Gereviseerde 1108cc motor

Auto's, onderdelen enz. aangeboden

Moderators: Rik H., Mark4GTL, R4F6GTX Automaat, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4160
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177292Bericht Bertje
wo jan 13, 2021 5:47 pm

In de garage heb ik twee 1108cc motoren staan, eentje uit een F4, de ander uit een GTL. Ik zit eraan te denken die binnenkort te reviseren, maar heb er zelf geen bestemming voor. Zijn er mensen op zoek naar een gereviseerde 1108cc? Eventueel kan ik ook de inbouw verzorgen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4160
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177309Bericht Bertje
za jan 16, 2021 3:17 pm

Inmiddels ook maar eens op Marktplaats gezet: https://www.marktplaats.nl/plaats/m1652 ... ousPage=lr
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 401
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177326Bericht ervaar.R4
ma jan 18, 2021 10:59 pm

Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4160
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177349Bericht Bertje
do jan 21, 2021 1:14 am

Nog weinig animo. Is het forum verzadigd, of wil men eerst wat foto's zien van de daadwerkelijke revisiewerkzaamheden?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

R1126 Beige Sahara
Berichten: 165
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177351Bericht R1126 Beige Sahara
do jan 21, 2021 1:20 pm

Bertje schreef:
do jan 21, 2021 1:14 am
Nog weinig animo. Is het forum verzadigd, of wil men eerst wat foto's zien van de daadwerkelijke revisiewerkzaamheden?
Ik ben geen potentiele koper, maar ter lering en vermaak zijn goede foto's van de (stapsgewijze) revisie zeer interessant!

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4160
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177478Bericht Bertje
di feb 02, 2021 6:34 pm

Op verzoek wat foto’s van de revisiewerkzaamheden:

De koelkanalen waren flink vervuild; het blok heeft kennelijk lang stilgestaan en de koelvloeistof was tot vlokken ingedroogd. Dus alle cilinderbussen eruit en de boel schoonmaken. Hierbij oppassen met de pasvlakken voor de cilinderbussen: deze mogen niet beschadigen, of de cilindervoetpakkingen gaan lekken. Wel moeten de restanten van de oude (papieren) voetpakkingen volledig verwijderd worden.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Cilinderbus waarin de originele hoonsporen nog te zien zijn. Verder geen groeven/krassen/verkleuringen.

Afbeelding


Zorgvuldig schoongemaakte onderrand van de cilinderbus; hier komt de voetpakking overheen

Afbeelding


Afbeelding


Voetpakkingen van verschillende diktes proberen totdat de uitsteek van de cilinderbussen binnen specificatie is; deze moet tussen de 0.04 en de 0.12 mm zijn. Cilinderbussen en lagerschalen op dezelfde posities monteren als waar ze zaten, deze onderdelen zijn immers op elkaar ingelopen!

Afbeelding


Reeds geplaatste cilinderbussen borgen met revetten, vervolgens krukastappen smeren en de kappen van de drijfstanglagers aanhalen met het juiste moment. Dan de krukas 180 graden draaien om ook de 2 andere cilinderbussen te kunnen plaatsen.

Afbeelding


Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

R1126 Beige Sahara
Berichten: 165
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177490Bericht R1126 Beige Sahara
di feb 02, 2021 9:53 pm

Mooi werk!

Hoe heb je de aangekoekte koelvloeistof resten verwijderd?

Welk soort smeermiddel zit er in het rode flesje?

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4160
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177493Bericht Bertje
wo feb 03, 2021 12:50 pm

Dankje! Ben nu met de kop bezig, die was ook flink vervuild.

Verwijderen drab/koelvloeistofvlokken: weggestoken met een oude beitel voor zo ver het kon, de rest met staalborstel op boormachine of slijptop.

Het smeermiddel is motorolie. Het gaat erom dat de lagerschalen de eerste paar slagen niet droog lopen; daarna worden ze actief gesmeerd door olie van de oliepomp.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
walterg
Berichten: 118
Lid geworden op: vr sep 27, 2013 12:52 pm
Locatie: Essen

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177496Bericht walterg
wo feb 03, 2021 1:09 pm

Afbeelding
A310/4 VG - R12 TL - R5 EBS cabrio - R4 TL - R4 F6

R1126 Beige Sahara
Berichten: 165
Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177506Bericht R1126 Beige Sahara
do feb 04, 2021 11:51 am

Lagerschalen dus niet vervangen?
Wel nieuwe zuigerveren gemonteerd?

