Ontstekings onderdelen vervangen?

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
jaapgeerts
Berichten: 37
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 4:34 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ontstekings onderdelen vervangen?

Bericht: # 86449Bericht jaapgeerts »

menschen,

als ik de ontstekingsonderdelen zoals de bougies, de contactpunten en de draden wil vervangen. Waar moet ik dan op letten? In ieder geval op de volgorde van de kabels van de ontsteking naar de bougies. De contactpunten opnieuw instellen (kan ik dat zelf?)

Ze start slecht de laatste tijd. Ook is er na vervanging van de radiateur die lek was nog steeds koelvloeistof verlies en staat er altijd enorme druk op het expansievat als ik de dop eraf schroef (is dat normaal?). (koppakking??)

Je zou iederen 15000 kilometer de bougies en contactpunten moeten vervangen?

een boel vragen zoals jullie merken. Ik ben nog niet zo ervaren met het sleutelen, maar hoop door deze acties wat kosten van garage te besparen.


waar kan je de bougies kopen? Gewoon bij een auto-onderdelenzaak? en wat voor bougies moeten er in (845cc) of staat dat ook wel op de bougies?
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Bericht: # 86456Bericht Mark4GTL »

bougies gewoon bij een autozaak.
ik zou wel even de orginele meenemen zodat je exact dezelfde koopt
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 86460Bericht Neeelz »

Van NGK kun je BPR 6 HS kopen, zijn 3,65 per stuk, je kunt ook om gelijkwaardige nemen: ik heb er zelf Bosch inzitten, (zaten er al in). Koop in ieder geval geen Champion, zie het verhaal van Jasper.
Ik neem aan dat je een bougiedop hebt? heb ik, net als een set voelermaatjes bij de gamma gekocht (voor respectievelijk 2,5 en 4,5 euro). Is anders ook bij de automaterialenzaak te koop.
Nu volgt de handleiding bougie verwisselen
Markeer welke kabel naar welke bougie gaat: ik heb de 1e gemarkeerd, dan is het met de klok mee op de verdeler, 1-3-4-2. Het maakt niet uit of je aan de voorkant de 1e neemt (kant van de radiator) of de cilinder aan de achterkant als 1e neemt (kant van de cabine).

Bougiedop rustig op de bougie klikken, ratel erin (met tussen-verlengstuk) en met beleid losdraaien. Als je hem een kwart slag hebt losgedraaid, kun je de ratel er weer uithalen, en de rest met de hand doen. De bougie blijft in de bougiedop vastzitten (zit een stukkie rubber in) je hoeft niet bang te zijn dat ie valt ofzo. Nieuwe bougie in de dop klikken, met de hand aandraaien totdat je hem met de hand niet strakker krijgt en dan met de ratel nog 90 graden aandraaien. Dan vervormt de ring die er op zit en dan zit ie goed. kabels weer aansluiten en je motor loopt weer.

O ja voordat je de nieuwe plaatst, moet je van de nieuwe bougie even de elektrode afstand opmeten met de voelermaatjes: de vraag is: kun je er een voelermaatje 0,6 doorheen halen? Ja: gaat dat makkelijk: dan is ie te wijd, voorzichtig aantikken (niet met hamer ofzo, ik doe het met het handvat van de voelermaatjes!) totdat je het 0,6 mm voelermaatje ermet lichte weerstand (niet schuren of schrapen!) doorheen kunt halen.
Als ie te krap is werk ik er een 0,4 maatje tussen en dan ga ik wrikken totdat ie groter wordt, dan 0,5 en dan is ie meestal weer iets te ruim: en dan geldt bovenstaande werkwijze.

Let ook op hoe de bougies er uitzien, helemaal zwart, of met brokken kool er op is niet goed, lichtbruin is prima!
Klinkt misschien ingewikkeld: het is een kwestie van gewoon doen.

Voor contactpunten: zie het renault 4 handboek.
Succes met klussen!

