Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174635Bericht Hanz »

Op aansporing van Bertje zal ik ook maar eens wat ruchtbaarheid geven aan het anti-aging project van mijn fourgonnetje of liever gezegd furgoneta, want het is een spaanse. Geen R2102, R2103, R2104, R2105 of R2106, laat staan R2391 or R2392 en wat allemaal nog meer dus maar R2108, nog preciezer R2108S want het is een verhoogde (sobre-elevada of sûrélevée zoals de Fransen zeggen). Wie het forum een beetje heeft gevolgd sinds 2010 kent de meeste details al wel. Ik heb hem in dat jaar samen met Boerammetje opgehaald uit Vaciamadrid, een gehucht net ten zuiden van Madrid. Heen gevlogen, terug gereden. Het hele verhaal heeft in 2011 in 4L Magazine 24 gestaan en wie dat nog eens terug wenst te lezen in het Frans kan hier terecht voor de PDF of op mijn website in het Engels. En, voor wie een hekel aan lezen hebben, er is ook een filmpje op Youtube. Enigszins tot mijn verbazing stond hetzelfde artikel trouwens afgelopen december nogmaals in 4L Magazine – op veler verzoek zullen we maar denken.

Afbeelding

Waarom een Spaanse bestel?
Waarom al die moeite zou je zeggen, je kan ze dichterbij ook wel vinden in Frankrijk. Welnu, ik had al een Spaanse 4TL, ben sowieso fan van Spaanse viertjes, en een verhoogde bestel is iets wat je niet vaak tegen komt, in ieder geval niet in Nederland tot Schoapke het in zijn hoofd haalde er ook een op te halen, en verder Zwergje en MaartenBokslag maar die hebben een F6 en dat is toch anders. En ja, vooral ook het feit dat ze in Spanje in de bestelletjes in 1971 (modeljaar 1972 trouwens) nog steeds de 1e grille (tot en met 1977) en het 1e dashboard (tot en met 1972) inbouwden. Wat wil je nog meer?

Afbeelding

Afbeelding

En, was het wat?
Ik had het ding destijds op basis van wat foto’s gekocht, en het was wel spannend om hem voor het eerst in het echt te zien. Het viel allemaal niet tegen al was de lak toch wel wat slechter dan je op de foto’s kon zien. Maar wat wil je van een auto die sinds 1971 in Spanje rond heeft gereden als gebruikswagen op het platteland. Verschillende delen waren in de loop der jaren overgekwast en gerold, vaak in het wit, soms ook in groen, zwart of bruin, zowel met lak als een goedje dat misschien meer aan grove stuc doet denken. Aan de binnenkant, over de wielkasten, was een soort plastic pantserlaag aangebracht, misschien anti-dreun, maar in de praktijk toch vooral om vocht vast te houden zoals bleek na het met enige moeite verwijderen. Overigens was de technische staat verder helemaal niet slecht. We hadden onderweg naar Nederland wel de aandrijfassen vervangen, maar verder weinig roest te zien behalve rond de wieldraagarmen, in de wielkast en een van de driehoekjes die verfrommeld was. Die zijn ook al snel vervangen door Roberto, ergens in 2013, tegelijk met de vrachtwagenspiegels (d’époque, dat wel) die de vorige eigenaar had gemonteerd. Handig, dat zeker, maar er horen gewoon ronde op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste eigenaar:
Wat ook leuk is: op de portieren zaten stickers ‘Vilada B – agricolas y ganaderos’. Het laatste betekent zoveel als ‘landbouw en veeteelt’ en is er misschien een verklaring voor dat er in de loop der jaren nogal wat herstelwerk aan de lak was verricht. Ik had me jarenlang niet afgevraagd wat Vilada nou was. Ja, B is Barcelona, daar kwam hij oorspronkelijk vandaan, het nummerbord was ook B3407B. Vilada blijkt een klein plaatsje in Catalonië te zijn, wat ook op de originele papieren stond. Ik heb vorig jaar een brief gestuurd naar de eerste eigenaar, die nog in het telefoonboek bleek te staan. Helaas was hij een paar jaar terug overleden, maar ik kreeg een aardig briefje terug van zijn dochter, die zich hun eerste auto nog goed herinnerde. Het nummerbord B3407B had de auto zijn bijnaam ‘bebe’ gegeven. Overigens had de tweede eigenaar de auto ‘la bella signora’ gegeven.

