Een hoop werk...

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Een hoop werk...

Bericht: # 84637Bericht s_k »

Ai ai ai... Mijn renaultje is ziek.
De laatste tijd maakte hij een vreemd, schurend geluid als ik hem in de 3 of de 4 had staan en het gas los liet. Gas vol intrappen of koppeling intrappen verhielp het geluid. Komt pas na drie kwartier rijden opzetten en blijft dan. Niet goed! Er is een liter versnellingsbakolie bij gedaan, dat hielp niet. Drukgroeplager?

Ook vond ik hem niet goed genoeg remmen... En wat bleek?
Achterste Cylinders lekten, voorste cylinders waren niet hetzelfde (!) en allevier de remblokken zijn op. Kost dat? 350 euro. Mooi niet dus, dat doen mijn vader en ik samen zelf als het weer weer wat warmer is. Kan dus even duren...

Ik moet binnenkort maar langs bij een kenner die het geluid kan herkenneren :(.
We all live in a white Renault 4 :)
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Bericht: # 84656Bericht Willem de Zwijger »

Dat klinkt mij in de oren als een drukgroeplager. Als je de boel toch openhaalt kun je je autootje meteen verwennen met een nieuwe koppeling, en nieuwe afdichtingen op de krukas en nokkenas...
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 84661Bericht s_k »

Mjah, als het drukrgroeplager er toch uit moet is de koppeling vervangen een meerprijs van niets, natuurlijk. Afdichtingen moet ik even voor kijken. Moet ook iemand vinden die 't wil doen natuurlijk. Mijn vader kàn het wel, maar of hij het met z'n ouwe rug nog wil? Da's de vraag ;-). En ikzelf wil wel, maar kan niet. Da's ook zoiets.
Enfin, eerst maar eens kijken wat het allemaal gaat kosten. HEb een budget van 450 euro op dit moment en hij moet oko nog gelast en de voorspatborden moeten worden getectyleerd :S. Het is wat!

In hoeverre is het slecht voor de auto om zo te rijden?

Iemand enig idee waar ik die remmen betaalbaar kan laten nakijken?
We all live in a white Renault 4 :)
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 84662Bericht brecht »

Bak vervangen kan je zelf,

gewoon de tijd voor nemen en goed kijken is ook wel al het een en ander over geschreven hier dit bijvoorbeeld ff tussen het gezijk met Rodeo doorlezen :D maar dan staat er ook wel wat nuttigs aan lijstjes wat wel los te halen en wat niet.

Als je koffie en koekjes meeneemt, je uiterlijk en naam aanpast aan Annemiek en heeel plechtig beloofd niet binnen twee jaar in een benz te gaan rijden :evil: krijg je misschien wel wat hulp aangeboden. Wat een positieve discriminatie ik geef het toe :oops: maar was wel gezellig. Jammer dat de foto's niet meer te zien zijn.
Laatst gewijzigd door brecht op wo dec 13, 2006 2:10 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Neeelz
Berichten: 349
Lid geworden op: vr nov 11, 2005 3:14 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 84663Bericht Neeelz »

Voor wat betreft de remmen: daar heb ik hier een tekst van het citroen forum over. Een "how to" die vast ook wel deels voor ons viertje geldt:

Remmen checken (voor de APK)

Er zijn een aantal delen die belangrijk zijn voor een goede werking van je remsysteem:

Algehele remwerking (remkracht en of je auto links of rechtsaf slaat bij hard remmen of rechtdoor rijdt)
Staat van je remblokken, remschijven, remklauwen
Staat van je remslangen
Remvloeistofniveau
Staat van je remleidingen
Werking van de handrem
Staat van je remvoeringen (i.g.v. trommels achter, de meesten dus)

Als je die dingen zelf naloopt, zal een geldige APK je op dit gebied niet ontnomen worden.

Algehele remwerking
Een simpele test: Stap in je voiture, ga een stukje rijden, check of er niemand achter je zit en of je ruimte hebt om uit te wijken, en trap het langzaam geleidelijk aan steeds krachtiger in. Uiteindelijk moeten er wielen gaan slippen (liefst tegelijk), anders heb je niet genoeg remkracht. Als er meteen wielen gaan slippen en er zit geen gevoel in je pedaal heb je een kapotte hoofdremcilinder. Het pedaal moet dus ook voldoende te doseren zijn, en mag niet tot op de grond in te trappen zijn.
Als dit gelukt is mag je dezelfde test nog eens doen, dit maal met het stuur losjes in de hand. Als de auto tijdens het remmen ineens besluit de berm of de tegengestelde baan op te duiken, remt je auto niet gelijk. In de meeste gevallen wordt dit veroorzaakt door een weigerend remklauwtje voor of losgelaten voeringen/vastzittend stelmechanisme achter. Als de auto ook al afwijkt zonder remmen, moet je het niet in je remsysteem zoeken

