balk linkerzijde 4f6 verroest en nu?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
idworx
Berichten: 7
Lid geworden op: di aug 15, 2006 11:24 pm
Locatie: Den Haag

balk linkerzijde 4f6 verroest en nu?

Bericht: # 80052Bericht idworx »

De chassisbalken an mij F6 zijn al aardig gerepareerd toen ik de auto aanschafte. Ik zie nu echter dat er niet verder is gelast als de remdrukverdeler. En promt is de balk daarachter ook een gatenkaas.
Voordat ik allemaal moeilijke dingen ga verzinnen wil ik graag jullie ervaringen horen. Ik heb al aardig rondgeneusd op dit forum maar heb toch nog wat vraagjes.
Om erbij te kunnen om te lassen moet de achterbrug eronderuit samen met de remdrukverdeler?
Kan ik er ook bij via de bovenkant op de een of andere manier?
Moet ik net als sommige grote projecten op dit forum mijn carroserie erafhalen om het goed te kunnen doen?
Het liefst doe ik natuurlijk het met zo min mogelijk werk maar aan de andere kant moet het ook wel weer goed gebeuren.
En dan nog eens kijken of er iemand bereid is om te helpen bij dit sleutelklusje in de omgeving van Den Haag.
ap
Berichten: 984
Lid geworden op: zo jun 18, 2006 8:22 pm
Locatie: assen

Bericht: # 80061Bericht ap »

oude laswerk eruit slijpen en meteen in een keer de hele achterbalken goed oplappen en de achterwiel ophanging zou ik alleen verwijderen als je ernstig twijfelt of je overal goed bij kan.
let ook op de kokerbalken waar je swingarmen aanzitten.
idworx
Berichten: 7
Lid geworden op: di aug 15, 2006 11:24 pm
Locatie: Den Haag

aan de slag?

Bericht: # 80070Bericht idworx »

Als ik de balken in zijn "geheel" moet vervangen dan lijkt het me dat de achteras er toch af moet?
Maak ik dan gebruik van zgn. overzet stukken of las je een hele nieuwe balk erin? Wat ik zag bij otogazzi was dat ze een gedeelte van de balk vervingen.
Eens even kijken in het "grote boek" waar die balken eindigen.
Jere
Berichten: 38
Lid geworden op: zo sep 10, 2006 5:33 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht: # 80071Bericht Jere »

Gebruik nooit overzetplaatwerk dan gaat hij namelijk 3x zo snel rotten (vocht tussen de platen)
Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals gaat.
idworx
Berichten: 7
Lid geworden op: di aug 15, 2006 11:24 pm
Locatie: Den Haag

adviezen

Bericht: # 80074Bericht idworx »

Leuk al die verschillende adviezen.
Geen overzetplaatwerk gebruiken ivm vocht, dat was voor mij ook wel duidelijk. De achterbrugrevisie van otogazzi gebruikte wel overzetplaat maar haalde wel eerst het oude verrotte plaatwerk weg.
Maar zijn er ergens complete balken te koop dan? Of wordt het "gewoon"zelf maken?
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 80077Bericht Le Car »

Jere schreef:Gebruik nooit overzetplaatwerk dan gaat hij namelijk 3x zo snel rotten (vocht tussen de platen)
Overzet is is een veel gebruikte naam voor imitatie of vervangend plaatwerk. :)
Wordt wel eens door elkaar gebruikt.
"overzet" plaatwerk maak ik meestal op maat en las het dan volledig in.

De betreffende overzet delen voor de balken zijn van gegalvaniseerd plaat van 1.6 mm. Dat roest dus bijna niet.Alleen evt op de las maar die zit ver van de kritieke punten rond de ophanging.

De balk is meestal tot de achterschokbreker ophanging slecht en bijna ook nooit aan de binnekant bij de tank dus normaal gesproken voldoet een hoekprofiel,zoals op de duitse site,goed.

Ik heb ze evt ook wel liggen btw.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
idworx
Berichten: 7
Lid geworden op: di aug 15, 2006 11:24 pm
Locatie: Den Haag

Bericht: # 80080Bericht idworx »

De balk is meestal tot de achterschokbreker ophanging slecht en bijna ook nooit aan de binnekant bij de tank dus normaal gesproken voldoet een hoekprofiel,zoals op de duitse site,goed.
Duitse site? heb je voor mij een adres of link?

Ik heb ze evt ook wel liggen btw.
Is dat dan van "voor tot achter"? en de kosten zijn?

Zo te zien woon je in Amsterdam en dat is vanuit Den Haag een klein eindje!

Zoals ik al zei er is al gelast aan de balken maar het stukje achter de remdrukverdeler was niet gedaan en dat is nou dus ook aan vervanging toe.
Nu mag ik dus alles uit elkaar halen :cry:
Gebruikersavatar
Le Car
Berichten: 923
Lid geworden op: di sep 02, 2003 2:00 am
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Bericht: # 80103Bericht Le Car »

Je hebt PM
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
plintum
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mei 14, 2010 11:49 pm

Re: balk linkerzijde 4f6 verroest en nu?

Bericht: # 118733Bericht plintum »

Beste gedupeerden,

Bij mij in de straat hebben ze ook twee F6'jes uit 1986.
Ik zelf heb een GTl uit 86. Van wat ik heb gezien moet je ten alle tijden
de achterbrug los halen. als je één roest plek ziet, is het achter de ophanging (bijna) altijd verrot.
Want daar zit inderdaad dubbel plaatwerk, én er zit daar van onderen af een afwateringsgaatje.
Het is beter dat je nu dat gedeelte vervangt dan later als het allemaal is vastgerot.
Ik had er veel werk aan omdat de roest tussen de platen opgezet was. Alles zat klem, de bouten + moeren
waren ook niet ingevet. als je alles onder het vet stopt kan het minder makkelijk roesten en kan je
de bouten ook vaster aandraaien. Ik ben alles bij elkaar 5 uur bezig geweest om de bouten te verwijderen.
De man uit de straat heeft in record tijd (2 volle dagen werk) de standaard klus geklaard.


Er is nog hoop, je bent alleen niet zo klaar.

Groetjes,
Henry
Gebruikersavatar
roberto
Berichten: 895
Lid geworden op: di jul 26, 2005 4:09 pm
Contacteer:

Re: balk linkerzijde 4f6 verroest en nu?

Bericht: # 118738Bericht roberto »

Een tip doe het goed, door de APK jassen is zo gedaan, als je na een jaar de bagger moet verwijderen die een ander heeft aangebracht dan kost je dat de dubbele tijd en geld
Plaats reactie