En nu de restauratie:
Goed, na er een jaar of 8 in rond te hebben gereden, uiteraard alleen in de zomer, met veel plezier was toch de keuze: doorrijden en het verdere verval accepteren, of restaureren. Eind 2018 dus toch maar de beslissing genomen, en hij staat inmiddels ruim een jaar bij de spuiter en het resultaat is dat ze 2 deuren blank hebben gekrabt. Ik weet dat ze zelden op enige haast te betrappen zijn, maar het werk dat ze leveren is tiptop. Dilemma was trouwens wel welke kleur het zou worden. Origineel waren Spaanse viertjes in die tijd allemaal wit, maar vanaf 1975 werden ze ook geleverd in het mooie ‘amarillo eresma’ (dat is de kleur die de ‘carniceria’ van Schoapke ook heeft). Lang gedacht, maar hij moet toch origineel blijven, vind ik leuker.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174639Bericht Bertje »

Hulde Hanz!
Verwacht je nog meer foto's van je spuiter? En ga je ook nog iets aan de techniek van de wagen doen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174643Bericht Hanz »

Nou, ik hoop van harte dat de spuiter van zich gaat laten horen maar zoals gezegd, ze nemen hun tijd ;-)

Qua techniek: als je vraag is of ik er een 3-litermotor (of automatische deurvergrendeling, verbrede velgen, een R18-dashbord, verwarmde stoelen etc.) in ga leggen of zo moet ik je teleurstellen. Er zit de originele 852cc motor in (813-02) en dat is deel van de charme. Hij haalt makkelijk de 100 en dat vind ik wel genoeg. Het geheel werkt trouwens als een gigantische klankkast maar het is draaglijk (luister bijvoorbeeld maar naar het youtube-filmpje), misschien mede door het dak dat van polyester is. De eerste jaren van het verhoogde dak hadden ze dat, daarna zijn ze metalen daken gaan monteren. Dat is trouwens wel een dingetje, het polyester zit vast met een felsrandje en een laag kit die natuurlijk helemaal verhard is. Die moet voorzichtig losgepeuterd worden. Ik moet er niet aan denken dat er iets met dat dak gebeurt, dat vind je natuurlijk nooit meer ergens.

Afbeelding

Afbeelding

Later meer.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174644Bericht Bertje »

Hanz schreef: di jan 28, 2020 9:10 am
Qua techniek: als je vraag is of ik er een 3-litermotor (of automatische deurvergrendeling, verbrede velgen, een R18-dashbord, verwarmde stoelen etc.) in ga leggen of zo moet ik je teleurstellen.
Haha, nee, ik zit niet persé op dat soort werk te wachten. Mijn originele topic was erop gericht weer wat meer sleutelwerk voorbij te zien komen, dat mag zeker ook aan het originele ouwe spul - graag zelfs!

Bijzonder verhaal, met dat dak! Zelf zou ik denk ik de kit aan de buitenzijde zo goed en zo kwaad als dat kan weghalen, en dan opnieuw aanbrengen. In die scheurtjes die er nu zitten kan vocht dringen, maar zodra het weer hermetisch dicht is, zit je goed.
Laatst gewijzigd door Bertje op di jan 28, 2020 2:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
R1126 Beige Sahara
Berichten: 168
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174645Bericht R1126 Beige Sahara »

Prachtig!

