Accu droog / Spanning dynamo
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Mijn accu is drooggekookt tijdens een lange rit. Vroeg me lange tijd af wie er zo zat te stinken. Rotte eierlucht, zwavelhoudende dampen dus.
De accu geeft bij draaiende motor een spanning van zo'n 17-18 volt.
(1)Is dat niet een beetje te veel?
Dynamo vervangen? Of zoveel mogelijk stroom verbruiken het devies? Heb geen radio dus dan maar met groot licht rijden ?
(2)In hoeverre heeft de accu (irreversibele) schade opgelopen. Heb hem slechts bijgevuld met demi-water, wat overigens de volgende dag een lege accu opleverde.
Iemand ideeën hierover?
De accu geeft bij draaiende motor een spanning van zo'n 17-18 volt.
(1)Is dat niet een beetje te veel?
Dynamo vervangen? Of zoveel mogelijk stroom verbruiken het devies? Heb geen radio dus dan maar met groot licht rijden ?
(2)In hoeverre heeft de accu (irreversibele) schade opgelopen. Heb hem slechts bijgevuld met demi-water, wat overigens de volgende dag een lege accu opleverde.
Iemand ideeën hierover?
dat je accu bij lopende motor 17 à18 volt levert vind ik niet gek, want dat is namelijk niet je accu, maar je dynamo die met alle macht probeert je verrotte accu op te laden. Moet je voor de gein eens je voltmeter eraan hangen en dan gas geven, dan zie je het wel. Mijn advies: nieuwe accu en wel snel ook. Een accuutje kostte mij nieuw 35 euro, dus dat is niet al te veel toch?
Het feit dat je accu is drooggekookt, doet me overigens vermoeden dat ie al slecht onderhouden was, anders kan ie nooit zo heet worden.
Het feit dat je accu is drooggekookt, doet me overigens vermoeden dat ie al slecht onderhouden was, anders kan ie nooit zo heet worden.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Nu we het toch over accu's hebben en zo.
Ik heb een heel gek probleem met m'n viertje. Als ik een stukje gereden heb en hem dan weg zet en de dag erop, of soms zelfs maar een halve dag later de wagen weer wil starten, dan is de accu volledig leeg. Hij laadt wel bij, want dat heb ik gecontroleerd. Verbruikers zijn er niet als ie uitstaat, heb ik doorgemeten. Alle contacten zijn goed, en ik heb geen ongezekerde circuits of sluiting ergens zitten, dus ik begrijp er geen ene kl*te meer van. De laatste weken heeft ie der geen last van gehad, maar ik vertrouw het niks en heb inmiddels startkabels in de wagen liggen voor het geval dat. Overigens is het meestal wel zo, dat er nog genoeg spanning op de accu staat om hem zelf aan te kunnen duwen.
Ik heb een heel gek probleem met m'n viertje. Als ik een stukje gereden heb en hem dan weg zet en de dag erop, of soms zelfs maar een halve dag later de wagen weer wil starten, dan is de accu volledig leeg. Hij laadt wel bij, want dat heb ik gecontroleerd. Verbruikers zijn er niet als ie uitstaat, heb ik doorgemeten. Alle contacten zijn goed, en ik heb geen ongezekerde circuits of sluiting ergens zitten, dus ik begrijp er geen ene kl*te meer van. De laatste weken heeft ie der geen last van gehad, maar ik vertrouw het niks en heb inmiddels startkabels in de wagen liggen voor het geval dat. Overigens is het meestal wel zo, dat er nog genoeg spanning op de accu staat om hem zelf aan te kunnen duwen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
Kapotte dynamo is ook mogelijk. In één bepaalde stand maakt ie sluiting, dat zou verklaren waarom hij de ene keer niet ontlaadt en de andere keer wel. (hij stopt na het afzetten steeds op een andere stand)Heb het zelf ook een keer gehad, duurde even voordat ik daar achter was...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!