Plof in de pot

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Plof in de pot

Bericht: # 97301Bericht Rudi »

Jep, plof in de pot.

Als ik veel snelweg rijdt, heb ik bij gas loslaten een luide knal/plof in de uitlaat.
Ik rijd nu een ø van 1:11 met 1100 cc.
Bij het verlaten van de snelweg valt de 4 regelmatig stil, maar wat zo vreemd is, bij lage snelheden lijkt de motor weer veel toeren te maken.

Wat is er mis, kan er mis zijn?
Zou een Velleman kitje helpen in dit probleem, of moet ik ergens anders zoeken?

Ik ben geen 1100 man, maar nu ik hem heb toch maar goed laten lopen.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97305Bericht Willem de Zwijger »

Plof in de uitlaat komt door onverbrand mengsel in de uitlaat, en dat kan komen door een veelheid van oorzaken, met als hoofdtakken: 1. mengsel niet goed, 2. vonk niet goed 3. vonk niet op tijd.
Ik zou het eerst altijd zoeken in de elektrische componenten en de puntjes, bougies, verdelerkap, condensator te vervangen. Is niet echt duur, en moet toch een keer. Vervolgens de ontsteking goed laten afstellen.
Maar je hebt ook wel eens dat het mengsel niet goed is, bv door valse lucht. Je opmerking dat hij bij lage snelheden hoge toeren maakt doet me in die richting denken. Berucht is in dit opzicht is het carterafzuigslangetje, die wil na vele vele jaren hard en slecht worden door de uitlaatwarmte. Het koste mij ooit een jaar om het te vinden, toen was mijn plof over.
Ik heb ook wel eens plof gehad omdat de vacuumvervroeger lek was. Kun je heel eenvouding testen dmv de zuigproef, slangetje bij de carb lostrekken en zuigen, met je tong het slangetje dichthouden, dan moet je tong langdurig vast blijven zitten.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 97355Bericht Rudi »

Willem de Zwijger schreef:Plof in de uitlaat komt door onverbrand mengsel in de uitlaat, en dat kan komen door een veelheid van oorzaken, met als hoofdtakken: 1. mengsel niet goed, 2. vonk niet goed 3. vonk niet op tijd.
Ik zou het eerst altijd zoeken in de elektrische componenten en de puntjes, bougies, verdelerkap, condensator te vervangen. Is niet echt duur, en moet toch een keer. Vervolgens de ontsteking goed laten afstellen.
Maar je hebt ook wel eens dat het mengsel niet goed is, bv door valse lucht. Je opmerking dat hij bij lage snelheden hoge toeren maakt doet me in die richting denken. Berucht is in dit opzicht is het carterafzuigslangetje, die wil na vele vele jaren hard en slecht worden door de uitlaatwarmte. Het koste mij ooit een jaar om het te vinden, toen was mijn plof over.
Ik heb ook wel eens plof gehad omdat de vacuumvervroeger lek was. Kun je heel eenvouding testen dmv de zuigproef, slangetje bij de carb lostrekken en zuigen, met je tong het slangetje dichthouden, dan moet je tong langdurig vast blijven zitten.
Vandaag alle bougies los gehad en na gelopen.
Condensator is ok, verdeelkap, contactpunten waren ook ok.

Mengsel leek niet goed, maar mijn oog viel de nattigheid op tijdens stationair draaien onder bij de pakking van de carburateur.
Een sterke benzinelucht steeg hiervan op.
Van mijn vader kreeg ik het advies de vlotter eens na te kijken.
Wat zegt jouw pientere kijk hierover?

Morgen wordt de motor weer wat beter warm gestook en zal ik kijken of de plof nog waarneembaar is.

Groet, Rudi.
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 97357Bericht lesmagnacs »

Motor wordt te heet ???? Gebruik je loodvervanger ?
Wij hadden het met de oude VW bus (ja die met de boxermotor) vaak als we heuvel af gingen en de onverbrande gassen in de hete uitlaat terecht kwamen. Dus wie weet zou het de vlotter kunnen zijn.
Enne hoort dit niet bij de afdeling sleutelen ????????? :roll:
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 97358Bericht Rudi »

Ik denk dat we inderdaad afdwalen naar sleutelen, sorry moderators e.v.a.
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97364Bericht Willem de Zwijger »

Kan geen kwaad om die vlotter te bekijken. Heb je ook al het carterafzuigslangetje bekeken en de zuigtest op de vacuumvervroeger gedaan? Kost niks, sluit meteen weer wat oorzaken uit.
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 97386Bericht Rudi »

Willem de Zwijger schreef:Kan geen kwaad om die vlotter te bekijken. Heb je ook al het carterafzuigslangetje bekeken en de zuigtest op de vacuumvervroeger gedaan? Kost niks, sluit meteen weer wat oorzaken uit.
Ik heb heden avond de carburateur uit elkaar gehad en schoongemaakt, de vlotternaald was ok qua afstand, alle kanaaltjes door geragd en zwarte aanslag verwijderd. De slangetjes voor het vacuum zijn redelijk nieuw, toch geen blaastest gedaan, ik had het al zo koud buiten. De afstelling opnieuw gedaan.
Twijfel alleen nog over het benzinefilter en eventuele vacuum op de tank, want ik ruik nog steeds benzine.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

benzine geur

Bericht: # 97388Bericht RVIER »

als hij (zij?) meurt naar benzine en je ziet niks onder motorkap kijk dan eens onder het spatbord bij de vulopening.

