spanningsregelaar stuk?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
spanningsregelaar stuk?
Vorige week schreef ik al dat mijn lampen feller gaan branden als ik gas geef: nu branden ze af en toe heel fel tijdens constante snelheid, ook de ventilator lijkt even meer toeren te maken. Het lijkt echt op een los contactje, of ik moet de aardkabel nou eens echt gaan controleren, maar ik bedacht me onderweg ook nog dat er een derde optie is: de spanningsregelaar. Is die naar zijn grootje aan het gaan, of gaat die gewoon in 1 keer stuk?
Bij stationair voor de deur lopen gebeurder er vanochtend natuurlijk weer helemaal niets, het was pas onderweg.
Bij stationair voor de deur lopen gebeurder er vanochtend natuurlijk weer helemaal niets, het was pas onderweg.
Een quatrelle is het wel!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Als de spanningsregelaar stuk is schijnt je accu te gaan koken...wordtie al warm ? Je zou je dynamo eens kunnen vervangen door een andere en kijken of het verschijnsel dan verdwijnt.
En zoals ik in mijn topic Toplager al schreef: er gaat een bijzonder genezende werking uit van een extra aarding van het massapunt op de versnellingsbak naar het chassis...
En zoals ik in mijn topic Toplager al schreef: er gaat een bijzonder genezende werking uit van een extra aarding van het massapunt op de versnellingsbak naar het chassis...
Uit nostalgische overwegingen ben ik weer R-4 fan geworden.
Als ik dit soort dingen lees denk ik wel eens: waarom vond ik het eigenlijk destijds zo'n geweldige auto? Of had ik de enige die geen problemen vertoonde? In mijn herinnering vond ik het normaal dat de lampen feller ging branden wanneer je een beetje gas gaf. Dat deed je brommer toch ook altijd zo? Het hoorde er gewoon bij. Ik heb drie R-4's naar de eeuwige jachtvelden mogen begeleiden, maar de mankementen waarover ik op dit forum lees zijn mij volkomen onbekend. Of ik moet geplaagd worden door een selectief geheugen.......Hoewel geplaagd? Misschien wel makkelijk.....!
Groeten, Ervier
Als ik dit soort dingen lees denk ik wel eens: waarom vond ik het eigenlijk destijds zo'n geweldige auto? Of had ik de enige die geen problemen vertoonde? In mijn herinnering vond ik het normaal dat de lampen feller ging branden wanneer je een beetje gas gaf. Dat deed je brommer toch ook altijd zo? Het hoorde er gewoon bij. Ik heb drie R-4's naar de eeuwige jachtvelden mogen begeleiden, maar de mankementen waarover ik op dit forum lees zijn mij volkomen onbekend. Of ik moet geplaagd worden door een selectief geheugen.......Hoewel geplaagd? Misschien wel makkelijk.....!
Groeten, Ervier
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
-
- Berichten: 838
- Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
- Locatie: Harderwijk
mijn Bertha mankeert ook nooit wat - behalve als Mümmelmann meerijdt Dan springt er een zekering en sta je in het aardedonker op een fietspad , de ventilator stopt ermee en je mag bijkomen op de vluchtstrook .....
Neeelz, wie zit er in jouw auto als de lampjes feller branden etc?
Neeelz, wie zit er in jouw auto als de lampjes feller branden etc?
___________________________________
-
- Berichten: 387
- Lid geworden op: zo dec 21, 2003 2:00 am
- Locatie: Rijssen
Ik heb het zelfde probleem als Neelz. Als ik met constante snelheid van 90 a 100 km/H rijdt dan kan het opeens zo zijn dat de lampen heel hard gaan branden en de half dode ventilator gaat weer op normale snelheid draaien. Een paar weken geleden een rit van 300 kilometer achter elkaar gemaakt en ik verwachtte ieder moment een harde knal of dat alle zekeringen er uit zouden vliegen, maar nog niets gebeurt. Waarschijnlijk is het de spanningsregelaar die stuk is. Ik heb er zelf nog geen zin naar om er naar te kijken. Buiten veel te donker.
Renault 4 TL 1983 205.000 km
Dank allemaal voor de reacties!
Nou, ik rij eigenlijk altijd alleen in mijn viertje, de invloed van een slecht karma van een medepassagier sluit ik dus uit! Mijn eigen karma echter...
Maareh, het komt dus neer op een extra aarding en als ie dan nog zo raar doet, dan was het dat niet. En als ie dan niet zo raar doet, was het dat wel. De accu heb ik overigens betast, maar die was gewoon koud, niet warm, niet lauw maar koud. Overspanning lijkt het dus niet te zijn. Eerst de aardkabel trekken. Da's gewoon een kwestie van een gaatje in het chassis en dan een groen/gele draad tussen de versnellingsbak en de dat gat aanbrengen?
Nou, ik rij eigenlijk altijd alleen in mijn viertje, de invloed van een slecht karma van een medepassagier sluit ik dus uit! Mijn eigen karma echter...