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4160
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177507Bericht Bertje
do feb 04, 2021 2:30 pm

Nope, lagerschalen waren nog mooi en de krukastaps hadden nog de nominale dikte. Ik heb geen reden om aan de zuigerveren te twijfelen: op de cilinderwand zijn nog lichtjes de originele hoonsporen te zien, dat suggereert dat dit blok nog lang niet gaar was toen het ergens in een hoek belandde. Als de boel eenmaal in elkaar zit doe ik een compressietest om t zeker te weten.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4160
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177508Bericht Bertje
do feb 04, 2021 3:08 pm

Nu de koprevisie: oude koppakking verwijderen (was flink verkleefd), het pasvlak en de rest van de kop goed schoonmaken (pakkingsresten en aangekoekte olie) en de vlakheid van de kop controleren. Dit door er in verschillende richtingen een rei overheen te leggen en vast te stellen dat deze overal minder dan 0.05mm wijkt. Dus op alle mogelijke plekken proberen of het 0.05 mm voelermaatje onder de rei door past.

Afbeelding

Afbeelding

Klepjes opnieuw inslijpen: een beetje slijppasta op de klepzittingen aanbrengen en de klep via een stug slangetje in de kop van de accuboor zetten. Klep laten draaien en daarbij het slangetje licht op spanning houden. Vervolgens slijppasta zorgvuldig verwijderen. Uiteraard de kleppen op originele volgorde houden en in elk geval elke klep plaatsen in die specifieke zitting waar deze vers op ingeslepen is.

Afbeelding

Nog niet geslepen klep:
Afbeelding

Het slijpen zelf:
Afbeelding

De geslepen klep:
Afbeelding

Kleppen terugplaatsen (en verwijderen) als je geen speciale kleppentang hebt: gewoon met een lijmklem. De spietjes zet je met een likje lagervet vast op de klepsteel alvorens je de lijmklem lost. De taps toelopende veerschotel drukt de spietjes dan aan in de sleufjes op de klepsteel en de boel zit weer vast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4160
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177570Bericht Bertje
zo feb 07, 2021 4:45 pm

Keerringen vernieuwen:

De krukaskeerring krijg je er in mij ervaring het beste uit door hier twee kleine gaatjes in te boren en er schroeven in te draaien, waaraan je de keerring eruit kan trekken. De oude keerring kan mooi dienen als montagehulpje bij het erin tikken van de nieuwe keerring; die wil je immers niet krom slaan, dus je wil de druk goed over de omtrek kunnen verdelen met een passend aanligvlak. Keerring aan binnen en buitenzijde goed invetten voor montage, zodat de afdichtlip hierbij niet beschadigd en de keerring zich goed door laat tikken tot z'n eindpunt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nokkenaskeerring plaatsen: de oude is het makkelijkste te verwijderen door de nokkenas uit het blok te trekken. Blok dan wel even op z'n zij leggen zodat de nokkenvolgers niet in het onderblok kunnen vallen. Deze keerring monteer ik met een rubber hamer. Bij het terugplaatsen vd nokkenas de afdichtlip weer goed smeren om beschadigingen te voorkomen. Ook het loopvlak voor de afdichtlip op de nokkenas even opfrissen met fijn watervast schuurpapier, zodat dit weer mooi vlak is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4160
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177571Bericht Bertje
zo feb 07, 2021 4:49 pm

Distributieketting plaatsen: de merktekens op beide tandwielen moeten op de hartlijn liggen. Wat helpt is een foto maken voordat je de oude ketting loshaalt, dan kun je na afloop controleren of de ketting er weer hetzelfde op ligt. De kettingspanner ontbreekt in dit plaatje nog, zie viewtopic.php?f=25&t=19942&p=177557#p177557

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 2875
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: Super Sargasso
Contacteer:

Re: Gereviseerde 1108cc motor

Bericht: # 177572Bericht Hanz
zo feb 07, 2021 5:00 pm

Goed bezig!

Gesloten