Torsiestangen vóór verstellen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Torsiestangen vóór verstellen
Zo beste sleutelmaatjes, terug van vakantie met de R4...
Is prima bevallen, wel een aantal keer vastgezeten met de R4 op vervelende paadjes (carter liep soms vast op stenen of knippen)...
Ook weet ik nu m'n remweg van 80-0, namelijk 31meter, ja ik bedoel een afdruk van rubber van 31m op de provinciale weg
Maar in ieder geval, het bovenstaande, wat betreft vastlopen op hobbelige paadjes, dat zou ik graag willen voorkomen voortaan.
Nu ben ik dus vanmiddag bezig geweest, schokbrekers eronder vandaan, auto omhoog gekrikt...
Vervolgens de bouten onder beide stoelen losgedraaid, waarna de plaat van de torsiestang losschoot. Maar nu verder, ik heb beide torsieplaatjes een tandje verzet en vervolgens geprobeerd deze weer op z'n plek te krijgen.
De bako heb ik hierbij op de 27-bout(?) op het torsieplaatje gezet, maar het lukt me niet om de torsiestang een tandje te verzetten.
Er is zo gigantisch veel kracht voor nodig, dat ik bijna denk dat m'n torsiestangen gewoon 'op' zijn...
De R4 heeft namelijk 8jaar eenzaam in de schuur gestaan en is hierdoor ook flink ingezakt in de loop der tijd...
Wie weet hoe ik de torsiestangen op het juiste tandje krijg? Kan me ook niet bedenken dat ik speciale tools nodig heb oid, lijkt me dat het met de bako en een buurjongen voor het draaien van de bouten moet lukken...maar nee?
Ik hoor 't wel.
Wil van het weekend weer met de vier weg, dus ik móet het morgen wel fiksen...Net als de deadlines van Orange County
En oohja: nieuw snelheidsrecord voor de R4 denk ik...
Ik reed naast de Ford Escort van een maatje 155 op de A2 nabij Utrecht! én dat op gas!
Is prima bevallen, wel een aantal keer vastgezeten met de R4 op vervelende paadjes (carter liep soms vast op stenen of knippen)...
Ook weet ik nu m'n remweg van 80-0, namelijk 31meter, ja ik bedoel een afdruk van rubber van 31m op de provinciale weg
Maar in ieder geval, het bovenstaande, wat betreft vastlopen op hobbelige paadjes, dat zou ik graag willen voorkomen voortaan.
Nu ben ik dus vanmiddag bezig geweest, schokbrekers eronder vandaan, auto omhoog gekrikt...
Vervolgens de bouten onder beide stoelen losgedraaid, waarna de plaat van de torsiestang losschoot. Maar nu verder, ik heb beide torsieplaatjes een tandje verzet en vervolgens geprobeerd deze weer op z'n plek te krijgen.
De bako heb ik hierbij op de 27-bout(?) op het torsieplaatje gezet, maar het lukt me niet om de torsiestang een tandje te verzetten.
Er is zo gigantisch veel kracht voor nodig, dat ik bijna denk dat m'n torsiestangen gewoon 'op' zijn...
De R4 heeft namelijk 8jaar eenzaam in de schuur gestaan en is hierdoor ook flink ingezakt in de loop der tijd...
Wie weet hoe ik de torsiestangen op het juiste tandje krijg? Kan me ook niet bedenken dat ik speciale tools nodig heb oid, lijkt me dat het met de bako en een buurjongen voor het draaien van de bouten moet lukken...maar nee?
Ik hoor 't wel.
Wil van het weekend weer met de vier weg, dus ik móet het morgen wel fiksen...Net als de deadlines van Orange County
En oohja: nieuw snelheidsrecord voor de R4 denk ik...
Ik reed naast de Ford Escort van een maatje 155 op de A2 nabij Utrecht! én dat op gas!
Geen
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
Als de bahco voldoende grip heeft op de zeskant, dan zou je met een stuk ijzeren pijp of koker de bahco kunnen verlengen om meer kracht te kunnen zetten....... Maar echt fijn is dat niet als er toch iets los schiet. Jaren terug heb ik eens een originele sleutel voor de torsiestaafverstelling gezien. Dat ding is ongeveer 120 centimeter lang en heeft een sterke bek.
De Gijsmethode lijkt mij in ieder geval een prima optie.
En bij Orange County lukt het ook altijd om de deadline te halen.....
Succes!
De Gijsmethode lijkt mij in ieder geval een prima optie.
