Inhouden
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Inhouden
Ik ben sinds kort in het bezit van een R4 GTL
uit januari 1985 met 195000km en zit met het
volgende probleem:
wanneer ik wil accellereren houdt de motor in,
ook bij een warme motor, zodat als ik echt even
flink moet versnellen al bij moet choken.
Carburateur is schoongemaakt, en de ontsteking
is gecontroleerd, zowel vacuumverstelling en
centrifugaal vervroeging.
Nu is het zo dat de carburateur een Zenith 281F
is (zonder accelleratiepomp?!).
Zou dit mischien niet de orginele zijn?
Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet Michel.
uit januari 1985 met 195000km en zit met het
volgende probleem:
wanneer ik wil accellereren houdt de motor in,
ook bij een warme motor, zodat als ik echt even
flink moet versnellen al bij moet choken.
Carburateur is schoongemaakt, en de ontsteking
is gecontroleerd, zowel vacuumverstelling en
centrifugaal vervroeging.
Nu is het zo dat de carburateur een Zenith 281F
is (zonder accelleratiepomp?!).
Zou dit mischien niet de orginele zijn?
Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet Michel.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Ja, is wel de originele carburateur hoor. Als je de choke een heel klein beetje uittrekt, doet ie het dan wel goed? Je zegt de carb schoongemaakt te hebben; heb je 'm dan van de motor verwijderd? Heb je een nieuwe pakking gebruikt met monteren?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Ik vrees dat je een lekke spruitstuk of carburateur pakking hebt.
Remedie: motor laten lopen en kettingspray / WD40 / remmenreiniger op de pakking spuiten bij lopende motor. reageerd het toerental hierop, dan heb je het lek gevonden. evt. de moeren aandraaien en als dit niet helpt, de pakking vervangen.
Remedie: motor laten lopen en kettingspray / WD40 / remmenreiniger op de pakking spuiten bij lopende motor. reageerd het toerental hierop, dan heb je het lek gevonden. evt. de moeren aandraaien en als dit niet helpt, de pakking vervangen.
Clio '98
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
Check eerst maar eens de vacuümslang die van het spruitstuk naar de carburateur loopt. Verstopt achter de carburateur als je tegen het linkerspatscherm aan staat om de carburateur te checken. Als je het luchtfilter verwijderd zie je 'm, van bovenaf gezien, zitten. Zit dit slangetje los of als 'ie is gescheurd cq poreus is geworden dan heb kans op het optreden van genoemd probleem.
Bij vervanging trouwens wel opletten dat de diameter van de doorlaat in de slang correct is. De doorlaat is namelijk 'gecalibreerd'. Een slang die niet de gelijke doorlaatopening heeft lost het probleem niet op.
Bij vervanging trouwens wel opletten dat de diameter van de doorlaat in de slang correct is. De doorlaat is namelijk 'gecalibreerd'. Een slang die niet de gelijke doorlaatopening heeft lost het probleem niet op.
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hanz
- Berichten: 3139
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
ter vergroting van mijn begrip: wat doet WD40 etc. met een lekke pakking? Dicht dit het lek (tijdelijk)?4TL schreef:Remedie: motor laten lopen en kettingspray / WD40 / remmenreiniger op de pakking spuiten bij lopende motor. reageerd het toerental hierop, dan heb je het lek gevonden. evt. de moeren aandraaien en als dit niet helpt, de pakking vervangen.
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga hiermee aan de slag en julie horen van mij. Groetjes Michel.R4F6GTX Automaat schreef:Ja, is wel de originele carburateur hoor. Als je de choke een heel klein beetje uittrekt, doet ie het dan wel goed? Je zegt de carb schoongemaakt te hebben; heb je 'm dan van de motor v
erwijderd? Heb je een nieuwe pakking gebruikt met monteren?
De ontsteking stond te laat, hij rijdt nu veel beter. Alleen is het niet duidelijk welk streepje voor op het blok ik moet aanhouden. Aan de ene zijde zijn er 3 merktekens van verschillende lengte, ongeveer 8mm. van elkaar verwijderd en aan de andere kant 7 korte merktekens dicht op elkaar. Iemand die het weet welke ik moet aanhouden?Duudje schreef:Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga hiermee aan de slag en julie horen van mij. Groetjes Michel.R4F6GTX Automaat schreef:Ja, is wel de originele carburateur hoor. Als je de choke een heel klein beetje uittrekt, doet ie het dan wel goed? Je zegt de carb schoongemaakt te hebben; heb je 'm dan van de motor v
erwijderd? Heb je een nieuwe pakking gebruikt met monteren?
inhouden
Als we ervan uitgaan dat het spruitstuk dicht is (niet lekt) en de (carteventilatie-)slangen de juiste restricties hebben, en de motor bij de cilinderbalans test op alle vier de cilinders loopt, kan inhouden liggen aan:
Het ontstekingstijdstip en/of de vlotterhoogte.
Omdat de zenith geen acceleratiepomp heeft werken beide oorzaken sterker door.
De motor trekt het best bij een rijk mengsel (20% brandstofovermaat)
Dat natuurlijk wel op tijd moet worden ontstoken.
Als je moet bijchoken voor max vermogen bij optrekken is mogelijk het niveau in de vlotterkamer te laag. Je moet de vlotternaaldhoogteafstelling controleren (haynes blz 257). Met choken zorg je voor meer onderdruk.
Als dat niveau goed is en het probleem is nog niet weg, probeer dan de ontsteking proefondervindelijk zover voor zetten dat de motor bij volgas net niet pingelt (en hij natuurlijk ook nog normaal start).
Je krijgt een soort optimum.
Onze R4 met Zenith wordt natuurlijk nooit een sportwagen. Het ontbreken van de acceleratiepomp was niet voor niets en moet wel in zijn tijd worden begrepen. De R4 gtl was een zuinige auto in zijn tijd (1978). Het was een geknepen 1100 cc. Geknepen door een te kleine carburateur zonder acceleratiepomp. Dezelfde motor zat ook in de R6 en had daar wel een acceleratiepomp.
vr gr Fons
Het ontstekingstijdstip en/of de vlotterhoogte.
Omdat de zenith geen acceleratiepomp heeft werken beide oorzaken sterker door.
De motor trekt het best bij een rijk mengsel (20% brandstofovermaat)
Dat natuurlijk wel op tijd moet worden ontstoken.
Als je moet bijchoken voor max vermogen bij optrekken is mogelijk het niveau in de vlotterkamer te laag. Je moet de vlotternaaldhoogteafstelling controleren (haynes blz 257). Met choken zorg je voor meer onderdruk.
Als dat niveau goed is en het probleem is nog niet weg, probeer dan de ontsteking proefondervindelijk zover voor zetten dat de motor bij volgas net niet pingelt (en hij natuurlijk ook nog normaal start).
Je krijgt een soort optimum.
Onze R4 met Zenith wordt natuurlijk nooit een sportwagen. Het ontbreken van de acceleratiepomp was niet voor niets en moet wel in zijn tijd worden begrepen. De R4 gtl was een zuinige auto in zijn tijd (1978). Het was een geknepen 1100 cc. Geknepen door een te kleine carburateur zonder acceleratiepomp. Dezelfde motor zat ook in de R6 en had daar wel een acceleratiepomp.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)