lasworkshop?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

lasworkshop?

Bericht: # 94831Bericht brecht »

De jongens van [url=http://www.rustbuster.nl"]rustbuster[/url] geven blijkbaar lasworkshops er staan iig foto's van andere merkenclubs op bezoek voor een workshop op de site.

Iets voor de r4 club? zal ik eens informeren? Als er genoeg reacties lijkt het me leuk om te gaan[/url]
Gebruikersavatar
a-t-1
Berichten: 101
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 5:09 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 94837Bericht a-t-1 »

Hoi,

Ik ben daar eens met twee vrienden heengeweest. 't is erg leuk en leerzaam. 's ochtends (veel) theorie, 's middags lekker zelf proberen. Voor mensen die nog nooit gelast hebben is 't zeker de moeite waard!

Je leert MIG/MAG proplassen. Na de cursus hebben we een paar keer zelf bij een doe't-zelf garage met een gehuurd lasapparaat rotte stukjes plaatwerk uitgeslepen en nieuwe stukjes eringelast. En die stukjes zijn de afgelopen keer door de APK gekomen. :D Dus volgens mij was de cursus wel de moeite waard.

Ik zou het iedereen aanraden die zelf las-reparaties wil gaan doen maar geen idee heeft waar ie moet beginnen! (En volgens mij zijn die er wel binnen de club.) Dus dit lijkt me zeker een goed idee.

Ate
Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 40
Lid geworden op: do okt 05, 2006 12:11 pm
Contacteer:

Lascursus

Bericht: # 94838Bericht Robo »

laat mij even horen als er zo'n cursus wordt gegeven. Ik heb zelf ook interesse voor. Eventueel heb ik binnenkort in het oosten van het land wel een lokatie voor.
Renault R4 TL 57-RN-XS
bezoek ook mijn website.
Website http://members.home.nl/roozeboom1/
Gebruikersavatar
otogazzi
Berichten: 699
Lid geworden op: za jun 28, 2003 2:00 am
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht: # 94841Bericht otogazzi »

misschien ook een optie:

http://www.lerenlassen.nl

Heeft iemand hier ervaring mee?
Moto Guzzi Cal.III, Renault Megane Scenic (TOTALL-LOSS), Renault Kangoo, R4 GTL 'Novier', R4F6 COMBI 'het project', en sinds het Reeuwijktreffen ook een Bezem.
Gebruikersavatar
Thijsio
Berichten: 247
Lid geworden op: za dec 03, 2005 12:31 am
Locatie: Kerk Avezaath

Bericht: # 94844Bericht Thijsio »

Ik wil graag leren lassen, dus ik zou wel mee willen doen.
Mijn eerste auto: Renault 4 GTL, 1984
Daarna: Renault 4 L uit 1990
Nu: Renault 4 F4 uit 1974
Gebruikersavatar
r4f8
Berichten: 163
Lid geworden op: di jan 23, 2007 3:14 pm

Bericht: # 94848Bericht r4f8 »

Ik heb absoluut interesse... Aan ons 4-tje moet er nog wel wat gelast worden al is het niet veel 8)
elzoberend
Berichten: 44
Lid geworden op: di jan 04, 2005 11:09 pm
Locatie: Heiligerlee

Bericht: # 94852Bericht elzoberend »

Hoi beste knutselaars.
Regelmatig krijg ik mensen over de vloer die het lassen onder de knie willen krijgen.
Na een hele zaterdag oefenen en de nodige brandplekken :o
Gaan ze allemaal met een ervaring rijker weer naar huis.
Bij deze wil ik jullie wel ff helpen.
Je moet er wel een dagje voor uittrekken.
Ik woon ja in het hoge noorden.

Groeten Elzo Edens.
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 94877Bericht Mark4GTL »

ben ook geintreseerd

zoiets is altijd leuk en handig voor later.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Rudolf2
Berichten: 1717
Lid geworden op: za dec 02, 2006 9:39 pm

Bericht: # 94888Bericht Rudolf2 »

Lascursus: zeker interessant.

