thermocontact 77 / 87 of 82 / 92 graden celsius
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
thermocontact 77 / 87 of 82 / 92 graden celsius
vorige week tijdens de hitte borrelde ons expansievat, 4 GTL '85.
volgens mij ligt het probleem bij het thermocontact in de radiator.
maar nu is er keuze, een van 77 tot 87 graden celsius of een van 82 tot 92 graden celsius.
welke is de beste keus voor komende zomer ?.
merci.
volgens mij ligt het probleem bij het thermocontact in de radiator.
maar nu is er keuze, een van 77 tot 87 graden celsius of een van 82 tot 92 graden celsius.
welke is de beste keus voor komende zomer ?.
merci.
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
En die koppakking gaat kapot omdat het thermocontact niet of niet goed werkt waardoor de motor te heet wordt.Vincenti schreef:Borrelen is voor zover ik weet niet het gevolg van oververhitting maar van lucht dat het koelsysteem ingetrokken wordt.
In 9 van de 10 gevallen (zo niet meer) komt deze lucht er via een kapotte koppakking in.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
het expansievat stroomde over, dus ik neem aan dat het geen lucht is maar gewoon de koelvloeistof die kookt.
we hebben er van het weekeinde nog mee gereden en geen problemen verder, de koelvloeistof blijft op het zelfde niveau en de radiator was egaal warm.
bij de koppakking, start de auto toch niet en heb je drap in je motor en witte stoom, geen van allen was te zien, dus ik hoop van niet.
dus toch thermocontact, maar welke, of toch ..., ander ideeen ?
we hebben er van het weekeinde nog mee gereden en geen problemen verder, de koelvloeistof blijft op het zelfde niveau en de radiator was egaal warm.
bij de koppakking, start de auto toch niet en heb je drap in je motor en witte stoom, geen van allen was te zien, dus ik hoop van niet.
dus toch thermocontact, maar welke, of toch ..., ander ideeen ?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
Een paar interessante vragen dringen zich op:
1. Tijdens het borrelen, zag je toen het rode temperatuurlampje op het dashboard branden ?
2. Toen je de motorkap open deed en het vaatje zag borrelen, zag je toen dat de fan voor de radiator draaide ?
Indien antwoord 1 is nee: dan heb je mazzel gehad, en is de kop waarschijnlijk niet krom gegaan met navenante koppakkinglekkage (niet als oorzaak maar als gevolg van de oververhitting). Gezien je opmerkingen dat het nu niet meer borrelt etc denk ik dat die koppakking heel is, en dat het inderdaad een kookverschijnsel was.
Indien antwoord 2 is nee: dan is de thermoschakelaar in de radiator kapot, dit is een zeer goede kandidaat voor een borrelend expansievat.
Je kunt het eenvoudig nog eens testen: doe de kap open, zet de motor aan, kijk of de fan na een kwartier / twintig minuutjes begint te blazen. Hou ondertussen aandachtig het temp lampje in de gaten alsook het expansievat zodat je de motor snel uit kunt zetten als er wat rood gaat branden cq borrelen
1. Tijdens het borrelen, zag je toen het rode temperatuurlampje op het dashboard branden ?
2. Toen je de motorkap open deed en het vaatje zag borrelen, zag je toen dat de fan voor de radiator draaide ?
Indien antwoord 1 is nee: dan heb je mazzel gehad, en is de kop waarschijnlijk niet krom gegaan met navenante koppakkinglekkage (niet als oorzaak maar als gevolg van de oververhitting). Gezien je opmerkingen dat het nu niet meer borrelt etc denk ik dat die koppakking heel is, en dat het inderdaad een kookverschijnsel was.
Indien antwoord 2 is nee: dan is de thermoschakelaar in de radiator kapot, dit is een zeer goede kandidaat voor een borrelend expansievat.
