R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 174998Bericht KristofD »

beste sleutelaars (en misschien ook sleutelaaressen?)

Ik kijk al beetje langer mee op het forum, maar nu echt met de r4 begonnen (stap 1: afbreken, bijna klaar). Het is zo dat ik besefte dat ik als R4-groentje wel meer vragen heb dan aanvankelijk gedacht. Daarom leek het me een goed idee om mijn project met jullie (ervaringsdeskundigen te delen 😁

Ik stel hem even voor:
beige R4 TL van 1981 met 90 000 km op de teller. alles is 100% af fabriek. nooit iets aan vervangen(behalve oliefilter enzo hoop ik 😁) Verder ken ik nog bitter weinig over uitvoeringen enzo... op de papieren staat in ieder geval type 1123 en qua motor "0,8L" wie meer weet, laat zeker horen.

De geschiedenis is wel bekend:
het is een annonieme wagen geweest van de Belgische opsporingsdienst (BOB) Van 1981 tot 1989, daarna is hij overdekt (zonder zijwand) gestalt tot ik hem een half jaar geleden ben gaan halen.

Ik kijk uit naar onze samenwerking.

Groeten Kristof
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 174999Bericht KristofD »

ah ja, misschien wel leuk ... enkele fotos


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 175000Bericht KristofD »

en gelijk dan ook maar de eerste vraag 😁 iemand enig idee wat voor carburator ik heb? Alvast bedankt jongens


Afbeelding
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 175002Bericht R1126 Beige Sahara »

(overbodige quote verwijderd, graag de knop "plaats reactie" gebruiken, mod. Rik H.)

Zenith 28IF zonder aansluiting voor vacuum-vervroeging?

Ter hoogte van de vlotterkamer staat een typenummer.

BOB...wat werd er zoal opgespoord?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 175004Bericht Bertje »

Welkom Kristof!
Hoeveel ervaring met restauraties heb je? Hier zit heeeel veel werk aan zo te zien...

Als de carburateur een Zenith 28IF is zou ik het spruitstuk even opmeten. Bij de 845cc motor heeft de aansluitflens meestal een diameter van 32mm (en deze carburateur 28mm... dan zou het niet passen)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
BVDP
Berichten: 692
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 175005Bericht BVDP »

Kristof,

Misschien ook even de motorcode erbij geven. Dan kunnen de specialisten hier meteen vertellen wat er allemaal op hoort te zitten.
Is het chassis in dezelfde staat als de koets?

Groet, Bart
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 175016Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Die Zenith 28IF carbu hoort er wel bij als je het mij vraagt.
Die oude R4tjes met 850 motor hadden gewoon een Zenith 28 IF.
Vanaf 1982 is de grote 32 mm carbu erop gekomen, om ook met de 34 PK van de GTL te kunnen concurreren.
Maar wat dapper om hier aan te beginnen.
Uit ervaring weet ik dat de R4tjes van 78 t/m 81 eigenlijk de slechtste zijn, die ooit gemaakt werden.
Tenminste wat betreft plaatwerk en de koets. Geldt ook voor andere Renaults uit die periode.
Bij de R4 ontstonden soms zo maar roestplekken midden op de portieren en ook de randen langs de dakgoten uit die tijd zijn berucht. Het gerucht gaat nog altijd rond dat Renault in die tijd Oostduits pisbakkenstaal gebruikte.
Ook de Jogging stamt uit die tijd, daarvan is echt bijna helemaal niks meer over.
Maar gek genoeg waren de chassis in die tijd dan weer niet opvallend slecht.
Vanaf 1982 t/m 1986 zijn wat mij betreft de beste R4tjes, zeker ook wat koets betreft.
De kathaforese behandeling heeft daar zeker goed aan gedaan.

Bij de GTL uit die tijd had je wel het leuke dashboard met de vakjes voor je pakje Gouloises sigaretten.
Héél veel succes met dit project in ieder geval.

groet
Harry
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 175021Bericht lordje »

Inderdaad een uitdaging om hieraan te beginnen en te voltooien natuurlijk. Veel succes!!
En Harry van eeen voormalig garagehouder hoorde ik dat in de laatste jaren van levering in Nederland de r4 speciaal beter afgekit werd voor de Nederlandse markt. Groeten Lordje.
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 175022Bericht KristofD »

hoi jongens

Wow, dat klinkt niet superpositief precies 😲
wat betreft de carbu, zo op het oog lijkt hij goed te passen. maar ik zal hem zeker meten in de loop van de week (misschien is 32mm wel leuker😁)

wat betreft chassis, dat ziet er ECHT goed uit, tenminste tot nu toe, ik kom vast wat tegen als de koets eraf gaat.

wat betreft het plaat/koetswerk... jup dat ziet er niet zo best uit... voorste spatborden zowel binnen als buiten heb ik er nieuw bijgekregen... links orriginele in prima staat en rechts reproductie gok ik... zit nog in de zwarte magazijnlak.
verder, de achterste spatborden wellicht nog te vervangen, maar de koets ziet er dan weer ok uit. op foto lijkt het erger. maar dat is vooral oppervlakkig, niet door en door (fingers crossed)

en dan vroeg iemand nog naar mijn ervaring, ... geen groentje maar zeker geen doorwinterde rot! Geassisteerd bij een Amazon en een 2pk, en hiervoor men eigen vw T3 van de ondergang gered (ook roestbakkies 😁)

R4, is volledig nieuw voor mij dus ik ga julie advies nog vaak kunnen gebruiken.

