Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180418Bericht kaasjong »

Hallo,
zoals beloofd start ik deze keer hier wel een project. Mijn eigenlijk dode GTL uit 1983.
Ik heb net de restauratie afgerond van een TL uit 1983. Die had ik volledig gedemonteerd gekocht. Deze zit nog een beetje in elkaar (letterlijk en figuurlijk :D ).
Wat achtergrond over de sleutelaars. Ik ben 2 jaar geleden met sleutelen gestart net voor de corona, vanwege een lang gekoesterde wens om eens een r4 op te knappen en te bezitten. In de corona kwam mijn gepensioneerde buurman langs en wilde graag meedoen dus nu sleutelen we iedere dinsdagmiddag.
De auto is dus een 4 GTL met een carrosserie waarvan ik nog niet helemaal zeker weet of hij het opknappen waard is. Eerst maar eens eraf halen en dan zien we wel. Verder hebben we vandaag een beetje rondgekeken om te kijken waar we moeten beginnen. Uiteindelijk hebben wee eerst maar eens een compressietest gedaan omdat de vorige eigenaar zei dat de motor gereviseerd was. De waardes waren 9,2, 8,7 , 9,5 en 9,2. Ik denk dus dat ik de motor er alleen maar uit ga halen en schoonmaken maar niet uit elkaar ga halen. Volgens mij zijn dit namelijk prima waardes. Daarbij waren de bougies en contactpunten en verdelerkap inderdaad nagenoeg nieuw dus denk ik dat het goed is.
Hierbij wat fotos van voornamelijk de carrosserie. Advies is welkom!
Volgende week weer meer

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180422Bericht Bertje »

Leuk, weer eens een restauratie op het forum!
Die carrosserie ziet er op bepaalde aandachtsplekken zo op het eerste oog nog goed uit: de driehoekjes vooraan lijken nog in orde, evenals de randen van de voorste binnenschermen. Ook de bovenranden van de achterspatborden zijn niet dramatisch ver heen. De C-stijlen zul je wel flink moeten reconstrueren, maar dat is relatief weinig zichtwerk.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180426Bericht Hanz »

Die carrosserie lijkt weinig te lijken op die van een GTL... ooit al vervangen?
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180427Bericht kaasjong »

Carrosserie is waarschijnlijk niet van deze GTL.
Hij is KLM-blauw aan de buitenzijde, groen aan de binnenzijde en op het kenteken staat dat hij rood is.
Iemand suggereerde dat het van belgische post zou kunnen zijn oid, die hadden carrosserie zonder achterramen. Ik weet het echt niet
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180429Bericht Bertje »

Dat Belgisch fabrikaat geen 3e achterruitjes heeft klinkt mij bekend in de oren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180430Bericht jandoe1000 »

Maarwel mooi dat je nu die lelijke plastic GTL zij-tonklatten niet hebt. Houden zo, zou ik zeggen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180432Bericht Hanz »

Ik ben wel benieuwd hoe het ovale plaatje op het schutbord eruit ziet. Heb je daar een foto van?
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180442Bericht kaasjong »

Hanz schreef: za jun 18, 2022 8:12 pm Ik ben wel benieuwd hoe het ovale plaatje op het schutbord eruit ziet. Heb je daar een foto van?
Dat is er helaas niet meer (zie foto). Op het linkerplaatje staat wel 1128, dat is dan ??
Afbeelding
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180443Bericht kaasjong »

Vandaag weer verder gegaan / begonnen. Hier is niet veel over te melden. We zijn alleen de zaken aan het demonteren en een beetje beoordelen op staat. Vandaag hebben we de motorkap eraf gehaald en losse zaken rondom de motor.
Alle bouten en moeren zitten tot nu toe heerlijk normaal vast. Beetje kruipolie en ze gaan gewoon, hopen dat dat zo blijft.

De motor kap heeft 1 rotte plek die goed te lassen is (links onder bij het scharnier en knipperlicht).
Van de lampen is er 1 met roest aan de binnenzijde. Is daar iets aan te doen of betekent dat vervangen?

