probleem met GTL

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Boke
Berichten: 75
Lid geworden op: ma apr 17, 2006 5:25 pm
Locatie: Nijmegen

probleem met GTL

Bericht: # 88483Bericht Boke »

Beste sleutelaars,

Ik heb een nieuw project aangeschaft maar ben er een beetje mee aan het rijden geweest en heb iets zeer vreemds. Ik houd het stuur recht en geef flink gas en de gehele auto trekt ernstig naar links alsof het stuur los zit maar dat is niet zo want deze reageert meteen als ik stuur en als ik het stuur volledig naar links doe en dan rondjes rijdt hoor ik ernstig getik misschien een lager dacht ik. De balken zijn recht en op het lijstje van de apk wordt alleen een fuseekogel genoemd maar kan me niet voorstellen dat de auto hier zo hard van naar links gaat trekken iemand enig idee wat dit kan zijn?

groeten,

Boke :D
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 88484Bericht brecht »

Hoe houd je je stuur "recht"?
- betekend dat dat hij optisch recht staat? (balkje horizontaal)
- of betekend dat dat je rechtuit rijdt en dan je stuur vast houdt.
In het eerste geval hoeven de wilen nog niet recht te staan. je stuur kan gedraaid op de struurstang zitten of je wilen kunnen slecht uitgelijnd zijn.

Ik gok het daar op. Je kan he zelf uitlijnen door je stuurkogles te stellen, je kan het ook bij een garage laten doen. Die Zetten hem op twee platen en kunnen het eecht goed uitlijnen. Dat zou ik uiteraard wel doen na het vervangen van de fussekogel(s)
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 88485Bericht Mark4GTL »

en uitlijnen kost meestal zo`n €60,- dus daarvoor hoef je het niet te laten.

in het algemeen moet een auto 1 keer in de 3 jaar oid opnieuw uitgelijnd worden zodat er zuiniger mee gereden kan worden enzo.

(ergens gelezen)
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88486Bericht Willem de Zwijger »

Misschien blijft er links rem hangen > op de krik en linker voorwiel en achterwiel checken (draaien)
Of de achterwielophanging heeft het links begeven > kijken of je daar iets geks ziet, staat de auto scheef ?
Of je een linker wiellager is totaal naar de ratsmodee > Ook op de krik en draaien
lordje
Berichten: 679
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Bericht: # 88487Bericht lordje »

Misschien de aandrijfas rechts kapot? groet
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 88488Bericht jbeekmann »

Ik zou eens beginnen met het vervangen van die kogel en dan verder kijken. Evt. uitlijnen.
Dat tikken is 95% zeker een aandrijfas.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 88496Bericht Supersuus »

aandrijfas
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

naar links trekken

Bericht: # 88497Bericht RVIER »

reactiestang vork gebroken?
koeieoog rot?
bovemnste daargarmlagers?

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Boke
Berichten: 75
Lid geworden op: ma apr 17, 2006 5:25 pm
Locatie: Nijmegen

Re: naar links trekken

Bericht: # 88581Bericht Boke »

Ok dan allemaal bedankt voor de reacties het stuur staat gewoon recht met het streepje horizontaal en ik denk dat het geen kwestie is van alleen maar uitlijnen, ik denk ook dat het een lager is maar het blijft moeilijk ga iniedergeval eerst de fuseekogel maar vervangen en dan verder kijken. Heb de voorwielen al opgekrikt en aan gedraait terwijl die in de versnelling stond en dit voelde bij beide hetzelfde evenveel speling dus denk dat het niet de aandrijfassen zijn maar weet ik ook nog niet zeker dat met die remmen lijkt mij ook niet de oplossing het lijkt namelijk alsof de wielen sturen terwijl het stuur recht blijft staan [alleen als ik flink optrek] en dat terwijl wanneer ik stuur bij stilstand het stuur direct reageert.


reactiestang vork gebroken?
koeieoog rot?
bovemnste daargarmlagers? bedoel je draagarmlager en waar zit die dan?

verklaar je nader deze benamingen zeggen mij allemaal niks zijn hier ook gangbaardere namen voor of kun je beschrijven waar deze zich bevinden?

veel dank


M.V.G. Boke
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Bericht: # 88583Bericht RVIER »

reactiestang vork gebroken?

Dit is de goede benaming. het is de stang die van de onderfusee naar de voren loopt en vastzit in een rubberlager (het zwenklager-ook wel koeienoog) dat weer op de langsarm vastzit. Bij de ouderre types zat er een gaffel om dat zwenklager, bij de nieuwere types is de reactiearm een staaf

In de bovenste draagarm zitten twee rubberbussen, die kunnen speling hebben.

Je kunt het meestal snel testen. Als de auto met de wielen op de grond staat probeer je elk voorwiel heen en weer te bewegen. Eigenlijk mag je dan bijna geen speling voelen. Het stuur begint direct mee te bewegen.

succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 88587Bericht brecht »

misschien is de steun waarmee de versnellingsbak aan het chassis voor zit wel los, of slecht. K weet niet echt of hij daardoor scheef kan trekken? Goed is het iig niet!
Boke
Berichten: 75
Lid geworden op: ma apr 17, 2006 5:25 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht: # 88771Bericht Boke »

brecht schreef:misschien is de steun waarmee de versnellingsbak aan het chassis voor zit wel los, of slecht. K weet niet echt of hij daardoor scheef kan trekken? Goed is het iig niet!

Inderdaad volgens mij is dit het probleem hij is ook een beetkje rot daar bij die ophanging en misschien is het rubber ook wel kapot bedankt ga de boel uitelkaar halen laat nog wel horen of het allemaal gelukt is.

groeten uit nijmegen
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 88776Bericht brecht »

succes!

Ik heb ooit tot 3 maal toe een aandrijfas eruit gereden voorde garagist door had dat de baksteun slecht was. maar dat was een ander verhaal. Mocht je een neiuwe baksteun nodig hebben: ik kan er 1 opsturen vanaf woerden (en ben ook vaak in Nijmegen dus zou hem mee kunnen nemen)
Plaats reactie