schakelen is echt prut...

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mariek
Berichten: 140
Lid geworden op: za mar 12, 2005 10:36 am
Locatie: Veen

schakelen is echt prut...

Bericht: # 74807Bericht mariek »

Lieve iedereen!

Hier komt inderdaad weer een ENORM verhaal van mariek... Maar ik probeer alles altijd zo goed mogelijk te verwoorden zodat iedereen een beetje begrijpt waar ik het over heb. M'n 1e berichtjes over vreemde geluidjes enzo is verledentijd... nu wat meer informatie waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt...
Let op!:

Een tijdje geleden had ik al een vraagje over het schakelen van mijn r4tje. Ik moest toen maar eens van jullie gaan kijken naar de koppelingskabel... Met toebehoren..
Ik ongeveer een uur naar die kabel gekeken, boek derbij, snapte er echt TOTAAL niks van! Kijk, die kabel weet ik wel te vinden.. Maar dan gaat ie zo ergens onderdoor en hup, dan zie ik hem niet meer. En toen dacht ik, misschien moet ie wel op een brug staan om het te zien.. heb toen dus maar de zoektocht opgegeven. Heb wel vervolgens de nieuwe radiator radiateur of hoe dan ook er in gezet. Doet et prima, op iets kleins na... maar dat voor straks.

Na het monteren reed het autotje prima, en opeens was het gehele schakelgebeuren verleden tijd. Deed het prima, in alle versnellingen dus ik dacht: oke, niks meer aan doen!
Maar tja... dat was tuurlijk niet voor lang... Het begon eigenlijk allemaal met het lastig in z'n achteruit krijgen... Zoals mannen dat dan zeggen als ze een vrouw achter het stuur zien zitten: Ze kan geen auto rijden... Maakt een hoop lawaai, maakt niet uit hoe diep je ook de koppeling in trapt... tandjes poetsen zeg maar...
Vervolgens is de auto zelden meer normaal in z'n 1 te krijgen...
Vanmiddag in gereden in de stad en my god.. echt een drama...
Even de puntjes op een rijtje... (en ik weet het... ik ga nu dingen vertellen die echt echt verholpen moeten worden en snel ook... maar zoals jullie weten ben ik nog in de leer en ben dus op zoek naar geweldige "hoe pak ik het aan"methodes...zodat ik het zelf kan doen...)
Komt ie:

1. Slecht in z'n achteruit te zetten, tandjes poetsen geluid...
2. Nog veel slechter in z'n 1 te krijgen... Eigenlijk enkel met grof geweld maar je wil toch thuis komen en niet door rood rijden...
3. Als je voor het stoplicht staat en je laat hem in zijn 1 staan met dus de koppeling ingetrapt maakt ie een stom geluidje... Alsof er iets behoorlijk aanloopt...
4. Soms gaat ie zelfs heel langzaam rijden alstie in z'n 1 stil staat met de koppeling ingetrapt... Moet ik dus gaan remmen... heel raar...
5. De koppeling is niet moeilijk in te trappen... Het schakelen is dus het probleem...
6. Naar zijn 2, 3 en 4 schakelen is een stuk minder groot probleem. Liep jaartje geleden wat soepeler maar tja...
7. De auto maakt veel toeren alstie in z'n 1 staat met koppeling ingetrapt... Niet dat ik het idee heb dat ik weg vlieg maar toch... Als ik de kooppeling klein stukje op laat komen is dit geluidje weer weg...
8. Als ik aan het rijden ben in z'n 2, 3 en 4 geen problemen.
9. Wat wel een probleem is... We komen niet verder dan 100 km per uur meer. Terwijl ik volgens mij in de Ardennen er 150 mee heb gereden...
Oftewel: snel gaat ie niet meer... Dit is sinds een maandje of 2.
10. Auto drinkt veel benzine... Maar dit komt mede door het feit dat ik niet meer kan rijden met de choke in, (of uit, tis maar hoe je het bekijkt...) Hij pruttelt dan veels te veel en wil dan ongeveer 20 km per uur gaan rijden op de snelweg... Dus ik heb hem telkens een klein stukje uit staan. Niet dat het lampje gaat branden maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel denk ik. Dit heeft natuurlijk (denk ik) met het afstellen te maken, probleem is alleen :ik heb dat nog nooit zelf gedaan. Kan ik dit dan beter bij de garage laten doen of toch zelf...? Heb ik speciaal apperatuur voor nodig toch?
11. Als ik een stukie heb gereden en dan supersnel de mototkap open doe en dan net zo snel het dopje van het koelvloeistogexpansievatjedingetje open draai bubbelt ie een klein beetje (ik gok zo'n seconde of 1...) Heb hem toch echt goed ontlucht dacht ik, met verwarming open enzo... Hoort die 1 seconde durende bubbel of moet ik toch beter ontluchten??

