Pagina 1 van 1

Geplaatst: wo okt 16, 2002 5:13 pm
door David
Ik heb een R4(tl denk ik) uit '86, met een 1108cc blokje uit '82 erin. Is pas gereviseerd, maar geen nieuwe kleppen erin. Vanwege de hoge compressieverhouding (1:9,5) tank ik super 98 en ik gooi er extra loodvervanger bij (uit zo'n los flesje). Is dit werkelijk nodig om het ding geen pijn te doen of kan het ook zonder dit zoze spul?!?!?(zou pieken schelen!)

Geplaatst: wo okt 16, 2002 6:14 pm
door Jan-Geert
gewoon op euro super 98 rijden en af en toe op super met loodvervanger

Geplaatst: wo okt 16, 2002 6:45 pm
door Volker_4TL
Voor de TL uit '86 is volgens Renault Duitsland ook 91 Octan (loodvrij) goed. Hier in Duitsland is dat nog verkrijgbar. Maar voor de GTL (1100 ccm) alleen Super 95. Lood of loodvervanger is onzin, mischien voor auto's uit de vroege jaaren 70 of ouder.

Geplaatst: wo okt 16, 2002 7:42 pm
door Goof
in een 1108cc blok gewoon euro 95, gaat prima, ook zonder loodvv. Ik doe het en m'n moeder doet het al een jaar of 7, geen enkel probleem

Geplaatst: vr okt 18, 2002 11:07 pm
door koningozzo
Eens in de paar tankbeurten gooi ik er loodvervanger bij, dat schijnt ervoor te zorgen dat de kleppen minder snel slijten (zegt een vriend van mij die monteur is, dus ik neem het maar van em aan)

Geplaatst: wo okt 30, 2002 5:43 pm
door Leander
Wat het verstandigste is in dit geval is normaal op 95 rijden behalve bij zwaar gebruik(lange stukken snelweg zijn voor een 4 GTL ook zwaar gebruik). In dat geval 98 tanken i.v.m. de klopvastheid. Die loodvervanger is handig om weg te gooien.

Geplaatst: zo dec 08, 2002 11:13 am
door Rudi
Wetende dat dit bericht van october is(had ik maar moeten opletten), toch van mijn zijde even een reactie.
ik heb dus een 845 cc blok(je)en zou volgens het boekje normaal moeten tanken, zoals velen zeggen en beweren, heb ook ik super MLV in de wagen en wil of moet de overstap maken naar Euro 95, eventueel met een kannetje loodvervanger. Daar ik ook start- en rijdproblemen ken dit toch even onder de algemene aandacht te brengen.

Geplaatst: ma dec 23, 2002 6:06 pm
door Gast
Af en toe loodvervanger heeft geen zin. Af en toe lood wel. Dat vormt een beschermlaagje dat langzaam slijt. Maar dat mag niet meer. Dus wil je bescherming, dat heeft op den duur echt zin, ook al ondervind je jarenlang geen problemen, moet je bij iedere tankbeurt lvv toevoegen.

Geplaatst: di dec 24, 2002 1:37 pm
door jbeekmann
Als eerste wil ik even opmerken dat Renault voorschrijft Euro 95 te gebruiken, behalve voor het 1108-je, daar adviseren ze 98 mlv.
Op de flesjes loosvervanger staat dat dit spullie beschermt tegen slijtage. Als je zwaar gaat trekken met de auto of hard gaat rijden adviseert het flesje de verhouding wat te veranderen (meer van dat spul dus). Ik gebruik het altijd maar, onder het mom van: dan kan ik hem af en toe 's op z'n staart trappen. Geeft wel een goed gevoel, dat spul d'r in gooien, alsof je 'm aan het verwennen bent. Hij zegt nog net niet dat íe het lekker vindt... mmm... dat klinkt raar...
Nouja, da's dus mijn opinie. Baat het niet dat schaadt het niet.