Onderhoud op 4 gtl '89

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Don Tom
Berichten: 37
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 11:24 pm
Locatie: Turnhout België

Bericht: # 88294Bericht Don Tom »

Is de koppakking hetzelfde als de "joint de culasse"? Want mijn koelvloeistof verdwijnt ook op duistere wijze. En ik heb geen weet van een lek...

De vorige eigenaar had blijkbaar ook wat zitten prutsen aan de motor. Door een kapot contactje aan de radiator, zit die meteen aan mijn ACC aangekoppeld (enfin, als ge de sleutel omdraait, begint dat ding al te draaien). Verder hebben ze de thermostaat ertussenuit gesleurd.

Is dit heel slecht?

PS: jupke, ik denk uw voiture al eens gespot te hebben in Beerse!?![/b]
-Trelleur-
Berichten: 852
Lid geworden op: di dec 16, 2003 2:00 am
Locatie: Enschede

Bericht: # 88305Bericht -Trelleur- »

koppakking is inderdaad hetzelfde als de "joint de culasse". Een ACC is mij echter onbekend....(?)

>Verder hebben ze de thermostaat ertussenuit gesleurd.
>Is dit heel slecht?

Jawel, want de motor komt dan niet of te langzaam op zijn normale bedrijfstemperatuur. En dat betekent o.a. weer een grotere kans op sludgevorming, zie 3 berichten terug.
Er zullen in het verleden wel wat temperatuurprobleempjes geweest zijn, gezien het feit dat de thermostaat eruit is. Een slechte oplossing, want je kunt er ook één inzetten die bij een lagere temp opent.
Renault Estafette 1000 Star ('70) | Renault Rodéo 6 1300 ('80) | Renault 4 TL Savane ('91) | Peugeot 605 SV 3.0 aut. ('94)
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 88307Bericht GijSsie »

-Trelleur- schreef:koppakking is inderdaad hetzelfde als de "joint de culasse". Een ACC is mij echter onbekend....(?)

>Verder hebben ze de thermostaat ertussenuit gesleurd.
>Is dit heel slecht?

Jawel, want de motor komt dan niet of te langzaam op zijn normale bedrijfstemperatuur. En dat betekent o.a. weer een grotere kans op sludgevorming, zie 3 berichten terug.
Er zullen in het verleden wel wat temperatuurprobleempjes geweest zijn, gezien het feit dat de thermostaat eruit is. Een slechte oplossing, want je kunt er ook één inzetten die bij een lagere temp opent.
ACC is aan de accu denk ik :roll:
Savane 1993 =D
Don Tom
Berichten: 37
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 11:24 pm
Locatie: Turnhout België

Bericht: # 88331Bericht Don Tom »

GijSsie schreef:
-Trelleur- schreef:koppakking is inderdaad hetzelfde als de "joint de culasse". Een ACC is mij echter onbekend....(?)

>Verder hebben ze de thermostaat ertussenuit gesleurd.
>Is dit heel slecht?

Jawel, want de motor komt dan niet of te langzaam op zijn normale bedrijfstemperatuur. En dat betekent o.a. weer een grotere kans op sludgevorming, zie 3 berichten terug.
Er zullen in het verleden wel wat temperatuurprobleempjes geweest zijn, gezien het feit dat de thermostaat eruit is. Een slechte oplossing, want je kunt er ook één inzetten die bij een lagere temp opent.
ACC is aan de accu denk ik :roll:
Excuus, ik bedoelde de A-stand aan mijn contact.
jupke
Berichten: 32
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm

Bericht: # 89308Bericht jupke »

Donderdag en vrijdag heb ik de grote werken aangevat.

De startmotor had inmiddels ook de geest gegeven dus het dringde zich nu wel op.

Donderdag alles gedemonteerd zodat ik de kop los had en aan de startmotor kon.
Vrijdagmorgen dan alle stukken gekregen en aan het schoonmaken van de kop begonnen. Na wat met een ijzeren latje te hebben zitten prutsen besloten dat de kop nog perfect vlak was dus vlakken was niet nodig, enkel een grondige poetsbeurt.

Vrijdag in de namiddag alle terug gemonteerd en tot mijn grote vreugde startte hij direct en loopt hij nu terug heel zuiver.

Zaterdag een grote trip mee gedaan en nadien terug een controle gedaan en alles lijkt oke te zijn.

Ik ben blij :P

Enkele foto's:

http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC01.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC02.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC03.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC04.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC05.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC06.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC07.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC08.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC09.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC10.jpg
http://jupke.ringmeetings.be/images/r4/R4JDC11.jpg

Groetjes Jupke.
Nieuwe R4'er
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 89309Bericht Willem de Zwijger »

Gefeliciteerd man, netjes gedaan !
Zie ik daar trouwens een afwijkende rotor op de ontsteking ?
jupke
Berichten: 32
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm

Bericht: # 89312Bericht jupke »

Willem de Zwijger schreef:Gefeliciteerd man, netjes gedaan !
Zie ik daar trouwens een afwijkende rotor op de ontsteking ?
Geen idee, is die niet standaard?
Nieuwe R4'er
jupke
Berichten: 32
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm

Bericht: # 89392Bericht jupke »

Grote problemen :( :(

De lekkage van het koelwater naar de boite is niet opgelost met het vervangen van de koppaing.

Ik verlies nog steeds water en m'n oliedopje lijkt meer op dat van een mayonaise pot.

Waar kan er nog lekkage optreden?
Nieuwe R4'er
Gebruikersavatar
Rodeo-6
Berichten: 1174
Lid geworden op: di jun 04, 2002 2:00 am
Locatie: Delphi alleen op afspraak
Contacteer:

Bericht: # 89393Bericht Rodeo-6 »

cylinderkop natrekken

Dus elke bout 1 voor 1 opnieuw vastzetten van 0 naar 60 geloof ik uit het hoofd, in een keer dus
>> Doe mij maar een DAF <<
jupke
Berichten: 32
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 3:20 pm

Bericht: # 89394Bericht jupke »

Rodeo-6 schreef:cylinderkop natrekken

Dus elke bout 1 voor 1 opnieuw vastzetten van 0 naar 60 geloof ik uit het hoofd, in een keer dus
Allemaal eens loszetten en opnieuw aantrekken bedoel je?

Ik kan het eens proberen maar aangezien met de oude pakking en de nieuwe er nu geen verschil is vermoed ik dat het probleem toch elders zal liggen ...
Nieuwe R4'er
Plaats reactie