Pagina 1 van 1

Motor loopt onregelmatig 1108 cc

Geplaatst: wo mei 10, 2006 9:29 am
door Okido
Eindelijk ben ik de trotse bezitter van een Rodeo 6. Deze moest na jaren stalling gereanimeerd worden. Na wat pogingen kon ie worden gestart. Inmiddels heb ik de vacuumvervroeger vervangen, die stuk bleek te zijn. Verder ziet de ontsteking er goed uit (vorige eigenaar heeft alles vernieuwd). Het probleem is dat als ik half gas rijd, stottert de motor, stationair loopt ie ook niet mooi rond. Vol gas en opttrekken is geen probleem. Het is vooral vervelend als je achter iemand rijdt die zich als een slak voortbeweegt. Het was veel erger, maar ik heb de ontsteking en carburateur voordurend bijgesteld om hem rijdbaar te maken.
Gisteren heeft ie de APK gehad. De keurmeester gaf aan dat hij de motor nog wel wat preciezer wilde afstellen. Uiteindelijk kreeg ik hem terug zoals ie voorheen was. Niet mee te rijden. Het koste me weer herhaaldelijk afstellen om ermee te kunnen rijden (zowel ontsteking als carburateur). Een complicerende factor is, dat het probleem zich pas voordoet als de motor warm is. Koud is geen probleem, starten gaat prima en choke werkt goed. Ik heb een andere carburateur geprobeerd en dat geeft geen verschil, behalve dat ik boel dan weer eerst opnieuw moet afstellen. Lang verhaal maar als iemand iets weet, heeel graag.

Geplaatst: wo mei 10, 2006 10:07 am
door Vincenti
Lekkage tussen carburateur en inlaatspruitstuk (valse lucht)? => schroeven carb aandraaien

Lekkage tussen inlaatspruitstuk en kop (valse lucht)? => schroeven inlaatspruitstuk aandraaien

Ontbrekend of kapot vacuumslangetje aan de voet van de carburateur?

Stationairsproeier carb vuil/ te vast gedraaid/ niet aanwezig (eigen ervaring)? => check

Check werking chokeklep.

Suc6!

Geplaatst: wo mei 10, 2006 10:50 am
door Okido
Bedankt voor de snelle reactie
Valse lucht was eerer al een probleem en gaf toen duidelijke klachten, zoals alleen met choke kunnen rijden en gas houden bij het loslaten van het pedaal. Ik heb toen de pakkingen vervangen en dit was over. Vacuumslang is goed en zit met tiereepjes vast. Ik heb de carburateur al schoongemaakt en ook een andere geprobeerd, geeft geen verandering van de klacht. Ik moet wel vermelden dat ik geen echte afstelgegevens heb gevonden van een rodeo 6. Hij heeft een Zenith 32 IFA 8 carburateur, de auto is van 1977.
Ik heb vroeger een R4F6 gehad, daar kwam het met de afstelling nooit zo precies aan. Daarom heb ik het idee dat er toch iets stuk of verkeerd is.

Geplaatst: wo mei 10, 2006 12:41 pm
door jbeekmann
Hoe staat het met de klepspeling?

Geplaatst: wo mei 10, 2006 1:52 pm
door Okido
Ik zal van het weekend de klepspeling eens controleren. Mijn gevoel zegt dat het niet zoiets is. Ze klinken overigens niet ongezond.
Die speling is dat koud: inlaat 0.15 en uitlaat 0.2. Is voor mij ook al weer 10 jar geleden.

Geplaatst: wo mei 10, 2006 5:25 pm
door jbeekmann

Geplaatst: vr mei 12, 2006 12:38 pm
door Okido
jbeekmann schreef:Hoe staat het met de klepspeling?
Bedankt voor de hulp op deze site. Ik heb op aanraden van dhr. Beekmann gisteravond mijn kleppen gesteld en dat lijkt toch de gewenste verbetering te geven. Vooral het afsteldiagram uit dit forum heeft me geholpen. Ik had namelijk een ouwe vraagbaak van Renault 4 tot 1979. Het diagram wat daarin staat is absolute onzin.

Door de combinatie valse lucht, kapotte vacuumvervroeging en verkeerde klepspeling kan je aardig op het verkeerde been gezet worden. Het heeft allemaal invloed op elkaar.

Heeft iemand de juiste afstelgegevens van de ontsteking voor mij van een renault rodeo 6 met 1108 motor?

Ik ga lid worden van deze club en hard nadenken of ik mee kan naar het kampeerweekend, ondanks de bestuurscrisis die er heerst. Ik neem aan dat dat ook bezworen wordt. Ron Renault schijnt ook Rodeo te rijden en zelfs Noordkapen te bedwingen, dus dat moet goed komen.

Geplaatst: vr mei 12, 2006 2:18 pm
door jbeekmann
Kijk aan! Dat klinkt allemaal positief! Welkom alvast!