Wanneer kun je het beste schakelen?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Wanneer kun je het beste schakelen?
Ja, als ie rijdt natuurlijk.
Nu staan er bij mijn GTL van die balletjes met 1, 2, 3 en 4 op de teller, bij respectievelijk 30, 52, 80 en 130 km/h.
Ik heb al gemerkt dat je best 95 in zijn 3 kan rijden, om een vrachtwagen in te halen of zo, maar wat betekenen die bolletjes nou echt? Zijn dit als het ware de "eindwaarden" voor de betreffende versnelling? Of is het het ideale schakelmoment? Ik merk wel dat als ik min of meer de snelheden aanhou waarbij ik in mijn Scenic schakel, dat dat dan voor mijn viertje niet helemaal lekker klinkt. Dan "zwoegt" ie te veel naar mijn zin.
Nu staan er bij mijn GTL van die balletjes met 1, 2, 3 en 4 op de teller, bij respectievelijk 30, 52, 80 en 130 km/h.
Ik heb al gemerkt dat je best 95 in zijn 3 kan rijden, om een vrachtwagen in te halen of zo, maar wat betekenen die bolletjes nou echt? Zijn dit als het ware de "eindwaarden" voor de betreffende versnelling? Of is het het ideale schakelmoment? Ik merk wel dat als ik min of meer de snelheden aanhou waarbij ik in mijn Scenic schakel, dat dat dan voor mijn viertje niet helemaal lekker klinkt. Dan "zwoegt" ie te veel naar mijn zin.
Een quatrelle is het wel!
schakelmoment zou een beetje vreemd zijn, aangezien er ook een bolletje voor de vier is... Naar die 5e versnelling kan je lang zoeken
Ik denk dat Renault het een beetje als maximale waarde per versnelling bedoeld heeft. Hij kan echter veel meer aan hoor. Schakelen hangt erg af van de situatie vind ik. Heuveltje op/af, stoplicht naast een GTI/niet naast een GTI, haast/geen haast... enzovoorts...
20,40,60 kan bijvoorbeeld prima, 30,60,100 ook...
Ik denk dat Renault het een beetje als maximale waarde per versnelling bedoeld heeft. Hij kan echter veel meer aan hoor. Schakelen hangt erg af van de situatie vind ik. Heuveltje op/af, stoplicht naast een GTI/niet naast een GTI, haast/geen haast... enzovoorts...
20,40,60 kan bijvoorbeeld prima, 30,60,100 ook...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
zoals eerder gezegd, je voelt het vanzelf aan. Of je hoort de motor gieren of je voelt het wel
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
- cees en jantine
- Berichten: 814
- Lid geworden op: wo mar 05, 2003 2:00 am
- Locatie: papendrecht
oh jee......Willem de Zwijger schreef:In het kader van Ni'je tieden en 't Ni'je Ried'n: vooral geen toeren maken, zo snel mogelijk overschakelen...
heb trouwens inmiddels al 200 km op mijn huidige tank gereden..en heb nog 1/4 tank over.
ik hoop 1:10 toch wel te kunnen halen
maar ik in het kader van milieu enzo, schakel gewoon wanneer je denkt dat de motor nog lekker loopt en niet te veel toeren maakt..
De fiets is ook heel gezond...heb een Fiat 850 gekocht
Die van mij (R6) draait 4000 toeren per minuut bij 100km per uur, en als ik een beetje wil op schieten trek ik ook in de andere versnelllingen door tot 4000 tpm.Willem de Zwijger schreef:In het kader van Ni'je tieden en 't Ni'je Ried'n: vooral geen toeren maken, zo snel mogelijk overschakelen...
Lijkt veel maar met een verbruik van 1:18 zal het allemaal wel mee vallen. Het gaat hier trouwens om een 845cc motor 4 bak uit 1969.
Btw 4000 tpm in één = 30 km/u, in twee 50km/u, in drie 75km/u en in vier 100km/u en ik heb er één keer 120 mee gereden dat hield in dat ie 5000tpm maakte.
Greetzz Renate die zelden of nooit harder dan 95 rijdt op de snelweg.
Een R6 is geen anderhalve R4
Zojuist teruggekomen uit de Bourgogne.
Opnieuw een aantal R-4 tjes zien rijden.
Maar wat me het meeste eraan opvalt is de bestuurder. Zonder uitzondering allemaal 70 plussers. Met pet! En zeker niet op de snelweg.
Kortom: het is gewoon een ouwe-lullen-auto.
Merde! Had mijn vrouw toch gelijk!
Fijne weekend, Ervier.
Opnieuw een aantal R-4 tjes zien rijden.
Maar wat me het meeste eraan opvalt is de bestuurder. Zonder uitzondering allemaal 70 plussers. Met pet! En zeker niet op de snelweg.
Kortom: het is gewoon een ouwe-lullen-auto.
Merde! Had mijn vrouw toch gelijk!
Fijne weekend, Ervier.
Een dag niet gesleuteld is een dag niet geleefd...
Dank allemaal voor de antwoorden! Mijn schakelpatroon is dus niet "slecht" voor de auto: net iets eerder dan het bolletje skakeln (zoals ze in de "moderne tieden"-spot zeggen.) Bokken doet ie niet, brommen soms wel, ik zal nog wat meer moeten wennen (heb er pas 1500 km mee gereden...) Thnx.
Een quatrelle is het wel!