Nou... poe poe, ik ga er bijna van huilen... Wat een toestand he...
Mijn vraag aan jullie:

Oh nee wacht, het ringrubbertje ding is zag ik zojuist kapot.. zit een scheur in, daar waar de pook de koppelingsbak in gaat zeg maar... Maar het lijkt mij niet dat dat ZOVEEL problemen oplevert... Moet vervangen worden, doen we morgen maar dan nog...
We hebben even de test gedaan met rem intrappen, in z'n 1 zetten (met 2 handen) en dan de koppeling best snel op laten komen. Resultaat: Auto slaat netjes af. Dus de koppelingsplaat is niet stuk... toch?

Misschien is het dan de schakelvork... Of de druklager... Of heeft enkel te maken met het afstellen van de koppelingskabel...
En wat de choke betreft.. heeft iemand hier een idee voor? Gewoon afstellen dus...? (en zo ja... heb ik dan zo'n strobo dinges nodig...?)

Sorry voor de enorme lap tekst... Maar ik zit in beetje in de stress... Ik hoop dat julie me een beetje tips kunnen geven. Alles is welkom...
En ja, ik moet dus eerst even kijken naar de koppelingskabel maar kan iemand mij uitleggen hoe dat moet??? Want enige wat ik weet is: speling van 3, 4 mm... of zoiets....

Mijn dank is groot bij enig reactie

liefs mariek

ps hoeveel zouden jullie geven voor een r4 die een roestgaatje heeft van een paar cm achter het linkervoorwiel, en een remprobleem? (remprobleem is, hij remt af alstie aan het rijden is zonder dat je dat wil...) Verder istie nog erg erg mooi en net nieuw in de verf... Bodem heeft verder totaal geen mankementen, ook de balken niet...
is 600 euro dan veel of weinig??
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 74808Bericht brecht »

klinkt als kabel afstellen (klein werkje:-) ), of in het ergste geval koppelingsplaten vervangen (veel werk :( )
Gebruikersavatar
mariek
Berichten: 140
Lid geworden op: za mar 12, 2005 10:36 am
Locatie: Veen

Bericht: # 74809Bericht mariek »

hoi!

Kabel afstellen... oke.. prima, geen probleem...

MAAR HOE DAN????

;)
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Bericht: # 74814Bericht Rik »

600 is niet veel lijkt me, je had hem toch een goed anderhalf jaar terug voor iets van 2000 gekocht.....veel afschrijving dan hoor, ,aar waarom gaat ie weg?
Gebruikersavatar
mariek
Berichten: 140
Lid geworden op: za mar 12, 2005 10:36 am
Locatie: Veen

Bericht: # 74815Bericht mariek »

die van mij gaat niet weg... NO WAY!!! Ook al heeft ie GEEN bodem meer... dan zet ik em voor sier in de slaapkamer... Maak ik der een renaultbed van... past daar een 2 persoonsding in???

De auto waar ik et over heb is van een vriend van mij die em kwijt wil... Maar ik weet niet zo goed hoeveel ik moet zeggen.. 1000 kan misschien ook... maar misschien is dat weer teveel... Moet ook even kijken hoeveel onderhoud ie nodig heeft... Het is eventueel een auto voor daan... heb ik ook weer eens zelf een auto... ;)
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Bericht: # 74833Bericht R4F6GTX Automaat »

Een paar maanden geleden had je het schakelprobleem ook al. Toen hebben we iets gezegd over de kabel afstellen. Als je dat niet gedaan hebt en bent gewoon doorgereden is de kans groot dat je koppelingsplaat nu versleten is en aan je verhaal over het geluid wat je hoort is het heel goed mogelijk dat je drukgroep en druklager in puin ligt. Rij nog maar effe door zo en je vliegwiel kun je strax ook bij het ouw ijzer gooien want dat slijt erg hard op deze manier.

Succes ermee.

