. Verder boor ik op het laagste punt een flink gat; want ja, als je in praktijk kennelijk het water meestal niet 100% buiten kunt houden, dan kun je maar beter een afwatervoorziening treffen :)

Wat spuitwerk betreft: je zou de bouten waarmee je de koets op het houten onderstel hebt vastgezet natuurlijk kunnen verwijderen vlak voor het spuiten :) Als je het onderstel zo breed maakt als de afstand tussen de dorpels, dan staat de koets min of meer klem en zal deze ook zonder schroeven niet gaan schuiven. Moet je alleen even een oplossing bedenken hoe je de zwenkwielen vast houdt (180 graden naar binnen draaien?), want de bouten hebben nu zo te zien een dubbele functie.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176916Bericht JoReno »

Dag Bertje,

de optie om de achterbalken t.z.t. dicht te lassen, zal ik aan de lasser voorleggen. Lijkt mij een prima optie. Een afwateringsgaatje hebben wij al eerder toegepast, dat leek ons namelijk héél logisch gezien de plek en de opgehoopte rotzooi die wij daar altijd aantreffen.
Wat betreft het spuitwerk dat achteraf gedaan moet worden: ik heb de spuiter al gevraagd om ook het zwarte kit-werk in de naden van de voor- en achterschermen te doen, daar is hij superhandig in. Bovendien moet je dat niet meteen ná het spuitwerk doen (lak eerst laten uitharden). Ik twijfel er niet aan dat hij dan ook meteen even die 4 plekken spuitwerk wil doen. Ik heb hem daar ooit een heel fijn nevelpistooltje voor zien gebruiken. Een potje lak krijgen wij na de spuitklus altijd mee naar huis, dus dat zal geen probleem zijn.
Het nu gemonteerde onderstel is superhandig, zowel voor de spuiter als voor het las- en schuur- en plamuurwerk in de hobbyschuur.

Afbeelding


Afbeelding

En het is een constructie om een koets aantoonbaar stabiel en veilig op de auto-ambulance te vervoeren:

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176924Bericht JoReno »

Die kleine rot(te) plekjes kosten vaak de meeste tijd. De lasser maakt de plaatjes zo perfect mogelijk na:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen heb ik de binnenschermen aan de voorkant met een panlat met elkaar verbonden om wat meer stabiliteit te krijgen als ze straks gereed gemaakt moeten worden voor de spuiterij. Inmiddels is ook het stuurhuis verwijderd: daarvan moeten de 2 hoezen en de 2 stuurkogels vervangen worden (oftewel: het rubberwerk was dusdanig stuk dat het in APK-afkeur zou resulteren). De 8 bouten van de motorsteunen en de 4 bouten waarmee de versnellingsbak aan de Napoleonshoed gemonteerd is, draaiden soepel los. Dat betekent dat binnenkort de motor en de versnellingsbak van het chassis getakeld kunnen worden.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176927Bericht deutz »

Mijn motorsteunen zit maar met 1 bout per kant vast aan het chassis. (oioi)
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176928Bericht JoReno »

deutz schreef: zo nov 29, 2020 12:55 am Mijn motorsteunen zit maar met 1 bout per kant vast aan het chassis.
Zoals ik al eerder schreef: mogelijk is deze R4Savane een bijzonder exemplaar :D , maar ik heb toch écht 8 bouten van de motorsteunen losgedraaid (ze zitten er nog in, maar kunnen er makkelijk uit) :o . Maar ook deze (956 cc)-motor hangt met 1 bout en moer in de motorsteun, als je dat bedoelt. De motor hangt nog in het chassis, en van ´bovenaf´ werkend is het makkelijker om de 8 bouten die de motorsteunen met het chassis verbinden los te draaien dan die 2 moeren waarmee de motor op de steunen rust.

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 176979Bericht JoReno »