Carburateur is niet gereviseerd, ik denk dat het een Zenith 28 IF is maar dat moet ik nog uitzoeken.
Dynamo (Ducellier) draait mooi soepel dus ik maak die alleen maar schoon.
Waterpomp is ook geruisloos en vertoont geen leksporen dus denk ik dat ik de gok neem en die ook laat zitten
Kijken waar we volgende keer uitkomen..

Kleurcode stond mooi op het spatscherm dus dat gaat hem worden. 944 opgezocht (http://www.ingo-heitel.de/lackierungen.htm) maar die lijkt helemaal niet te bestaan?? Weet iemand welke kleur dat zou kunnen zijn

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180444Bericht Bertje »

1128 is R4 GTL; dat plaatje is dan misschien overgezet vanaf de originele carrosserie?

Beschadigde koplampreflector: ik heb het wel eens gerepareerd gezien met zilververf, maar persoonlijk vind ik dat er niet uit zien, en het zal ook niet zo'n geweldig koplampbeeld geven. Ik zou voor vervangen gaan.

Carburateur lijkt mij ook gewoon een Zenith 28. Vaak is schoonmaken al voldoende om zo'n carburateur weer aan de praat te krijgen. Ook even checken of de voet vlak is.

Dynamo: zo ver ik weet zijn het gesloten onderhoudsvrije lagers; die zijn 9 vd 10 keer nog gewoon in orde. Ik zou wel even de koolborstels en de sleepringen checken, dat zijn wel echt slijtage-onderdelen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180445Bericht Hanz »

kaasjong schreef: di jun 21, 2022 7:36 pm Dat is er helaas niet meer (zie foto). Op het linkerplaatje staat wel 1128, dat is dan ??
Afbeelding
1128 is een GTL. Blijkbaar heeft toch iemand met oog voor esthetiek ooit die tonklatten verwijderd.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180450Bericht jandoe1000 »

Ik heb desgewenst nog een mooie setje koplampen te koop: https://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=1&t=20293
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180453Bericht kaasjong »

IK heb de 944 kleur gevonden en hij heet: "vert intercom belgique"
Gezien het eerdere verwijzing naar Belgisch fabricaat denk ik dat (in ieder geval de carrosserie) uit België komt en dat het een bedrijfswagen van intercom België is geweest. Is dat de PTT van België?
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180455Bericht kaasjong »

jandoe1000 schreef: wo jun 22, 2022 10:38 am Ik heb desgewenst nog een mooie setje koplampen te koop: https://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f=1&t=20293
Dank je voor het aanbod. Ik hou het in gedachten. Maak eerst een lijstje wat nodig is en kijk dan waar ik het ga halen.
Zal wel over een maand zijn oid....
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 180487Bericht kaasjong »

Na vorige te hebben overgeslagen door omstandigheden vandaag weer een heerlijke sleutelmiddag gehad.
We hebben vandaag de kabelboom eruit gehaald aan de voorzijde, het losse delen gedemonteerd. Binnen ook het meeste eruit, alleen het dashboard zelf nog. Aan de achterzijde de benzine tank eronderuit gehaald.
Het goed nieuws. De bouten en moeren zitten nog steeds lekker los.
Het slechtere nieuws, de achterzijde van de carrosserie is wel goed rot. Als het niet teveel naar binnen gaat is het nog te lassen maar het wordt wel een behoorlijke klus.
Andere slechte nieuws waarvan ik nu niet goed kan inschatten hoe erg het is: liggend onder de auto zag ik dat de linker napoleonhoed aan de onderzijde goed doorgeroest is. Als het alleen de onderzijde is dan is dat , denk ik, veilig te repareren met laswerk. Als de verticale delen ook aangetast zijn dan weet ik niet of dat verantwoord is. Eerst maar afwachten als de motor eruit is, dan kan ik het beter bekijken.
Deze keer heb ik helaas geen foto's gemaakt, die komen de volgende keer weer.
Plaats reactie