Bertje schreef: za apr 17, 2021 6:35 pm
Volgens mij heb je hier toch een Bendix remsysteem te pakken, maar ik kan me vergissen. Voor het inkopen van de remcilindertjes is dit niet zo van belang: deze zijn met name te herkennen aan de afstand van de twee gaten voor de bevestigingsboutjes tov het grote gat waar het gietdeel doorheen valt. Als je ze eruit haalt en een foto maakt van oude cilindertjes of ankerplaat kan ik het verduidelijken.
Mijn twijfel begon na het bekijken van de verschillen op de site van Jan-Willem (R-Quatre). Daar kun je zien wat de verschillen zijn van de remvoeringen, en blijkbaar zijn er óók verschillen als het gaat om de afstand tussen de 2 gaatjes waarmee de remcilinders vastzitten aan de remankerplaten. En toen dacht ik: Girling ! Ik snap dus wat je bedoelt. Ik zal foto´s maken van de remcilinders, maar dat duurt even.......wij gaan (max.) 2 weken op een camping staan......ergens bij jou om de hoek......Zandoerle . In Coronatijd moet je je eigen perspectief creëren, nietwaar ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)
Even een perspectief schetsen: sinds enkele dagen staat er bij de L´Est in Vlaardingen een mooie R4 Clan te koop in de kleur 996 Vert Sequoia. Daar zijn relatief weinig mooie foto´s van te vinden, dus met verkregen toestemming van de L´Est plaats ik ze nu op het forum, zodat ik die kleur de komende maanden nog vaak voorbij zie komen: zo zal de rode R4 Savane er na beëindiging van de restauratie uit zien (maar dan mét Twingo-harmonicadak en zonder de outfit die bij de 4GTL hoort en zonder de Clan stickers )
Laatst gewijzigd door JoReno op za aug 21, 2021 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)
Bertje schreef: za apr 17, 2021 6:35 pmVoor het inkopen van de remcilindertjes is dit niet zo van belang: deze zijn met name te herkennen aan de afstand van de twee gaten voor de bevestigingsboutjes tov het grote gat waar het gietdeel doorheen valt. Als je ze eruit haalt en een foto maakt van oude cilindertjes of ankerplaat kan ik het verduidelijken.
Check-check-dubbelcheck: hoh zal het 30 mm zijn ! Bendix ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)
Dat is inderdaad Bendix, te zien aan het feit dat de gaten voor de bevestigingsboutjes relatief dicht bij het ronde gietdeel zitten dat door de ankerplaat heen valt. Deze cilindertjes zijn er in verschillende binnendiameters.
Asstompen waren weggeroest en in beide draagarmen zat een gat dat daar niet thuishoorde.
Toeval wil dat de oude as vanochtend bij de oud-ijzer-boer terecht gekomen is. Opbrengst is op dit moment 22 cent per kilo.
Wij hadden een aanhangwagen vol, dus de as heeft dan tóch nog iets opgebracht .
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)
Vanwege vakantie is het project R4 Savane even op een laag pitje komen te staan, maar afgelopen zaterdag en ook vandaag (het was slecht Pinksterweekendweer) is er weer aan het chassis gewerkt.
De voortgang:
De bovenste helft staat in de eerste (nog natte) laag Owatrol Rustol, de onderste helft heeft al 2 lagen gehad. Als eind van de week de hele bodemplaat voor de 2de keer in de Owatrol staat, gaat er, na een ruime droogtijd, over dat gedeelte 1-2 bussen Bodyshutz heen (met het luchtdrukpistool).
Vervolgens wil ik de achter- en voorbalken aanpakken: ontroesten, 2 lagen Owatrol en afwerken met chassislak. Daarna komt het chassis op 2 schragen te liggen en wordt de binnenkant netjes afgewerkt en start de montage van de onderdelen.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)
Is het project dan tóch nog gestrand ? Al weken geen bericht meer gepost. Nee, wees gerust, wij gaan gewoon door, maar.......soms ben ik zomaar een maandje op vakantie, net als nu. En net als straks in juli, als het buitenland eindelijk weer gewoon ´open´is.
Dus: bij deze de voorlopig laatste foto: de onderkant van het chassis in de bodyshutz. Wordt vervolgd vanaf half juli 2021.....tot dan !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)
JoReno schreef: za mei 22, 2021 7:27 pm
Asstompen waren weggeroest en in beide draagarmen zat een gat dat daar niet thuishoorde.
Toeval wil dat de oude as vanochtend bij de oud-ijzer-boer terecht gekomen is. Opbrengst is op dit moment 22 cent per kilo.
Wij hadden een aanhangwagen vol, dus de as heeft dan tóch nog iets opgebracht .
Jammer dat hij al weg is ik repareer de as als de as stompe weg zijn laat ik nieuwe draaien
En las ze er weer aan maar helaas ben ik net te laat
De afstompen zijn origineel ook gelast, het gaat hier om gietstaal i.pv. gietijzer. Dit materiaal is goed lasbaar, een ander ding hoe het goed uit te lijnen. Groet Lordje.
Er ligt hier nog een achterbrug met 1 afgerotte asstomp.
Niet de plaatstalen maar de gietijzeren versie.
Wellicht is er dan toch nog een 2e leven voor het ding?