R4 'Louise' - opknapper

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164145Bericht Bertje »

jurjenz schreef:Met de koets wacht ik nog even totdat het chassis klaar is en de motor loopt. Al begin ik nu al wel een beetje zenuwachtig te worden. De fragiele papieren seals van de cilinderbussen.... ik vind het maar spannend.. (sip)
Nu de leidingen op het chassis zitten ben je ver genoeg, toch? Hoe heb je de tank trouwens behandeld, lijkt wel blank metaal, of is dit grijze primer?

Wat betreft cilinderbussen: as de boel goed schoon was voordat je de seals hebt geplaatst, en de uitsteek van de bussen was binnen spec, dan zal het wel goed gegaan zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164176Bericht jurjenz »

Het moment dat ik de motor kan aanslingeren komt zeker dichterbij! :D Een nieuwe accu en 20W50 is met de post onderweg. Heeft het zin om al wat koelvloeistof-water te blok te doen om te controleren dat de seals niet lekken? (olieplug eruit).

Start gemaakt met het leggen van de remleiding naar de voorzijde. Ik heb helaas geen 'straightening tool' voor het netjes rechtmaken van de leidingen. Ik heb een stuk brandstofslang gebruikt als bescherming van de leiding tegen troep, vliegende steentjes en dat soort projectielen. Doe ik ook aan de voorzijde.
Afbeelding

Tip: voor de versnellingsbakbout kun je de achterzijde van een socket gebruiken. Zijn precies op maat 8)
Afbeelding

De brandstoftank was van binnen (gelukkig) nog brandschoon. De buitenkant heb ik met velgenlak gespoten, en vervolgens in de blanke lak gezet.

Binnenkort maar is een jerrycan benzine halen...
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164184Bericht JdeW »

jurjenz schreef: ... Binnenkort maar is een jerrycan benzine halen...
Hallo Jurjen, is de eerder opgevangen benzine al op dan? :wink:
jurjenz schreef: door jurjenz » zo okt 25, 2015 7:26 pm
Brandstoftank losgehaald en tenauwernood een jerrycan gepakt. Zat nog 20 liter aan benzine in de tank...
Je hebt mooi werk geleverd, zoals je weet volg ik je met interesse en ben net begonnen aan mijn restauratie (oioi)

Groet, Joop
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164191Bericht jurjenz »

Haha, ja, ik vrees dat de benzine per ongeluk een keer met een grote opruiming in de werkplaats is meegegaan naar de stort.. :roll:
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164283Bericht jurjenz »

Niet zoveel spannends te melden behalve dat ik ben bezig geweest met een opknapbeurt van de carburateur.Wat is dat een leuke klus! Ik had de buitenkant ervan ruim een jaar geleden met soda gestraald. Vandaag was het tijd om ook de binnenkant te inspecteren op rare fratsen. Ik heb online nergens (?) een exploded view kunnen vinden van een Zenith 32F7, dus ik maar heb maar een ton aan foto's genomen. Dat was maar goed ook.. :lol:

De onderdelen heb ik vervolgens gestraald met glasparel, in een ultrasoonbadje (jemig wat kwam er nog een hoop troep uit de binnenleidingen). Vervolgens alles weer in elkaar gezet en een revisiesetje erop los gelaten.

Hier de foto's:

Jaar geleden met soda gestraald:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

In de ultrasoon, was even passen en meten..
Afbeelding
Afbeelding

(beer)
Afbeelding

Een kennis van mij was zo aardig om een nieuw onderdeel te maken voor de carterontluchtingverdeelnippel. Dat gaat niet meer stuk!
Afbeelding

Volgende klus, uhhhhh, motor proberen te starten? Dat gaat wat worden! (baai)
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164286Bericht Okido »

Het wordt spannend 8)
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164287Bericht diamond »

Toch wel eerst even voorzichtig met de hand ronddraaien :wink:
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164315Bericht Bertje »

Mooi werk!

Hoe ben je te werk gegaan met de stand van de afstelschroeven van de carb?
jurjenz schreef:Heeft het zin om al wat koelvloeistof-water te blok te doen om te controleren dat de seals niet lekken? (olieplug eruit)
Dat begrijp ik niet zo goed, wil je als test koelvloeistof in je carterpan gooien? Waarom niet gewoon olie en het blok een beetje kantelen om te controleren of de keerringen (krukaskeering) dicht is? 15W40 van de Lidl is prima.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164316Bericht G12 »

volgens mij bedoelt ie dat hij dan kan checken of de voetpakkingen van de cil.bussen dicht zijn!
4 GTL 1992, 5 L 1984
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164328Bericht Bertje »

Oja, da's eigenlijk wel een stuk logischer, en is geen bezwaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164600Bericht jurjenz »

Hoi allemaal,

tijd voor een flinke update, voor degene die mijn facebookpagina volgen - er is veel gebeurd afgelopen weken. We beginnen bij het begin :)

Soms begint de grootste ellende met de kleinste dingetjes. Bij het monteren van de carburateur brak het boutje af van de chokekabelklem. Potverdorie 1.0. Van kwaad tot erger brak vervolgens ook een torxboutje in het geboorde gat af. Hoe ik het voor elkaar gekregen heb, geen idee, maar noodgedwongen heb ik een beugeltje moeten maken om de boel bij elkaar te houden. Kostte me een middag, maar dit komt nooit meer los! (oioi)
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens had ik het koelsysteem weer in orde gemaakt en gevuld met koelwater, wat blijkt, radiateur lek. Potverdorie 2.0. Laten repareren zou waarschijnlijk net zo duur uitvallen als bij een nieuwe bestellen. Dus maar een nieuwe besteld bij R-quattre.