Vrijwel alle bouten en moeren tussen de voetenbak en de voorbumper draaien soepel los (mede dankzij de Dinitrol die hier ooit overduidelijk is gebruikt), op één moer na: die van de bovenste fuseekogel links. De moer ging erg moeizaam los, en uiteindelijk bleef het draadeinde meedraaien en bleek doorslijpen de enige optie: dat betekent dus dat er één fuseekogel vervangen moet worden. Posititief om te melden is dat dit vooralsnog het enige onderdeel is dat rond de voortrein vervangen moet worden. Verder bleek er 1 rubber van een stuurhuiskogel versleten te zijn, en idem de 2 stuurhuishoezen. Maar......in onze onderdelenvoorraad trof ik nog 4 stuurhuizen aan, waarvan 1 met prima rubbers en met prima stuurhuishoezen. Kwestie van overzetten dus. De remschijven lijken 99% nieuw (geen voelbaar randje !), de remblokken idem, de remslangen zijn OK, de remleidingwartels gingen soepel los.......kort samengevat: dat valt allemaal bijzonder mee. Nadat ik zowel de motorolie als de versnellingsbak afgetapt had, is de linker aandrijfas verwijderd, het rechter exemplaar gaat er komende week uit. Tjonge, die borgmoeren zaten wel héél erg vast, daar moest ´domme´ kracht aan te pas komen. De 4 hoezen (bakzijde en wielzijde) zijn alle 4 nog dicht.....wéér een meevaller ! Als de rechter aandrijfas verwijderd is, kan ik de motor plus versnellingsbak er met de takel uit halen. De volgende stap is dan: het verwijderen van de achteras.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De lasser is ondertussen gestart met het laswerk links achter, o.a. het inzetplaatwerk boven het achterscherm. Die (imitatie) achterschermen hebben m.i. een minder goede/slechte pasvorm (op het etiket staat de naam van de leverancier: van Wezel, Helmond, 2004). Bovendien is die zwarte lak bij een eerder project een zeer slechte onderlaag gebleken voor het spuitwerk, en dat betekent dat beide ´nieuwe´ achterschermen volledig blank gemaakt moeten worden en dan meteen in de primer gespoten moeten worden. Maar een gegeven paard kijk je niet in zijn bek: ook die 2 achterschermen hebben wij gratis gekregen en zij lagen al een aantal jaren in het onderdelenhok. De voortgang kun je hieronder zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177030Bericht JoReno »

De voortgang t/m vandaag: na wat las- en slijpwerk zijn wij het er over eens dat de klus vanaf de B-stijlen tot en met de achterkant gereed is. In de C-stijl zat op de plek waar de hoedenplank wordt bevestigd nog een flink gat, en dat was lastig te herstellen. Maar ook dat is gelukt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nu resteren er nog een aantal plekken rondom de A-stijl (links) en onder de voorruit:
Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177031Bericht JoReno »

De voortgang van de werkzaamheden aan het chassis gaat voorspoedig: de aandrijfassen en de flenzen zijn verwijderd. Alles in prima staat, weliswaar roestig, maar dat is een kwestie van schoonmaken. Het aantal te vervangen onderdelen blijft beperkt tot 1 fuseekogel links boven en 1 aandrijfashoes wielzijde van een van de assen. De motor en de versnellingsbak zullen er morgen uitgetakeld worden.
Als motor en bak gescheiden zijn, komt de motor in een motorsteun te hangen om hem uitwendig schoon te maken.
Afbeelding

Met enige regelmaat hebben wij ´werkoverleg´ om te bepalen hoe wij de volgende werkzaamheden zullen aanpakken, en in welk tempo. Wij hanteren nooit een dead-line (wij hebben immers tijd zat), maar om er de vaart in te houden (wij houden niet van gestrande projecten) vinden wij het wél belangrijk om van elkaar te weten waar wij de komende periode mee aan de slag gaan: de lasser wil vóór de Kerst de koets helemaal gereed hebben; dat wil zeggen dat alle knip- en las- en slijpwerk aan de koets gedaan is. Vervolgens zal ik alle kale plekken ontvetten en in de epoxyprimer zetten. Tussen alle klussen door zal de koets 2 keer op zijn kant gelegd worden om deze van de onderkant te kunnen bekijken en z.n. te kunnen repareren. Vervolgens gaat de koets ´even´ aan de kant en zullen tijd en aandacht vooral besteed worden aan het chassis: het schoonmaken van het chassis én het laswerk rondom de bevestiging van de achteras aan de chassisbalken. De koets komt pas weer in beeld als er geschuurd en geplamuurd en geschuurd en geplamuurd en geschuurd en geschuurd moet worden. Alles wordt namelijk spuitklaar bij de spuiter aangeleverd. En natuurlijk moet er ook nog ruimte gemaakt worden om het Clio-harmonica-open-dak te monteren.

Tussentijds is er tijd voor:

* het verzamelen van de spullen die naar de straler moeten
* het (zo nodig) preventief vervangen van onderdelen waar wij nu makkelijk bij kunnen (koppelingsplaat en startmotor)
* het ´ontlakken´ van de 2 achterschermen
* de inspectie en behandeling van de benzinetank
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177032Bericht Bertje »

Voortvarend bezig, Jo en consorten!

Het slecht passen van after-market plaatwerk herken ik (helaas). Onlangs bij een vriend meegemaakt dat het ene nieuwe voorspatbord nagenoeg meteen goed paste en het andere voorspatbord (van dezelfde leverancier) gewoon totaal niet: de horizontale verstevigingsribbel had bij de overgang naar het schutbord gewoon de verkeerde vorm. Beetje zonde om meteen de slijptol in nieuw plaatwerk te moeten zetten, maar t was de enige manier om het passend te krijgen.

Wat is er in jouw ervaring trouwens verkeerd aan die zwarte basislak als onderlaag? Kwam de nieuwe lak los van deze basislak, of kwam de basislak zelf los van het staal? Zelf heb ik die zwarte basislak tot nu toe licht opgeschuurd voor het primen, maar niet volledig verwijderd. Moet ik me zorgen gaan maken?

