Remprobleem

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Remprobleem

Bericht: # 99025Bericht Thijsio »

Hallo allemaal,
Ik heb even een vraagje. Mijn vier (4L uit 1990, 956cc) remt sinds kort minder goed dan hiervoor.
Ik moet mijn rempedaal veel verder intrappen om te remmen. Bijna tot op de bodem, dit kon hiervoor niet. Hij remt ook minder goed.
Daarnaast kan ik mijn handrem wel héél makkelijk omhoogtrekken. Zonder al te veel effect overigens. Ik heb het idee dat deze niet meer op twee wielen remt, want als ik rijd en de handrem aantrek, lijkt slechts 1 kant daadwerkelijk te remmen. Deze problemen zijn tegelijkertijd ontstaan.
Overigens is de remvloeistof nog op hetzelfde peil als altijd.

Heeft iemand een idee wat er mis is? Ik hoor het graag.

Groeten, Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 99031Bericht R4F6GTX Automaat »

slijtage?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 99032Bericht RVIER »

het lijkt erop dat het stelmechanisme aan een van de achterwielen is niet meer werkt, of niet meer bedient wordt. (het remvloeistofniveau verandert dan niet meer)

Even op de krik zetten en kijken welk wiel niet meer hand-remt.
Eerst even controleren of de handremkabel niet gebroken is en/of de buitenkabel verrot is. Als dat zo is wordt de rem achter niet meer bijgesteld voor slijtage en moet je het pedaal dieper intrappen.
(in dit geval moet je de handremkabelkabel vervangen)

als je zo niets ziet, moet de trommel eraf en moet je het stelmechanisme controleren. Als dat er goed uitziet en de kabel is niet kapot, zal de voering wel op zijn (maar dat zie je eigenlijk ook direct als de trommel eraf is)

succes Fons

ps. ik gok op een kapotte handremkabel (verrotte buitenmantel)
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 99033Bericht Thijsio »

Fons, bedankt. Ik ga morgen eens kijken wat ik kan vinden. Omdat het pedaal én de handrem zo verandert waren, snapte ik het niet helemaal. Ik ben benieuwd.
Nou ja, bedankt alvast voor jullie snelle reacties.
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 99035Bericht Thijsio »

Nou, ik ben even gaan kijken.
Het linker achterwiel remt niet meer op de handrem. Aan de buitenkant van de handremkabel (voorzover zichtbaar) is niets bijzonders te zien. Ik heb de trommel opengemaakt en gecontroleerd of de handremkabel bewoog bij het aantrekken van de handrem en vice versa. Dit is het geval.
Als ik zonder handrem op de rem trap, bewegen de remschoenen ook goed.
De voering lijkt niet op te zijn.
Volgens jou, Fons, is dan het stelmechanisme kapot. Hoe kan ik deze weer aan de praat krijgen? Vervangen? En hoe?

Mijn sleutelboek is uit mijn auto gejat, dus ik kan het zelf even niet 1, 2, 3 opzoeken.
(Iemand nog een sleutelboek? Of wil de Renault 4 rijder die een sleutelboek gejat heeft, deze weer terugbezorgen?)

Wederom, bedankt voor reacties.

THijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

stelmechanisme

Bericht: # 99058Bericht RVIER »

@thysio

de achterrem bestaat uit twee schoenen. De kabel van de handrem zit aan een hefboom die draaibaar aan de achterste schoen vastzit.

als je de handren aantrekt duwt de hefboom op de achterste schoen teven een strip die tegen de hefboom op de voorste schoen drukt.
Onderaan de voorste schoen zit een kartelrandje. Dat kartelrandje grijpt in in een draaibaar segmentje: de stelpal die met een veer omhoogdrukt tegen.
Er zijn nu een 2 mogelijkheden.
. het stelsegment zit vastgeroest en draait niet meer onder invloed van het veertje :D
. het stelsegment grijpt niet meer in in het kartelrandje onder aan de hefboom omdat de veer kapot is. :(

als de zaak zit vastgeroest moet je de schoenen demonteren, de draaipunten demonteren en met fijn schuurpapier schoonmaken. Vervolgens weer monteren met een heeeeeel klein beetje vet en controleren of de stelpal weer vrij beweegt onder invloed van de veer.

succes

fons

ps pas goed op met vet en olie. weliswaar werkt het stelmechanisme dan goed maar hij remt een stuk slechter. :oops:
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 99112Bericht Thijsio »

Omdat ik nog niet eerder remmen gedemonteerd had en bang was om de boel niet helemaal goed los te kunnen krijgen (denk aan oude veertjes etc) heb ik een nieuw setje remschoenen gekocht, samen met een montagesetje.
Die remmen erop en eraf halen bleek vooral een beetje gepiel te zijn en het is dus gelukt.
Hij remt weer als vanouds, hoewel ik wel aan de rechter kant een zwetend remcilindertje vond. Omdat ik daar op dat moment geen tijd voor had, heb ik dit maar even gelaten. Een mooi klusje voor morgen.

Bedankt voor de digitale hulp Fons.

Groeten Thijs
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

@thijsio

Bericht: # 99134Bericht RVIER »

zat het stelsegment vast of was de veer kapot?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 99136Bericht Thijsio »

De veer was nog heel, maar werkte niet heel hard meer.
Het stelsegmentje zat niet vast, maar liep niet lekker meer, stroef genoeg om door het veertje geen beweging meer in te krijgen.

Achteraf had ik met enkel een montagesetje de boel weer werkend in elkaar kunnen zetten, maar ach, nieuwe remschoenen zijn nooit weg.

Morgen komt de wielremcilinder binnen, dus dan ga ik daar lekker mee aan de slag...
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Plaats reactie