Staat van je remblokken, remschijven, remklauwen

Tsja... en als je dan weer thuis aangekomen bent begint het lastige klussen: De voorwielen moeten eraf!
Denk er wel aan dat je eerst de auto ff opkrikt en het liefst op bokjes zet, zodat je 2 kanten in 1x kan doen en het geheel ook wat stabieler is.
Achter die voorwielen vind je een ronde schijf (je remschijf) met een geval erop. Dat geval is je remklauw, en in die klauw zitten je remblokken.
We kijken eerst naar de remblokken: Dat is een "sandwich" van een grondplaatje en het werkelijke blok. Als je vanaf de voorkant in de remklauw kijkt kan je zien hoe dik dat blokje nog is, kijk je vanaf de andere kant dan kan je zien of ie gelijkmatig is afgesleten of niet. Beide zaken zijn van belang: Een scheef afslijtend remblok is meestal slecht nieuws over je remklauw, een op remblok betekend uiteindelijk einde remschijf, remklauw en remwerking. Ik houd als minimum meestal een mm of 2-3 aan voor dikte van de remblokken. Dat is dus exclusief de onderste plaat.
Dan de schijven: Als je je remblok bekijkt zie je dat die niet de hele schijf beslaan, maar slecht zo'n 80% van het loopvlak. Als je dan op de schijf gaat kijken zie je (tenzij je vrij nieuwe schijven hebt) dat die ook aan het slijten is, en dus op het loopvlak van de remblokken dunner is. Als dit teveel wordt (zeg bijv. 2mm of meer), is de remschijf te dun. De exacte waarde hiervoor kan je van de fabrikant van je remschijven krijgen.

Hierna kan je checken op algemene lekkages: Remmen die besmeurd zijn met kleurloze vloeistof (geen water) zijn niet de bedoeling. Als je twijfelt is het aan te raden om de boel schoon te maken met remmenreiniger, dan een aantal keer stevig op de rem trappen. Als er daarna weer vloeistof verschijnt is het niet goed; zo niet, check dan de komende tijd regelmatig het niveau.

Staat van je remslangen
Als dit allemaal goed is kan je verder gaan met het controleren van je remslangen: Deze moeten nergens tegenaan lopen en dus eigenlijk vrij van onder de auto hangen (ze zijn vrij stijf). Ook moet je controleren of ze nergens beschadigd zijn - haarscheurtjes of zichtbaar canvas zijn bad news.

Remvloeistofniveau
Laat die wielen er nog maar even af... maar de motorkap mag open! Eigenlijk had dit voor de testrit gemoeten, maar goed, we gaan ervan uit dat het in orde was Draai het remvloeistofreservoirtje zo dicht mogelijk bij het stuur open en kijk of er nog voldoende vloeistof in zit. Het hoort ook min of meer doorzichtig te zijn, een rare kleur schijnt ook slecht nieuws te zijn maar heb ik nog nooit gezien.
Als het goed is hoef je dit spul NOOIT bij te vullen! Zo wel... dan lekt je remsysteem ergens. Het werkt nl. hydraulisch, de olie weerstaat dus hoge drukken, kan niet vervliegen en ook niet samengeperst worden.
Mocht je dus remvloeistof tekort hebben of verliezen: Kijk alle componenten grondig na op sporen van lekkage.

Staat van je remleidingen
Dat zijn die 4 metalen of koperen buisjes die onder het reservoirtje zitten, met de moertjes eromheen.. Deze leidingen zal je (helaas!) moeten volgen naar waar ze heen gaan, dus naar beide voorwielen (daar zitten ze aangesloten op de remslangen die we net gecheckt hebben), en naar de achterwielen. Een lastig eerste puntje is dat deze leidingen elkaar nergens mogen raken (ivm mogelijke wrijving/vochtophoping en de slijtage die daarvan een logisch gevolg is).
Daarnaast mogen de leidingen wel roestig zijn, maar een soort van reliëf mag niet! Dat heet nl. putcorrosie.
Je kan twee dingen doen als je dit toch tegenkomt:
a) opschuren en met Hammerite eroverheen, of
b) de remleidingen (laten) vervangen
Puur voor de APK kies ik nog weleens voor optie A, maar meestal duurt het dan niet lang voordat de leidingen vervangen worden. Realiseer je dat als zo'n leiding te dun wordt en besluit te breken, je nog niet jarig bent - je hebt dan nl. gewoon GEEN remmen meer!

Werking van de handrem

Nou... mag je eindelijk die voorwielen terughangen, moeten de achtersten er weer af! Met de wielen erop kan je echter nog even de werking van de handrem testen. Doet ie het überhaupt? Da's alvast geluk hebben, de mijne nl. niet
Dan zet je je auto in de versnelling, en krik je 'm achter op. Wat ik dan meestal doe is een lastig klusje waar je hulp voor nodig hebt: Even kijken of beide remmen achter ongeveer gelijk remmen. Dus: Beide achterwielen een zetje geven zodat ze ronddraaien, en iemand heel rustig de handrem op laten trekken. Als de wielen tegelijk stoppen met draaien is het goed; zo niet, dan moet je waarschijnlijk je stelmechanisme gangbaar maken.

