Pagina 1 van 2

vonk probleem???(kben zo dicht bij de uitkomstXD)

Geplaatst: za feb 09, 2008 7:50 pm
door Hollow
hallo mijn naam is tim en ik ben nieuw op dit forum :P
Ik woon in frankrijk en heb sinds kort 2 renault 4tjes staan.
eentje uit 1967 en eindje van na 1068 (we denken uit ongeveer 1970)
die uit 1967 heeft een elecktrisch probleem waar ik maar niet uit kom :(
de bougies vonken niet.....
Ik heb al heeeeeeelll veeeeel verschillende tests gedaan.
ik heb me contact puntjes getest met een schroeven draaier.
die vonkten mooi als ik ze een beetje heen en weer haalden
de veer is ook niet gebroken
de bobine werkt ook want als ik de bobine kabel bij de massa houd terwijl ik met de contact puntjes speel vonkt hij over.
de verdeler kap is nog in goede staat en ik denk niet dat dat het is(ik heb er 2 dus heb ik ze allebij geprobeerd) ook heb ik de bougie kabels doorgemeten en die zijn goed.en ik heb andere bougies geprobeerd(die zeker werken) en die vonkten ook niet.
Ik ben ten einde raad en hoop dat iemand op dit forum mischien een antwoord heeft :lol: alvast bedankt

Geplaatst: za feb 09, 2008 9:14 pm
door Hanz
condensator?

Geplaatst: za feb 09, 2008 9:16 pm
door a-t-1
Het antwoord heb ik niet, maar wel wat vragen die je misschien verder op weg helpen:
- Zit er wel een rotor in je verdeler? (Bobinekabel vonkt maar bougies niet: daartussen zit de rotor, dus doet die wel wat ie moet doen? Houd eventueel een bougiekabel met bougie tegen (dichtbij) 't motorblok terwijl iemand anders start.)
- Draait de as van de verdeler goed rond? (In versnelling eindje duwen, zie je de rotor bewegen. Of nog mooier: uit de versnelling, nr 17 op de krukas en effe draaien.)
- Gaan de contactpuntjes wel mooi open en dicht als de motor draait? De bobine vonkt als je met een schroevendraaier ze open en dicht duwt, maar doet die dat ook als je start en de puntjes moeten door de verdeleras open en dicht geduwd worden? (Zelfde truc: 17 op krukas en draaien, kijken of je ze open ziet gaan. Op zich zou de bobine dan ook moeten vonken, toch?)
Succes!!
Ate

Geplaatst: za feb 09, 2008 11:46 pm
door GijSsie
Bij mijn 66er was er iets ingevet waardoor hij geen ontsteking had, rotortje geloof ik....

Geplaatst: zo feb 10, 2008 12:46 pm
door Hollow
ok ik heb vandaag de bobine getest door gewoon te starten...en dan geeft hij inderdaad geen vonk af(de bobine kabel).
terwijl als ik met de schroeven draaier de contactpuntes beweeg vonkt hij wel.
tog sta ik hiervan te kijken want mijn rotortje draaid wel en me contact punten gaan gewoon open en dicht.
en mijn veer is ook nog heel.
kan het mischien aan me condensator liggen?? en zoja hoe test ik dat dan??
alvast bedankt

Geplaatst: zo feb 10, 2008 12:52 pm
door Hanz
een condensator kost bijna helemaal nix dus die kan je sowieso vervangen

Geplaatst: ma feb 11, 2008 6:09 pm
door Hollow
....als het niet daaraan ligt waarom zou ik het dan vervangen?? :-?

condensator

Geplaatst: ma feb 11, 2008 7:18 pm
door RVIER
je kunt ook de condensator losnemen.

Zonder de condensator zullen de punten wel vonken maar dat is geen probleem als je het even probeert.

vr gr Fons

Geplaatst: ma feb 11, 2008 7:50 pm
door lesmagnacs
lekke verdelerkap ?????

Geplaatst: di feb 12, 2008 11:57 pm
door Willem de Zwijger
Hollow schreef:....als het niet daaraan ligt waarom zou ik het dan vervangen?? :-?
Als je dit soort problemen wilt oplossen kun je het beste beginnen met alles te vervangen wat enigszins betaalbaar is en vroeg of laat toch vervangen moet worden. Condensator, verdelerkap, rotor, bougiekabels, puntjes, de hele reut eruit en nieuw spul erin. Werkt het dan nog niet, dan de bobine vervangen, bv door een andere van een auto die wel werkt want dit is wel wat duurder.

Geplaatst: wo feb 13, 2008 8:49 am
door Hanz
Hollow schreef:....als het niet daaraan ligt waarom zou ik het dan vervangen?? :-?
niemand zei toch dat het daar niet aan lag?

Geplaatst: do feb 14, 2008 12:39 am
door a-t-1
Hollow schreef:ok ik heb vandaag de bobine getest door gewoon te starten...en dan geeft hij inderdaad geen vonk af(de bobine kabel).
terwijl als ik met de schroeven draaier de contactpuntes beweeg vonkt hij wel.
Dat is wel maf! En als je probeert de contactpuntjes open te laten gaan door de motor te draaien? (Niet starten, maar "gewoon" op contact en met de hand de motor rond draaien.) Wil ie dan vonken?
Misschien is het contactslot stuk? Dat alleen de startmotor stroom krijgt als je start, maar de bobine niet of te weinig?
Alles vervangen kan altijd nog...

uitkomst

Geplaatst: do feb 14, 2008 5:45 pm
door Hollow
ik heb het probleem gevonden...
mijn contact puntjes waren ingebrand en maakte niet goed contact.
hij deed het toen ik ze flink heb staan schuren weer en na een tijdje lopen startte hij ook niet meer en waren ze weer ingebrand.(condensator kapot :) )
ik heb dat nu nieuw besteld en zet het er morgen in
als die et weer doet komt hij waarschijnlijk te koop.
want ik kan aan nog een paar r4tjes komen en wil graag daarin gaan handelen.

dus 8) voor eventuele kopers:
renault 4
1967
nieuwe motor (12v)
geen roest
technisch 100% in orde(nadat ik de nieuwe onderdelen erin heb gezetXD)
franse papieren
interieur:heeft een klein scheurtje in de bestuurders stoel voor de rest in orde en origineel
beplating ook geen roest en origineel


greetz :D

Re: uitkomst

Geplaatst: do feb 14, 2008 8:11 pm
door R4F6GTX Automaat
Hollow schreef:...
technisch 100% in orde(nadat ik de nieuwe onderdelen erin heb gezetXD)
....
Kun je dat garanderen dat ie dan 100% in orde is? Klinkt een beetje als achterstallig onderhoud en dat er dan wel meer aan de hand is...

Geplaatst: vr feb 15, 2008 12:04 pm
door lesmagnacs
fotootjes ?? onder, binnenkant bodem (vooral de aansluiting van de bodem naar het schuine stuk onder de pedalen), bij achterophanging etc.