Je kunt het eenvoudig nog eens testen: doe de kap open, zet de motor aan, kijk of de fan na een kwartier / twintig minuutjes begint te blazen. Hou ondertussen aandachtig het temp lampje in de gaten alsook het expansievat zodat je de motor snel uit kunt zetten als er wat rood gaat branden cq borrelen
beste willem, het lampje begon inderdaad te branden tijdens het fille parkeren, fan draaide niet, of deze moet gelijk afslaan bij het omdraaien van het contact, er was ook geen geluid van iets draaiend.
de rit van afgelopen weekend was ongeveer 50 km over de snelweg heen, ik neem aan dat dit een voldoende afstand is om het lampje weer te laten branden mocht er iets mis zijn met de koppakking.
de buitentemperatuur was zondag ook ongeveer 10 graden lager dan afgelopen dinsdag, misshien heeft dit ook invloed op het koellen van het geheel.
ik neem nu aan dat het termocontact van 77 - 87 het beste is omdat bij warm weer de fan eerder zal aanslaan.
de rit van afgelopen weekend was ongeveer 50 km over de snelweg heen, ik neem aan dat dit een voldoende afstand is om het lampje weer te laten branden mocht er iets mis zijn met de koppakking.
de buitentemperatuur was zondag ook ongeveer 10 graden lager dan afgelopen dinsdag, misshien heeft dit ook invloed op het koellen van het geheel.
ik neem nu aan dat het termocontact van 77 - 87 het beste is omdat bij warm weer de fan eerder zal aanslaan.
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
OK, draai het thermocontact erin, en doe dan vooral even de test vooraf om te kijken of het werkt.
De fan zit dacht ik inderdaad na het contactslot, die stopt als je de sleutel omdraait. Als de motor te heet wordt: motor uit zetten en dan weer op contact draaien, dan kan de fan zijn verkoelende werk weer uitvoeren.
Ken je trouwens de kacheltruc ?
De fan zit dacht ik inderdaad na het contactslot, die stopt als je de sleutel omdraait. Als de motor te heet wordt: motor uit zetten en dan weer op contact draaien, dan kan de fan zijn verkoelende werk weer uitvoeren.
Ken je trouwens de kacheltruc ?
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
De enige truc is om zo snel mogelijk te werken. Ik heb het gisteren nog gedaan, en ik zou er toch maar een bak of oude lap onder doen, je bent toch snel een glaasje kwijt...koekie schreef:wat is de truc om zo min mogelijk koelvloeistof te verliezen, ik neem aan dat deze weg loopt zodra ik de oude eruit draai.
Daarna: motor aan zetten om te kijken of het lekdicht is / blijft bij hogere temperaturen. En of hij werkt natuurlijk.
O ja, en die kacheltruc moet je dus uit treflex meteen toepassen als je het rode temp lampje ziet branden, in de bergen of zo.
ik heb sinds vandaag ook een nieuw temperatuurvoelertje. alles werkt, en ook nog naar behoren, lijkt het. vloeistof blijft op peil, fan slaat aan en af en aan en af zoals het hoort. 1 ding gaat nog mis:
het lampje op mn dashboard brandt continu, vanaf het moment dat ik start: of ik nu met een warme, koude of lauwe motor start: het lampje brandt, terwijl de motor dus niet te warm is........
wat is er kapot? kan ik het stekkertje zo laten hangen?
het lampje op mn dashboard brandt continu, vanaf het moment dat ik start: of ik nu met een warme, koude of lauwe motor start: het lampje brandt, terwijl de motor dus niet te warm is........
wat is er kapot? kan ik het stekkertje zo laten hangen?
Renault 4 1981
-
- Berichten: 2765
- Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
- Locatie: Diemen
De thermoschakelaar op het blok is dus kaduuk, of iets in de bedrading er naartoe.
Ik begrijp dat je het bijbehorende stekkertje al losgetrokken hebt, en dat dat helpt om het lampje te doven, en je nu afvraagt of dat stekkertje los mag blijven hangen ? Dat mag uiteraard, het leven gaat er prima om door, ondertussen koop je een nieuwe. De kans dat je motor in de tussentijd oververhit raakt is piepklein omdat je net een nieuwe sensor in je radiator hebt.
Ik begrijp dat je het bijbehorende stekkertje al losgetrokken hebt, en dat dat helpt om het lampje te doven, en je nu afvraagt of dat stekkertje los mag blijven hangen ? Dat mag uiteraard, het leven gaat er prima om door, ondertussen koop je een nieuwe. De kans dat je motor in de tussentijd oververhit raakt is piepklein omdat je net een nieuwe sensor in je radiator hebt.
Die vind ik een beetje moeilijk... Je motor kan van meer dingen oververhit raken dan het niet aanslaan van de fan.Willem de Zwijger schreef:...De kans dat je motor in de tussentijd oververhit raakt is piepklein omdat je net een nieuwe sensor in je radiator hebt.
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!