Speling, of vrije slag op je pedaal moet ongeveer 1 cm zijn.
Gebruikersavatar
brecht
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo jul 16, 2003 2:00 am
Locatie: Woerden
Contacteer:

Bericht: # 74837Bericht brecht »

zo zonder plaatje erbij en om half twee 's nachts vanuit het bos is koppeling afstelen lastig uit te leggen.

Bel iemand die je er ff mee kan helpen en die is er echter in 5 minuten klaar mee. Ik heb volgende week donderdag pas weer tijd overigens... :wink:
Gebruikersavatar
Supersuus
Berichten: 447
Lid geworden op: do jun 06, 2002 2:00 am
Locatie: haarlem

Bericht: # 74842Bericht Supersuus »

Niet meer mee rijden tot je de koppelingskabel hebt opgespannen!
Als je auto gaat rijden nadat je hem stilgezet hebt betekend dat dat de boel niet ontkoppeld en dat je dus je platen aan t verslijten bent.
Gewoon die dikke kabel volgen die uit dat zwarte "doosje"komt op je schutbord, die gaat tussen blok en binnenspatbord vrijwel direct naar beneden naar de hevel van de bak en daaronder kun je hem stellen,let wel er horen 2 moeren te zitten die je na het opspannen tegen elkaar indraait om ze zo te borgen!
Opdraaien tot je auto gaat rijden als je pedaal ongeveer halverwege de slag is(slag: de weg die je pedaal maakt van helemaal ingetrapt zijn naar helemaal los-voet van de pedaal)
De hevel (van de bak)is ten alle tijden met de hand op te tillen en wel zo'n 1cm,dit is de vrije slag,is dit niet het geval staat de kabel te strak.

.....je kunt natuurlijk ook gewoon in je sleutelboek kijken.....
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 74843Bericht Folkert »

Volgens mij is de koppeling gewoon volledig versleten. Vernieuwen dus: koppeling, drukgroep en druklager...
Gebruikersavatar
mariek
Berichten: 140
Lid geworden op: za mar 12, 2005 10:36 am
Locatie: Veen

Bericht: # 74859Bericht mariek »

Hoi!

Ik heb er zonet even naar gekeken... Maar het blijft lastig als je niet goed weet waar wat zit. Ik stond daar met dat enorme boek met heel veel verschillende plaatjes... En een printje van supersuus haar opmerking... Ik dacht: dit kan niet mis gaan...
Maar als ik naar de plaatjes int boek kijk snap ik er niks meer van... Zie dan de kabel lopen, die vervolgens aan een ander ding vast gaat zitten en dan weer ergens naar toe loopt... Ik heb het boek er even niet bij dus kan niet echt specifiek zijn... Maar ik kan het desbetreffende plaatje NERGENS terug vinden in mijn auto... Ik heb toen maar bedacht dat ik vast een nieuwer type koppelinggebeuren heb... Dus heb me er maar even bij neergelegd. Ik kon wel wat met de info van suus. Maar dat was eigenlijk enkel die ehm.. (sorry ik ben echt even de namen kwijt...)

Het is zo: Ik kan aan het koppelingskabeltje trekken.. deze gaat dan zo'n nou... ehm... zeg 6 mm tot 1 cm... (echt niet meer) omhoog en weer omlaag... Die kabel heeft zo'n beschermkapdingetje, daarboven zit ie door een gat en daar bij dat gat heeft de kabel een moertje zitten ofzoiets. Ik heb een beetje aan de kabel geprutst en kwam erachter dat als ik de kabel omhoog trek een stukje dat ie dan soms bij het terug gaan blijf hangen op het metale plaatje van het gat waar de kabel doorheen loopt. Toen ik vervolgens ging kijken in hoeverre mijn auto begint te rijden als ik em in z'n 1 heb en de koppeling langzaam laat opkomen... Wat was mijn verbazing: NIKS mis met het schakelen... Deed het alsoftie het altijd al had gedaan... Maar wat me ook opviel is dat als ik de koppeling voor 1/4 laat opkomen hij al langzaam begint te rijden... Dus dats ook niet goed volgens suus haar verhaal...

Er komt straks een mannetje even naar de auto kijken... Is 40 jaar renaultmonteur geweest en komt op visite bij zijn dochter die toevallig hier in het huis woont... Dus hij kijkt er strakkies even naar... Ik laat jullie weten wat hij ervan zegt...

Liefs mariek
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 74871Bericht Goof »

Mariek,

Als ik het zo allemaal lees, dan lijkt het alsof je auto ergens heel veel weerstand ondervind:
- slecht schakelen
- lage topsnelheid
- hoog benzineverbruik
- slecht lopen met choke in
- aanrijden met de koppeling ingetrapt.