1e type grill en dashboard...ook nog een 3-bak?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174646Bericht jandoe1000 »

misschien mede door het dak dat van polyester is. De eerste jaren van het verhoogde dak hadden ze dat, daarna zijn ze metalen daken gaan monteren. Dat is trouwens wel een dingetje, het polyester zit vast met een felsrandje en een laag kit die natuurlijk helemaal verhard is. Die moet voorzichtig losgepeuterd worden. Ik moet er niet aan denken dat er iets met dat dak gebeurt, dat vind je natuurlijk nooit meer ergens.
Gelukkig laat polyester zich gemakkelijk en goed repareren. En het roest niet!
Maar als die auto zo oud is geworden met die barstjes zal het wel meevallen. Niks aan doen en 's-winters binnenhouden, zou ik zeggen. Leuk zoals hij is. Met teveel restauratiewerk gaat de historie toch goeddeels verloren.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174651Bericht Hanz »

R1126 Beige Sahara schreef: di jan 28, 2020 12:57 pm 1e type grill en dashboard...ook nog een 3-bak?
Een 3-bak niet meer, die is bij mijn weten overal in 1968 verdwenen. Gewoon een 4-splitbak. Wel even wennen dat de achteruit zit waar bij mij 4Tl de 1 zit... dat kostte me een deuk in de achterkant toen ik hem net had :-(
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174652Bericht Hanz »

jandoe1000 schreef: di jan 28, 2020 1:30 pm Gelukkig laat polyester zich gemakkelijk en goed repareren. En het roest niet!
Maar als die auto zo oud is geworden met die barstjes zal het wel meevallen. Niks aan doen en 's-winters binnenhouden, zou ik zeggen. Leuk zoals hij is. Met teveel restauratiewerk gaat de historie toch goeddeels verloren.
's Winters staat hij uiteraard binnen, maar de lak was toch van een dusdanig abominabele kwaliteit dat ik toch, na lang wikken en wegen, heb besloten het hele ding over te laten spuiten. Her en der moet er toch ook wat klein laswerk aan verricht worden, en het lakwerk gaat er dan niet mooier uitzien. Met pijn in het hart, dat wel. Op de foto's toont het allemaal best aardig, maar in het echt wat het een stuk minder.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174841Bericht Hanz »

Het plaatwerk lijkt vooralsnog een zaak van de lange adem te worden :-( Dat geeft de burger wel weer de mogelijkheid wat aan onderdelen te plukken. Neem nou de dashboardklok. In Spanje werd de 1e klok tot 1977 in de furgonetas en 'básicos' gemonteerd. Wat bijna al die klokken gemeen hebben zijn de onleesbare cijfers. In Frankrijk zijn redelijke klokken met enige goede wil en hulp van LBC nog wel te vinden, maar in Spanje zijn ze natuurlijk weer net anders. Bijvoorbeeld niet van het merk Jaeger maar 'Artés', licencia Jaeger. De uitvoering verschilt ook lichtelijk. Zo staat in Frankrijk op het binnenwerk bij de laadstroom een accuutje, en bij de benzinemeter een jerrycan. In Spanje is de tekst 'carga', 'aceite/agua' en 'gasolina' op het glaasje aangebracht. Gelukkig werd er pas een lege kast aangeboden met hele aardige cijfers:
Afbeelding Afbeelding

Wat me eigenlijk nooit op was gevallen in gemonteerde toestand zijn de aanbevolen schakelmomenten, in witte streepjes bovenaan:
Afbeelding

Ook het binnenwerk is allemaal van Artés:
Afbeelding Afbeelding

Het afdekplaatje van het stuur was volledig dof geworden, maar gelukkig nog een bijzonder net stuur gevonden. Zijn we ook van alle barsten af. Zoals op bijna alle plastic kan je het jaartal en maand vinden. Bebe is op de weg gekomen in december 1971 (modeljaar 1972). Het stempel 9/1971 duidt dus op het originele stuur. Het vervangende stuur van Quillery van 12/1965 is dus wel ernstige downpimp (nono)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

De bumperij is nog een punt van enige zorg. Zoals altijd met metalen bumpers is het geheel niet deukvrij door de laatste 48 jaar heen gekomen. De vorm van de bumpers is vrij speciaal. Het profiel is hetzelfde als dat van de R8 (voor de weinige liefhebbers die deze blokkendoos heeft). Ze bestaan uit een middenstuk en twee losse uiteindes. Boerammetje had al een keer twee stuks uiteinden van een R8 veilig gesteld waar alleen nog even op gepoetst moet worden. Wel lijken de gaten op een iets andere plaats te zitten. Nog maar eens zien wat daar voor mouw aan te passen is.