Alvast bedankt op voorhand en excuses voor de ellendig lange tekst 😎
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 176307Bericht KristofD »

Hoi allemaal

Kleine update (langzaam maar zeker)
Koets is er volledig vanaf nu, ging allemaal zonder problemen gelukkig. Aan het koetswerk enkel rechts achter in de wielkast beetje laswerk en aan die mooi afgeronde goot boven het voorraam (waar bij latere modellen de spiegel hangt).
chassis staat er nu nog op de wielen , heb enkel nog maar de benzinetank erafgeschroeft. Chassis ziet er prima uit, alleen roest op de vloerplaat in het midden waar de voorste gordelklikdingen in de vloer bevestigd horen. Dus verder niet echt laswerk, gelukkig.

Morgen ga ik proberen de motor te starten. Ik heb nieuwe contactpunten voor in de ontsteking(verdeler) MAAR nog een opstakel te kloppen eerst .... het kleine korte schroefje waarmee het vast contactpuntje vastzit normaal zie ik NERGENS, dus .... ofwel erin gevallen...ofwel gewoon kwijt. Niet los te koop natuurlijk en in de schroefjesverzameling niets passend dusssss... als iemand van de ervaren rotten mij daar een adviesje in kan geven zou geweldig zijn. Heb ook nieuwe verdelerkap, rotor en kabels trouwens.

LAS hij aan de praat gaat, gaan we weer verder:d, motor gaat er dan af en alle stuur, rem en ophanging inrichtingen gaan er dan ook af.

Ben hier al super geholpen door kennis die niet in de boeken te vinden is dus uiteraard ben ik weer superblij met alle info die jullie nog zouden kunnen geven over dingen die ik tegen kan komen. Foto's volgen later om te laten zien hoe de vorderingen gaan.

Dank op voorhand medeliefhebbers.

Kris
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 176315Bericht KristofD »

hallo allemaal.

moeilijker dan verwacht om een gepast schroefje te vinden voor het vast contactplaatje in de stroomverdeler (delco). Kan iemand mij vertellen hoe lang de orriginele schroef daarvoor moet zijn? dan kan ik een te lange op maat zagen.

dank op voorhand
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 176316Bericht Hanz »

Een foto van de verdeler zou helpen. Viertjes zijn er met een aantal verschillende geleverd.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 176318Bericht Bertje »

KristofD schreef: ma sep 07, 2020 4:05 pm
Koets is er volledig vanaf nu, ging allemaal zonder problemen gelukkig. Aan het koetswerk enkel rechts achter in de wielkast beetje laswerk en aan die mooi afgeronde goot boven het voorraam (waar bij latere modellen de spiegel hangt).
(...) Dus verder niet echt laswerk, gelukkig.
Hoe zijn de dorpels van de koets eraan toe? Op de foto's zit hier geen spatje verf meer op, kan me bijna niet voorstellen dat het plaatswerk zelf nog puntgaaf is.

Wat dat schroefje (boutje) van de contactpunten betreft: is dit het vertikale schroefje dat in een stukje plaatwerk valt? Dan is de lengte makkelijk in te schatten: zo lang als het plaatje dik is; langer heeft immers geen zin.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 176326Bericht KristofD »

@hanz: ik zal fotos proberen regelen, maar het is die met de klepjes omde verdelerkap dicht te houden en zonder vacumvervroeger.

@bertje: het is zoals jij omschrijft, ...je uitleg klinkt logisch fn zo zal ik het dan ook proberen 👍😁 Wat betreft de dorpels, zijn toch nog goed behalve helemaal achteraan in het hoekje van de deuropening van achterportieren. beiden kanten maar is miniem. Links achter in de wielkast ook nog een roestgat van ongeveer 2cm, Ik was in het vorige bericht precies iets te optimistisch 😁 maar qua laswerk ben ik echt verbaast, in eerste instantie had ik ook veeel meer verwacht. Knock on wood. bedankt voor de schroefjestip nog👍
KristofD
Berichten: 16
Lid geworden op: di nov 05, 2019 4:42 pm

Re: R4 TL bj 1981 volledige restauratie

Bericht: # 176327Bericht KristofD »

ter info en omdat ik het beloofd had:
hieronder de nieuwe contactpunten en een foto van de verdeler toen hij nog niet gepoetst was

Afbeelding



Afbeelding
Plaats reactie