trekhaak montageperikelen

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3139
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

trekhaak montageperikelen

Bericht: # 99589Bericht Hanz »

Ik heb een trekhaak die ik vanavond (in vakkundig gezelschap) heb geprobeerd te monteren. Al prutsend leek het mij onmogelijk de achterste trekhaakgaten gelijk te krijgen met om het even welke vier gaten in de balk voor de bumperbouten. Eerder leek het me dat de achterste trekhaakgaten ongeveer voor de bumpersteunen komen te zitten daar waar die onder de achterdorpel heen buigen. Voor de voorste trekhaakgaten moeten sowieso gaten in de balken geboord worden.

Alvorens overal lukraak gaten in te gaan boren: is er iemand die dit bekend voorkomt? Bestaat er verschil tussen verschillende generaties Berline-trekhaken?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 99590Bericht R4F6GTX Automaat »

Mijn ervaring is toch dat het zo eronder past, zonder gaatjes bij boren.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 99592Bericht Willem de Zwijger »

Bijn GTL is het wel een beetje krap allemaal, de vorige eigenaar dacht dat het eigenlijk niet paste en had hem met een sjorband vastzitten...

Maar gaten in de balken boren klinkt helemaal niet fijn. Er zitten verstevigingen in, boor je zomaar ergens dan knijp je de balk samen en hangt de boel gammel.

Wat voor 4 heb je?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3139
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 99596Bericht Hanz »

Ik heb een (spaanse) TL uit 1976. Zo op het oog lijkt de onderkant achteraan hetzelfde als van oudere modellen (bijvoorbeeld een Plein Air) en nieuwe modellen (een Savane).

Heeft iemand een foto van een trekhaak in gemonteerde staat, bij voorkeur eentje die de balken toont?

Hierbij nog een foto van mijn trekhaak. Ik vind dat de voorste gaten zo hoog zitten t.o.v. de achterste. Er vanuit gaande dat de achterste horizontale balk strak onder de achterdorpel komt, zou je toch zeggen dat de achterste gaten veel te laag zitten om op de chassisbalk te komen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hanz op wo aug 27, 2008 11:12 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 99597Bericht Dolf »

Zo heb ik het gedaan;

Aan de bumperkant zitten 4 gaten (2 per kant, dicht bij elkaar in de bumperbeugel). Hier hang je de trekhaak in op die manier dat hij het best past, dus dat hij niet tegen je bumper aan schuurt. De gaten die achter in de balk moeten komen kun je dan merken en boren. Aan de binnenzijde 8 mm (of boutdikte) aan de buitenzijde 10 of 12 mm afhankelijk van de busdikte die je er in wilt doen. Hier kun je vervolgens een bus in doen (ik heb hem vastgelast) zodat je de balk niet samenknijpt en daarna de trekhaak monteren.

Groet,

Dolf
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3139
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 99599Bericht Hanz »

Dolf, als ik jouw antwoord goed begrijp dan zitten de achterste trekhaakgaten dus aan de bumperbeugel, en niet aan de balken?
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 99600Bericht Dolf »

Ik heb een GTL uit 84 en daar is dat inderdaad het geval. Dat verklaart ook waarom de bevestigingsgaten van de trekhaak die aan de tankzijde komen hoger zitten. De strippen naar achter toe (van het trekhaakframe) lopen bij mij namelijk aan de binnenzijde parrallel aan de onderkant met de balken mee, dus niet strak tegen de binnenkant van de achterbalken aan. Het trekhaakframe zit dus alleen bij de bevestigingsgaten (aan de tankzijde) echt tussen het frame, bij de rest ook wel, maar dit hangt er meer onder. Helaas heb ik hier geen foto van.

Groet,

Dolf
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 99601Bericht Willem de Zwijger »

Ja, die achterste bevestiging zit aan de bumpersteun
Hier mijn trekhaak, er daarnaast de bumpersteun, als daar geen gat in zit bij je kun je die mooi precies op de goede plek boren...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3139
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 99602Bericht Hanz »

Bedankt Dolf en Willem, nu kom ik ergens.
Als je het frame achter aan de bumpersteunen vastmaakt dan kan je vooraan het ding een beetje naar boven en beneden bewegen, als ik het wel heb (hij roteert dan om de twee achterste bouten). Maakt het dan nog uit waar vooraan in de balk je de gaten boort, onderin, bovenin, in het midden?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

gaten bussen en platen

Bericht: # 99607Bericht RVIER »

@hanz

bijgaand 2 fotó's van de trekhaak onder de auto

let op de grote vierkante platen onder de boutkop. Aan de kant van deze plaat zit een groter gat (in de balk) dan aan de andere kant omdat je een steunbus monteren. Aan de andere kant zit en gewone grote ring onder de moer.
De plaats van het gat volgt vanzelf als je de trekhaak een de voorste gaten hebt bevestigd (eventueel met een tussenstrip in jouw geval) en hem dan vanachter zo hoog mogelijk omhoog duwt.

succes

Fons

ps je moet aan de stekkerdoos 2 drieaderige snoeren aansluiten, een vanaf het linker achterlicht een van het rechter achterlicht
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

foto's

Bericht: # 99608Bericht RVIER »

Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 699
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 99609Bericht otogazzi »

Omdat ik toch net onder de auto lag ivm m'n lekke tank, meteen maar effe een foto gemaakt.

( maar volgens mij kom je ondertussen om in de foto's ) :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3139
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Bericht: # 99623Bericht Hanz »

@otogazzi: nooit genoeg foto's, die van jou laat goed zien hoe de haak aan de beugel zit (hangt jouw haak niet wat laag trouwens?)

i.h.a.: ik ga die trekhaak nooit gebruiken voor het doel waarvoor de meeste mensen hem gebruiken, maar alleen als agressief inparkeerbescherming. Ben ik dan verplicht die dradenboel door te trekken vanaf het achterlicht?
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 699
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 99624Bericht otogazzi »

[quote="Hanz"]@otogazzi: nooit genoeg foto's, die van jou laat goed zien hoe de haak aan de beugel zit (hangt jouw haak niet wat laag trouwens?)
quote]

kort antwoord: NEE... Hij kan niet hoger. tussen de achterbumper en de trekhaak zit denk ik 2 milimeter ruimte.
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Dolf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr jun 08, 2007 6:51 pm
Locatie: Leens/Utrecht

Bericht: # 99627Bericht Dolf »

Dag Hans,

Ik denk dat je de bedrading wel moet aansluiten omdat dit anders een apk afkeurpunt zal zijn.

Groet,

Dolf
Plaats reactie