Ehm, maar voor je dit gaat doen, moet je misschien even onder de olievuldop kijken: is dat zwart en echt olie, dan is het goed. Zie je daar een soort mayonaise achtige drap, dan is het minder goed. Meld je dan weer op het forum voor assistentie!
Een quatrelle is het wel!
jaapgeerts
Berichten: 37
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 4:34 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

koppakking

Bericht: # 86476Bericht jaapgeerts »

als ik koud wil starten pak hij heel slecht aan. De shoke heb ik helemaal uitgetrokken en ik moet gas bijgeven. Na een paar keer begin de motor heel langzaam te draaien en dan met gas geven gaat hij op gewone toeren draaien. Wel een enorme rookwolk achter de auto, ook de eerste paar honderd meter. Dit was vorig winter niet het geval bij koud starten. Dan doet de auto het verder prima. Met rijden merk ik verder niets.

Kan dit dan toch de gevreesde koppakking zijn? Of moet ik het bij de ontsteking blijven zoeken. Ook omdat het koelvloeistof systeem altijd zo druk op bouwd. Als ik de dop van het expansievat eraf draai is het net of je een cola fles opent en borrelt het erover.

wie weet raad?

En stel dát het de koppakking is, wat gaat dat kosten aan werkuren en materiaal?
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 86478Bericht brecht »

ik denk niet aan de koppakking, want dan zou hij wel blijven roken, die rookpluim de eerste 500 meter is onverbrande benzine wat in je motor is waarschijnlijk achtergebleven na het starten met een erg rijk mengsel (choke open en extra gas). Is te zien aan de kleur, zwarte/grijze rook komt van teveel benzine.

kan je na een paar minuten wel met de choke uit rijden? of moet die open blijven? anders kan het afstellen van de carb geen kwaat lijkt me. Of liever eerste de iontsteking afstellen en daarna de carb. Deze allebei met een draaiende, warme motor

Had ooit een vw op diesel met maar 1 werkende gloeibougie. Als die motor eindelijk op 1 ciolinder aansloeg en de rest meeging kwam er toch een berg rook uit!
jaapgeerts
Berichten: 37
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 4:34 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht: # 86480Bericht jaapgeerts »

kan na 500 meter de choke al in doen, verder loopt ze prima.

De rook is overigens wit / blauw achtig. Maar gaat wel over na zo'n 500 meter.

Dus eerst de bougies vervangen?
Laatst gewijzigd door jaapgeerts op wo feb 07, 2007 2:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Rosa; r4 rood type L bouwjaar 1986
> www.JaapGeerts.nl<
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 86481Bericht Neeelz »

jaapgeerts schreef:Dus eerst de bougies vervangen?
Yep! je kunt zien of je mengsel veel te rijk is: dan zijn de elektrodes helemaal zwart. De vonk wordt dan minder, waardoor het aanslaan lastiger kan worden.
Een quatrelle is het wel!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

koppakking?

Bericht: # 86491Bericht RVIER »

@ Jaapgeerts

Een beetje druk in het systeem moet. Er is een beetje overdruk om het kookpunt van de vloeistof te verhogen. Als je de dop eraf draait valt de druk weg en kan hij gaan koken. Oppassen dus.

Is het systeem na de reparatie goed ontlucht? Doet de verwarnming het bijvoorbeeld? Als die het niet doet zit er lucht in de bovenste slangen naar de verwarming. Die lucht wordt warm en kan leiden tot een grotere druk.

Als er ergens een lekje is (slagklemmen?) kan via dat lekje lucht naar binnen gaan als de motor afkoeld. Controleren dus

Als de druk toe toeneemt en de bovenste radiatorslang is kouder dan onderste slang, dan is de thermostaat kapot.
(als je voelt moet je wel opassen voor de ventliator)

Als je bij koude motor de dop van het expansievat neemt, start en je ziet snel gasbubbels, dan heb je pech, dan is het hoogstwaarschijnlijk de koppakking (of in het ergste geval een lekke kop)

succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
4TL
Berichten: 353
Lid geworden op: za mar 30, 2002 2:00 am
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht: # 86499Bericht 4TL »

Blauw wit is meestal een te rijk mengsel. Als je koelvloeistof peil niet drastisch is egzakt en je hebt ook geen mayonaise aan de binenkant van je klepdeksel zitten, dan zit het met de koppakking wel snor.
Zelf had ik je contactpunten /condensator ed. 'ns goed afgesteld/vervangen. Het beste gata dit nog altijd met een stroboscoop / dwell meter. 't lijkt wel of je onsteking wat aan de vroege kant staat.
Clio '98
Plaats reactie