Ik zou eerst eens beginnen met het fatsoenlijk af (laten) stellen van de koppeling en het vervangen van de versnellingsbakolie. Ik vermoed dat deze laatste ook een rol speelt in het verhaal en kwaad kan het zeker niet.
Laat er een garagist naar kijken en vraag hem om een eerlijk oordeel over de staat van de koppeling. Als de garagist zegt vervangen, dan niet doorrijden, want je loopt het risico dat je je hele vliegwiel dan ook nog naar de vaantjes rijdt. Voor nieuwe koppelingsets tegen zeer scherpe prijzen ebay duitsland in de gaten houden, daar staan er regelmatig op.
Versnellingsbakolie gewoon bij de onderdelenboer op de hoek halen. Kost maar een paar eurootjes en dan is dat iig weer fris.
Als je de oude olie eraf laat lopen, bekijk die dan eens goed. Als de olie "metallic" is dan heb je een groter probleem.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Gebruikersavatar
mariek
Berichten: 140
Lid geworden op: za mar 12, 2005 10:36 am
Locatie: Veen

Bericht: # 74873Bericht mariek »

Hoi!

We hebben er vanmiddag even goed naar gekeken. En dat niet alleen! Er is zelf een beetje gesleuteld. Zoals ik jullie had verteld kwam er een papa langs (niet die van mij...helaas) die reeds 45 jaar ervaring had met het repareren van renaultjes... Oftewel, een heus echte automonteur.
Kort samengevat:

De koppelingskabel heeft een speling van zo'n 2 cm... (ik dacht iets minder...) Dus die moet zeker afgesteld worden. Maar tja, eigenlijk hadden jullie dat al 10 keer tegen me gezegd maar ik vroeg me elke keer af: HOE dan. Dat is me nu perfect uitgelegd en morgen ochtend gaan we ermee aan de slag.

Als volgende punt blijkt er niks mis te zijn met de koppelingsplaat. Hij denkt dat als ik de kabel goed afstel dat ie dan weer als een treintje schakelt...

Dan hadden we nog het afstellen van de benzinetoevoer enzo. Dat is ook weer gefixed.

Maar wat een beetje vreemd was was het volgende:
Sinds 2 dagen maakt de dynamo een vreemd geluidje. Alsof toe aanloopt. Ik dacht eerst dat het de VSnaar was ofzo... Maar de meneer heeft er nog even goed naar gekeken en inderdaad kan het geluid van de vsnaar afkomen maar dat wordt veroorzaakt door een onstabiele dynamo. Hij meent dat het busje, waar de onderste moer in zit zeg maar, dat die versleten is. Erger zou zijn als de rest daar ook versleten is maar de dynamo heeft dus speling. Wat als gevolgd heeft dat als je hem onderaan strak aandraait, dat dan vsnaar dus een beetje scheef komt te staan (de dynamo wordt zeg maar een beetje schuin getrokken) en wat dus een vervelend geluidje met zich mee brengt. Dit was niet echt best volgens de meneer...

Zijn tip: Je moet even 2 nieuwe vsnaren erop zetten EN even langs de garage... Omdat we zelf geen tijd meer hadden om de dynamo uit elkaar te halen... Waarschijnlijk ligt het dus aan een versleten busje... waardoor er speling is ontstaan...

Nou, geen idee of mensen het begrijpen wat ik hier allemaal heb verteld, maar anniehoe, MORGEN gaan we weer aan de slag met ik hoop een beetje resultaat!

mariek
Gebruikersavatar
Folkert
Berichten: 1447
Lid geworden op: di dec 18, 2001 2:00 am
Locatie: Hoevelaken

Bericht: # 74878Bericht Folkert »

mariek schreef:Nou, geen idee of mensen het begrijpen wat ik hier allemaal heb verteld
Ja hoor. Klinkt alsof er beduidend minder aan de hand is dan ik dacht! Succes met sleutelen.
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 74897Bericht jbeekmann »

Enneh, Mariek:.....
Volgende keer wel gewoon goede adviezen opvolgen oké? Daar voorkom je dit soort problemen mee.
Geloof mij: een auto lost problemen niet zelf op, hooguit verbergt hij de symptomen even, om vervolgens hard terug te slaan!
Houdt het nummer van die Renault-papa maar in je telefoon...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Plaats reactie