lasworkshop?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
lasworkshop?
De jongens van [url=http://www.rustbuster.nl"]rustbuster[/url] geven blijkbaar lasworkshops er staan iig foto's van andere merkenclubs op bezoek voor een workshop op de site.
Iets voor de r4 club? zal ik eens informeren? Als er genoeg reacties lijkt het me leuk om te gaan[/url]
Iets voor de r4 club? zal ik eens informeren? Als er genoeg reacties lijkt het me leuk om te gaan[/url]
Hoi,
Ik ben daar eens met twee vrienden heengeweest. 't is erg leuk en leerzaam. 's ochtends (veel) theorie, 's middags lekker zelf proberen. Voor mensen die nog nooit gelast hebben is 't zeker de moeite waard!
Je leert MIG/MAG proplassen. Na de cursus hebben we een paar keer zelf bij een doe't-zelf garage met een gehuurd lasapparaat rotte stukjes plaatwerk uitgeslepen en nieuwe stukjes eringelast. En die stukjes zijn de afgelopen keer door de APK gekomen. Dus volgens mij was de cursus wel de moeite waard.
Ik zou het iedereen aanraden die zelf las-reparaties wil gaan doen maar geen idee heeft waar ie moet beginnen! (En volgens mij zijn die er wel binnen de club.) Dus dit lijkt me zeker een goed idee.
Ate
Ik ben daar eens met twee vrienden heengeweest. 't is erg leuk en leerzaam. 's ochtends (veel) theorie, 's middags lekker zelf proberen. Voor mensen die nog nooit gelast hebben is 't zeker de moeite waard!
Je leert MIG/MAG proplassen. Na de cursus hebben we een paar keer zelf bij een doe't-zelf garage met een gehuurd lasapparaat rotte stukjes plaatwerk uitgeslepen en nieuwe stukjes eringelast. En die stukjes zijn de afgelopen keer door de APK gekomen. Dus volgens mij was de cursus wel de moeite waard.
Ik zou het iedereen aanraden die zelf las-reparaties wil gaan doen maar geen idee heeft waar ie moet beginnen! (En volgens mij zijn die er wel binnen de club.) Dus dit lijkt me zeker een goed idee.
Ate
Lascursus
laat mij even horen als er zo'n cursus wordt gegeven. Ik heb zelf ook interesse voor. Eventueel heb ik binnenkort in het oosten van het land wel een lokatie voor.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: di jan 04, 2005 11:09 pm
- Locatie: Heiligerlee
Hoi beste knutselaars.
Regelmatig krijg ik mensen over de vloer die het lassen onder de knie willen krijgen.
Na een hele zaterdag oefenen en de nodige brandplekken
Gaan ze allemaal met een ervaring rijker weer naar huis.
Bij deze wil ik jullie wel ff helpen.
Je moet er wel een dagje voor uittrekken.
Ik woon ja in het hoge noorden.
Groeten Elzo Edens.
Regelmatig krijg ik mensen over de vloer die het lassen onder de knie willen krijgen.
Na een hele zaterdag oefenen en de nodige brandplekken
Gaan ze allemaal met een ervaring rijker weer naar huis.
Bij deze wil ik jullie wel ff helpen.
Je moet er wel een dagje voor uittrekken.
Ik woon ja in het hoge noorden.
Groeten Elzo Edens.
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
ben ook geintreseerd
zoiets is altijd leuk en handig voor later.
zoiets is altijd leuk en handig voor later.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
co 2 is wel geschikt mits je kunt lassen en over een goed(lees liefst volledig traploos) instelbaar lasapparaat beschikt. Tig is nog mooier omdat het smeltbad dan beter te beheersen is maar dat is erg veel duurder en ook zeker zo moeilijk. Het is ook wat je ermee wilt.
De dunste autoplaat is ong 0,75mm dun, als je dit stuitend aan elkaar wilt lassen dan moet je met welk lasapparaat dan ook echt een vakman zijn.
