Condensator probleem?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
fremp
Berichten: 34
Lid geworden op: ma aug 06, 2007 3:25 pm

Condensator probleem?

Bericht: # 91442Bericht fremp »

Beste sleutelaars,

Ik ben net terug van de vakantie naar Frankrijk met de Renault 4 (bouwjaar 1985). Onderweg hebben we wat problemen gehad. Met hulp van de ANWB en een lokale garage is er een nieuwe bobine ingezet. We hebben het vervolg van de vakantie geen problemen meer gehad tot de laatste dag.

De R4 begon enorm te stoekeren/stotteren op de snelweg. Starten was geen probleem alleen bij snelheid maken en houden bleef hij maar stoekeren. De ANWB is weer langs geweest maar kon niks echt ontdekken en nadat we uur hebben stil gestaan konden we ook weer verder rijden. Volgens de ANWB was het waarschijnlijk de condensator, maar konden we wel doorrijden naar Nederland. Dit hebben we ook gedaan met vrij weinig "stotteringen". Mijn vraag is nu of het waarschijnlijk de condensator is en zo ja kan ik de condensator gewoon vervangen zonder nieuwe afstellingen te moeten doen?

Als er andere mogelijke problemen zijn (contactpunten waren volgens de ANWB goed afgesteld) of suggesties zou ik het graag horen.

Alvast bedankt!

Roy
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 91444Bericht jbeekmann »

Condensator kan het zijn ja. Dat is dat kleine ronde tonnetje met dat enkele draadje dat in het klemmetje tegen het verdelerhuis aanzit. Is in een paar tellen te vervangen en kost bijna niets. Je kunt testen of hij z'n werk goed doet: Contact aan, verdelerkap, rotor en evt. stofkapje eraf. Puntjes in dichte toestand zetten als ze dat nog niet staan (auto in z'n vier en stukje vooruit of achteruit rollen). Als je nu met een schroevendraaier o.i.d. de puntjes van elkaar duwt ontstaat er een vonk als de condensator kapot is. Dan dus vervangen.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 91456Bericht R4F6GTX Automaat »

Japser, weet je dat zeker wat je daar vertelt?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 91461Bericht Supersuus »

dan zijn ze bij mij allemaal stuk... :wink:
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 91462Bericht jbeekmann »

Nouja... we zien het verschil tussen een klein prrtfonkje en een VONK toch wel?

De condensator in de ontsteking heeft twee functies:
- Het tegengaan van een sterke vonkvorming tussen de contactpunten (gaat het inbranden dus tegen)
- Het verhogen van de inductiespanning in de bobine

Als je puntjes vonken is er een grote kans dat je condensator dus klaar is met z'n leven.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 91464Bericht R4F6GTX Automaat »

jbeekmann schreef:Nouja... we zien het verschil tussen een klein prrtfonkje en een VONK toch wel?
Dat zei je in je eerste post niet.
Vonk is vonk.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 91466Bericht jbeekmann »

oh, sorry hoor.
lichte 'prut' mag dus, een echte vonk is niet goed.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie