Groetjes uit Oostenrijk

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Groetjes uit Oostenrijk

Bericht: # 87313Bericht Willem de Zwijger »

Afbeelding

Het autootje reed de pakweg 900 km heen zonder 1 klap verkeerd. Op de terugweg begon hij twee keer te bokken. De eerste keer reed ik de vluchtstrook op en minderde langzaam vaart. Het gebok verdween nog voor hij stilstond.
De tweede keer waren we net bij de grens waar ik kon stoppen bij een benzine station om er mijn beproefde methode op los te laten: 2 seconden uitzetten en dan weer starten. Dat hielp ook deze keer weer perfect.
Hetzelfde verschijnsel waar ik vorig jaar door geplaagd werd dus. Ik heb me toen het hoofd gebroken waar het door kon komen, in eerste instantie van alles onder de motorkap gaan prutsen, later steeds minder gaan doen, uiteindelijk doe ik er helemaal niks meer aan. Uitzetten en weer starten, en daar gaatie weer.
Ondertussen weet ik nog steeds niet waar het door komt. Ik vermoed iets met een vacuum wat opbouwt ergens in de carb waardoor er niet genoeg benzine meer binnen komt. Of de vlotternaald blijft even hangen, zoiets. Ergens vermoed ik dat het te maken heeft met het ontbreken van de winterstand, ik heb er een K&N filter opzetten en kan niet meer de inlaatlucht laten voorverwarmen langs de uitlaat. Heeft iemand nog een idee ?
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

bokken

Bericht: # 87317Bericht RVIER »

Ik herken het symptoom,

Zit er vast benzinepomp op zonder retourleiding.

kijk eens in haynes blz 249 , figuur 12.18 en paragraaf 12.8

vr gr fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
Ervier
Berichten: 57
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 9:53 pm
Locatie: Putten

Bericht: # 87319Bericht Ervier »

Heeft het niet te maken met onderdruk in de brandstoftank? Zit er ergens een beluchtingsgaatje dicht misschien?
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 87321Bericht Willem de Zwijger »

@RVIER: het is een 1400 motor uit een R5automaat met retourleiding naar de benzinetank.

@Ervier: daar heb ik vorig jaar ook aangedacht. Het zou dan eerder op moeten treden met volle tank dan met lege tank. Is geen pijl op te trekken. Ik hoor ook geen swoosh als ik de tankdop eraf draai.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Re: Groetjes uit Oostenrijk

Bericht: # 87322Bericht jbeekmann »

Willem de Zwijger schreef:...Ergens vermoed ik dat het te maken heeft met het ontbreken van de winterstand, ik heb er een K&N filter opzetten en kan niet meer de inlaatlucht laten voorverwarmen langs de uitlaat. Heeft iemand nog een idee ?
Ik denk dat je er niet veel naast zit. Die voorverwarming zit er niet voor niks op namelijk. Ik denk dat door bevriezing van de valbuis in de carb het mengsel neerslaat. Even wachten en het warme spruitstuk zorgt ervoor dat ie weer ontdooit. Dat lukt niet onder het rijden omdat er koude lucht doorheen stroomt, die in de venturi ook nog eens versneld wordt.
Dus: maak een aanzuigtraject met voorverwarming. Hoe heb jij dat K&N filter gemonteerd dan? Niet in een pan?
Dek je de grill (deels) af bij die vrieskou?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 87323Bericht Willem de Zwijger »

Ja, iets dergelijks met bevriezing kan ook, hoewel er wel een voetverwarming op zit. Maar misschien dat die het net niet warm genoeg kan houden. Ik heb de radiator niet afgedekt, maar de capaciteit van de radiator is behoorlijk slecht, veel van dat dunne koper is aan het verpulveren. De fan moet vaak inkomen om de boel onder het kookpunt te houden.
Hier de constructie van het luchtfilter:

Afbeelding

En voor de geinteresseerde, hier de belevenissen in de vorige winter:
http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6333
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 87324Bericht R4F6GTX Automaat »

Willem de Zwijger schreef:@RVIER: het is een 1400 motor uit een R5automaat
Waar heb je die motor vandaan? Hoe lang heb je die al?
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Ervier
Berichten: 57
Lid geworden op: vr sep 01, 2006 9:53 pm
Locatie: Putten

Bericht: # 87327Bericht Ervier »

Waarschijnlijk is het antwoord van Jasper inderdaad relevant in deze kwestie. Tenminste wanneer dit probleem alleen bij lage luchttemperaturen (en evt. grote hoogte) optreedt.

We kunnen op dit oude type moter wel een trendy luchtfilter zetten, maar dat is meer bedoeld voor motoren met inspuiting. Die "ouderwetse" carburatiemotoren hebben een beetje (relatief) warme lucht nodig.

Kortom: ik geef Jasper een 7,5 voor dit antwoord.....
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 87338Bericht Willem de Zwijger »

R4F6GTX Automaat schreef:
Willem de Zwijger schreef:@RVIER: het is een 1400 motor uit een R5automaat
Waar heb je die motor vandaan? Hoe lang heb je die al?
Die motor komt uit Castricum van oud Forum genoot wiens naam ik kwijt ben, maar hij kocht de R5automaat van een oud dametje (niet lachen) om wat onderdelen te gebruiken voor een R5 GTT.
Ik heb zelf de kilometerteller gezien met 85.000 erop. Hij zit sinds mei 2004 in mijn F6 en heeft nu zo'n 130.000 gelopen. Zie ook http://www.r4club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3262, de plaatjes zijn weg omdat ik naar een andere provider ben gegaan en te lui was om alle foto's over te zettn.
Plaats reactie