Staat van je remvoeringen
En dit is echt een lastig klusje, vooral voor de beginner. Als je dus niet ervaren bent kan je beter zorgen dat je iemand bij je hebt die het wél is, anders gewoon ff bij de garage laten doen (doen ze meestal trouwens toch wel).
Om die reden wil ik dit maar kort beschrijven: Maak je remtrommels open, check de staat van je remvoeringen, kijk ook even of er geen stukken remvoering los onder in de trommel liggen, bekijk of het loopvlak nog enigszins levend is en schuur het zonodig op. Vergeet ook niet het automatische stelmechanisme schoon en gangbaar te maken.
Kijk goed of je lekkage kan ontdekken aan de remcylinders en trap de rem even in om te kijken of ze goed naar buiten komen.

En als de boel dan weer dicht zit kan je (wat dit betreft!) veilig naar de keurmeester crossen. Vergeet niet je achterste velgen weer te monteren

Succes!

Kev.
Een quatrelle is het wel!
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 84681Bericht Rinootje »

Alles ff bestellen bij de Brezan (met clubkorting).
En gewoon beginnen.....het is allemaal niet zo moeilijk :D

O ja ikheb je nog steeds niet zien rijden. Ik was vandaag en gisteren ook nog in je dorp aan het verdwalen :-?
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 84734Bericht s_k »

brecht schreef:Bak vervangen kan je zelf,

gewoon de tijd voor nemen en goed kijken is ook wel al het een en ander over geschreven hier dit bijvoorbeeld ff tussen het gezijk met Rodeo doorlezen :D maar dan staat er ook wel wat nuttigs aan lijstjes wat wel los te halen en wat niet.
Grote kans dat ik het níét kan hoor, ik ben echt vreselijk onhandig.
Waarom koop je dan zon auto?
Liefde....
Enfin, ik hoop dat het niet de bak is, maar de drukgroep/koppeling. Bak vervangen lijkt me wel het makkelijkst in déze auto, gezien de plek waar de bak zit. Maargoed, we hebben (nog) geen put of brug, dus dat schiet niet echt op!
Als je koffie en koekjes meeneemt, je uiterlijk en naam aanpast aan Annemiek en heeel plechtig beloofd niet binnen twee jaar in een benz te gaan rijden :evil: krijg je misschien wel wat hulp aangeboden. Wat een positieve discriminatie ik geef het toe :oops: maar was wel gezellig. Jammer dat de foto's niet meer te zien zijn.
Ik hèb lang haar... Maar die baard hè :D
We all live in a white Renault 4 :)
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 84735Bericht s_k »

Neeelz schreef: Een simpele test: Stap in je voiture, ga een stukje rijden, check of er niemand achter je zit en of je ruimte hebt om uit te wijken, en trap het langzaam geleidelijk aan steeds krachtiger in. Uiteindelijk moeten er wielen gaan slippen (liefst tegelijk), anders heb je niet genoeg remkracht. Als er meteen wielen gaan slippen en er zit geen gevoel in je pedaal heb je een kapotte hoofdremcilinder. Het pedaal moet dus ook voldoende te doseren zijn, en mag niet tot op de grond in te trappen zijn.
Tja, onder de 50 gaat hij slippen, erboven niet. Heb je dáár een verklaring voor?
Staat van je remblokken, remschijven, remklauwen [/b]
Tsja... en als je dan weer thuis aangekomen bent begint het lastige klussen: De voorwielen moeten eraf!
Blokken zijn in elk geval op en de remcylinders achter lekken, dat staat al vast.
Staat van je remleidingen
Dat zijn die 4 metalen of koperen buisjes die onder het reservoirtje zitten, met de moertjes eromheen..
Tè roestig! Heb ik al ontdekt. Is nog niet gevaarlijk, maar moeten gewoon vervangen. Alleen verklaart dag (nog) niet dit remgedrag.
Werking van de handrem [/b]
Werkt, maar m.i. niet goed genoeg. Steile helling... Doe maar niet!

Succes!

Kev.[/quote]
Enfin... Dank voor je hele verhaal. Helaas kan ik de helft hiervan niet eens... of ik durf het niet, da's ook zowat :D
We all live in a white Renault 4 :)
s_k
Berichten: 146
Lid geworden op: do jun 08, 2006 5:33 pm
Locatie: Bovenaan Zuid-Limburg

Bericht: # 84736Bericht s_k »

Ik kan momenteel ook weinig rijden. Als ik met hem rijd is dat naar jou toe (geen grapje).
Dat wil zeggen, kàn het rijden met de rammelende drukgroep (als het dat is?) kwaad?
Is het misschien een idee als ik eens naar iemand van jullie (in de buurt) toe rijd, zodat jullie het geluid kunnen beluisteren?
We all live in a white Renault 4 :)
Gebruikersavatar
Rinootje
Berichten: 187
Lid geworden op: ma nov 22, 2004 10:31 am
Locatie: Puth

Bericht: # 84754Bericht Rinootje »

Hier ben je welkom :lol:

(ehh) maar dat heb ik je al eerder gezegd.
Plaats reactie