Restauratie R4 GTL 1985

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165427Bericht jurjenz »

Poetsen, poetsen, poetsen, maar wel mooi eer van je werk! :D
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165432Bericht JdeW »

Dank je Jurjen, ja jij hebt die fase al gehad :)
Nog even en jij bent ook aan het poetsen, het stof van je dashboard, carrosserie wassen en al die waslagen in- en uitpoetsen 8)
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165440Bericht Bertje »

Grondig werk, hoor! Ik heb daar het geduld niet voor; bij mij moet het technisch wel goed zijn (ik gebruik mijn viertjes voor dagelijks vervoer), maar zo mooi glimmend worden ze bij mij niet.

Wat bedoel je trouwens met versleten koperborstels bij de startmotor? Ik neem aan dat je koolborstels bedoelt? Zijn inderdaad verstandig om te vervangen bij revisie, evenals lagerbussen van de rotor, ik zie daar geen foto's van?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165446Bericht JdeW »

Bertje schreef:Grondig werk, hoor! Ik heb daar het geduld niet voor; bij mij moet het technisch wel goed zijn (ik gebruik mijn viertjes voor dagelijks vervoer), maar zo mooi glimmend worden ze bij mij niet.

Wat bedoel je trouwens met versleten koperborstels bij de startmotor? Ik neem aan dat je koolborstels bedoelt? Zijn inderdaad verstandig om te vervangen bij revisie, evenals lagerbussen van de rotor, ik zie daar geen foto's van?
Dank je René, mijn 4 is niet voor dagelijks gebruik, die tijd heb ik gehad met 90.000 km per jaar. Deze wordt gewoon goed opgeknapt en er zal in de toekomst genoeg mee gereden worden. Het is zonde als men alleen maar gereviseerde viertjes geschorst in de schuur heeft staan....
Koolborstel is inderdaad de meest gebruikte aanduiding maar je weet dat een koolborstel uit een mengsel van koper en grafiet bestaat en afhankelijk van de toepassing varieert de samenstelling dus meer koper dan minder grafiet en vice versa.
De kleur van mijn startmotor koolborstels was een dikke koperkleur vandaar koperen borstels, schuur maar eens langs de zijkant van een origineel startmotor- of dynamo koolborstel dan zie je het verschil.
Verder waren de borstels nog lang genoeg en zat er geen speling in de rotor-as en zijn messing lagerbussen.
Laatst gewijzigd door JdeW op di mei 09, 2017 4:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165447Bericht Bertje »

JdeW schreef:Koolborstel is inderdaad de meest gebruikte aanduiding maar je weet dat een koolborstel uit een mengsel van koper en grafiet bestaat en afhankelijk van de toepassing varieert de samenstelling dus meer koper dan minder grafiet en vice versa.
Nee, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :D
JdeW schreef:Verder waren de borstels nog lang genoeg en zat er geen speling in de rotor-as en zijn messing lagerbussen.
OK, ik ben gerustgesteld :wink:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165453Bericht JdeW »

Bertje schreef:OK, ik ben gerustgesteld :wink:
:D
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165752Bericht JdeW »

Weer eens tijd voor een update in deze rozenmaand, alhoewel niet altijd alles rozengeur en maneschijn is bij een volledige restauratie....soms gebeuren er onverwachte, onverklaarbare dingen die ik voor het gemak plaats in de categorie "kleine rampen" :o
Ik kom daar later met smakelijke voorbeelden op terug, maar voor nu verder met de versnellingsbak.

Uiteraard werken we op een schone vette plaats met alle onderdelen op hun volgorde.
TIP; Een zeer goede tekening van de dwarsdoorsnede van een 354 (HAO) bak is onontbeerlijk met name voor de juiste montage van de 2 verschillende soorten synchromesh hubs.
De 3de/4de synchro is van het type Borg-Warner, de 1ste/2de synchro is van het type Renault.
Afbeelding

Foto's van de stap voor stap compilatie en zorg er voor dat alle onderdelen lekker in de versnellingsbakolie ondergedompeld worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wanneer we later de versnellingsbak gaan vullen kan men een additief toevoegen. Je hoeft echt geen tubetje van 20 gram vloeibaar MOS2 aan te schaffen, er is een veel beter en nagenoeg gratis alternatief :wink:

Pakking koppelingshuis en denk aan de keerring.
Afbeelding

Diverse asjes lekker invetten.
Afbeelding

Een nieuw oud wormwiel.
Afbeelding

De oude moer was beschadigd...
Afbeelding

Om het moertje goed aan te draaien zetten we de bak in twee versnellingen.
Vulringen primaire as en pakking voorste deksel.
Afbeelding

