Auto start niet meer (tenzij aangeduwd)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flint
Berichten: 85
Lid geworden op: wo aug 17, 2005 11:43 pm
Locatie: Arnhem

Auto start niet meer (tenzij aangeduwd)

Bericht: # 89504Bericht Flint »

Hallo allemaal,

mijn viertje start niet meer. Onlangs ben ik ermee van Arnhem naar Nijmegen gereden, ging goed. Ik verwacht dand at de accu oko enigzins opgeladen is (dit terzijde). Na enkele uren stilstand weer ergens anders heen gereden (5 minuten ?). Toen ik daar weer weg wilde (na kwartiertje) startte de motor niet meer.

ik heb nog wel stroom, de lampen (buiten) branden nog gewoon. De dashboardverlichting (dus handremlichtje en dergelijke) die je normaliter altijd ziet vlak voordat je de motor aanzet (via de contactsleutel) zie je soms wel, soms niet. De startmotor maakt geen enkel geluid, draait ook niet rond.

DUS: ik vermoed dat het aan de startmotor ligt. Kan die zomaar, uit het niets, stuk gaan ? Hij startte altijd voorbeeldig (nou ja, hij startte altijd, tenzij de accu leeg was). Omdat de startmotor geen kik geeft, en ik af en toe de dashboardverlichting zie, zou het kunnen dat er een kabel stuk is, zo ja welke (uitzoeken, dat snap ik), maar waar kan ik welke stroomdraad het beste meten, en hoeveel moet er dan op staan ?

Zou het kunnen dat de accu zodanig stuk is, dat deze de startmotor niet rond krijgt ? Lijkt me stug, aangezien ik er die ochtend mee weg heb kunnen rijden, en (na ongeveer 45 minuten autorijden) in eerste instantie 's middags ook nog mee rond heb kunnen karren.

Hoe test ik eventueel de startmotor, zonder deze uit de auto te halen ? Ik heb de beschikking over een andere auto (AX), eventueel met startkabels. Kan ik daar wat mee in dit geval ?

Ik heb wel gezocht op het forum naar een onderwerp met voldoende info, maar ik vrees dat het net iets te specifiek voor die gevallen was. Vandaar dus deze vraag.

Met vriendelijke groet,

Jan

edit: het gaat om een GTL uit '86, dus met 1100 motor. Verder (nog) geen rare fratsen er op (elektronische ontsteking o.i.d.).
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89509Bericht Willem de Zwijger »

Je zou eerst even kunnen kijken of de accuklemmen goed contact maken met de accu, eraf halen, opschuren, goed vastzetten.
Verder gaat er nog een dun draadje vanaf het dashboard, deze schakelt de startmotor in. Even zoeken aan de kant van de carburateur, hij loopt onder het spruitstuk en komt uit die dikke kabelboom naast de tellerkabel doorvoer. In die draad zit een schuifcontactje, deze kan ook gecorrodeerd zijn, dus loshalen, opschuren, invetten.
Als dat niet helpt kun je nog meten of die draad wel 12 V krijgt bij starten, misschien is er iets stroomopwaarts aan de hand.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 89513Bericht brecht »

test ook of de auto wel start mbv die AX, als ie dan wel goed start is het niet je startmotor, maar je accu. Auto's netjes tegenover of naast elkaar (hangt af van de plek van de accu bij die ax), motorkappen open, AX starten, zwart op zwart, rood op rood, iemand in de ax gas geven en iemand in de 4 proberen te starten.

Als het toch niet je accu is, probeer dan eens te starten (zonder die AX :-) ) en luitser goed of je een klik hoort onder de mnotorkap. dat is de klik van het relais wat de startmotor bediend die over moet springen, geen klik? : startrelais kapot (of hgelemaal lege accu, maar die had je net al uitgesloten..)
Gebruikersavatar
Flint
Berichten: 85
Lid geworden op: wo aug 17, 2005 11:43 pm
Locatie: Arnhem

Bericht: # 89514Bericht Flint »

Bedankt, als t straks droog is ga ik kijken. Ik vermoed (hoop ook) dat er iets met de bedrading is, dat schuifcontact lijkt me wel wat...

Ik heb al geprobeert te starten, "toen" (paar weken terug toen t gebeurde), maar hoorde geen klik. Dus het zou ook nog kunnen dat t relais kapot is... kan dat zomaar, van t ene op t andere moment ?
Een klein klapje heb ik toen ook al geprobeerd...
Plaats reactie