De motor stottert
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za jul 22, 2006 11:33 am
- Locatie: Groningen
De motor stottert
Hallo,
Komende dinsdag vertrek ik richting Frankerijk om deel te nemen aan de 4ltrophy 2007. Na maanden voorbereiding is het moment nu bijna aangekomen heb ik het volgende probleem.
De auto deed het een hele tijd goed tot gisteren. Bij constante snelheid begint de motor te stotteren. Bij acceleren en staationair heb ik nergens last van. Nu weet ik dat het vacuumdoosje een klein beetje lek is maar zou dat het kunnen zijn???? Wie heeft nog zo'n doosje van een ducelier ontsteking.
Verder was het gister nacht zeer koud en reed ik over de snelweg. De verwarming aangezet maar kwam geen warme maar lauwe lucht uit. Kan het zijn dat de thermostaat kapot is of is het normaal bij een 4 ??
Komende dinsdag vertrek ik richting Frankerijk om deel te nemen aan de 4ltrophy 2007. Na maanden voorbereiding is het moment nu bijna aangekomen heb ik het volgende probleem.
De auto deed het een hele tijd goed tot gisteren. Bij constante snelheid begint de motor te stotteren. Bij acceleren en staationair heb ik nergens last van. Nu weet ik dat het vacuumdoosje een klein beetje lek is maar zou dat het kunnen zijn???? Wie heeft nog zo'n doosje van een ducelier ontsteking.
Verder was het gister nacht zeer koud en reed ik over de snelweg. De verwarming aangezet maar kwam geen warme maar lauwe lucht uit. Kan het zijn dat de thermostaat kapot is of is het normaal bij een 4 ??
Lauwe kachellucht is heel normaal bij deze temperaturen. Ik gebruik ook altijd een 'snotje' om de grill deels af te dekken. Stuk karton erachter helpt ook. Je motor komt dan sneller en beter op temperatuur en je verwarmingslucht is dus warmer. Ook beter voor je blok trouwens.
Voor dat stotteren: probeer eens je reserveontsteking (in het geheel) ik neem aan dat je die wel hebt als je de Trophy gaat rijden? Met een lek vacuumpotje beginnen aan een rally zou ik op z'n minst onzorgvuldig noemen...
Voor dat stotteren: probeer eens je reserveontsteking (in het geheel) ik neem aan dat je die wel hebt als je de Trophy gaat rijden? Met een lek vacuumpotje beginnen aan een rally zou ik op z'n minst onzorgvuldig noemen...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za jul 22, 2006 11:33 am
- Locatie: Groningen
De oplossing voor dit probleem was een andere carburateur. Doordat er bewegende onderdelen in zitten kan dat inslijten waardoor die valse lucht aan kan zuigen.
Beetje laat misschien Ronny maar onze website is www.r4trophy.eu
Voor diegene die komende jaar deze rally wil rijden heb ik nog een bodemplaat voor liggen van gehard staal.
Simon
Beetje laat misschien Ronny maar onze website is www.r4trophy.eu
Voor diegene die komende jaar deze rally wil rijden heb ik nog een bodemplaat voor liggen van gehard staal.
Simon
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: za jul 22, 2006 11:33 am
- Locatie: Groningen
Als je foto's wil zien moet je naar media gaan en dan op foto's klikken of deze link klikken http://www.r4trophy.eu/media_foto.htm
een aantal mooie foto's staan daar niet op dus plaats ik die hier nog ff.
een aantal mooie foto's staan daar niet op dus plaats ik die hier nog ff.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Meestal is dit soort gedoe te wijten aan slechte elektriek. Wanneer heb je voor het laatst de puntjes, verdelerkap, bougies, bougiekabels, condensator vernieuwd ?Blauwtje schreef:Hee, dat heb ik sinds kort ook. Optrekken en, na gas loslaten afremmen op de motor, geen probleem, maar bijvoorbeeld in de file neutraal rijden levert een erg stotterende motor op...
Heb je geen probleem bij volgas in z'n 4 ? Daar is een slechte vonk het best voelbaar.
Nee, dat is het 'm juist. Bij "belasting" is er geen enkel probleem. Het zit 'm juist in het "half gas". Bij optrekken en afremmen op de motor loopt 'tie prima. Als je vervolgens lekker aan het rijden bent en één snelheid wil handhaven dan gaat'tie stotteren.
Bij stationair loop is het stotteren in lichte mate ook merkbaar. Vanzelfsprekend zijn de effecten (schuddende motor) dan minder zichtbaar vanwege het lage toerental.
Bij stationair loop is het stotteren in lichte mate ook merkbaar. Vanzelfsprekend zijn de effecten (schuddende motor) dan minder zichtbaar vanwege het lage toerental.
Bij mij wil ie dan ook wel eens wat inhouden (echt stotteren is het dan niet), als ik dan de choke 3-5 mm uittrek, doet ie het een stuk beter.
Is je carburateur wel goed schoon? Anders "de truc van R4...Automaat":
doek pakken, luchtfilter eraf, starten (in zijn vrij, kap open), met gashendel veel gas geven en dan doek op een prop op de carburateur duwen: zodat ie bijna smoort. Er is dan enorme onderdruk, en de spoeiers etc worden dan even goed doorgezogen. Vlak voordat ie smoort, de doek er weer af, beetje met gas spelen en nog een keer doen.
Succes!
Is je carburateur wel goed schoon? Anders "de truc van R4...Automaat":
doek pakken, luchtfilter eraf, starten (in zijn vrij, kap open), met gashendel veel gas geven en dan doek op een prop op de carburateur duwen: zodat ie bijna smoort. Er is dan enorme onderdruk, en de spoeiers etc worden dan even goed doorgezogen. Vlak voordat ie smoort, de doek er weer af, beetje met gas spelen en nog een keer doen.
Succes!
Een quatrelle is het wel!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Goed onthouden...
dat van de sjook een klein beetje open zetten... is ook op te lossen door de carb goed schoon te maken. Als je 'm er af haalt en er achterlangs in kijkt (de carburateur, niet de buurvrouw!) zie je aan de zijkant een heel klein gaatje, soms twee. Maak die eens goed schoon; scheelt veel
dat van de sjook een klein beetje open zetten... is ook op te lossen door de carb goed schoon te maken. Als je 'm er af haalt en er achterlangs in kijkt (de carburateur, niet de buurvrouw!) zie je aan de zijkant een heel klein gaatje, soms twee. Maak die eens goed schoon; scheelt veel
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"