Als er voor de apk even een plaat over een verrot stuk van een chassis bak gelast moet worden(chassis is ong 1,5mm) dan kan bijna iedereen dat met zelfs evt een elektrode nog wel.
Kortom wat wil je? en daar moet je dan het juiste apparaat voor kiezen.
Zelf las ik vrijwel alles stuitend om het onzichtbaar te restaureren en maak gebruik van een co2 kemppo mat 1500 van het merk kemppi.
deze machine koste een klein vermogen destijds maar alle ergenis van goedkope machines die ik leende was wel voorbij.
En hij last alles wat ik ermee wil doen.
je kunt volledig elektronisch gestuurde lasapparaten kopen, maar feit blijft je moet ermee leren/kunnen lassen.
De dunste autoplaat is ong 0,75mm dun, als je dit stuitend aan elkaar wilt lassen dan moet je met welk lasapparaat dan ook echt een vakman zijn.
Als er voor de apk even een plaat over een verrot stuk van een chassis bak gelast moet worden(chassis is ong 1,5mm) dan kan bijna iedereen dat met zelfs evt een elektrode nog wel.
Kortom wat wil je? en daar moet je dan het juiste apparaat voor kiezen.
Zelf las ik vrijwel alles stuitend om het onzichtbaar te restaureren en maak gebruik van een co2 kemppo mat 1500 van het merk kemppi.
deze machine koste een klein vermogen destijds maar alle ergenis van goedkope machines die ik leende was wel voorbij.
En hij last alles wat ik ermee wil doen.
je kunt volledig elektronisch gestuurde lasapparaten kopen, maar feit blijft je moet ermee leren/kunnen lassen.
4 GTL 1992, 5 L 1984
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: di apr 24, 2007 11:37 pm
- Locatie: Rotterdam/Bergambacht
- Contacteer:
Ik heb ook de cursus gedaan bij Rustbusters.
Ik had absoluut nog nooit gelast en aan het eind van de dag had ik toch een dorpeltje in elkaar gelast, dus zelfs voor vrouwen een aanrader.
Overigens zou ik nog wel eens op herhaling willen.
Ik had absoluut nog nooit gelast en aan het eind van de dag had ik toch een dorpeltje in elkaar gelast, dus zelfs voor vrouwen een aanrader.
Overigens zou ik nog wel eens op herhaling willen.
Alexandra de Renaultfreak
Renault 4L(1967), Renault 4 (1984), Renault 4 GTL (1986)
Renault 4L(1967), Renault 4 (1984), Renault 4 GTL (1986)
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Ik denk dat je een MIG apparaat bedoelt met CO2 ? Eigenlijk zit er maar 15 % CO2 in die fles, de rest is Argon. MIG is voor zover ik weet het meestgebruikt om dun blik a la R4 mee aan elkaar te lassen. Ik heb zelf zo'n apparaat (4 standen, Telwin) en ben er content mee. Ik heb geen cursus gevolgd maar ben gewoon aan de slag gegaan. Met vallen en opstaan...R.Zweep schreef:Lascursus: zeker interessant.
Kan trouwens via (via) een CO2-lasapparaat met accesoires overnemen.
Hierbij ontstaat de vraag of CO2 wel geschikt is voor het dunne blik c.q. de blikfolie waaruit de 4 opgebouwd is.
Weet iemand hierover iets zinnigs te melden?
Wat belangrijk is bij het lasapparaat is niet de maximale stroom, maar de minimale. Ik kan minimaal 35 Ampere. Ik moet er wel bijzeggen dat ik vrijwel altijd een hogere stroom kies, maar dan in korte pulsjes. Puntje voor puntje...
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za aug 05, 2006 11:13 pm
- Locatie: Varsseveld
Als er belangstelling genoeg is wil ik in Doetinchem wel kijken of het mogenlijk is om een lasopleidinglokaal te huren en wat het kost voor de avond uren. Ik geef zelf overdag lasles en wil dat 's avonds ook wel doen. Toevallig heb ik een partij oud R4 materiaal liggen om op te oefenen (chassis en koetsje).
Groet Erik
Groet Erik