Gaan jullie trouwens de originel 950cc motor + bijbehorende bak terugplaatsen? Ik heb ooit kort zo’n wagen gehad (gekocht voor de handel als projectje tussendoor) en het viel me op dat dat toch... ehm... anders... reed dat een GTL setup.

Verder ziet die voortrein er nog steeds prachtig uit. Ik vermoed dat je hier en daar al met de staalborstel aan de slag geweest bent, maar dan nog heb ik wel het idee dat de lak hier en daar flinterdun is; de wagen wordt dus nog net op tijd aangepakt (voordat het laatste spatje lak eraf is en de roestkevertjes vrij spel krijgen).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177033Bericht JoReno »

Bertje schreef: vr dec 11, 2020 4:36 pm Wat is er in jouw ervaring trouwens verkeerd aan die zwarte basislak als onderlaag? Kwam de nieuwe lak los van deze basislak, of kwam de basislak zelf los van het staal? Zelf heb ik die zwarte basislak tot nu toe licht opgeschuurd voor het primen, maar niet volledig verwijderd. Moet ik me zorgen gaan maken?
Wij hebben het twee keer meegemaakt dat de nieuwe laklaag niet voldoende had gehecht en dat die laklaag dus volledig losliet. En dan heb ik het over een stukje van 5 bij 6 cm ! Nou kan het natuurlijk zijn dat er in de spuiterij iets fout gegaan is (niet voldoende ontvet, bijvoorbeeld), en dat hebben wij uiteraard met onze ´huisspuiter´ besproken. Om te beginnen: hij spuit dan het betreffende deel gratis opnieuw, dus dat is het probleem niet. Maar al dat extra werk nadat een project gereed is......daar zitten wij niet op te wachten. Hij legde uit dat die zwarte lak eigenlijk enkel bedoeld is om het kale plaatwerk te beschermen, dat die laag superdun is én dat de hechting (om welke reden dan ook) soms te wensen over laat. Nou, het advies om die laag te verwijderen nemen wij dus maar serieus. Of je je zorgen moet maken, weet ik niet. Als de lak er al langer dan een half jaar op zit, zou ik mij geen zorgen maken. Dat half jaar was namelijk de termijn dat de nieuwe lak er zomaar vanaf viel (omg) .
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177034Bericht JoReno »

Bertje schreef: vr dec 11, 2020 4:36 pmGaan jullie trouwens de originel 950cc motor + bijbehorende bak terugplaatsen? Ik heb ooit kort zo’n wagen gehad (gekocht voor de handel als projectje tussendoor) en het viel me op dat dat toch... ehm... anders... reed dat een GTL setup
Ja, die gaan wij weer terugplaatsen. Ik heb flink wat kilometers gereden met een 4GTL en weet hoe prettig dat is, dus een 956 zal wat ´minder´ c.q. ´anders´ zijn, maar daar geef ik niet zoveel om. Je weet dat ik óók ervaring heb met een 18 PK- Deux-Chevaux uit 1970......dus alles is beter dan 400 cc met slechts 18 PK. En los daarvan........het motortje liep prima (het échte Renault-geluid), dus waarom zou ik (met het uitgangspunt: dit wordt een low-budget-restauratie) die combinatie vanuit dat oogpunt niet terugplaatsen. Wij hebben weliswaar nog een 4GTL-motor mét versnellingsbak in het onderdelenmagazijn liggen, maar daarvan weten wij de staat van de motor niet, en over de versnellingsbak hebben wij sowieso onze twijfels, want het deksel ligt los.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177035Bericht JoReno »

Bertje schreef: vr dec 11, 2020 4:36 pmVerder ziet die voortrein er nog steeds prachtig uit. Ik vermoed dat je hier en daar al met de staalborstel aan de slag geweest bent, maar dan nog heb ik wel het idee dat de lak hier en daar flinterdun is; de wagen wordt dus nog net op tijd aangepakt (voordat het laatste spatje lak eraf is en de roestkevertjes vrij spel krijgen).
Ik ben het voor 100% met je eens: het is werkelijk ongelooflijk hoe die volledige voortrein er nu, na 30 jaar nog bij staat. De staalborstel is links en rechts al incidenteel gebruikt, rondom de flenzen zit er wat méér roest, maar de balken.......ongelooflijk mooi ! Daar werk ik dus met alle plezier aan ! Alle bouten en moeren en nippels kunnen gewoon losgedraaid worden......gewoon met dop- en ring- en steeksleutels......slechts 1x de slijptol er bij moeten halen. Nou, dat heb ik wel eens anders meegemaakt :cry:. Hier heeft de Dinitrol-behandeling duidelijk geloond ! Jammer dat die behandeling niet op alle plekken toegepast is :oops: .
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie