Project 4L 2000

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Project 4L 2000

Bericht: # 164683Bericht jeffr4 »

Om meer redenen omarm ik de retro' s van bv. de VW Beetle, Fiat 500 , de Mini...wat allemaal daardoor een verkoopsucces zijn geworden......en toch mis ik aan deze retro's de uiteindelijke basic vertrouwde vormgeving van het oer model.
Gelukkig kent de R4 nog geen tribute, een geïnspireerde, met veel herkenbare details moderne auto, dus hoef ik geen vergelijkingen te maken en mijn smaak aan te passen, want ja....ik hou juist van de basic vorm, die al die jaren bijna ongewijzigd is doorgevoerd.
Technische aanpassingen, zoals motor, remmen,enz. hebben de R4 bij de tijd gehouden en wat cosmetische, zoals dashboard, grill enz.
In eerste aanleg was ik dan ook zeer enthousiast, toen een frans team een Clio V6 3 liter, voorzag van een body van een R4, om dan mee te doen met de Gumball Races ,een paar jaar geleden.
Maar uiteindelijk week het model te veel af, door de breedte werd naar mijn inziens de wielkasten teveel naar een R5 gevormd en buiten proporties....na mijn oordeel dan. Trouwens ook wel een hele dure ombouw, te beginnen bij de donorwagen een Clio V6.
Het idee is wel uitdagend.....een wat modernere, lekker pittige Renaultje met de uiterlijke looks van de R4........ :roll:
Laatst gewijzigd door jeffr4 op wo mar 01, 2017 4:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Project 4L ..2000?

Bericht: # 164685Bericht Hanz »

Ik begrijp dat jij die handschoen opneemt, Jeffrey?
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Project 4L ..2000?

Bericht: # 164700Bericht jeffr4 »

Inderdaad, heb ik die handschoen opgenomen en na wat overdenkingen weet ik hoe ik het wil hebben en met wat en ben ik de zoektocht begonnen, maar door een revalidatietraject er nu pas toe gekomen om hier invulling aan te geven.

Wat heb ik hiervoor nodig :

Een goede supersnelle renault donorwagen en een R4 koets.

Vindt dan maar even een geschikte koets, die voldoet, dus geen onderstel, motor, interieur enz, maar na een plaatsing hier op het forum en via Harry's uitgebereide netwerk, ben ik aan een franse R4 gekomen, die eigenlijk te goed en te compleet is, dus als de koets gebruikt wordt, heb ik een cplt goed onderstel over met een lopende motor, 4 goede banden en mooie velgen en cplt interieur......maar voor het vervoer toch makkelijk een koets mèt onderstel.
De spatborden er los bij met zelfs nog een gloed nieuwe en verdere onderdelen,

Dus vandaag met mijn goede vriend, hier bekend als JoReno, met auto en ambulance deze mooie harde Savanne opgehaald en staat nu droog in mijn garage ....eerste stap is gemaakt !

Afbeelding
Laatst gewijzigd door jeffr4 op ma feb 27, 2017 10:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Project 4L ..2000?

Bericht: # 164702Bericht jeffr4 »

Nu de zoektocht naar een goede roest en deukvrije koets is afgerond, ......ik was ondertussen ook al op zoek naar een donorwagen, die dicht ligt bij de Gumball R4 3000, die dus een Clio V6 3 Liter hiervoor hebben gebruikt, maaaaar enerzijds heel moeilijk aan te komen, te brede platform en te prijzig...zonde...dus gefocust op dezelfde type Clio, maar dan een RS Sport 2 Liter met zo'n 170 pk, upgrate naar een kleine 190 pk met andere nokkenas, chip tune, andere motormangement enz .....mooi interieur en....niet afgeragt....ahhhhhhh...

AL de tot nu toe gepasseerde Clio's RS Sport type zijn natuurlijk vanwege juist de sportieve eigenschappen ...flink aan de veter getrokken en behoeven veeeel onderhoud enz...dus..veel Kliko's gezien.

Maaaaar alweer eentje de revue gepasseerd, die net zoals de koets R4 ruim voldoet aan de doelstelling, dus
morgen mijn R4..... 2000. ( ipv 3000 , dus 3L wordt 2L ) :lol:
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Project 4L ..2000?

Bericht: # 164706Bericht jeffr4 »

Het eindresulaat van de franse ombouw 4L 3000 met de Clio V6, waarbij ik vind, dat de verhoudingen niet in harmonie zijn , met name de spatborden voor en achter en waarbij ik met de RS Sport 2 L, meen een betere basis te hebben, voor een zo origineel mogelijke R4 look

Afbeelding
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Project 4L ..2000?

Bericht: # 164707Bericht JelleP »

Dit is een gaaf project. Ik hoop dat je niet teveel gaat voor grote velgen en verlaagde koets e.d. maar dat is een kwestie van smaak. Wat ik zelf mis op de klassieke R4 is bescherming rondom, ik zou er een stuk relaxter in rijden als de boel wat meer solide aan zou voelen, misschien een rolkooi? Zelf wil ik nog een USB charger wegwerken in het dashboard op de plek van de sigarettenaansteker, dat lijkt me een grappig modern detail in een oude auto (dashboard was toch al beschadigd, dus de puristen kunnen rustig slapen :wink: ). Tsja, verder, wat missen we aan de 4?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Project 4L ..2000?

Bericht: # 164710Bericht JdeW »

Ben zeer benieuwd. Ik deel de mening van Jeffrey dat de huidige retro's qua vormgeving teveel afwijken persoonlijk vindt ik de huidige retro's oerlelijk, er gaat voor mij immers niets boven de originele vormgeving, zeker bij ons aller geliefde R4!
Wanneer je nu al bepaalde retro R4 artiest impressies ziet dan wil je daar echt niet in gezien worden (uhm)
Ik zou al blij zijn wanneer men chassis en koets zouden galvaniseren en hier en daar wat aanpassen zodat roest geen kans meer heeft en de standaard optie van stromend water aan de binnenzijde uitgebannen wordt.
Verder de motoren zo laten i.v.m. hun geringe verbruik, volgens mij heeft de gemiddelde modale auto nog steeds hetzelfde verbruik als 40 jaar geleden. Kun je nagaan hoe de technische ontwikkeling eigenlijk geremd wordt...
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Project 4L ..2000?

Bericht: # 164713Bericht jeffr4 »

De donorwagen gevonden en aangekocht : Renault Clio RS Sport 2 L , een auto van een liefhebber en
goed onderhouden en de nodige onderdelen vernieuwd en uiteindelijk net zoals de R4 een veel te goede,
om te dienen voor dit project. Wat een bommetje.....fun driving, goede wegligging enz. Maar zal toch nog het
e.e.a. motorisch enz verbeteren.

Het Clio RS Interieur blijft onaangetast, met zelfde stoelen enz ,dashboard zal aan weerszijden iets ingekort worden, ongeveer 3 cm om passend te zijn met de R4 koets.
Deurpanelen R4 worden opnieuw bekleed in dezelfde interieur style.

De breedte van de Clio RS Sport en deze bandenmaat zullen naar mijn inziens beter in verhouding aijn dan bij de Clio V6 en beter passen.


Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Project 4L 2000

Bericht: # 164727Bericht jeffr4 »

De Clio RS chassis is breder dan de R4 koets (6-10 cm) en de wielbasis zo'n 7 cm, waarbij ook nog de plaatsing
van de R4 koets zodanig moet zijn dat de originele spatborden hopelijk ongeveer overeenkomen met het midden hiervan, maar achter zal natuurlijk links en rechts altijd wat verschil blijven.

Om de koets zo origineel mogelijk te houden, hoop ik de R4 schermen te kunnen gebruiken en de breedte op te vangen met de polyester spatbordverbreders, die speciaal worden aangemaakt........

Afbeelding

Deze spatbordverbreders en dan meespuiten in de kleur...
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Project 4L 2000

Bericht: # 164733Bericht jurjenz »

Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Project 4L 2000

Bericht: # 164737Bericht jeffr4 »

Inderdaad een goede manier om standaard spatbordverbreders te centreren en naar wens weer
breder te maken, temeer daar ik in principe gebruik wil maken van de standaard te verkrijgen R4 spatbordverbreders, die de vorm hebben , die gelijk is aan het origineel...dus niet b.v. rond ofzo, :D
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Project 4L 2000

Bericht: # 164742Bericht jeffr4 »

Of......toch wel een beetje gaan voor ........een wide body, bad ass model swab......
bij die RS en pk's en breedte platform kan het wel :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: Project 4L 2000

Bericht: # 164751Bericht jeffr4 »

Tja...dat bedoel ik, ...retro SUV zelfs .... :( :o :-? (ehh)

Afbeelding
Fransoos
Berichten: 595
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: Project 4L 2000

Bericht: # 164753Bericht Fransoos »

Zozo als die ooit in productie zou komen!
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Project 4L 2000

Bericht: # 164800Bericht JdeW »

jeffr4 schreef:Tja...dat bedoel ik, ...retro SUV zelfs .... :( :o :-? (ehh)
Afbeelding
Mooie R4 scoop :) maar dat zie ik liever dan onderstaand concept....
Afbeelding
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Plaats reactie