Horten en stoten

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PJ 49
Berichten: 31
Lid geworden op: ma mar 31, 2003 2:00 am
Locatie: 's-Hertogenbosch

Horten en stoten

Bericht: # 87194Bericht PJ 49 »

Beste 4ders,

Sinds enige tijd hort en stoot mijn 4GTL uit 1984. Dit bokken gaat met grote kracht gepaard en uiteindelijk houdt ie er helemaal mee op. Ik heb toen zich dit eerste keer voordeed de ANWB gebeld, zij hebben de bougies, bougiekabels, verdelerkap, contactpunten en ontsteking gecontroleerd. Nadat zij alles schoongemaakt hebben en opnieuw bevestigd hebben reed hij weer redelijk. Totdat ik na een proefrit stil kwam te staan op vluchtstrook van de snelweg. De ANWB heeft me toen afgesleept naar de Renault garage.

De Renault garage heeft alles nog eens dunnetjes overgedaan heeft eveneens de carborateur schoongemaakt, brandstoffilter vervangen en de accu bijgevuld. Zij troffen water aan in de carborateur. Indien het probleem zou terugkomen is het advies om de branstofleiding te vervangen en de benzinetank te reinigen. Maar goed, hij reed weer als een zonnetje... echter het probleem duikt nu weer in alle hevigheid op!

Kan iemand mij helpen voordat ik weer een kostbare diagnose en mogelijke reparatie bij de garage moet laten uitvoeren.

Ik kwam op het forum al een paar soort gelijke problemen tegen (condensator, benzineleiding o.id.).

Alvast bedankt voor de hulp! :-?
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 87195Bericht R4F6GTX Automaat »

Water in de benzinetank is een mogelijkheid, alleen hoe komt dat er in. Heb je geen slotje op de dop of heb je heel goedkope benzine getankt? Je kunt de tank een keer helemaal leeg maken. Aan de onderkant van de tank zit een schoeffie daarvoor. (inbus6) De leiding kun je dan aan de voorkant bij de pomp losmaken en er een keer met de compressor doorblazen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 87196Bericht R4F6GTX Automaat »

Komt wel eens voor dat de benzineleiding lek is, dan loopt er benzine uit, maar water erin lijkt me sterk. Ze zwakke punten van de leiding zijn aan de achterkant bij de ophanging van de achteras aan de rechtse kant, daar waar de leiding door een soort kunsstof mantel gaat en ook aan de voorkant, waar diezelfde mantel de leiding bewchermt tegen steenslag of zo. Omdat de originele leiding van gewoon ijzer is wil die in die stukken wel eens doorrotten. Vervangen door een kunststof of koperen leiding is en goed idee.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 87198Bericht jbeekmann »

Misschien iets met de carterontluchting? Lekt er op een of andere manier water op een slangaansluiting?
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
4 safari
Berichten: 102
Lid geworden op: za sep 10, 2005 2:46 pm
Locatie: 20 km. ten noorden van Antwerpen

Bericht: # 87206Bericht 4 safari »

R4F6GTX Automaat schreef:Water in de benzinetank is een mogelijkheid, alleen hoe komt dat er in.
Dit heb ik met mijn eerste viertje gehad : gewoon (deels) water getankt i.p.v. benzine. Nadat ik me eerst suf gezocht had naar de oorzaak van het horten en stoten en het niet starten, heb ik dan via het schroefje de benzinetank laten leeglopen; bleek dat er half water, half benzine inzat!!!
De problemen begonnen na een grote tankbeurt bij een toenmalig Secastation.
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 88168Bericht ronny »

mijn horten en stoten werd veel minder toen de afstand van de contactpuntjes weer klopte, 0,4 mm ipv een halve centimeter
het probleem is bij mij nog steeds niet opgelost want iedere 100 km sta ik de contactpunten te stellen langs de kant van de weg omdat alles weer verlopen is :cry:

groet ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 88188Bericht Willem de Zwijger »

Als de boel zo snel verloopt heb je het blijkbaar niet vast genoeg gedraaid. Toch ?
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 88196Bericht 4TL »

of de hamer slijt snel en ook al eerder gtezien; contactpunt gescheurd op de 'vouwnaad' (contactpunt is een zgn. u profiel voor de stijfheid) en die scheur zat net onder de onderste knik dus je kijkt er zo overheen en zoekt je rot.
Clio '98
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 88202Bericht ronny »

scheurtjes? ga ik dus morgen ook maar effe controleren

en ja natuurlijk draai ik het iedere keer vast maar dan verloopt het alsnog
dat is het rare

groetjes ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Plaats reactie