En bij Orange County lukt het ook altijd om de deadline te halen.....
Succes!
http://www.kunstenvliegwerk.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Jahoor het is gelukt!
Al dan niet met spanbanden...
Ik heb de complete wielophanging eraf gehaald, de onderste wieldraagarm met een spanband zover mogelijk naarbeneden getrokken en voila! Ik kon de bouten er zo indraaien, nu staat de auto zo'n 10cm hoger. Het zwabbert wel wat meer, maar het comfort is enorm verbeterd.
Alleen nog even opnieuw uitlijnen en een leuk setje velgen vinden.
Many thanks!
Al dan niet met spanbanden...
Ik heb de complete wielophanging eraf gehaald, de onderste wieldraagarm met een spanband zover mogelijk naarbeneden getrokken en voila! Ik kon de bouten er zo indraaien, nu staat de auto zo'n 10cm hoger. Het zwabbert wel wat meer, maar het comfort is enorm verbeterd.
Alleen nog even opnieuw uitlijnen en een leuk setje velgen vinden.
Many thanks!
Geen
Goedemorgen dames en heren,
Ik verblijf deze weken op het strand dus kijk ik niet zo vaak meer op t forum, maar bij deze zal ik toch nog even reageren.
Bedankt voor t plaatsen van de link brecht!
Als je de gehele voorwielophanging los haalt kan je de torsieveren er inderdaad zo insteken er staat dan namelijk bijna/geen spanning op. Met behulp van de spanbanden kan je ze dan een beetje spannen om ze goed te bevestigen in de middenbalk.
Je hebt het over zwabberen, dat komt Of omdat er veel wind staat Of je hebt je torsieveren toch te strak gezet en dan moeten de veren continue werken/veren.
Voor zover mijn bericht, als ik vragen zijn hoor ik het wel.
Ik ben ga weer naar t strand houdoe!
Ik verblijf deze weken op het strand dus kijk ik niet zo vaak meer op t forum, maar bij deze zal ik toch nog even reageren.
Bedankt voor t plaatsen van de link brecht!
Als je de gehele voorwielophanging los haalt kan je de torsieveren er inderdaad zo insteken er staat dan namelijk bijna/geen spanning op. Met behulp van de spanbanden kan je ze dan een beetje spannen om ze goed te bevestigen in de middenbalk.
Je hebt het over zwabberen, dat komt Of omdat er veel wind staat Of je hebt je torsieveren toch te strak gezet en dan moeten de veren continue werken/veren.
Voor zover mijn bericht, als ik vragen zijn hoor ik het wel.
Ik ben ga weer naar t strand houdoe!
Savane 1993 =D
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 2:00 am
- Locatie: Nijmegen
Dat denk ik ook. Toen ik mijn clan net had leek het ook wel een boot zo zwabberde alles. 4 nieuwe schokdempers later was alles weer goed.Willem de Zwijger schreef:Gefeliciteerd, je moed is beloond ! En zwabberen = slechte schokdempers ?
Renault 4 GTL 1985
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Renault 4 GTL Clan 1989 (zeer krokant 15 jaren project)
Hmm zitten 4 rode nieuwe koni's onder, dus dat kan het niet zijn.
Ik denk eerder de uitlijning doordat hij nu hoger op z'n wieltjes staat.
Binnenkort maar even langs wind-classics voor het uitlijnen en wat klein spul.
Vandaag weggeweest met de 4 naar de crossbaan, aanhanger erachter met de crosser erop.
Ben je weer opweg naar huis, gaat de auto plots niet meer harder als 50...
Bleek dus dat m'n gas op was, dus moest ik gesleept worden, gevolg omdat ik geen groot genoeg sleepoog voor de kabel had: Bumper aan gort getrokken, volledig krom, dus 1 tip: Bij het slepen nooit de band aan de bumper vastmaken!
Ik denk eerder de uitlijning doordat hij nu hoger op z'n wieltjes staat.
Binnenkort maar even langs wind-classics voor het uitlijnen en wat klein spul.
Vandaag weggeweest met de 4 naar de crossbaan, aanhanger erachter met de crosser erop.
Ben je weer opweg naar huis, gaat de auto plots niet meer harder als 50...
Bleek dus dat m'n gas op was, dus moest ik gesleept worden, gevolg omdat ik geen groot genoeg sleepoog voor de kabel had: Bumper aan gort getrokken, volledig krom, dus 1 tip: Bij het slepen nooit de band aan de bumper vastmaken!
Geen