Deksels...
Afbeelding

En voorlopig weer klaar.
Afbeelding

(baai)
Laatst gewijzigd door JdeW op zo jul 09, 2017 9:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165789Bericht Bertje »

Wat heb je nou precies vervangen/gereviseerd aan de versnellingsbak?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165847Bericht JdeW »

Hi René, nou weet je men hoeft niet altijd iets te vervangen of reviseren bij een component, alhoewel er aan de versnellingsbak wel iets vervangen is maar dat krijg je nog te zien bij de kleine rampen zoals ik al aankondigde.
Mijn insteek is wel dat ik mijn jongste zoon bij onze restauratie wel zijn technische nieuwsgierigheid ondersteun en motiveer net zoals ik dat vroeger geleerd kreeg. Dus als hij graag een idee heeft om de complete bak met al zijn onderdelen uiteen te nemen, te reinigen, inspecteren en vervolgens weer te monteren, en volgens Haynes op een paar punten met een unster te testen zodat alles in theorie weer goed zou moeten werken, dan mag hij dat van mij.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165862Bericht Bertje »

Ah kijk, dan heeft het uit elkaar halen van de bak zijn doel gediend. Vanuit het principe "If it ain't broken, don't try to fix it" gaat men soms te ver bij restauratie/revisie, maar vanuit genoemd doel was dit dus geen onnodig werk.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 165876Bericht JdeW »

:) met jouw motto ben ik het helemaal mee eens, maar een stukje kennisonderwijs is wel op zijn plaats want zeg nu zelf wat krijgt men tegenwoordig nog geleerd.... (uhh)
Daarnaast gaat een bak redelijk ver uiteen met het vervangen van pakkingen, ringen en keerringen dus dat handje schakelvorken, schakelvorkasjes, tandwielen, frictieringen etc. dat kan er wel bij.
Plus de belangrijkste factor, de euforie en morele opkikker wanneer allesgewoon weer goed werkt, daar kan niets tegen op (uhm)
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 166543Bericht JdeW »

De vakantie is helaas weer voorbij dus verder met de Renault.
Nu de motor en versnellingsbak weer verenigd zijn gaan we met het chassis aan de haal.

Stukje voor stukje en beetje voor beetje even ruimte maken voor de achterbalk links
Afbeelding

Grof stelwerk
Afbeelding

Fijn stelwerk en goed vastzetten voor behoud van de maatvoering waarna er flink gelast kan worden.
Afbeelding

Afbeelding

Eenvoudig met een paar katrollen en handkracht je chassis manoeuvreren.
Afbeelding

Het achterste gedeelte van de langsbalk links krijgt er ook van langs.
Afbeelding

Diverse puntlassen uitboren.
Afbeelding

Afbeelding

Beetje ruimte aan onderzijde maken.
Afbeelding

En weg ermee...
Afbeelding

Een blik in de langsbalk maakt "verdwenen" onderdelen weer zichtbaar en weer bewijs gevonden dat de holle ruimtes bewoond zijn geweest... Mus domesticus.
Afbeelding

Binnenkort weer meer. (baai)
Laatst gewijzigd door JdeW op zo aug 20, 2017 4:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
silvio
Berichten: 447
Lid geworden op: wo apr 21, 2010 10:41 pm
Locatie: Lummen (Belgie)

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 166545Bericht silvio »

Ziet er enorm goed en grondig uit.
Ik blijf ook even volgen.

Succes verder !

Mvg silvio
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 166622Bericht JdeW »

Gisteren even op bezoek geweest bij collega-restaurateur Jurjen in the middle of the highlands Groningen (oioi)
Afbeelding

Even een blik geworpen op de koets en het chassis
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier gingen we voor, het ophalen van wat donor materiaal voor mijn koets.
Afbeelding

Het was erg gezellig en de tijd vloog voorbij omdat we continue in gesprek waren. De sleutel locatie aldaar is echt geweldig en ja, ik had het donor materiaal ook op kunnen laten sturen maar het was veel leuker en gezelliger om even een rondje van 480 km te maken voor een paar kilo ijzer en het project van Jurjen van dichtbij te bewonderen.

Goed werk kerel en keep it up!
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Restauratie R4 GTL 1985

Bericht: # 166623Bericht JelleP »

Ik vind dit soort restauratieverslagen echt leuk om te volgen. Ik heb een account aangemaakt op renault4.co.uk zodat ik de foto's van o.a. Jurjen's verslag ook in het groot kan bekijken. Er staat daar nu ook een uitgebreid fotoverslag (met weinig woorden weliswaar) van een Italiaan die een schijnbare berg schroot weer helemaal opknapt. Ik heb mezelf een nieuw doel gesteld in het leven: een plek waar ik ook dit soort projecten kan gaan doen (en een lascursus :lol: ).
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
Plaats reactie