Kan trouwens via (via) een CO2-lasapparaat met accesoires overnemen.
Hierbij ontstaat de vraag of CO2 wel geschikt is voor het dunne blik c.q. de blikfolie waaruit de 4 opgebouwd is.
Weet iemand hierover iets zinnigs te melden?
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Bericht: # 94889Bericht G12 »

co 2 is wel geschikt mits je kunt lassen en over een goed(lees liefst volledig traploos) instelbaar lasapparaat beschikt. Tig is nog mooier omdat het smeltbad dan beter te beheersen is maar dat is erg veel duurder en ook zeker zo moeilijk. Het is ook wat je ermee wilt.
De dunste autoplaat is ong 0,75mm dun, als je dit stuitend aan elkaar wilt lassen dan moet je met welk lasapparaat dan ook echt een vakman zijn.
Als er voor de apk even een plaat over een verrot stuk van een chassis bak gelast moet worden(chassis is ong 1,5mm) dan kan bijna iedereen dat met zelfs evt een elektrode nog wel.
Kortom wat wil je? en daar moet je dan het juiste apparaat voor kiezen.

Zelf las ik vrijwel alles stuitend om het onzichtbaar te restaureren en maak gebruik van een co2 kemppo mat 1500 van het merk kemppi.

deze machine koste een klein vermogen destijds maar alle ergenis van goedkope machines die ik leende was wel voorbij.
En hij last alles wat ik ermee wil doen. 8)
je kunt volledig elektronisch gestuurde lasapparaten kopen, maar feit blijft je moet ermee leren/kunnen lassen.
4 GTL 1992, 5 L 1984
Renaultfreak
Berichten: 12
Lid geworden op: di apr 24, 2007 11:37 pm
Locatie: Rotterdam/Bergambacht
Contacteer:

Bericht: # 94898Bericht Renaultfreak »

Ik heb ook de cursus gedaan bij Rustbusters.
Ik had absoluut nog nooit gelast en aan het eind van de dag had ik toch een dorpeltje in elkaar gelast, dus zelfs voor vrouwen een aanrader. :P
Overigens zou ik nog wel eens op herhaling willen.
Alexandra de Renaultfreak
Renault 4L(1967), Renault 4 (1984), Renault 4 GTL (1986)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 94917Bericht Willem de Zwijger »

R.Zweep schreef:Lascursus: zeker interessant.

Kan trouwens via (via) een CO2-lasapparaat met accesoires overnemen.
Hierbij ontstaat de vraag of CO2 wel geschikt is voor het dunne blik c.q. de blikfolie waaruit de 4 opgebouwd is.
Weet iemand hierover iets zinnigs te melden?
Ik denk dat je een MIG apparaat bedoelt met CO2 ? Eigenlijk zit er maar 15 % CO2 in die fles, de rest is Argon. MIG is voor zover ik weet het meestgebruikt om dun blik a la R4 mee aan elkaar te lassen. Ik heb zelf zo'n apparaat (4 standen, Telwin) en ben er content mee. Ik heb geen cursus gevolgd maar ben gewoon aan de slag gegaan. Met vallen en opstaan...
Wat belangrijk is bij het lasapparaat is niet de maximale stroom, maar de minimale. Ik kan minimaal 35 Ampere. Ik moet er wel bijzeggen dat ik vrijwel altijd een hogere stroom kies, maar dan in korte pulsjes. Puntje voor puntje...
erik ruigrok
Berichten: 36
Lid geworden op: za aug 05, 2006 11:13 pm
Locatie: Varsseveld

Bericht: # 95113Bericht erik ruigrok »

Als er belangstelling genoeg is wil ik in Doetinchem wel kijken of het mogenlijk is om een lasopleidinglokaal te huren en wat het kost voor de avond uren. Ik geef zelf overdag lasles en wil dat 's avonds ook wel doen. Toevallig heb ik een partij oud R4 materiaal liggen om op te oefenen (chassis en koetsje).

Groet Erik
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 95115Bericht 4TL »

erik ruigrok schreef:Als er belangstelling genoeg is wil ik in Doetinchem wel kijken of het mogenlijk is om een lasopleidinglokaal te huren en wat het kost voor de avond uren.

Groet Erik
Top. lijkt me wel wat.
Clio '98
Gebruikersavatar
Jan-Geert
Berichten: 993
Lid geworden op: za mar 16, 2002 2:00 am
Locatie: Waskemeer
Contacteer:

Bericht: # 95116Bericht Jan-Geert »

misschien een leuk idee voor een sleuteldag???
Plaats reactie