Maareh, het komt dus neer op een extra aarding en als ie dan nog zo raar doet, dan was het dat niet. En als ie dan niet zo raar doet, was het dat wel. De accu heb ik overigens betast, maar die was gewoon koud, niet warm, niet lauw maar koud. Overspanning lijkt het dus niet te zijn. Eerst de aardkabel trekken. Da's gewoon een kwestie van een gaatje in het chassis en dan een groen/gele draad tussen de versnellingsbak en de dat gat aanbrengen?
Een quatrelle is het wel!
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
-
- Berichten: 838
- Lid geworden op: wo sep 17, 2003 2:00 am
- Locatie: Harderwijk
Bertha is een 5je en Mümmelman een echte 4 rijder. Slecht karma zou ik niet zeggen, 4- karma misschien? ( MAX, de 4, was ook niet zo blij met mij als bestuursters )Neeelz schreef:Nou, ik rij eigenlijk altijd alleen in mijn viertje, de invloed van een slecht karma van een medepassagier sluit ik dus uit! ...
maar dit is off -topic
___________________________________
spanningsregelaar
dat de lampen harder gaan branden als je gas geeft is niet zo gek. Dat heeft te maken dat de dynamo bijn stationeer toerental nog niet helemaal lekker loopt.
Bij een gelijkstroomdynamo op de oude types was dit verschil nog veel groter.
Je kunt op deze manier ook altijd testen of de dynamo het nog doet.
De spanningsregelaar doet bij deze toerentallen van de dynamo nog weinig.
=>>>>Iets soortgelijks doet zich wel eens voor met de claxon. als de motor uit staat doet hij het niet (12 volt). Als de motor loopt doet hij het wel (ongeveer) 13,5-14,4 volt<<<<<<<<
De spanningsregelaar regelt spanning en stroom. De spanning moet op 14,4 volt gehouden worden anders laadt de accu niet op .
De spanning is bij stationeer toerental iets lager. geef je gas dan gaat de spanning omhoog tot 14,4 volt en zullen den lampen feler gaan branden. Boven de 1500 toeren zal de spanning constatnt gehouden worden door de regelaar.
Als hij dat niet doet krijg je de door Neelz beschreven sympthomen
Mischien toch maar eens het voltage gaan meten bij diverse toerentallen!
(Nadat je eventuele losse contacten hebt verholpen)
succes
Fons
Bij een gelijkstroomdynamo op de oude types was dit verschil nog veel groter.
Je kunt op deze manier ook altijd testen of de dynamo het nog doet.
De spanningsregelaar doet bij deze toerentallen van de dynamo nog weinig.
=>>>>Iets soortgelijks doet zich wel eens voor met de claxon. als de motor uit staat doet hij het niet (12 volt). Als de motor loopt doet hij het wel (ongeveer) 13,5-14,4 volt<<<<<<<<
De spanningsregelaar regelt spanning en stroom. De spanning moet op 14,4 volt gehouden worden anders laadt de accu niet op .
De spanning is bij stationeer toerental iets lager. geef je gas dan gaat de spanning omhoog tot 14,4 volt en zullen den lampen feler gaan branden. Boven de 1500 toeren zal de spanning constatnt gehouden worden door de regelaar.
Als hij dat niet doet krijg je de door Neelz beschreven sympthomen
Mischien toch maar eens het voltage gaan meten bij diverse toerentallen!
(Nadat je eventuele losse contacten hebt verholpen)
succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
- Renault Classique
- Berichten: 384
- Lid geworden op: wo apr 30, 2003 2:00 am
- Locatie: Willemstad Curacao
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
hoe krijg ik dit nou weg ?
Laatst gewijzigd door Willem de Zwijger op di dec 19, 2006 10:06 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Het gaat niet om meer licht bij meer toeren, maar om flakkerend licht bij hetzelfde toerental, daar zou je toch met je Puch ook zenuwachtig van geworden zijn ? Ik heb het gevoel dat het te maken heeft met corrosie op de verbinding van blok en massa (hoewel ik eerlijk gezegd niet weet waar dat contact loopt dan wel zou moeten lopen). Dat je het met vroegere R4's niet gehad hebt is fijn, sommige mensen worden ook nooit ziek tot ze dood gaan...Ervier schreef:Als ik dit soort dingen lees denk ik wel eens: waarom vond ik het eigenlijk destijds zo'n geweldige auto? Of had ik de enige die geen problemen vertoonde? In mijn herinnering vond ik het normaal dat de lampen feller ging branden wanneer je een beetje gas gaf. Dat deed je brommer toch ook altijd zo? Het hoorde er gewoon bij. Ik heb drie R-4's naar de eeuwige jachtvelden mogen begeleiden, maar de mankementen waarover ik op dit forum lees zijn mij volkomen onbekend.
Mijn GTL heeft er helemaals geen last van, de F6 wel.
Overigens: ik zou dolgraag eens een begrijpelijke tekst willen zien over de werking van de dynamo en de laadregelaar, waar dienen al die aansluitingen op de dynamo eigenlijk precies voor, heeft iemand daar ooit een fijne uitleg van gezien ?