Afbeelding
Afbeelding

Na vijf dagen was ik weer in de werkplaats - en ik had voor de zekerheid de carterplug eruit gehaald en opvangbakje onder het carter gezet. En ja hoor, een klein plasje koelvloeistof. Potverdrie 3.0 :evil: :evil: De cilinderbusseals waren dus (ergens) lek. Ik moest even goed vloeken, maar de bezinning is gelukkig altijd in de buurt. Liever dat ik er nú achter kom - dan bij de eerste keer starten van de motor..

Weer opnieuw moed verzameld en het gehele blok weer gedemonteerd. Deze keer moest ik het goed doen. Bij de vorige meting van de pashoogte zat ik toch te laag in de marge van 0,04-0,12 mm cilinderbushoogte t.o.v pasvlak motorblok.

Alles weer uit elkaar:
AfbeeldingAfbeelding

Vervolgens de raakvlakken clilinderbussen en motorblok gepolijst met polijstpasta. Gevalletje baat het niet, schaadt het niet..:
Afbeelding
Afbeelding

Dikker en in verschillende maten pakkingpapier gekocht:
Afbeelding

Ringen snijden:
Afbeelding

Vervolgens nu met voelermaatjes (opeenlopend van 0,01 - 0,2) marge gemeten
Afbeelding

Carterpan monteren was een stuk eenvoudiger toen het blok nog aan het motorstandaard hing, wat een crime.
Afbeelding

En nu komen we op het moment van vandaag, ontsteking aansluiten! (omg)
Afbeelding

Oliedruk opbouwen & testen en zien of brandstofpomp zijn werk doet:
https://youtu.be/BvVd32fQljA

Dit resulteerde in:
https://youtu.be/OfwtJV45vh8

Hell yeahhhhhh!!!! De motor sloeg direct aan, werkelijkwaar fantastisch! Geeft ook een behoorlijke mentale boost, er zit nu leven in! :D

Maar ik ben er nog lang niet. Eerst:
-koelsysteem in orde maken (fingers crossed seals..)
-ontsteking goed op tijd zetten
- .........

Bijna en dit hoofdstuk is klaar!
Wordt weer vervolgd!
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164601Bericht Okido »

Geweldig, leuke filmpies :D
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
JdeW
Berichten: 123
Lid geworden op: vr jun 19, 2015 3:54 pm
Locatie: Laarbeek

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164608Bericht JdeW »

Hey Jurjen, goed aangepakt na potverdrie v1.0 t/m v3.0....
Blok loopt als een klok, ben benieuwd naar de afdichting van de voetpakkingen v2.0 :wink:
Blauw is geen kleur maar een toestand.
De eerste een R4 GTL 1983 (van 1987 t/m 1992)
Nu een R4 GTL 1985 (van 2014 tot heden)
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164616Bericht JelleP »

Heeeel gaaf dat hij gelijk zo goed loopt. Gefeliciteerd! Wel snel een dekseltje erop doen? Hij sproeit als een slissend konijn :P
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: R4 'Louise' - opknapper

Bericht: # 164647Bericht jurjenz »

Tijdens de storm en de slagregens heb ik flink kunnen doorwerken. Na de eerste testloop heb ik verschillende to-do's kunnen doen:

Cilinderkopbouten kwartslag losdraaien & opnieuw op moment zetten
Afbeelding

Opnieuw stellen van de kleppen:
Afbeelding

Koelsysteem gemonteerd en als laatste koelvloeistof bijgevuld
Afbeelding

Nu kwam de grote vraag, zullen de cilinderbus seals het houden? (uhh)
https://youtu.be/a3-edXj_yjo

Geen witte rook en witte mayonaise, ik kan er vanuit gaan dat het nu goed is! Vervolgens het ontstekingstijdstip beter gezet. Ik wacht nog op een multimeter met functies als RPM/dwell angle/ temperatuur etc. zodat ik de boel nog beter kan afstellen. Helemaal mooi zou zijn een CO meter - maar dat wordt op dit moment een beetje prijzig. Dat mag op termijn in een garage gebeuren.

Toe gebeurde het volgende, opeens hield de motor ermee op - whuhh??

Blijkt dat de brandstofpomp niet meer werkt? Er kwam geen druppel benzine meer de carburateur in. Erg vreemd want bij de eerste testloop van de motor werkte het naar behoren. Iemand al een idee wat het kan zijn? Volgende keer maar is eraf halen en inspecteren (ehh) En wellicht een nieuwe kopen / revisieset aanschaffen.

Voor nu, (beer)
Plaats reactie