De motor stottert

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

S v/d zaag
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 22, 2006 11:33 am
Locatie: Groningen

De motor stottert

Bericht: # 86498Bericht S v/d zaag »

Hallo,

Komende dinsdag vertrek ik richting Frankerijk om deel te nemen aan de 4ltrophy 2007. Na maanden voorbereiding is het moment nu bijna aangekomen heb ik het volgende probleem.

De auto deed het een hele tijd goed tot gisteren. Bij constante snelheid begint de motor te stotteren. Bij acceleren en staationair heb ik nergens last van. Nu weet ik dat het vacuumdoosje een klein beetje lek is maar zou dat het kunnen zijn???? Wie heeft nog zo'n doosje van een ducelier ontsteking.

Verder was het gister nacht zeer koud en reed ik over de snelweg. De verwarming aangezet maar kwam geen warme maar lauwe lucht uit. Kan het zijn dat de thermostaat kapot is of is het normaal bij een 4 ??
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 86504Bericht jbeekmann »

Lauwe kachellucht is heel normaal bij deze temperaturen. Ik gebruik ook altijd een 'snotje' om de grill deels af te dekken. Stuk karton erachter helpt ook. Je motor komt dan sneller en beter op temperatuur en je verwarmingslucht is dus warmer. Ook beter voor je blok trouwens.

Voor dat stotteren: probeer eens je reserveontsteking (in het geheel) ik neem aan dat je die wel hebt als je de Trophy gaat rijden? Met een lek vacuumpotje beginnen aan een rally zou ik op z'n minst onzorgvuldig noemen...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Gebruikersavatar
ronny
Berichten: 317
Lid geworden op: zo sep 19, 2004 4:09 pm
Locatie: arnhem

Bericht: # 86792Bericht ronny »

goeie reis ! en zijn jullie ook via het internet te volgen?

groeten ronny
grijze R4 GTL in Velp ( m'n vriendin vind 'm blauw (????)
Gebruikersavatar
Blauwtje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 9:22 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 90143Bericht Blauwtje »

Hee, dat heb ik sinds kort ook. Optrekken en, na gas loslaten afremmen op de motor, geen probleem, maar bijvoorbeeld in de file neutraal rijden levert een erg stotterende motor op. Ik ben erg benieuwd wat uiteindelijk hier de oplossing voor is geweest!!!
S v/d zaag
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 22, 2006 11:33 am
Locatie: Groningen

Bericht: # 90148Bericht S v/d zaag »

De oplossing voor dit probleem was een andere carburateur. Doordat er bewegende onderdelen in zitten kan dat inslijten waardoor die valse lucht aan kan zuigen.

Beetje laat misschien Ronny maar onze website is www.r4trophy.eu

Voor diegene die komende jaar deze rally wil rijden heb ik nog een bodemplaat voor liggen van gehard staal.



Afbeelding

Simon
Gebruikersavatar
Blauwtje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 9:22 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 90149Bericht Blauwtje »

Tnx Simon. Kunnen we weer mee aan de slag. Mijn "mannetje" wist zo snel niets te bedenken dan te beginnen met het vervangen van de bougie kabels. Vandaar eerst maar eens wat opzoeken op dit forum.
Goed, maar eens op zoek naar een carburateur...
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 90150Bericht brecht »

Leuke site, van de trophy, ik mis alleen de foto's een beetje?
S v/d zaag
Berichten: 27
Lid geworden op: za jul 22, 2006 11:33 am
Locatie: Groningen

Bericht: # 90153Bericht S v/d zaag »

Als je foto's wil zien moet je naar media gaan en dan op foto's klikken of deze link klikken http://www.r4trophy.eu/media_foto.htm

een aantal mooie foto's staan daar niet op dus plaats ik die hier nog ff.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 90155Bericht brecht »

aha, daar had ik nog niet gezocht

mooie foto's
Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 273
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 7:09 pm
Locatie: D11 (Delluf)

Bericht: # 90159Bericht Daan »

Technische gegevens:


0-100 km/h: 10 minuten


:D :D :D :D :D :D :D :D
R4 Alpine 1985 *verkocht*
Saab 99 GL 1984 *weggegeven*
Mercedes Benz w115 240D 1972 *verkocht*
BMW R75/5 1970
Solex zwanenhals 1959
Norton 16H 1943
Gebruikersavatar
GijSsie
Berichten: 1707
Lid geworden op: za nov 05, 2005 11:20 pm
Locatie: Nederland

Bericht: # 90163Bericht GijSsie »

Voor zijn gevoel mischien :lol: . Volgens de papieren moet een 4 van 0-90 in 24 seconde ofzo... dus 0-100 zal dan 30 seconde zijn.
Savane 1993 =D
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 90176Bericht Willem de Zwijger »

Blauwtje schreef:Hee, dat heb ik sinds kort ook. Optrekken en, na gas loslaten afremmen op de motor, geen probleem, maar bijvoorbeeld in de file neutraal rijden levert een erg stotterende motor op...
Meestal is dit soort gedoe te wijten aan slechte elektriek. Wanneer heb je voor het laatst de puntjes, verdelerkap, bougies, bougiekabels, condensator vernieuwd ?
Heb je geen probleem bij volgas in z'n 4 ? Daar is een slechte vonk het best voelbaar.
Gebruikersavatar
Blauwtje
Berichten: 36
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 9:22 pm
Locatie: Utrecht

Bericht: # 90179Bericht Blauwtje »

Nee, dat is het 'm juist. Bij "belasting" is er geen enkel probleem. Het zit 'm juist in het "half gas". Bij optrekken en afremmen op de motor loopt 'tie prima. Als je vervolgens lekker aan het rijden bent en één snelheid wil handhaven dan gaat'tie stotteren.
Bij stationair loop is het stotteren in lichte mate ook merkbaar. Vanzelfsprekend zijn de effecten (schuddende motor) dan minder zichtbaar vanwege het lage toerental.
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 90182Bericht Neeelz »

Bij mij wil ie dan ook wel eens wat inhouden (echt stotteren is het dan niet), als ik dan de choke 3-5 mm uittrek, doet ie het een stuk beter.
Is je carburateur wel goed schoon? Anders "de truc van R4...Automaat":
doek pakken, luchtfilter eraf, starten (in zijn vrij, kap open), met gashendel veel gas geven en dan doek op een prop op de carburateur duwen: zodat ie bijna smoort. Er is dan enorme onderdruk, en de spoeiers etc worden dan even goed doorgezogen. Vlak voordat ie smoort, de doek er weer af, beetje met gas spelen en nog een keer doen.
Succes!
Een quatrelle is het wel!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 90183Bericht R4F6GTX Automaat »

Goed onthouden...
dat van de sjook een klein beetje open zetten... is ook op te lossen door de carb goed schoon te maken. Als je 'm er af haalt en er achterlangs in kijkt (de carburateur, niet de buurvrouw!) zie je aan de zijkant een heel klein gaatje, soms twee. Maak die eens goed schoon; scheelt veel
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Plaats reactie