Afbeelding Afbeelding

De rest van de achterbumper is door dikke lagen tectyl weliswaar aan ernstige roestvorming ontsnapt maar ziet er deerniswekkend krom uit. Gelukkig ligt het vervangende stuk NOS klaar (ook 0.5cm korter trouwens maar dat zal wel goed komen). Ook voor de voorkant een nieuw stuk waarvan de kromming in vergelijking met het middenstuk achter opvalt:
Afbeelding Afbeelding

Ook altijd een feest: het schoonmaken van het expansievat:
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174848Bericht Bertje »

Jammer dat het plaatwerk op zich laat wachten.
Wel oog voor details, Hanz! Enig idee waarom die cijfers op de snelheidsmeter zo verlopen?
Wat de streepjes aangaande de schakelmomenten betreft: die staan ook op het laatste type dashboard, maar horen niet bepaald bij het nieuwe rijden. Zelf schakel ik (veel) vroeger (ik rijd ook 50 in de 4).
Hoe heb je het expansievat schoon gemaakt? Deksel lijkt vrij ruim, dus misschien kun je er gewoon met een borstel in. De kunststof vaten hebben een vrij kleine deksel, ik gooi hier koffiedrab in als schuurmiddel :)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 174851Bericht Hanz »

Tsja, die cijfers... ik ken ze niet anders dan verlopen, misschien dat andere bezitters van modellen uit 1962-1966 andere ervaringen hebben?
Het fijne van die glazen vaten is dat je er met een afwaskwast in kunt, en het glas is zo robuust dat je flink tekeer kunt gaan. Kokend water is ook geen probleem, evenmin als soda.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 180469Bericht Hanz »

Bericht van het front: ik zie dat de laatste update alweer van zo'n twee jaar geleden was. Is er dan niets gebeurd? Verre van dat, want gisteren is de Bella Signora, na slechts 3.5 jaar afwezigheid, weer teruggekeerd. In de tussentijd heeft ze trouwens haar 50e verjaardag gevierd. Binnenkort wat meer foto's van de huidige staat en de opbouw.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hanz op za jul 02, 2022 8:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Stephan
Berichten: 102
Lid geworden op: do jul 16, 2020 11:10 pm

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 180470Bericht Stephan »

Dat getuigt wel van extreem veel geduld. Respect! Succes met de wederopbouw.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 180475Bericht Bertje »

Wordt mooi! Hoe ver ben je met de techniek?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Van 'BeBe' naar 'la Bella Señora'

Bericht: # 180483Bericht Hanz »

Tsja, het ding is sinds afgelopen vrijdag terug, dus nog niet zo ver. Zou ook niet zo'n probleem moeten zijn, voor hij weg ging was alles in orde, en montage gebeurt gewoon in omgekeerde volgorde van demontage toch? Ik vroeg me nog even af of ik de koppeling ook moest vervangen, maar 'if it ain't broke don't fix it'. Ik ga er ook geen duizenden kilometers mee rijden.

Ik was nog niet helemaal klaar met het zwart spuiten van het kleine spul en de motor, het eerste is nu klaar, de laatste moet nog. Iemand nog een tip voor goede zwarte lak die hoge temperatuur kan hebben? Ik heb meestal Motip maar daarvan kon ik geen hittebestendige vinden. Verder nog wat rubbers van verf ontdoen. Dat deed ik tot nog toe met fijn schuurpapier maar als iemand een betere tip heeft... afbijt durf ik eigenlijk niet aan.

Verder ben ik nog op zoek naar het doorvoerrubber van de pook over de radiator (kleine type motor), dus als iemand die nog heeft liggen...

De kleur wit van het eindresultaat kwam op mij wat erg wit over. Ik had samen met de spuiter gezocht naar de plek waar de meeste kans is op het vinden van originele lak. Eigenlijk was overal troep overheen gesmeerd, maar de motorruimte leek hier en daar nog het originele gebroken wit te zitten. De proefstaal leek prima, die moet ik nog even tegen de carrosserie aan houden.
Plaats reactie