- lekkage bij de rubberslag, de verbinding tussen vulpijp en tank
- de soldeernaad tusen vulpijp en tank
- de zuigbuis/slang naar de benzinepomp

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 97427Bericht lesmagnacs »

Vraagje, ploft hij ook als je met gewone snelheid rijdt of alleen bij terugnemen van het gaspedaal ????
Als hij ook ploft als je met gewone snelheid rijdt dan kan het zijn dat één van de inlaatkleppen lekt. Oorzaak kan zijn kool op de klep of te krap afgesteld. Controleer je compressie en dan weet je of dit het geval is. Zo ja dan weet je ook meteen welke klep je moet hebben.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 97429Bericht Rudi »

lesmagnacs schreef:Vraagje, ploft hij ook als je met gewone snelheid rijdt of alleen bij terugnemen van het gaspedaal ????
Als hij ook ploft als je met gewone snelheid rijdt dan kan het zijn dat één van de inlaatkleppen lekt. Oorzaak kan zijn kool op de klep of te krap afgesteld. Controleer je compressie en dan weet je of dit het geval is. Zo ja dan weet je ook meteen welke klep je moet hebben.
Hij ploft alleen bij gewone snelheid en dan zelfs nog alleen als ie warm is.
Heb sterk het vermoeden dat de plof erger is als ik moet remmen, dan alleen gas loslaten. Ik kan wel met links remmen, maar dat lost het probleem nu niet op.

Ik moet alle slangetjes goed nazien, benzine vulopening controleren en op tijd zetten van de ontsteking.
Waarschijnlijk kijkt Bart even mee voor de zekerheid.
Gebruikersavatar
lesmagnacs
Berichten: 304
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 10:14 am
Locatie: Lalinde Dordogne Frankrijk
Contacteer:

Bericht: # 97430Bericht lesmagnacs »

het klopt dat hij alleen ploft als hij warm is. De niet verbrande gassen komen in de hete uitlaat en ontbranden daar. Kijk in ieder geval ook vene naar de compressie i.v.m. met die eventuele lekkende klep.
Eens een Mercedes nooit meer een Mercedes
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 97432Bericht Willem de Zwijger »

Benzinelucht kan ook komen van doorgeroeste benzineleiding. Verdachtste plekken zijn de plaatsen waarop de rubber omhulling begint en ophoudt, daar kan het vocht tussen het rubber en de metalen leiding kruipen en als het er eenmaal roest wordt het steeds erger.
Gebruikersavatar
a-t-1
Berichten: 101
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 5:09 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 97446Bericht a-t-1 »

Heb je al aan je vaccuumvervroeger gezogen? Dat verklaart meestal de plofjes al.

Voor de gein moet je eens met je kapotte vaccuumvervroeger een berg af rijden en netjes op de motor remmen. Geeft 't zelfde effect als gas los op de snelweg: motor draait door maar mengsel is te arm om snel genoeg te ontploffen. Heerlijk geluid! In het dal horen ze je dan alvast aankomen. Kunnen ze vast de Bokma koud zetten ofzo.

Wat er verder nog aan schort dat je verbruik zo slecht is weet ik niet. Maar plofjes zijn (denk ik) vaccuumvervroeger.
Ate
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 97525Bericht Rudi »

Mijn verbruik begint iets bij te komen, gisteren reed ik na een beperkte tankbeurt 1:12, dit is veel binnendoor waardoor de auto net niet op temperatuur komt.

De carburateur doet na de schoonmaakbeurt goed zijn werk, maar de ploffen zijn plofjes geworden.
Nog steeds de vacuumvervroeger niet getest, wel denk ik dat dit ook met 'het op tijd zetten' heeft te maken.

De auto loopt op de snelweg nu 135 km/h (teller), de TomTom geeft dan 124 km/h middels gps. Vooral de tussen acceleratie van 70 naar 100 is lekker (in III).
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Bericht: # 97883Bericht Rudi »

Kleine update,

eergisteren verzoop de 4 plots bij een verkeerslicht.
Gelukkig had ik mijn gereedschap bij en kon ik aan de slag.
Meteen de slang van de vacuumvervroeger getest.

Maar tijdens mijn rit naar huis plofte de motor nog steeds, toch eens proberen zonder de aangesloten vacuumvervroeger en warempel, vlot, meer trekkracht, maar helaas geen hoge acceleratie.
Plaats reactie